Dochter maakt me helemaal gek (10 jaar)

22-04-2017 11:08 254 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 maakt mij helemaal gek. Ze heeft altijd al een sterke wil gehad maar de laatste tijd hebben we constant bonje, zijn de puberjaren nu al gestart?? Weet even echt niet hoe ik alles moet aanpakken nu.



Ik ben nu ook zeker geen leuke moeder ben gewoon een zeur geworden die de hele dag door van alles aan het herhalen is dat weet ik maar dingen die ze dagelijks vanzelf zou moeten doen doet ze gewoon niet. Dingen als:



- je schoenen in de schoenenkast zetten

- je eigen bord afruimen

- spullen die je gebruikt weer terugzetten

- je bed opmaken

- je kleding ophangen ipv op de grond gooien



Ze doet het gewoon niet want het kan haar niets schelen en wanneer ik haar vraag het te doen krijg ik een grote mond en blijft ze gewoon zitten. Vervolgens stuur ik haar naar haar kamer maar weigert ze erheen te gaan, sleep haar dan letterlijk aan haar arm richting trap. Ze accepteert dus ook haar straf gewoon niet..



Nog een probleen die we hebben is het douchen, ze haat het en gaat nooit douchen zonder een woordenwisseling en haar dus weer letterijk richting de badkamer te slepen. Mijn man zei laat haar dan gaat ze uiteindelijk vanzelf wel nou ze heeft letterlijk 2 weken niet gedoucht! Heb haar daarna dus weer gedwongen te douchen, dus weer hup die arm beetpakken en gaan.



Ze is ook ontzettend egoistisch weet niet of dit gewoon de leeftijd is en dat alle meiden min of meer een beetje egoistisch zijn rond deze leeftijd maar ze denkt gewoon altijd aan zichzelf. Voorbeeld: laatst zouden we een dagje uit hebben en toen werd ik ziek, werd ze bijna boos omdat alles niet doorging, is allemaal jou schuld mama je hebt onz dag verpest. Dat ik ziek was deed haar niks. Of wanneer ik vraag of ze even een paracetamol wil geven en ik onder de dekens lig zegt ze doe het zelf waarom moet ik dat doen. Nooit vragen hoe het gaat of ik wat nodig heb.



Heb nog een jonger kind en die is helemaal niet zo! Die helpt graag, denkt altijd aan anderen en is zorgzaam. Doet ook zonder eeuwige gezeur bord afruimen en schoenen opbergen hoef ik zelden te vragen.



Straffen die ik haar geef in de hoop dat ze beter gaat luisteren zijn bijvoorbeeld geen tablet mogen gebruiken, geen tv kijken of niet buiten mogen spelen maar haar gedrag verbetert niet.



Ze is super intelligent en echt wel een gezellige meid, ik hou ontzettend veel van haar, we doen ook veel leuke dingen samen maar dit gedrag maakt mij helemaal gek. Ze is gewoon heel humeurig kan poeslief zijn en opeens slaat het om en is ze een tijdje weer superkattig en rebels.



Hoe moet ik hier nou op reageren? Ben ik te streng? Te soft? Wanneer ze weereens dingen weigert te doen moet ik ze laten voor wat het is of haar dwingen het te doen? Hoe doen andere moeder dit
quote:Het-groepje schreef op 22 april 2017 @ 12:46:

Nou heerlijk die verhalen van mensen die het zo gezellig hebben met hun wondertjes.

Altijd leuk om even te lezen.Ja he? En dan vooral die paar die het altijd zo goed weten en denken dat hun kinderen zo leuk geworden zijn door hun manier van opvoeding. En dat projecteren op iedereen.
quote:Star schreef op 22 april 2017 @ 14:01:

[...]





Straffen voegt niks toe, maar een tien-jarige die weigert een hand te geven en hallo te zeggen? Ik zou me mijn ogen uit mijn kop schamen en zeker wel een gesprek met haar aangaan over fatsoen.Geef jij je vrienden een handje als je binnen komt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 14:06:

[...]





Ze heeft echt niet wekelijks straf hoor, soms gaat het een paar weken goed en dan heeft ze weer een dwarse bui en is het weer een paar dagen bonje. Haar laten douchen is wel steeds een drama en lukt dus alleen met haar naar de douche te trekken....geen straf



Daar moet je echt wat op verzinnen. Een kind van deze leeftijd ga je niet meer aan trekken.



Waarom heeft ze zo'n hekel aan douchen? Wat heeft ze nodig om het minder erg te maken?
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 14:08:

[...]





Ja he? En dan vooral die paar die het altijd zo goed weten en denken dat hun kinderen zo leuk geworden zijn door hun manier van opvoeding. En dat projecteren op iedereen.



Je bent niet verplicht om het te lezen.

Je mag best een topic overslaan.
quote:Lampie1986 schreef op 22 april 2017 @ 14:08:

[...]





Geef jij je vrienden een handje als je binnen komt?



Ja. En een kus. Of 2 of 3 zelfs.



Maar verwacht dat dan weer niet van mijn 10 jarige altijd. Soms zwaait ze naar alle volwassenenen en rent lekker naar buitenof boven ...naar haar leeftijdsgenoten. Prima.
Ik zou ook niet meer gaan trekken, dat is toch gewoon debiel?

Nog even wat sterker en groter en jullie zijn aan het vechten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me trouwens nog best herinneren dat ik zo'n kus/hand/groeten rondje op een verjaardag heel spannend vond. En tot een jaar of 25 soms nog steeds wel een beetje spannend.
quote:Frizz schreef op 22 april 2017 @ 14:06:

[...]





Dat werkt vast bij jouw kind en het gemiddelde kind, maar dochter van TO verzuipt in de puberhormonen en gevoelens van onwil en niet begrepen worden. Dat versterk je alleen maarmet straffen.Ik zeg toch ook dat straffen niks toe voegt? Maar ik zou dat niet zomaar laten gaan. Ook naar een puber mag je gewoon verwachtingen uitspreken.
quote:Appels schreef op 22 april 2017 @ 14:03:

Lees eens een boek over het opvoeden van pubers. Of volg een korte gratis voorlichting bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) over dit onderwerp.



Het gedrag van je dochter is gewoon (pre)pubergedrag. Inclusief het 'verheerlijken' van haar vader en het 'afwijzen' van haar moeder. Het ene kind heeft dit gedrag natuurlijk sterker dan het andere, maar het hoort er allemaal bij.



Voor jou als moeder zal het een aantal jaar doorbijten worden. Laat je goed voorlichten over hoe om te gaan met pubers, dat helpt echt om jullie moeder-dochterband goed te houden!Dit. Je doet nu net alsof je dochter dit expres doet om jou te pesten. Dat is niet zo, het is hoe haar hersenen werken momenteel.
quote:Lampie1986 schreef op 22 april 2017 @ 14:08:

[...]





Geef jij je vrienden een handje als je binnen komt?Het gaat toch niet over vrienden? Dat heb ik dan gemist als dat wel zo is.
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 14:10:

[...]





Ja. En een kus. Of 2 of 3 zelfs.



Maar verwacht dat dan weer niet van mijn 10 jarige altijd. Soms zwaait ze naar alle volwassenenen en rent lekker naar buitenof boven ...naar haar leeftijdsgenoten. Prima.



Bij sommige vrienden ik ook wel.

Mijn dochter geeft aan bijvoorbeeld de opa van mijn partner altijd een hand en drie kusjes.

Maar ik heb een vriendin gehad waar mijn dochter een hekel aan had. Ze groette haar nooit en mijn vriendin vond haar ook arrogant.

Toen ik mijn dochter er naar vroeg zei ze dat ze haar niet mag omdat ze niet eerlijk was. Ze zei toen jij mij leerde fietsen zei ze dat ik goed kon fietsen en schudden nee toen ze dacht dat ik het niet zag.

Dat klopt idd. Maar wist ik veel dat ze dat gezien had.

En ze zei dat ze haar een aansteller vond hor ze reageerde en dat klopte ook wel.

Daarbij sprak ze mijn dochter aan waar iedereen bij stond en sinds dien is het niet meer goed gekomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 14:06:

[...]





Ze heeft echt niet wekelijks straf hoor, soms gaat het een paar weken goed en dan heeft ze weer een dwarse bui en is het weer een paar dagen bonje. Haar laten douchen is wel steeds een drama en lukt dus alleen met haar naar de douche te trekken....geen straf



en zijn dat momenten dat je zelf ook net ongesteld bent of wordt en je lontje al wat korter is?



een kind van 10 moet je niet meer aan een arm willen trekken naar een douche.......ik heb een dochter van tien maar echt aan haar arm trekken ergens naar toe, dat doe ik alleen met de jongste van 4 , op die leeftijd kan dat nog.





verder klinkt het ook , sorry als ik verkeerd zit, dat zij zich niet alleen los wil maken van jou, maar het tijd is dat jij je losmaakt van haar. Als zij geen hallo wil zeggen op een verjaardag, dan schaam jíj je blijkbaar. ( en je man zal het niets interesseren misschien? ). Maar dat is dan háár probleem en niet de jouwe .zo ook als zij naar jouw maatstaven stinkt...........laten gaan. Misschien wordt ze wel gothic.........laten gaan.

Je kan wel als ze heeft gedoucht eens ( uit zichzelf ) zeggen; wat ruik je lekker. Of als ze vriendelijk is geweest in de weken dat het goed gaat...........he, wat leuk dat je iedereen even gedag zei.

Ze zal wel niet willen dat je complimenten geeft, dat stom vinden. Maar stiekem van binnen slaat ze dat op hoor, echt.
quote:Frizz schreef op 22 april 2017 @ 14:11:

Ik kan me trouwens nog best herinneren dat ik zo'n kus/hand/groeten rondje op een verjaardag heel spannend vond. En tot een jaar of 25 soms nog steeds wel een beetje spannend.Ik ook. Maar deed het wel, achter mijn moeder of vader aan geschuifeld.
Met 10 even alleen thuis kan prima toch?
quote:Lampie1986 schreef op 22 april 2017 @ 14:15:

[...]





Bij sommige vrienden ik ook wel.

Mijn dochter geeft aan bijvoorbeeld de opa van mijn partner altijd een hand en drie kusjes.

Maar ik heb een vriendin gehad waar mijn dochter een hekel aan had. Ze groette haar nooit en mijn vriendin vond haar ook arrogant.

Toen ik mijn dochter er naar vroeg zei ze dat ze haar niet mag omdat ze niet eerlijk was. Ze zei toen jij mij leerde fietsen zei ze dat ik goed kon fietsen en schudden nee toen ze dacht dat ik het niet zag.

Dat klopt idd. Maar wist ik veel dat ze dat gezien had.

En ze zei dat ze haar een aansteller vond hor ze reageerde en dat klopte ook wel.

Daarbij sprak ze mijn dochter aan waar iedereen bij stond en sinds dien is het niet meer goed gekomen.



Op verjaardagen schuivelende de kinderen achter ons aan, netjes alle gasten af. Op normale visites/afspraken met alleen vrienden is hoi zeggen genoeg. Pick your battles ( voor TO dan he?)



En in zo'n geval van jou zou ik aangeven dat ze misschien gelijk heeft maar dat een handje er best vanaf kan. Hoort erbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 14:16:

Met 10 even alleen thuis kan prima toch?



ja met tien stoppen de meeste ook met naschoolse opvang en dergelijke.



ze hoeft hier ook niet meer mee op visite bij mensen waar ze geen zin in heeft. natuurlijk niet als ik naar de andere kant van het land ga maar een middagje alleen is prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 14:11:

Ik zou ook niet meer gaan trekken, dat is toch gewoon debiel?

Nog even wat sterker en groter en jullie zijn aan het vechten.



Is het ook! Ik vind het vreselijk dit te moeten doen maar zie geen andere oplossing.

En ik snap echt wel dat het spannend kan zijn om ergens binnen te komen met veel mensen, vind ik zelf ook niet altijd leuk, ze hoeft ook echt niet iedereen af te gaan om een hand te geven gewoon een hallo van een afstand is goed. Op zn minst reageren op een groet ... soms zeggen mensen hallo meid zegt ze gewoon niks en loopt door en dat vind ik dus onacceptabel
Naar de douche trekken moet je helemaal niet doen.



Mijn dochter is zo sterk dat ik die niet meer mee krijg als ze echt boos word.

Niet dat ik het probeer maar ik wilde haar op de bank een keer vastpakken om te knuffelen maar ze was boos en liep weg maar ik had haar nog vast en lag op de grond.

Heb er wel om gelachen.. zij schok.
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 14:18:

[...]

Op verjaardagen schuivelende de kinderen achter ons aan, netjes alle gasten af. Op normale visites/afspraken met alleen vrienden is hoi zeggen genoeg. Pick your battles ( voor TO dan he?)



En in zo'n geval van jou zou ik aangeven dat ze misschien gelijk heeft maar dat een handje er best vanaf kan. Hoort erbij.

Bij ons net andersom. Op verjaardagen waar dan veel mensen zijn die ze niet kennen mochten ze van mij alleen de jarige en de directe familie begroeten en de schoonmoeder van de moeder van de jarige etc overslaan. Op bezoek bij vrienden met twee gezinnen bij elkaar, werd iedereen gegroet.



Het één is niet beter dan het ander trouwens zolang je kind maar weet wat er van haar verwacht wordt. Van te voren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 april 2017 @ 14:16:

[...]





Ik ook. Maar deed het wel, achter mijn moeder of vader aan geschuifeld.Ik ook. Want ik wist dat de familie die verwachting had. Binnen het gezin echter had ik doorgaans de hakken in het zand met gezicht op standje oorwurm. Ik heb me heel erg onbegrepen en eenzaam gevoeld in de pubertijd. Ik had graag gewild dat mijn ouders mij en m'n gevoel serieus hadden genomen (ipv preken en straffen en sarcastisch en geërgerd en neerbuigend). Ik geloof ook echt niet dat ik nuttige dingen geleerd heb van dat soort reacties van m'n ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Appels schreef op 22 april 2017 @ 14:03:

Lees eens een boek over het opvoeden van pubers. Of volg een korte gratis voorlichting bij het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) over dit onderwerp.



Het gedrag van je dochter is gewoon (pre)pubergedrag. Inclusief het 'verheerlijken' van haar vader en het 'afwijzen' van haar moeder. Het ene kind heeft dit gedrag natuurlijk sterker dan het andere, maar het hoort er allemaal bij.



Voor jou als moeder zal het een aantal jaar doorbijten worden. Laat je goed voorlichten over hoe om te gaan met pubers, dat helpt echt om jullie moeder-dochterband goed te houden!Ga ik zeker doen, dankjewel.
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 14:18:

[...]





Op verjaardagen schuivelende de kinderen achter ons aan, netjes alle gasten af. Op normale visites/afspraken met alleen vrienden is hoi zeggen genoeg. Pick your battles ( voor TO dan he?)



En in zo'n geval van jou zou ik aangeven dat ze misschien gelijk heeft maar dat een handje er best vanaf kan. Hoort erbij.



Deze vriendschap is voorbij.

Ze kreeg een vriend en mag mij niet meer zien.



Maar ik heb tegen mijn dochter gezegd dat ze best netjes kan groeten als ze haar tegen komt.

Deze vrouw heeft mijn dochter op het schoolplein aangesproken.. En dat vind ik ook aso en heb haar er wel wat van gezegd.

Je gaat niet zeggen zo... die is arrogant tegen een kind van toen 9 jaar.

Toen was het voor mijn dochter echt klaar natuurlijk.

Kinderen hebben ook grenzen.
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 14:20:

[...]





Is het ook! Ik vind het vreselijk dit te moeten doen maar zie geen andere oplossing.

En ik snap echt wel dat het spannend kan zijn om ergens binnen te komen met veel mensen, vind ik zelf ook niet altijd leuk, ze hoeft ook echt niet iedereen af te gaan om een hand te geven gewoon een hallo van een afstand is goed. Op zn minst reageren op een groet ... soms zeggen mensen hallo meid zegt ze gewoon niks en loopt door en dat vind ik dus onacceptabel



Er zijn vast wel andere oplossingen. Echt.



Maar als je echt denkt dat er geen andere oplossingen zijn die werken en je vind haar gedrag buiten proportie dan zou ik echt naar opvoedhulp gaan kijken.
quote:Frizz schreef op 22 april 2017 @ 14:24:

[...]





Ik ook. Want ik wist dat de familie die verwachting had. Binnen het gezin echter had ik doorgaans de hakken in het zand met gezicht op standje oorwurm. Ik heb me heel erg onbegrepen en eenzaam gevoeld in de pubertijd. Ik had graag gewild dat mijn ouders mij en m'n gevoel serieus hadden genomen (ipv preken en straffen en sarcastisch en geërgerd en neerbuigend). Ik geloof ook echt niet dat ik nuttige dingen geleerd heb van dat soort reacties van m'n ouders.Gaat het nu alleen om het handen schudden of in het algemeen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 14:20:

[...]





Is het ook! Ik vind het vreselijk dit te moeten doen maar zie geen andere oplossing.

En ik snap echt wel dat het spannend kan zijn om ergens binnen te komen met veel mensen, vind ik zelf ook niet altijd leuk, ze hoeft ook echt niet iedereen af te gaan om een hand te geven gewoon een hallo van een afstand is goed. Op zn minst reageren op een groet ... soms zeggen mensen hallo meid zegt ze gewoon niks en loopt door en dat vind ik dus onacceptabelJij vindt het onacceptabel en zij heeft haar hakken in het zand. Je moet dit niet willen winnen. Wat je wel moet willen is de verbinding met elkaar aangaan. Of laat haar vader daarin het voortouw nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven