Help ik wil niet dat mijn schoonouders oppassen

19-01-2017 16:03 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!



Eind november mama geworden van ons eerste kindje, een meisje.



Mijn ouders en mijn schoonouders gaan beide 1 dag oppassen.

Mijn ouders zien ons meisje dagelijks. Mijn schoonouders hooguit 1x per week.



De band met mijn schoonouders is prima, hij kan beter, maar slecht is het absoluut niet.

Het leek ten tijde van de zwangerschap een mooie optie dat beide ouders 1 dag gaan oppassen.

Nu na de geboorte geeft alles wat mijn schoonouders doen mij de kriebels, wat ze zeggen wat ze doen. Ik wil niet dat hun gaan oppassen, er is niks voorgevallen, mijn gevoel is alleen zo sterk. Nu kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik die afspraak voor het oppassen met hun heb gemaakt.



M'n vriend vind het een lastige situatie, hij kan mij moeilijk begrijpen omdat het een gevoel van mij is en hij z'n ouders ook niet wil kwetsen. Mijn ouders gaan sowieso oppassen.



Kennen jullie dit gevoel? Hoe zou ik op een zo nette mogelijke manier van m'n schoonouders als oppas af kunnen komen?



Hoor graag jullie mening
quote:gizzmo-returns schreef op 19 januari 2017 @ 18:09:

Dit kun je echt niet maken. Zeker als je er niet echt een reden voor hebt. Een gevoel kan je niet uitleggen, daar krijg je enorme shit van.

En zeker als jouw vriend gewoon het wel wil, moet je toch echt hierin mee gaan. Hoe moet hij zich voelen, dat jij dit niet wil, blijkbaar zijn zijn ouders niet goed genoeg.Dat kan natuurlijk ook echt zo zijn hè. Maar dan wist TO dat ook voor de zwangerschap al. Tenminste dat mag ik hopen.
Je kan het ook positief zien. Ik vond het eerst ook maar vreemd hoe mijn schoonouders bepaalde dingen aanpakten. Gelukkig heb ik hen een kans gegeven, want wat bleek? Mijn dochter reageerde prima op hun aanpak en ik leerde dat er ook andere manieren goed zijn, of soms zelfs beter dan wat ik zelf had bedacht. Ik heb daar echt veel van geleerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 19 januari 2017 @ 17:14:

Wat klink jij als een verschrikkelijk naar mens.

Blijkbaar hebben ze hun eigen kind goed genoeg opgevoed, want je bent ermee samen ouders geworden.

Maar nu opeens zijn ze niet meer goed?

Ik vind het zo misselijk, gemeen en kwetsend dat moeders altijd het kind naar de eigen kant doen.

Zij zijn ook de opa en oma hoor!

Jeez wat een reactie zeg.

Ten eerste zeg je tegen je eigen ouders makkelijker dat je iets niet goed vind. Bij schoonmoeder ben je vaak meteen fout en pikken ze het niet dat je wat zegt

Dat hun zoon ook groot is geworden zegt niets over de opvoedkunsten van nu. Het is lang geleden en inzichten zijn verandert, geld ook voor eigen ouders maar daar praat je vaak makkelijker mee.

Waarmee ik niet wil zeggen dat schoonouders fout zijn om op te passen in dit geval.
De enige nette manier is om dan zowel schoonouders als je eigen ouders niet te laten oppassen.

Zeg dat je je kind toch liever naar een KDV laat gaan zodat hij/zij tussen andere kinderen is.



Of je laat zowel ouders als schoonouders oppassen



Welke van de 2 mogelijkheden kies je?
quote:nina1966 schreef op 19 januari 2017 @ 18:20:

[...]



Jeez wat een reactie zeg.

Ten eerste zeg je tegen je eigen ouders makkelijker dat je iets niet goed vind. Bij schoonmoeder ben je vaak meteen fout en pikken ze het niet dat je wat zegt

Dat hun zoon ook groot is geworden zegt niets over de opvoedkunsten van nu. Het is lang geleden en inzichten zijn verandert, geld ook voor eigen ouders maar daar praat je vaak makkelijker mee.Je gaat nu uit van de dochter maar er is ook een zoon voor wie dit dus geldt.
Precies, hoe is dat dan voor haar man, die zou dan precies hetzelfde hebben bij zijn schoonmoeder (en waar is schoonvader in dit verhaal?)
Alle reacties Link kopieren
TO vindt het topic zelf niet zo interessant?
quote:lila01 schreef op 19 januari 2017 @ 18:27:

TO vindt het topic zelf niet zo interessant?

Misschien niet helemaal wat ze verwacht had deze reacties.



Ik vind het ook niet kunnen hoor om nu nee te zeggen tegen je schoonouders en dan je eigen ouders wel op te laten passen. Als er nou echt iets aan de hand zou zijn maar op basis van een vaag gevoel niet. Vooral niet omdat je het ooit een goed idee hebt gevonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 19 januari 2017 @ 18:23:

[...]



Je gaat nu uit van de dochter maar er is ook een zoon voor wie dit dus geldt.Ik ging gewoon uit van schoonouders.
quote:elisabethrose schreef op 19 januari 2017 @ 17:14:

Wat klink jij als een verschrikkelijk naar mens.

Blijkbaar hebben ze hun eigen kind goed genoeg opgevoed, want je bent ermee samen ouders geworden.

Maar nu opeens zijn ze niet meer goed?

Ik vind het zo misselijk, gemeen en kwetsend dat moeders altijd het kind naar de eigen kant doen.

Zij zijn ook de opa en oma hoor!Waarom meteen weer zo hard oordelen? To zit vol met hormonen de meeste kersverse moeders die ik ken zijn heel erg beschermend over hun kleintje. Heel normaal. Ik denk dat to op dit moment helemaal niemand, behalve haar eigen ouders en man, toevertrouwt met haar kindje. Het is ook niet zo dat schoonouders hun kleinkind helemaal niet mogen zien hé. Sowiso vind ik een baby nog te jong om uit te gaan logeren dat komt wel als het kind wat ouder is.
Oplossing is simpel. Als er iets is bij je schoonouders dan communiceert je man dit. Als er iets is bij je ouders, dan communiceer je het zelf
quote:Het-groepje schreef op 19 januari 2017 @ 18:00:

[...]





Ik hoop wel dat je je beseft hoe bevoorrecht je hiemee bent?

In mijn oren klinkt deze redenatie echt een beetje diva achtig. Maar geniet ervan.Nou inderdaad zeg...wat een houding.....bah
quote:herfstappeltaart schreef op 19 januari 2017 @ 18:33:

Nou inderdaad zeg...wat een houding.....bah'Bah' nog wel. Leg uit, wat is er zo erg aan opa's en oma's die met liefde oppassen?
Alle reacties Link kopieren
Wat zou ik mijn kinderen enorm te kort gedaan hebben als ik hun grootouders verjaagd zou hebben.



Wat zou ik mijn partners enorm te kort gedaan hebben als ik hun ouders zou verjaagd zou hebben.



En minst belangrijk: wat zou ik mezelf te kort gedaan hebben.



En natuurlijk ken ik de gevoeletjes ook. Hormonen in combinatie met beschermdrift en een (achteraf pas) knellend cocon.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:valerievaldera schreef op 19 januari 2017 @ 18:36:

[...]



'Bah' nog wel. Leg uit, wat is er zo erg aan opa's en oma's die met liefde oppassen?Niets maar wel aan jouw opmerking dat je ze "een gunst" verleent. Inderdaad divagedrag en niet getuigend van een dankbare houding richting de oppasouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bblientje schreef op 19 januari 2017 @ 18:32:

[...]



Sowiso vind ik een baby nog te jong om uit te gaan logeren dat komt wel als het kind wat ouder is.Eh... Het gaat om opvang voor als TO en haar vriend gaan werken, denk ik.
Dan moet je niet raar opkijken dat je schoonouders met kleinkinderen van een eventuele andere zoon of dochter waar ze wel op mogen passen een betere band mee krijgen.
quote:herfstappeltaart schreef op 19 januari 2017 @ 18:41:

Niets maar wel aan jouw opmerking dat je ze "een gunst" verleent. Inderdaad divagedrag en niet getuigend van een dankbare houding richting de oppasouders.Zij zien dit zo. Als ik hen bedank, bedanken ze mij altijd. Ze zijn blij dat ze zo'n grote rol mogen spelen in het leven van hun kleinkind. Dat wij hen dit toevertrouwen. Dat kun jij divagedrag vinden, maar zo voelen de opa's en oma's dit nu eenmaal, kan ik zelf weinig aan doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 19 januari 2017 @ 18:14:

[...]



Het heeft bij ons best lang geduurd voor ik er mijn vinger op kon leggen. Het voelde niet goed, terwijl kind heus op tijd zou eten wat wij voor ogen hadden, kind zou netjes slapen etc. O het eerste gezicht zou alles prima lijken. Ze zijn alleen zo verdomd eigenwijs als het niet goed gaat, dan zijn ze te trots oid om hulp in te roepen. En dat is dus heel eng. Mijn schoonvader is pas op de fiets naar het ziekenhuis gegaan terwijl de huisarts vroeg of hij wel vervoer had. (Rijden zelf geen auto) Te trots om even een kind te bellen of een taxi terwijl pa te ziek was om te fietsen.



Hebben ze wel opgepast?



Schoonvader trekt zijn bek niet open als er iets is. Zit je daar, zegt hij niets. Hij reageert zich af op schoonmoeder en via via hoor je dan dat je in zijn ogen iets fout hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Nou To, gewoon kdv. Kun je ook kijken of je 1 dag in de week de opas en omas omdebeurt laat oppassen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je niet dat ze oppassen? Zou je met hen in gesprek kunnen gaan? Waarom mogen jou ouders wel? Het is alleen maar leuk als ze later goed overeenkomen.
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
quote:valerievaldera schreef op 19 januari 2017 @ 18:36:

[...]



'Bah' nog wel. Leg uit, wat is er zo erg aan opa's en oma's die met liefde oppassen?

Oh mijn schoonmoeder zou ook met liefde willen oppassen hoor en daar is heel veel erg aan. Mijn oudste weigeren terug te geven na mijn bevalling omdat ik het had aangegeven dat bevallen wel 3 dagen KON duren en ze daarom vond dat ze recht had op 3 dagen terwijl ik mijn kind terug wou, mijn oudste dwingen om bruine dieren te aaien terwijl hij als de dood is voor bruine dieren en ga zo maar door.



Maar helaas, ik heb kanker en moest geopereerd worden afgelopen maandag en iedereen moest gewoon werken en op 2 uurtjes na had ik dus geen oppas dus helaas paste mijn schoonmoeder op. En dit was echt de allerbeste keer dat ze op heeft gepast maar toch waren er allerlei dingen waar ik dus echt niet blij mee was.



* mijn jongste had een enorme blauwe bijtplek op zijn arm van 1 van de andere kinderen ondanks mijn waarschuwing om de baby niet alleen met de andere 2 te laten.

* mijn middelste van 2(!) had ineens een iPad waar ik zwaar op tegen ben en ik ben een kutmoeder want hij mag van mij geen iPad.

* heeft geprobeerd om mijn baby ( met eet problemen) van alles en nog wat te geven wat hij NIET mag en waardoor hij dus 2 dagen in hongerstaking is gegaan.

* alle stekkers waren uit mijn apparaten gehaald

* schemerlampjes waren verdwenen

* kleding van de kinderen was uit de kasten gehaald en verplaatst ( dus kleding van piet lag in de kast van Karel).



En dit vind ik dus zo ontzettend vervelend dat ik er weer gelijk klaar mee ben. Mijn eigen moeder zou niet zo stom doen in elk geval en daarbij kent mijn familie mijn kinderen tenminste. Ze weten wanneer Klaas moe is, ze weten dat Karel geen mandarijnen mag, ze weten gewoon alles ook de kleine dingetjes en dan voelt het gewoon veel fijner als ze daarheen gaan.
quote:valerievaldera schreef op 19 januari 2017 @ 18:46:

[...]



Zij zien dit zo. Als ik hen bedank, bedanken ze mij altijd. Ze zijn blij dat ze zo'n grote rol mogen spelen in het leven van hun kleinkind. Dat wij hen dit toevertrouwen. Dat kun jij divagedrag vinden, maar zo voelen de opa's en oma's dit nu eenmaal, kan ik zelf weinig aan doen.Je schreef: het IS eerder een gunst van ons dat we ze laten oppassen. Niet opa en oma vinden het een gunst. Nuanceverschil misschien maar het kwam op mij niet prettig over.
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 19 januari 2017 @ 18:47:

[...]

Hebben ze wel opgepast?



Schoonvader trekt zijn bek niet open als er iets is. Zit je daar, zegt hij niets. Hij reageert zich af op schoonmoeder en via via hoor je dan dat je in zijn ogen iets fout hebt gedaan.Ja, ze wilden niet structureel maar wel incidenteel en dat hebben we ook af en toe gedaan. En dat heeft onze twijfels wel bevestigd er was inderdaad geen overleg toen onze zoon daar was een hij ineens 40°C koorts had. Kind was toen al elf, was herstellende van longontsteking en werd opnieuw ziek. Kind werd dag later opgenomen in het ziekenhuis.
quote:Pieps2016 schreef op 19 januari 2017 @ 18:51:

[...]



Oh mijn schoonmoeder zou ook met liefde willen oppassen hoor en daar is heel veel erg aan. Mijn oudste weigeren terug te geven na mijn bevalling omdat ik het had aangegeven dat bevallen wel 3 dagen KON duren en ze daarom vond dat ze recht had op 3 dagen terwijl ik mijn kind terug wou, mijn oudste dwingen om bruine dieren te aaien terwijl hij als de dood is voor bruine dieren en ga zo maar door.



Maar helaas, ik heb kanker en moest geopereerd worden afgelopen maandag en iedereen moest gewoon werken en op 2 uurtjes na had ik dus geen oppas dus helaas paste mijn schoonmoeder op. En dit was echt de allerbeste keer dat ze op heeft gepast maar toch waren er allerlei dingen waar ik dus echt niet blij mee was.



* mijn jongste had een enorme blauwe bijtplek op zijn arm van 1 van de andere kinderen ondanks mijn waarschuwing om de baby niet alleen met de andere 2 te laten.

* mijn middelste van 2(!) had ineens een iPad waar ik zwaar op tegen ben en ik ben een kutmoeder want hij mag van mij geen iPad.

* heeft geprobeerd om mijn baby ( met eet problemen) van alles en nog wat te geven wat hij NIET mag en waardoor hij dus 2 dagen in hongerstaking is gegaan.

* alle stekkers waren uit mijn apparaten gehaald

* schemerlampjes waren verdwenen

* kleding van de kinderen was uit de kasten gehaald en verplaatst ( dus kleding van piet lag in de kast van Karel).



En dit vind ik dus zo ontzettend vervelend dat ik er weer gelijk klaar mee ben. Mijn eigen moeder zou niet zo stom doen in elk geval en daarbij kent mijn familie mijn kinderen tenminste. Ze weten wanneer Klaas moe is, ze weten dat Karel geen mandarijnen mag, ze weten gewoon alles ook de kleine dingetjes en dan voelt het gewoon veel fijner als ze daarheen gaan.Afgezien van de bijtplek: je zeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven