Dochter maakt me helemaal gek (10 jaar)

22-04-2017 11:08 254 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 maakt mij helemaal gek. Ze heeft altijd al een sterke wil gehad maar de laatste tijd hebben we constant bonje, zijn de puberjaren nu al gestart?? Weet even echt niet hoe ik alles moet aanpakken nu.



Ik ben nu ook zeker geen leuke moeder ben gewoon een zeur geworden die de hele dag door van alles aan het herhalen is dat weet ik maar dingen die ze dagelijks vanzelf zou moeten doen doet ze gewoon niet. Dingen als:



- je schoenen in de schoenenkast zetten

- je eigen bord afruimen

- spullen die je gebruikt weer terugzetten

- je bed opmaken

- je kleding ophangen ipv op de grond gooien



Ze doet het gewoon niet want het kan haar niets schelen en wanneer ik haar vraag het te doen krijg ik een grote mond en blijft ze gewoon zitten. Vervolgens stuur ik haar naar haar kamer maar weigert ze erheen te gaan, sleep haar dan letterlijk aan haar arm richting trap. Ze accepteert dus ook haar straf gewoon niet..



Nog een probleen die we hebben is het douchen, ze haat het en gaat nooit douchen zonder een woordenwisseling en haar dus weer letterijk richting de badkamer te slepen. Mijn man zei laat haar dan gaat ze uiteindelijk vanzelf wel nou ze heeft letterlijk 2 weken niet gedoucht! Heb haar daarna dus weer gedwongen te douchen, dus weer hup die arm beetpakken en gaan.



Ze is ook ontzettend egoistisch weet niet of dit gewoon de leeftijd is en dat alle meiden min of meer een beetje egoistisch zijn rond deze leeftijd maar ze denkt gewoon altijd aan zichzelf. Voorbeeld: laatst zouden we een dagje uit hebben en toen werd ik ziek, werd ze bijna boos omdat alles niet doorging, is allemaal jou schuld mama je hebt onz dag verpest. Dat ik ziek was deed haar niks. Of wanneer ik vraag of ze even een paracetamol wil geven en ik onder de dekens lig zegt ze doe het zelf waarom moet ik dat doen. Nooit vragen hoe het gaat of ik wat nodig heb.



Heb nog een jonger kind en die is helemaal niet zo! Die helpt graag, denkt altijd aan anderen en is zorgzaam. Doet ook zonder eeuwige gezeur bord afruimen en schoenen opbergen hoef ik zelden te vragen.



Straffen die ik haar geef in de hoop dat ze beter gaat luisteren zijn bijvoorbeeld geen tablet mogen gebruiken, geen tv kijken of niet buiten mogen spelen maar haar gedrag verbetert niet.



Ze is super intelligent en echt wel een gezellige meid, ik hou ontzettend veel van haar, we doen ook veel leuke dingen samen maar dit gedrag maakt mij helemaal gek. Ze is gewoon heel humeurig kan poeslief zijn en opeens slaat het om en is ze een tijdje weer superkattig en rebels.



Hoe moet ik hier nou op reageren? Ben ik te streng? Te soft? Wanneer ze weereens dingen weigert te doen moet ik ze laten voor wat het is of haar dwingen het te doen? Hoe doen andere moeder dit
quote:Lampie1986 schreef op 22 april 2017 @ 14:25:

[...]





Deze vriendschap is voorbij.

Ze kreeg een vriend en mag mij niet meer zien.



Maar ik heb tegen mijn dochter gezegd dat ze best netjes kan groeten als ze haar tegen komt.

Deze vrouw heeft mijn dochter op het schoolplein aangesproken.. En dat vind ik ook aso en heb haar er wel wat van gezegd.

Je gaat niet zeggen zo... die is arrogant tegen een kind van toen 9 jaar.

Toen was het voor mijn dochter echt klaar natuurlijk.

Kinderen hebben ook grenzen.Klinkt allemaal zeer bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 april 2017 @ 14:26:

[...]





Gaat het nu alleen om het handen schudden of in het algemeen?Binnen het gezin schreef ik. Algemeen dus. Pubergedrag.
quote:Star schreef op 22 april 2017 @ 14:01:

[...]





Straffen voegt niks toe, maar een tien-jarige die weigert een hand te geven en hallo te zeggen? Ik zou me mijn ogen uit mijn kop schamen en zeker wel een gesprek met haar aangaan over fatsoen.



Voor zoiets je ogen uit je kop schamen?

Je kinderen zijn er niet zodat jij een perfect plaatje hebt. Neem dan een schoothondje en leer hem trucjes.



Je kan toch gewoon toelichten dat je kind even in de fase zit van geen handjes geven. Als je daar als ouders niet spastisch over doet is er werkelijk niks aan de hand. That too shall pass.
quote:Frizz schreef op 22 april 2017 @ 14:24:

[...]

Ik ook. Want ik wist dat de familie die verwachting had. Binnen het gezin echter had ik doorgaans de hakken in het zand met gezicht op standje oorwurm. Ik heb me heel erg onbegrepen en eenzaam gevoeld in de pubertijd. Ik had graag gewild dat mijn ouders mij en m'n gevoel serieus hadden genomen (ipv preken en straffen en sarcastisch en geërgerd en neerbuigend). Ik geloof ook echt niet dat ik nuttige dingen geleerd heb van dat soort reacties van m'n ouders.

Dat maakt je puberteit echt zo veel makkelijker want er is dan ook minder noodzaak en behoefte om je af te zetten tegen je ouders. Waardoor er minder strijd is.



Hoe je ouders reageren in je puberteit kan zorgen voor een spiraal de ene kant op of de andere kant op.



Kind gaat zich los maken. Ouder beslist of dat een strijd gaat worden of een natuurlijk proces.
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 14:28:

[...]





Voor zoiets je ogen uit je kop schamen?

Je kinderen zijn er niet zodat jij een perfect plaatje hebt. Neem dan een schoothondje en leer hem trucjes.



Je kan toch gewoon toelichten dat je kind even in de fase zit van geen handjes geven. Als je daar als ouders niet spastisch over doet is er werkelijk niks aan de hand. That too shall pass.Klopt, dat verwacht ik ook helemaal niet. Ze hoeven ook helemaal niet op te zitten en pootjes te geven, maar als iemand je aanspreekt, kan je wel gewoon met woorden reageren. Zal me een worst wezen dat het een mopperig 'hallo' is verder.
quote:Fee-de-Goede schreef op 22 april 2017 @ 14:26:

[...]





Klinkt allemaal zeer bijzonder.



Is het eigenlijk ook.



Zij had ook kinderen bij mijn dochter op school.

Ik vind echt dat een kind niet altijd iedereen maar aardig moet vinden die je zelf graag mag.
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 14:28:

[...]





Voor zoiets je ogen uit je kop schamen?

Je kinderen zijn er niet zodat jij een perfect plaatje hebt. Neem dan een schoothondje en leer hem trucjes.



Je kan toch gewoon toelichten dat je kind even in de fase zit van geen handjes geven. Als je daar als ouders niet spastisch over doet is er werkelijk niks aan de hand. That too shall pass.+1
quote:sssssst schreef op 22 april 2017 @ 14:29:

[...]



Dat maakt je puberteit echt zo veel makkelijker want er is dan ook minder noodzaak en behoefte om je af te zetten tegen je ouders. Waardoor er minder strijd is.



Hoe je ouders reageren in je puberteit kan zorgen voor een spiraal de ene kant op of de andere kant op.



Kind gaat zich los maken. Ouder beslist of dat een strijd gaat worden of een natuurlijk proces.



Al ben ik het eens met Frizz en je eerste deel van je post die laatste zin is weer tenenkrommend.



Niet alle kinderen zijn gelijk en zullen zo reageren op die aanpak.
Alle reacties Link kopieren
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 11:29:

[...]





Nee hoor helemaal niks aan de hand met haar, ze doet het heel goed op school, is slim, gezellige kletsgraag. Samen dingen doen doen we zeker wel, hebben het dan ook echt leuk samen maar dat rebelse de laatste tijd maakt mij gewoon gek.

Iemand vroeg waar vader is in dit verhaal die werkt veel en ziet de kinderen dus meestal in de avond en weekend, ik heb dan net oorlog gevoerd met haar en zij rent dan op papa af voor een dikke knuffel alsof er niks gebeurd is. Papa is een held voor haar, in de weekenden hoeft er natuurlijk niks gedaan te worden en is alles relaxter. Ik ben strenger dus word ik gezien als de boeman. Ze luistert eerder naar vader, gaat niet altijd makkelijk hoor maar na streng toespreken zal ze sneller naar vader luisteren.Samen met z'n drieën een plan van aanpak maken. Douchen moet, dus bespreken wanneer ze gaat douchen en wat de consequenties zijn als ze het niet doet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 14:20:

[...]





Is het ook! Ik vind het vreselijk dit te moeten doen maar zie geen andere oplossing.

l

Loslaten!!!!

Hoe harder jij trekt (letterlijk) hoe harder je dochter zich terug zal trekken.
Plaatje lukt niet.
quote:Star schreef op 22 april 2017 @ 14:30:

[...]





Klopt, dat verwacht ik ook helemaal niet. Ze hoeven ook helemaal niet op te zitten en pootjes te geven, maar als iemand je aanspreekt, kan je wel gewoon met woorden reageren. Zal me een worst wezen dat het een mopperig 'hallo' is verder.Er is dus een periode dat het zo niet werkt voor een kind, iets met hormonen, puberteit. Dat kan je als ouder -zeker als het om zoiets onschuldigs gaat- ook gewoon accepteren. In plaats van de strijd maar aan te gaan en te domineren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 april 2017 @ 14:30:

[...]





Klopt, dat verwacht ik ook helemaal niet. Ze hoeven ook helemaal niet op te zitten en pootjes te geven, maar als iemand je aanspreekt, kan je wel gewoon met woorden reageren. Zal me een worst wezen dat het een mopperig 'hallo' is verder.Eens. We hebben het hier over een 10 jarige. Geen peuter. Die horen echt wel de minimale basis van omgangsvormen te hanteren.
Het enige wat ik echt als een probleem vind klinken is haar hekel aan de douche.

De rest is toch wel zonder strijd op te lossen? Afspraken er over maken enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 22 april 2017 @ 12:46:

Nou heerlijk die verhalen van mensen die het zo gezellig hebben met hun wondertjes.

Altijd leuk om even te lezen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lampie1986 schreef op 22 april 2017 @ 14:37:

Het enige wat ik echt als een probleem vind klinken is haar hekel aan de douche.

De rest is toch wel zonder strijd op te lossen? Afspraken er over maken enzo.

Die hekel aan douchen zal best meevallen.

Het is natuurlijk wel de ideale manier van dochter geworden om moeders op de kast te krijgen.

Strijd gegarandeerd.
quote:Nouschi schreef op 22 april 2017 @ 14:33:

[...]





Samen met z'n drieën een plan van aanpak maken. Douchen moet, dus bespreken wanneer ze gaat douchen en wat de consequenties zijn als ze het niet doet.Als je ruimte biedt aan je kind om de minder belangrijke zaken op haar eigen manier te doen, kan je op de belangerijke zaken (zoals persoonlijke hygiene) meer impact hebben. Als je over alles een issue maakt en gaat trekken bereik je niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 22 april 2017 @ 14:01:

[...]





Straffen voegt niks toe, maar een tien-jarige die weigert een hand te geven en hallo te zeggen? Ik zou me mijn ogen uit mijn kop schamen en zeker wel een gesprek met haar aangaan over fatsoen.Ik ook!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik mis echt het gesprek/de info over wat er nou zo vreselijk is aan dat douchen.

Als een volwassene tegen je zegt: ik wil eeeeeeeecht niet naar m'n werk/de tandarts/boodschappen doen vraag je toch ook hoe dat komt en probeer je mee te denken?

Waarom bij een tienjarige direct overstappen naar afspraken en consequenties?
quote:Nouschi schreef op 22 april 2017 @ 14:41:

[...]





Ik ook!Het lijkt wellicht onschuldig, maar dat is het niet om zo met je kind om te gaan.
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 14:37:

[...]





Er is dus een periode dat het zo niet werkt voor een kind, iets met hormonen, puberteit. Dat kan je als ouder -zeker als het om zoiets onschuldigs gaat- ook gewoon accepteren. In plaats van de strijd maar aan te gaan en te domineren.Ik vind de puberteit geen excuus om je dan maar te misdragen. Gewoon hallo zeggen moet lukken. Het mag zelfs nog korter, hoi.
Alle reacties Link kopieren
quote:Strawberry_shortcake schreef op 22 april 2017 @ 13:59:

[...]





Dit kan ik dus niet, ik ben bereid andere dingen te laten varen zoals haar bord of kleding opruimen, bed opmaken ga ik ook minder over zeuren...maar ik vind dit zo respectloos. Wat als ze straks 16/17 is en nog steeds geen hallo wil zeggen?? Moet ik haar maar haar gang laten gaan? Dit is voor mij dus wel een battle die ik aan moet gaanTegen de tijd dat ze volwassen is gaat ze dat echt wel doen. Ik bedenk me mu dat ik ook niet altijd iedereen een hand geef als ik ergens binnenkom, soms wel, soms niet. Net als zoenen, de een verwacht het, de ander niet. En dan steeds dat dilemma als kind , moet ik nou een hand geven, moet ik ook zoenen, en als ik zoen moet dat 1 keer of 3 keer. Nou dan doe ik het maar liever helemaal niet. En over zoenen gesproken, toen mijn neven rond de 10 waren moesten ze er niet aan denken om gezoend te worden door tantes of tantes te zoenen En nu krijg ik spontaan een zoen, maakt niet uit waar ik ze tegenkom.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 14:43:

[...]





Het lijkt wellicht onschuldig, maar dat is het niet om zo met je kind om te gaan.Het is niet normaal om met je puber een normaal gesprek te voeren?
quote:tampontouwtje schreef op 22 april 2017 @ 14:37:

[...]





Er is dus een periode dat het zo niet werkt voor een kind, iets met hormonen, puberteit. Dat kan je als ouder -zeker als het om zoiets onschuldigs gaat- ook gewoon accepteren. In plaats van de strijd maar aan te gaan en te domineren.Ach hou toch op. Gewoon basisfatsoen heeft niks te maken met hormonen. Ze heeft zich verdorie maar te gedragen en te reageren als iemand tegen haar praat. Hoe je zoiets moet afdwingen als ze het pertinent niet wil doen is een tweede...maar onschuldig vind ik dit absoluut niet. Fatsoen en manieren zijn belangrijk. Altijd en overal.
quote:Nouschi schreef op 22 april 2017 @ 14:41:

[...]

Ik ook!

Ik wil dat mijn kinderen anderen netjes begroeten omdat ze dat zelf ook leuk vinden. Dat ze zelf ook netjes begroeten willen worden. Ik wil niet dat mijn kinderen anderen begroeten zodat ik zelf niet voor lul sta.

Kinderen voelen dat feilloos aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven