Help ik wil niet dat mijn schoonouders oppassen

19-01-2017 16:03 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!



Eind november mama geworden van ons eerste kindje, een meisje.



Mijn ouders en mijn schoonouders gaan beide 1 dag oppassen.

Mijn ouders zien ons meisje dagelijks. Mijn schoonouders hooguit 1x per week.



De band met mijn schoonouders is prima, hij kan beter, maar slecht is het absoluut niet.

Het leek ten tijde van de zwangerschap een mooie optie dat beide ouders 1 dag gaan oppassen.

Nu na de geboorte geeft alles wat mijn schoonouders doen mij de kriebels, wat ze zeggen wat ze doen. Ik wil niet dat hun gaan oppassen, er is niks voorgevallen, mijn gevoel is alleen zo sterk. Nu kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik die afspraak voor het oppassen met hun heb gemaakt.



M'n vriend vind het een lastige situatie, hij kan mij moeilijk begrijpen omdat het een gevoel van mij is en hij z'n ouders ook niet wil kwetsen. Mijn ouders gaan sowieso oppassen.



Kennen jullie dit gevoel? Hoe zou ik op een zo nette mogelijke manier van m'n schoonouders als oppas af kunnen komen?



Hoor graag jullie mening
quote:Star schreef op 19 januari 2017 @ 16:24:

[...]





Welk wetboek staat dat?Het blijkt toch echt zo te zijn. Het heet " omgangsrecht" maar dan moet er wel een nauwe familieband zijn. Grootouders kunnen een verzoek indienen bij de rechtbank. Het is alleen nog niet wettelijk bepaald inderdaad.
Wees blij dat ze überhaupt WILLEN oppassen. Tegenwoordig wordt dat geloof ik gezien als een gunst ofzo. Mijn moeder zei gewoon: daar ga ik niet aan beginnen, het zijn jullie kinderen, zorg er zelf maar voor
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 19 januari 2017 @ 16:08:

Je vriend is toch ook goed gelukt neem ik aan ? Dat hebben zij ook gedaan hoor.



Dat vind ik altijd zo'n dooddoener.

Ik ben ook best goed gelukt, maar no way dat ik mijn ouders een vaste dag zou laten oppassen.
Alle reacties Link kopieren
Nou gewoon zeggen tegen schoonouders dat je ze niet leuk vindt en dat jouw ouders wel 2 dagen/week gaan oppassen. Krijg je binnenkort een scheiding (neem aan dat je vriend dit niet zo tof zal gaan vinden) en ben je in één klap van je schoonouders verlost. Probleem opgelost



Nee hoor, laat ze lekker oppassen en een band opbouwen met hun kleinkind ! Je bent nu nog net moeder, waarschijnlijk nog bomvol hormonen, echt geef ze een kans en later (over een paar maanden, half jaartje) zal je zien dat het hartstikke goed gaat !

succes
Als er geen duidelijke reden voor is, vind ik het niet eerlijk tegenover je schoonouders en vriend dat je zo een onderscheid wil maken.



Er is al onderscheid doordat je eigen ouders er zoveel vaker zijn dan je schoonouders.



Maar ik ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag of je je ouders niet zou laten oppassen als je vriend met hetzelfde gevoel zat?
Alle reacties Link kopieren
quote:Maccaron schreef op 19 januari 2017 @ 16:37:

[...]





Het blijkt toch echt zo te zijn. Het heet " omgangsrecht" maar dan moet er wel een nauwe familieband zijn. Grootouders kunnen een verzoek indienen bij de rechtbank. Het is alleen nog niet wettelijk bepaald inderdaad.Zoals ik al zei: alleen als ze al een band hebben. Grootouders hebben totaal geen recht om een band op te bouwen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik neem aan dat je er eerder goed over hebt nagedacht? Je kindje, het meest kostbare in je leven. Als het toen klopte, klopt het nu ook.
quote:handigmetgeld schreef op 19 januari 2017 @ 16:46:

[...]





Zoals ik al zei: alleen als ze al een band hebben. Grootouders hebben totaal geen recht om een band op te bouwen.Maar hoe bewijs je dat je een nauwe band hebt met een baby, denk ik dan. En dat het niet in het wetboek staat, wil niet zeggen dat ze geen stappen kunnen ondernen. Dat weten veel opa's en oma's vast niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook een beetje gek vinden om terug te draaien.

Maar je kan natuurlijk wel aan beide opa's en oma's wensen doorgeven waar jullie als ouders achter staan en graag willen dat deze worden nageleefd, denk aan suikervrij eten, geen tv, bedtijden etc. het is tenslotte jullie kindje.

Op deze manier is het misschien toch fijner voor je, je kunt altijd nog kiezen voor een gastouder/opvang als het niet goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Oeh wat zijn we eensgezind!



Ik sluit me er bij aan.. Als er geen aanleiding is om je zorgen te maken, geef ze dan een kans.



Toen onze kinderen baby's waren, bracht ik ze het liefst bij mijn moeder (voor incidentele oppas). Maar heel kort daarna overleed ze plotseling en wat wás en bén ik nu blij dat de kinderen ook een band hebben met mijn schoonouders en dat zij bereid zijn incidenteel op te passen!
Alle reacties Link kopieren
De ouders van de persoon die het allerleukste op de hele wereld is. Althans daar ga ik vanuit, anders kreeg je geen kind met hem.

Dat zit zeker goed ;)



Niet hormonaal piepen, gewoon lekker laten oppassen. De ouders van de baby 's vader, leuk ook voor hem!!

Wat een luxe, vier opa's en oma's in beeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 19 januari 2017 @ 16:12:

[...]





Ja, komt een beetje over alsof je nog niet echt los bent van het ouderlijk huis. Je hebt nu je eigen gezin!



Wat een onzin.



Verder lijkt het een gevoelsdingetje. Als jij en je man het daar niet over eens zijn, is het niet eerlijk om je schoonouders buiten te sluiten. Als er duidelijke redenen zijn, dan zou het een ander verhaal zijn.



Als je nu tegen schoonouders zegt dat ze niet op mogen passen, kwets je hun waarschijnlijk diep. En dat zou ik nog logisch vinden ook.



Voortaan dus maar nadenken voordat je iets toezegt...
Alle reacties Link kopieren
quote:Maccaron schreef op 19 januari 2017 @ 16:37:

[...]





Het blijkt toch echt zo te zijn. Het heet " omgangsrecht" maar dan moet er wel een nauwe familieband zijn. Grootouders kunnen een verzoek indienen bij de rechtbank. Het is alleen nog niet wettelijk bepaald inderdaad.Dat is gelukkig weer ingetrokken. Als volwassenen er onderling niet uitkomen is het gewoon jammer.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 19 januari 2017 @ 16:39:

Wees blij dat ze überhaupt WILLEN oppassen. Tegenwoordig wordt dat geloof ik gezien als een gunst ofzo. Mijn moeder zei gewoon: daar ga ik niet aan beginnen, het zijn jullie kinderen, zorg er zelf maar voor Oh wat leuk. Mijn moeder ook (ik vroeg het niet eens) en ze heeft ZO gelijk.
quote:maska schreef op 19 januari 2017 @ 16:56:

[...]





Dat is gelukkig weer ingetrokken. Als volwassenen er onderling niet uitkomen is het gewoon jammer.Het wetsvoorstel is toch ingetrokken? Dan kunnen ze nog wel naar de rechter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 19 januari 2017 @ 16:39:

[...]





Dat vind ik altijd zo'n dooddoener.

Ik ben ook best goed gelukt, maar no way dat ik mijn ouders een vaste dag zou laten oppassen.



Dat vind ik ook een dooddoener inderdaad.



Verder vind ik het wel grappig dat mensen die hun ouders of schoonouders niet willen laten oppassen commentaar krijgen, maar mensen die juist graag willen dat hun (schoon)ouders oppassen óók. Je moet maar hopen dat je precies hetzelfde wil als de opa's en oma's, want als jij wil dat er opgepast wordt en zij niet of andersom kun je het eigenlijk niet meer goed doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst een oma met een jankend kleinkind bij de supermarkt, ik dacht " arme oma" al die oudjes met die kleintjes. Wees blij dat je hulp hebt man.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maccaron schreef op 19 januari 2017 @ 16:47:

[...]



Maar hoe bewijs je dat je een nauwe band hebt met een baby, denk ik dan. En dat het niet in het wetboek staat, wil niet zeggen dat ze geen stappen kunnen ondernen. Dat weten veel opa's en oma's vast niet.Grootouders kunnen geen stappen ondernemen om een pasgeboren baby te mogen zien. Gewoon niet. Gelukkig maar, dat zou heel vervelende situaties opleveren.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik had dat gevoel ook.....Bij mijn moeder was meer eigen.

Inderdaad, hormonendingetje. Ik heb ze wel op laten passen, maar minder vaak dan mijn moeder. Achteraf ben ik wel blij met de band die de kinderen hebben opgebouwd met beide opa's en oma's. Zeker als je moeder een keer niet kan of wat mankeert heb je een goed alternatief bij je schoonouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 19 januari 2017 @ 16:27:

[...]



Dit is dan weer onzin, ook op kdv's wordt van de kinderen gehouden, wordt met ze gespeeld en geknuffeld. Tuurlijk is het anders als het om familie gaat, maar ook de leidsters op een kdv zijn zeer betrokken en liefdevol.

Er wordt goed op ze gepast en gespeeld. Maar er wordt niet echt van ze gehouden.

Geeft niet, het is werk. Sommige mensen kiezen voor die professionele relatie.



Vergelijk het met collegae. Kun je goed mee. Als ze vertrekken geen probleem. Als ze iets overkomt, heel erg hoor.

Je houdt niet van ze.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 19 januari 2017 @ 16:46:

[...]





Zoals ik al zei: alleen als ze al een band hebben. Grootouders hebben totaal geen recht om een band op te bouwen.



En maar goed ook.



Niet lullig bedoeld en ook een beetje off-topic, maar ik las een tijd geleden over grootouders die omgangsrecht wilden, een weekend per maand. Hallooooo.... twee weekenden papa, een weekend opa & oma, wat blijft er dan nog voor het kind zelf over? Dat moeten ze dan maar in pa´s weekend regelen hoor. En als die er niet heen wil, is dat helaas pindakaas.



Afijn. Terug on-topic;



Je kunt dit niet op een leuke manier oplossen. Laat je schoonouders gewoon oppassen, voorlopig kan er nog niet zoveel fout gaan, je kindje krijgt tenslotte alleen nog maar een flesje, ze geven haar heus nog geen chocomel mee naar bed. Het opvoedwerk duurt ook nog wel even en ze vinden het vast leuk om met je kind rond te sjouwen.



Of, wat anderen ook al aangeven, je zegt beide oma´s op en kiest voor een kdv.



En bedenk dat het maar tijdelijk is. Met twee kan een kindje al naar een peuterspeelzaal en met vier gaat het naar school. Echt onthouden is pas vanaf zes, dus je zou kunnen stellen dat er in die vier jaar heus niet zo heel vreselijk veel verpest kan worden, mits er van het kind gehouden wordt. En dát zal het probleem vast niet zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik snap je wel, mijn schoonouders hebben ook niet perse 'bel veilig thuis' trekken maar ook niet echt ok.

Ze vinden bijv sarcasme of uitlachen een hele goede opvoedmethode.

Maar je weet niet hoe het uitpakt en met een baby scheelt het dat ze gelijk al meegroeien met het kind.

Ik zou zeggen: Geef het een kans.

Daarnaast zijn gevoelens goed maar is kinderopvang erg duur. Had hier 200 pm gescheeld denk ik, een dag oovang.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Hier alleen wel duidelijk aanwijsbare redenen waar ik over struikel (en mijn vriend ook).

Wij geven het een kans, om alle redenen die al genoemd zijn. We maken (een paar) duidelijke afspraken en pas als blijkt dat wat zij doen écht niet overeenkomt of ten koste gaat van ons kind, dan draaien we het terug. Dat zal dan geen makkelijk gesprek worden, overigens, maar ik probeer vooral te vertrouwen op schoonouders, en hoop dat het niet nodig is
Alle reacties Link kopieren
quote:Het-groepje schreef op 19 januari 2017 @ 17:05:

Ik snap je wel, mijn schoonouders hebben ook niet perse 'bel veilig thuis' trekken maar ook niet echt ok.

Ze vinden bijv sarcasme of uitlachen een hele goede opvoedmethode.

Maar je weet niet hoe het uitpakt en met een baby scheelt het dat ze gelijk al meegroeien met het kind.

Ik zou zeggen: Geef het een kans.

Daarnaast zijn gevoelens goed maar is kinderopvang erg duur. Had hier 200 pm gescheeld denk ik, een dag oovang.En geld is dus een drijfveer?
Alle reacties Link kopieren
Als je net moeder bent geworden dan is het sowieso best moeilijk om je kind uit handen te geven. Naar de opvang, naar je schoonouders en vaak ook naar je eigen ouders. Maar ik kan me voorstellen dat dat het minst moeilijk is. Je kent hen namelijk beter, ze staan dichterbij je en je snapt/kent hun manier van verzorgen en opvoeden het beste. Zet je eroverheen. Doe het eens 3 maanden en kijk dan of je serieuze redenen hebt om hen niet op te laten passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven