Borstvoedingsvragen (deel 3)

13-05-2012 09:59 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 18 november 2010 @ 12:29:

Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.



Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.





Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede



Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl



Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolvenLinks naar de vorige topics:

Borstvoedingsvragen

Borstvoedingsvragen (deel 2)
Alle reacties Link kopieren
Pucker heerlijk! Ik zit niet in toscane maar een ander deel van italie
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry Floortje ik dacht eerder gelezen te hebben dat je naar Toscane ging.
Alle reacties Link kopieren
L is ineens vandaag helemaal niet tevreden na een voeding is daarna flink aan het mopperen maar bied ik hem mijn andere borst aan dan hapt hij laat los hapt weer aan schud eraan en laat los dit blijft hij doen.

Zou het kunnen dat hij eigenlijk nog flinke zuigbehoefte heeft maar doordat ik best veel melk heb er ook melk uitkomt en hem dat frustreert??
Alle reacties Link kopieren
Jacjac, zou kunnen. Het kan ook dat de melk niet snel genoeg toeschiet, maar bij veel melk lijkt het me niet zo voor de hand liggend dat dat het is. Zit er misschien een boertje dwars? Krampjes?



Hoe reageert hij als je hem nog een keer aan de eerste borst legt? Misschien wil hij die wel nog een keer?
Alle reacties Link kopieren
Net zoon gevoed zonder tepelhoedje! Ben helemaal blij dat hij het kan haha :-)

Eerst wel met hoedje gevoed, maar toen het goed liep zonder. Wel even wat onhandig en flink wat geschud met z'n koppie maar hij pikte het redelijk snel op. Weet niet wat ik nu anders deed maar goed.

Gek hè dat ik hier zo blij mee ben!
Alle reacties Link kopieren
Jeej, Bibaatje, wat goed.



Ik merk dat een klein kind echt je perspectief verandert, je meer aandacht voor het kleine geeft. Je kunt je ernstige zorgen maken over spugen of het droogblijven van een luier. Huilen omdat je kind alweer wil drinken terwijl je net onder de douche wilde aan het eind van een lange middag. En dolblij en trots zijn omdat hij/zij tegen een rammelaar heeft geslagen, of zelf het hoofd heeft opgetild. Ik was vandaag heel trots omdat mijn dochter (net 2) "dankjewel" zei voor een plakje worst. Ik heb er mijn moeder zelfs over opgebeld. Ik vind het een van de bijzondere dingen van moeder zijn.
Alle reacties Link kopieren
bibaatje dat vind ik helemaal niet raar hoor dat je daar zo blij mee bent



Reglisse heel herkenbaar al die kleine mijlpalen waar je hartje een sprongetje van maakt

zo had ik van de week echt zo een golf van geluksgevoel , ik ha ddochter aan de borst en voelde de baby er lustig op los trappelen , ik voelde me zo samen met mn kindjes.

zo een gevoel wat je niet in woorden kan omschrijven
Alle reacties Link kopieren
pff wat een dag hebben we hier vandaag zeg



Om de 1,5 uur willen drinken en daarna nog steeds mopperen. combi van clusteren en krampjes?!?
Alle reacties Link kopieren
Jacjac kunnen het regeldagen zijn? Gisteren ging ook al niet zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
Jacjac, regeldag? Of inderdaad clusteren en krampjes? Vervelend! ALs ik het zat was deed ik Dropje in de doek en dan wandelen, had ik even rust.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was er een Breastfeeding Essentials Seminar hier. Ben wel benieuwd wat ze te vertellen hadden, maar ga geen $80 betalen om er heen te kunnen (met de kans dat ik het niet versta). Stond in de flyer wel iets over 'hoe lang per borst etc.' dus was echt heel benieuwd.



Ik kolf nu twee keer per dag (ochtend en avond, voor we de deur uit gaan). Soms gaat het op, soms gaat het de koelkast in, vaak blijft het staan en wordt er toch over de dag wat van gedronken en soms gaat het in z'n geheel de gootsteen in.

M. drinkt wel veel bij mij. Overdag vaak kleine beetjes (en dan heerlijk plakkerig tegen elkaar aan in slaap vallen voor een namiddagdutje) en 's nachts hele sloten.

Vandaag heeft hij behoorlijk vaak kleine beetjes gedronken, beetje drinken en sabbelen waardoor ik nu net met moeite 100 ml gekolfd kreeg. Daar word ik toch wel wat onzeker van (loopt m'n productie niet terug?)



Heb in ieder geval een mooie oplossing gevonden voor de k
Alle reacties Link kopieren
*Onbetrouwbare verbinding*
Floortje, ik vries wel in in ijsklontzakjes. Ben heel tevreden over die van AH, dat zijn stevige zakjes. Het is even een handigheidje om ze te vullen. Ik las ergens een tip om ze in de vriezer op een snijplank te leggen, dan vriezen ze mooi plat in en passen er meer in de vriezer.

En het vet dat blijft plakken valt mee hoor.
Floortje, ik bedenk me net dat jij via je werk misschien ook wel aan heel handige flesjes kan komen. In het ziekenhuis kreeg ik bruine glazen flesjes van Nutricia. Er staat een maataanduiding op tot 200ml en ze hebben een gele of een blauwe dop. Ze deden ze daar voor me in de vriezer en zo nam mijn man de melk dan mee naar huis. Ik heb een aardige voorraad van die flesjes en dat is eigenlijk mijn favoriete manier om in te vriezen. Ze passen zo op de kolf en opwarmen gaat heel makkelijk omdat glas de warmte goed geleiden kan. Je moet ze niet te vol doen want dan knapt de dop er af maar 200 ml kan er makkelijk in. Voor de datum etc. plakten ze er in het ziekenhuis altijd een stuk schilderstape waar de gegevens opgeschreven zijn op het glas dus dat doen we nu thuis ook.
Alle reacties Link kopieren
Kaetje heb jij ooit last gehad van stukjes plastic bij de ijsklontzakjes? Ik heb net een paar liter wegggegooid uit onze spruwperiode wat ik ook nog had kunnen 'koken' maar ik was toch ook wat bang dat het mis zou gaan met uitdrukken (en de vriezer werd te vol).

Ik merk hier ook met schilderstape
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in plaats van ijsklontjeszakjes ook heel goed invriezen in stevige, afsluitbare diepvrieszakjes. Bijvoorbeeld ziplockzakjes, of die van Ikea. Als je 100 ml in zo'n zakje doet en het zakje dan plat in een bakje legt om te bevriezen (iemand hier had ooit de tip van een leeg sappak, doormidden geknipt in de lengte) krijg je mooie "plakjes" melk. Zo kan er heel veel in de vriezer. En de plakjes ontdooien ook heel snel. Je kunt ze ook doormidden breken als je minder dan 100 ml nodig hebt.



Ik merkte ook altijd met schilderstape.
Oh, dat van die zakjes is ook wel handig. Zo'n dunne plak ontdooit ook snel denk ik. En plastic in de melk heb ik nooit gehad nee. En anders zou het toch niet door de speen komen toch? Of denk ik nu te simpel?
Vorige keer vroor ik trouwens alles in in ijsklontzakjes. Heb zo denk ik wel 30 liter in de vriezer gehad en kan me echt niet herinneren dat ik ooit plastic stukjes in de melk had.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook nog nooit stukjes plastic in de melk gehad.



Verder heb ik zelf een vraag.



Mijn Liesje is nu 7 maanden oud. Ze krijgt bijvoeding die er best goed in gaat maar met als gevolg dat ze niet meer zoveel interesse heeft in melk overdag. Ze vraagt er niet om en als ik haar dan toch aanleg omdat ik vind dat ze wat vocht moet krijgen dan drinkt ze heel onrustig en kort. Op zich niet zo een probleem, ik zou het wel fijn vinden als de bv "vanzelf" stopt omdat ze er geen interesse meer in heeft, maar nu is ze nog een beetje jong. En ze heeft het ook nog nodig, want s'nachts komt ze wel gezellig een paar keer en drinkt stevig door heb ik het idee. Ik denk echt dat ze overdag teveel afgeleid is om rustig te drinken.

Nu vind ik ook dat s'nachts drinken niet echt een probleem, maar zou een ritme van meer overdag en minder s'nachts toch fijner vinden. Bovendien drinkt zij op het kdv wel twee flessen van 160ml leeg. Veel meer dan dat ze bij mij overdag drinkt volgens mij. Ik merk trouwens niet dat ze vervolgens minder komt in de nacht. En omdat ze bij mij zo weinig drinkt, heb ik het idee dat overdag mijn productie overdag fors minder is. Het lukt niet om die twee flessen met kolven te vullen, alleen met extra tussendoor kolven en af en toe als ik daar geen zin heb, melk uit de vriezer.

Ik heb eigenlijk niet zo heel erg veel zin om op dagen dat ik thuis ben extra te gaan kolven om de productie op pijl te houden omdat mevrouw geen zin heeft in de borst.

Wat zouden jullie doen? Minder melk mee naar het kdv geven zodat zij daar ook minder drinkt? Geen idee of dat een optie is, ik moet nog eens navragen of zij echt heel duidelijk aangeeft honger te hebben of dat zij het haar gewoon geven omdat het moet. Of heeft er iemand nog tips om haar bij mij overdag beter te laten drinken? Ik merk ook dat zij s'ochtends bij het "echte" wakker worden rond half 7 echt geen trek heeft. Ze heeft blijkbaar in de nacht genoeg getankt. Denken jullie dat dat vanzelf stopt ooit? Want zoals gezegd, vind ik het niet echt een probleem voor nu dat ik nog nachtvoedingen geef maar ooit lijkt het mij toch wel de bedoeling dat ze zoals "normale" mensen gewoon overdag eet.
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames! Ik zou jullie graag om advies willen vragen. Ik heb een dochtertje van 4 maanden, die nog steeds volledige bv krijgt. Het voeden gaat vanaf het begin af aan eigenlijk zonder problemen, kolven lukt ook goed en we genieten er allebei van. :-) Ik heb alleen wel al een hele tijd behoorlijk veel last van mijn rug, nek en schouders en ik heb toch wel het idee dat dit gedeeltelijk doorijn zware borsten komt. Ik heb cup 70F/G bij 58 kilo, dus dat is niet echt een prettige combinatie. Sinds ik weer aan het werk ben wordt het steeds erger, ook omdat ik weer hele dagen achter mijn bureau zit. Ik heb het al een paar keer laten kraken, maar dat helpt ook niet veel. En verder ben ik gewoon ontzettend moe. De eerste 2 weken werken vielen wel mee, maar nu begint de vermoeidheid echt toe te slaan. Ik krijg van veel mensen het advies om misschien toch de bv maar eens af te gaan bouwen, maar ik ben hier zelf nog helemaal niet aan toe! Ik wil echt heel graag minimaal een half jaar bv geven, maar goed het moet ook niet ten koste van mezelf gaan. Als ik alleen maar doodmoe en chagerijnig ben heeft mijn meisje ook niks aan mij.. Maar ik vind het zo jammer om te moeten stoppen terwijl ik nog wel genoeg melk heb. Heeft er iemand tips over hoe ik die rug klachten een beetje binnen de perken kan houden? En is het anders misschien een idee om gedeeltelijk af te bouwen, om bijvoorbeeld alleen nog maar 's ochtends en 's avonds bv te geven? Als je gedeeltelijk afbouwd, worden ke borsten dan alweer iets kleiner? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Vogeltje , het is makkelijk om met de vinger naar borstvoeding te wijzen. als ik sommige moet geloven dan is borstvoeding zelfs de schuldige van de hypotheekcrisis ...

als je even realisitsch kijkt naar wat je allemaal meer doet als verse moeder, afgezien van de grotere borsten, je tilt je baby veel , je draagt je baby veel , je sleept met meer wasmanden, staat gebukt en neemt andere houdingen aan dan je gewend was.

ik kreeg in het eerste half jaar last van een peesontsteking in mn pols door allerhande nieuwe frequente bewegingen.

ik zou eerst eens gaan kijken of je met een fysiotherapeut of een mensendieck therapeut kan kijken hoe je houding te verbeteren. Stoppen met borstvoeding kan altijd nog.
Alle reacties Link kopieren
Vogeltje, ik voed nu na 2 jaar nog steeds, en toch zijn mijn borsten 3 cupmaten kleiner dan toen mijn dochter 3 maanden was. Heel geleidelijk werden ze weer kleiner, ook al bleef ik doorvoeden. Maar ik ken ook mensen die na hun zwangerschap voor altijd grotere borsten bleven houden, ook al hebben ze maar kort bv gegeven.



Veel mensen wijzen inderdaad altijd naar de borstvoeding. Stoppen zou de oplossing voor alles zijn. Maar moeders die flesvoeding geven zijn ook moe! Alleen stoppen veel vrouwen rond 4 of 6 maanden, vaak ook net momenten dat je je weer wat beter gaat voelen (of niet). Het is echt zonde om voor die reden te stoppen terwijl je eigenlijk nog niet wilt.



Ik zou eerder naar een goede fysio/ceasar/mensendieck therapeut gaan voor je houding. Als je er achter je bureau meer last van hebt is dat echt een reden om eens naar je houding en misschien ook je werkplek te kijken. Hebben jullie een arbodienst? En heb je wel goede voedingsbh's, met genoeg steun?
Alle reacties Link kopieren
@invriezen: ik doe het ook in ijsblokjeszakjes en heb idd per ongeluk 1 keer een stukje plastic in een flesje gehad. Maar dat komt niet door de speen en je warmt de melk zo langzaam op dat de plastic ook niet smelt ofzo. Merken doe ik door met een watervaste stift op de zakjes te schrijven. Ook handig idd om ziplocs te gebruiken, ikea heeft ook handige kleine zakjes en die zijn niet zo duur.



@es1450:geen tips, heb ongeveer hetzelfde 'ritme' als jij. Inderdaad behoorlijk vermoeiend. Wel merk ik dat dochter van 8,5 maand) overdag rustiger drinkt als ik op bed ga liggen en een ketting om doe die ze mooi vind. Ze is dan minder afgeleid en prutst lekker met de ketting terwijl ze drinkt. Maar desondanks nog steeds wel 1 of 2 nachtvoedingen...En misschien vloeken in de kerk maar ik geef haar ook weleens een speentje als ik zeker weet dat ze geen honger heeft (bv als ze 1,5uur daarvoor nog gedronken heeft) en vaak slaapt ze dan zo nog weer 2 uur verder.



@vogeltje: ik heb ook grote borsten (cup 70H zelfs! en voor ik BV gaf was het 70F, ik weeg ook 58 kilo), ik heb geen last van mijn rug maar heb idd ook echt geïnvesteerd in hele goede (en dure...) voedingsbh's. Die van een bepaald merk met een A hebben ze met beugels en dat heb je echt wel nodig met zulke grote borsten. Verder probeer ik erg op mijn houding te letten, ook met voeden want je bent snel geneigd voorover te zitten. Daarom voed ik vaak liggend of iig met ondersteuning van een voedingskussen. Met kolven ook goed op je houding letten want ook dan heb je de neiging (ik tenminste wel) om voorovergebogen te zitten. Heb dan dus een goede stoel en ga bewust naar achteren in die stoel zitten. En anders idd naar een fysiotherapeut als dat allemaal niet werkt. Enne: ja die vermoeidheid is soms slopend maar ik hou me maar vast aan het idee dat ik straks heel trots op mezelf mag zijn als ik de BV zo lang heb volgehouden en dat dochter vast wel doorslaapt voor ze 18 is...;) (maar dan lig ik vast weer wakker van andere dingen, haha)
Hier ook grote borsten. Ik zou inderdaad ook eerst kijken naar al het andere voor je met borstvoeding stopt. Zo heel veel zit er niet in je borsten aan melk. Je kindje drinkt misschien 150 cc per keer. Laat er dan in de ene borst 100 ml zitten en in de andere 50. Dat is dus ook maar 100 gram per borst. Het weefsel dat borstvoeding aanmaakt komt daar ook bij natuurlijk. Maar ook vrouwen die nooit borstvoeding gegeven hebben krijgen in de zwangerschap grotere borsten en die verdwijnen dan ook niet. Dat je borsten groter worden komt ook door de zwangerschap en dat extra weefsel verdwijnt meestal niet.



Ik zou ook kijken naar een goede, passende, bh. Laat je adviseren in een speciaalzaak! Ik heb ook bh's van Anita (dat merk mag toch gewoon genoemd worden hier?) met een beugel.



Vergeet ook niet dat je met werken ook weer heel andere spieren gebruikt. Dat moet ook weer wennen. Ik zit 2 uur in de auto als ik moet werken en daar moest ik na 6 maanden vrij ook weer erg aan wennen. Ik kreeg ook last van mijn voorvoet en bovenbeen omdat ik die spieren ineens anders gebruikte.



Een fysiotherapeut of iets dergelijks die goed naar je houding kijkt lijkt me ook wel een goed idee.



En laat je niet gekmaken door mensen die zeggen dat alles van de borstvoeding komt! Flessenkindjes hebben ook nachtvoedingen, krampjes, buikpijn, mamahonger en al die andere dingen!
Alle reacties Link kopieren
Beste ervaringsdeskundigen,



Ik zou graag wat advies van jullie krijgen.



Ik zal me eerst voorstellen: mijn naam is eleven en ik ben 34. Ik heb een zoon van 8 en een zoon van bijna 8 weken. De oudste heb ik tot 5 maanden bv gegeven maar omdat toen ik ging werken mn produktie heel erg terug liep ben ik toen gestopt. Dit keer zou ik het graag langer volhouden, vandaar mijn bericht hier.



Mijn zoontje krijgt volledig borstvoeding op verzoek. Hij schommelt nu tussen 7 en 8 voedingen op een dag.



Binnenkort wil ik gaan beginnen met kolven om een voorraadje op te bouwen voor als ik weer ga werken.

Ik heb alleen geen idee wanneer ik het beste kan kolven omdat ik nog zo vaak voedt op een dag.

Hij komt om de 3 a 4 uur.

Moet ik daar tussenin nog een kolfmoment plakken of na elke voeding een beetje van de 2e borst afkolven? Of het heel anders aanpakken?



Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren!



Groeten eleven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven