Een flinke tik voor de billen!

05-08-2012 01:08 531 berichten
Iemand vroeg in een topic naar interessante documentaires op pedagogisch gebied, ik heb er een paar van gekeken, onder andere over kleuters met gedragsproblemen, en oh echt, als het mijn kind was had ik die ALLANG een paar flinke tikken voor de billen gegeven. Wat een soft gedoe zeg, natuurlijk, je moet een grens trekken, niet echt pijn doen ( ik zou dat niet eens kunnen) en beschikken over zelfbeheersing. Maar als je geen zelfbeheersing hebt moet je sowieso niet aan kinderen beginnen, maar zo af en toe vind ik echt dat een paar flinke tikken voor de billen nodig is, bij sommige kinderen dan, sommige kinderen hebben dat net zo hard nodig als een boterham!
Oh ik kom wel uit een cultuur waar geslagen wordt, en hard ook, en met atributen ook gewoon. Een riem of met bamboo is heel normaal. Ik heb er niks aan overgehouden hoor, maar ik ben zelf niet voor die methode omdat het anders en effectiever kan. Zoals gezegd, het enige wat het opleverde is dat we beter opletten zodat we niet betrapt werden. Het bestrafte gedrag ging er echt niet mee weg. Er werd niet uitgelegd maar gewoon geslagen. Iedereen deed dat en niemand heeft daar een trauma aan overgehouden hoor. Het was zoals het was en niemand daar weet beter. Alleen is het niet mijn manier.



Oh en gewaarschuwd werd er ook niet . Stout? Klappen!
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 05 augustus 2012 @ 10:10:

[...]





En er bij blijven en doorpraten he.Heel goed! Jij hebt het begrepen
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iemand die opgegroeid is met een tik tegen de billen af en toe. Als ik de reacties hier lees ben ik heel slecht opgevoed, maar ik heb nooit het idee gehad dat ik vroeger mishandelt ben. Ik heb ook nog altijd een goede band met mijn ouders. Als ik een tik kreeg had ik dat ook echt verdient en zag ik het ook van veraf aankomen. Daarnaast heb ik zelf nooit anderen geslagen, omdat ik dacht dat het kon/mocht.



Ik snap wel dat mensen zeggen dat slaan niet goed is, maar ik vind het overdreven om over kindermishandeling te spreken. Ik vind dat er een verschil is tussen echt pijn doen en corrigeren. Als je bang wordt voor je ouders, omdat je weer een volgende klap verwacht dan is dat iets anders dan wanneer je eens een tik krijgt.



Tot slot is het ook niet de bedoeling dat een straf leuk is, maar leerzaam... Ik denk dat het met name draait om de communicatie erom heen.
@ Bloske: .



Oriane, wat jij beschrijft was bij mij althans niet zo, ik zou die manier ook niet bepaald de voorkeur geven... Ik kreeg gewoon een waarschuwing, vaak was die waarschuwing voldoende om mij terug goed te gedragen. Als ik al een tik voor mijn billen te pakken had, dan wist ik dondersgoed waarvoor ik het kreeg.



Maar het staat iedereen vrij om andere methoden en normen erop na te houden natuurlijk .
Alle reacties Link kopieren
quote:meerdies schreef op 05 augustus 2012 @ 10:10:

[...]



Jij gaat ervan uit dat wat jij je kind wil opleggen klopt. Ik heb meer vertrouwen in kinderen. Ik denk dat ouders eerder probleemgedrag vertonen dan kinderen. Oorzaak ---> gevolg.

Pfff ouders met probleemgedrag zijn ouders die een tik uitdelen.

Dat je meer vertrouwen in kinderen hebt dan volwassenen zegt genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eens vragen hier of mijn man een kopje koffie voor me meebrengt zo. En als hij dat niet doet, leg ik hem over de knie.
quote:bloske schreef op 05 augustus 2012 @ 10:18:

Ik ga eens vragen hier of mijn man een kopje koffie voor me meebrengt zo. En als hij dat niet doet, leg ik hem over de knie.Vindt hij toch lekker? /50shadesofgreymodus
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 05 augustus 2012 @ 10:09:

[...]



Ik blijf dat zo'n rare redenering vinden: je accepteert geen tik van je werkgever, maar je accepteert toch ook niet dat je werkgever je een minuutje op de zitzak zet?

Wat een vergelijking.....

Sociaal acceptabel gedrag is van toepassing op alle relaties. Elke vorm van gedrag dat je niet zult vertonen in een openbare omgeving waar je je niet kunt laten gaan (bijvoorbeeld een vergadering op het werk) moet je ook je kind niet mee lastig vallen. Dus ja ik vind die zitzak ook achterlijk.



Mensen weten heel goed wat wel en niet kan. Daarom juist vertonen moeders asociaal gedrag zoals slaan voornamelijk in de privé sfeer, zonder getuigen en met kinderen of dieren die zich niet kunnen verweren. Zodra de omgevingsvariabelen veranderen in openbare sfeer, volwassenen die indien nodig maatregelen tegen de pleger kunnen treffen en met getuigen, dan vertonen ze dat gedrag niet. Ze doen het alleen met kleine wezentjes die afhankelijk van ze zijn en die geen kant op kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Terugkomend op de OP: gaat het om de documentaire 'Agressieve kleuters, ruim een jaar later?'

In deze docu wordt namelijk heel goed uitgelegd welke technieken wel/niet werken bij kinderen met forse gedragsproblematiek. Ik heb zelf ook met deze kinderen gewerkt, zelfs in precies dezelfde setting als waar de docu is opgenomen, en geloof me: een tik had geen effect gehad. Het had ze bevestigd in het idee dat volwassenen niet betrouwbaar zijn en het had ze echt niet beter doen luisteren.

Je noemt onder die link dat kinderen die opgroeien in een liefdevol nest geen schade ondervinden van een paar tikken.

De kinderen waar het echter over gaat groeien helaas vaak niet op in een liefdevol nest... Er is veel meer aan de hand qua gezinsproblematiek zoals je in de docu ook kort meekrijgt..



Ik ben er van uit gegaan dat je deze docu bedoelde omdat ik verder geen vergelijkbare docu's kon vinden in de post over kleuters met gedragsproblemen.. En als je een andere bedoelde, dan is deze docu nog een aanrader om je beeld te verruimen..
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 05 augustus 2012 @ 10:18:

[...]





Vindt hij toch lekker? /50shadesofgreymodusZeg, hou is op? Straks begint hij met zijn ogen te rollen. En je weet wat voor straf daar op staat.
Meerdies, het feit dat je een corrigerende tik gelijkstelt aan mishandeling vind ik een zware aanfluiting voor diegene die wel degelijk mishandeld zijn geweest.
quote:bloske schreef op 05 augustus 2012 @ 10:20:

[...]





Zeg, hou is op? Straks begint hij met zijn ogen te rollen. En je weet wat voor straf daar op staat.
Ik kreeg een waarschuwing met de mededeling dat ik een tik kreeg als ik door bleef gaan. En ik wist dus heel goed wat me te wachten stond en koos daar bewust voor. Dat je dan ook een tik krijgt, vond ik niet zo raar. Als ik hem niet kreeg was het raar geweest dan hielden mijn ouders zich niet aan hun woord.



Evelynsalt : nu ben ik wel nieuwsgierig naar dat topic forum mobiel dus kan niet loepen.
Ok Bloske, doe dat, en als ik mijn dochtertje van 4 vandaag met haar fietsje toch stiekem de grote weg op zie gaan dan geef ik haar geen tik voor de billen maar gewoon een bekeuring! Maar ik denk niet dat ze het gaat durven, ze kan zich die tik voor de billen van een paar maanden geleden hiervoor nog goed herinneren!
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 05 augustus 2012 @ 10:15:

@ Bloske: .

Maar het staat iedereen vrij om andere methoden en normen erop na te houden natuurlijk .Het staat je niet vrij om je kind te slaan. Het is bij wet verboden.
Oriane : wat jij beschrijft is wel echt anders als bij ons thuis. Geen attributen hier of hard slaan. Gewoon een tik. Vind daar wel verschil in zitten. Zoals ik al zei, ik hield er geen blauwe plekken aan over ofzo hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 05 augustus 2012 @ 10:20:

Meerdies, het feit dat je een corrigerende tik gelijkstelt aan mishandeling vind ik een zware aanfluiting voor diegene die wel degelijk mishandeld zijn geweest.Corrigerende tikken bestaan niet. Daarom ook zijn ze bij wet verboden.
quote:meerdies schreef op 05 augustus 2012 @ 10:22:

[...]



Het staat je niet vrij om je kind te slaan. Het is bij wet verboden.Films downloaden mag eigenlijk ook niet. Door het rood fietsen, ook al zijn de straten leeg mag ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:tikkie2013 schreef op 05 augustus 2012 @ 10:19:Toepasselijke nick heb je
quote:meerdies schreef op 05 augustus 2012 @ 10:23:

[...]



Corrigerende tikken bestaan niet. Daarom ook zijn ze bij wet verboden.Juist ja. Laat me raden, jouw (hypothetische) tweejarige peuter wordt ook niet op de gang gezet maar je gaat met haar in gesprek en als ze jou uitscheldt dan is het jouw fout he?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf in mijn jeugd regelmatig geslagen en toegeschreeuwd door mijn vader en dat heeft in eerste instantie wel gevolgen gehad voor de band die ik met mijn vader had (was bang voor hem). Later hebben we er gelukkig wel serieus over kunnen praten en mijn vader besefte wel dat het niet goed was wat hij deed.



Het heeft voor mij iig altijd duidelijk gemaakt dat je met luisteren en praten met je kinderen veel verder komt. Slaan is echt uit den boze!
Alle reacties Link kopieren
quote:2bij-or-not-2bij schreef op 05 augustus 2012 @ 09:12:

[...]





Jup. En : Breng hem maar een weekje hier, dan is het wel over O,ik heb het weleens andersom gezegd: "je mag haar wel een weekje hebben" Maar dan hebben ineens geen tijd.. rara,fietsbel!!
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 05 augustus 2012 @ 10:24:

[...]

Juist ja. Laat me raden, jouw (hypothetische) tweejarige peuter wordt ook niet op de gang gezet maar je gaat met haar in gesprek en als ze jou uitscheldt dan is het jouw fout he?Ja, dat is jouw fout. Jij denkt dat kinderen al scheldend geboren worden?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het onzin, dat je een kind geen tik mag geven als het stout is of echt niet wil luisteren.



Ik ben ook opgevoed, dat ik weleens een tik kreeg. Ben echt niet bang geweest voor mijn ouders en ik ben er niet slechter van geworden. Ik kon echt heel vervelend zijn vroeger en dan kreeg ik er gewoon eentje. Niet zomaar natuurlijk, maar als ik echt weigerde te luisteren en mijn ouders al tig keer hadden gewaarschuwd.



En als het een keer per ongeluk te hard was geweest, kwamen er excuses. Zo weet ik nog een excuus van mijn vader, omdat ie uit woede iets te hard sloeg. Heb ik ook niks aan overgehouden, behalve dat ik het excuus herinner en niet eens de klap zelf.



Mijn moeder had laatst ook iets gezien, waarbij een moeder heel geduldig en zeurderig haar kind corrigeerde: "Nee, Sijmen. Dat mag niet Sijmen. Niet doen Sijmen. Afblijven Sijmen. Kom hier Sijmen. Nee, kom hier." Toen zei m'n moeder ook: "Jullie hadden allang een tik gehad."



Soms hebben kinderen het gewoon nodig, gedragsproblemen of niet.
quote:Ivetje schreef op 05 augustus 2012 @ 10:23:

Oriane : wat jij beschrijft is wel echt anders als bij ons thuis. Geen attributen hier of hard slaan. Gewoon een tik. Vind daar wel verschil in zitten. Zoals ik al zei, ik hield er geen blauwe plekken aan over ofzo hoor.





Ik wilde daarmee aangeven dat ik zelfs daaraan echt geen trauma heb overgehouden zoals iemand hier dat beweerde. Ik kijk met een warm gevoel terug op mijn kindertijd. Broers en Zussen ook. Het is dus echt niet zo dat je er iets aan over houdt zoals de zachte zorgsector in Nl dat beweert. Welnee. Alleen nogmaals, er zijn effectievere methodes.



Mijn broers leerden mij zwemmen. Mocht alleen bij de steiger. Ik was vier toen ze me op open zee meenamen met het bootje en ik daar met ze ging zwemmen. Eenmaal thuis ging bij broers (9 en 10) direct de klappen erover. Beter had pap kunnen zeggen dat de stroming voor een poppetje van mijn leeftijd veel te sterk was en ik had kunnen verdrinken en hij doodongerust was en hij dat nooit meer wilde hebben. Maar die uitleg kregen ze niet. Hij zat al op ze te wachten toen we thuis kwamen. Want hij had het weer van de buurman gehoord dat we voorbij de baai waren geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven