Help ik wil niet dat mijn schoonouders oppassen

19-01-2017 16:03 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal!



Eind november mama geworden van ons eerste kindje, een meisje.



Mijn ouders en mijn schoonouders gaan beide 1 dag oppassen.

Mijn ouders zien ons meisje dagelijks. Mijn schoonouders hooguit 1x per week.



De band met mijn schoonouders is prima, hij kan beter, maar slecht is het absoluut niet.

Het leek ten tijde van de zwangerschap een mooie optie dat beide ouders 1 dag gaan oppassen.

Nu na de geboorte geeft alles wat mijn schoonouders doen mij de kriebels, wat ze zeggen wat ze doen. Ik wil niet dat hun gaan oppassen, er is niks voorgevallen, mijn gevoel is alleen zo sterk. Nu kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik die afspraak voor het oppassen met hun heb gemaakt.



M'n vriend vind het een lastige situatie, hij kan mij moeilijk begrijpen omdat het een gevoel van mij is en hij z'n ouders ook niet wil kwetsen. Mijn ouders gaan sowieso oppassen.



Kennen jullie dit gevoel? Hoe zou ik op een zo nette mogelijke manier van m'n schoonouders als oppas af kunnen komen?



Hoor graag jullie mening
Je hebt volgens mij twee mogelijkheden als er niks concreets is voorgevallen

1. Beide gaan 1 dag oppassen

2. Beide gaan niet oppassen en je zoekt een andere oplossing (KDV of gastouder)



Kies je ervoor om je schoonouders te passeren en je eigen ouders wel te vragen dan heb je de poppen aan het dansen. Dat is voor niemand goed en komt ook tussen jouw en je vriend in te staan. Daar is kind uiteindelijk ook de dupe van.
Alle reacties Link kopieren
Wat klink jij als een verschrikkelijk naar mens.

Blijkbaar hebben ze hun eigen kind goed genoeg opgevoed, want je bent ermee samen ouders geworden.

Maar nu opeens zijn ze niet meer goed?

Ik vind het zo misselijk, gemeen en kwetsend dat moeders altijd het kind naar de eigen kant doen.

Zij zijn ook de opa en oma hoor!
quote:suicideblond schreef op 19 januari 2017 @ 16:23:

Je schoonouders hebben ook het RECHT om hun kleinkind te zien.



Wat is dat toch met sommige broedse vrouwen die denken dat ze een kind alleen op de wereld heeft gezet. En vinden dat haar familie meer rechten heeft t.o.v. het kind.



Je kan niets negatiefs opnoemen over je schoonouders. Dus je gevoel berust nergens op.Los van het feit dat ik het niet netjes vind wat to wil doen (zacht uitgedrukt) hebben opa's en oma's helemaal geen rRECHT om hun kleinkind te zien.
Alle reacties Link kopieren
[quote]wauqs schreef op 19 januari 2017 @ 17:00:

Ik had dat gevoel ook.....Bij mijn moeder was meer eigen.

Inderdaad, hormonendingetje. Ik heb ze wel op laten passen, maar minder vaak dan mijn moeder. Achteraf ben ik wel blij met de band die de kinderen hebben opgebouwd met beide opa's en oma's. Zeker als je moeder een keer niet kan of wat mankeert heb je een goed alternatief bij je schoonouders.[/quote]



Opportunisme ten top
quote:ghostly41 schreef op 19 januari 2017 @ 17:07:

[...]



En geld is dus een drijfveer?



Schoonouders bieden een dienst aan.

Soms vergeten mensen dat het geen gunst naar schoonouders is, maar een groot gebaar (ga jij maar eens ergens een hele dag in andermans huis zitten en kleine kinderen laten veel energie) waar anderen een best hoge financiële vergoeding voor vragen.

Gaat het dus om: Schoonmoeder doet kind een haarbandje in en trekt de broek te hoog op kun je wel overwegen of je eisen redelijk zijn in verhouding.
quote:Het-groepje schreef op 19 januari 2017 @ 17:17:

[...]





Schoonouders bieden een dienst aan.

Soms vergeten mensen dat het geen gunst naar schoonouders is, maar een groot gebaar (ga jij maar eens ergens een hele dag in andermans huis zitten en kleine kinderen laten veel energie) waar anderen een best hoge financiële vergoeding voor vragen.

Gaat het dus om: Schoonmoeder doet kind een haarbandje in en trekt de broek te hoog op kun je wel overwegen of je eisen redelijk zijn in verhouding.
quote:wauqs schreef op 19 januari 2017 @ 17:00:

Ik had dat gevoel ook.....Bij mijn moeder was meer eigen.

Inderdaad, hormonendingetje. Ik heb ze wel op laten passen, maar minder vaak dan mijn moeder. Achteraf ben ik wel blij met de band die de kinderen hebben opgebouwd met beide opa's en oma's. Zeker als je moeder een keer niet kan of wat mankeert heb je een goed alternatief bij je schoonouders.Je kunt de ouders van je man of vriend niet als een soort tweederangs opa en oma behandelen. Bij jouw moeder was voor jou meer eigen, maar voor je vriend niet. Heb je daar wel bij stil gestaan?
Los van de uitzonderingen, er is in mijn optiek niemand die met zoveel juiste bedoelingen en liefde voor een kind wil zorgen als een opa en een oma. Ik weet ook dat mijn moeder meer gestructureerd is als het gaat om oppassen dan mijn schoonmoeder, maar de liefde die zij voor mijn kinderen heeft, zorgt ervoor dat ik graag een oogje toeknijp. Ik vind het overigens gezond voor een kind om een goede band op te bouwen met zijn/haar familie. Zeker in deze tijd, waar we toch steeds vaker op elkaar terug moeten vallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 19 januari 2017 @ 17:05:

[...

, voorlopig kan er nog niet zoveel fout gaan, je kindje krijgt tenslotte alleen nog maar een flesje, ze geven haar heus nog geen chocomel mee naar bed. Het opvoedwerk duurt ook nog wel even en ze vinden het vast leuk om met je kind rond te sjouwen.



Of, wat anderen ook al aangeven, je zegt beide oma´s op en kiest voor een kdv.



En bedenk dat het maar tijdelijk is. Met twee kan een kindje al naar een peuterspeelzaal en met vier gaat het naar school. Echt onthouden is pas vanaf zes, dus je zou kunnen stellen dat er in die vier jaar heus niet zo heel vreselijk veel verpest kan worden, mits er van het kind gehouden wordt. En dát zal het probleem vast niet zijn.



Juist de eerste 2 jaar zijn het allerbelangrijkste in een mensenleven.



Als het goed is raak je dan veilig gehecht. Gaat dat fout dan kan je daar een leven lang last van hebben.



Dus al kan je je die periode later niet meer herinneren toch heeft hij grote invloed op je leven.



Dus die grootouders kunnen heel veel verpesten.



Dat de man van to ook goed gelukt is vind ik geen goed argument.



Ik zou mijn ouders mooi laten opladen. Die hebben toch echt flink wat steken laten vallen.



Overigens vind ik elke dag je eigen ouders zien ook wel veel. Komt toch een beetje over of je nooit echt zelfstandig bent geworden maar in de kindrol bent blijven hangen. Je hebt nu een eigen gezin.



Kortom je eigen ouders liever laten oppassen en daarom je schoonouders buitensluiten gewoon niet doen. Laat ze ook oppassen



Maar heb je er echt een niet pluis gevoel bij ook al kun je het niet benoemen. Niet laten oppassen
Alle reacties Link kopieren
Hier een oppasoma op het kindje van zoon en schoondochter. Wij passen een x per twee weken een dag op. Evenals de andere opa en oma. En kleinkind gaat 2 dagen naar de creche.

Gelukkig hebben we een goede band. Ik had er niet aan moeten drnken dat mn schoondochter er zo in had gestaan als jij. Zou mn hart gebroken hebben.

Echt..misschien is je gevoel te wijten aan je hormonen maar geef daar niet aan toe. ...dat gaat geheid voor een heleboel ellende en verdriet zorgen...
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het heel erg hoor! Mijn schoonouders doen de dingen anders dan wij en schoonmoeder is ontzettend eigenwijs en luistert niet naar onze verzoeken. Ik krijg er echt de kriebels van. Voorbeeld: kindje is ziek, schoonmoeder wil heel druk met hem doen. Vriend zegt: doe maar rustig met hem, hij is ziek. Zij richt zich naar kind en zegt "laat maar lullen he, wat een onzin ".

En toen ik een keer kotsziek was kwam ze binnen en zei dat ze blij was dat ik ziek was want nu kon ze eindelijk eens oppassen. Niet aardig dus.

En nog wat meer dingen die ik niet ok vind.



Ik ben nu nog thuis met kind maar zijn wel al aan het kijken of we haar willen laten oppassen als ik weer werk heb.
sneu voor je schoonouders en ook voor je man.
quote:Maccaron schreef op 19 januari 2017 @ 16:37:

[...]





Het blijkt toch echt zo te zijn. Het heet " omgangsrecht" maar dan moet er wel een nauwe familieband zijn. Grootouders kunnen een verzoek indienen bij de rechtbank. Het is alleen nog niet wettelijk bepaald inderdaad.



'Afgelopen vrijdag schreef de minister van Veiligheid en Justitie Van der Steur in een brief aan De Tweede Kamer dat hij niets ziet in een wettelijk geregeld recht tot omgang van grootouders met hun kleinkinderen. Hij zal dus geen voorstel doen tot wijziging van de wet.'



Dit vond ik dan weer.

Het komt wel voor dat grootouders de strijd aangaan, maar het is niet wettelijk vastgelegd.
quote:Het-groepje schreef op 19 januari 2017 @ 17:17:

Schoonouders bieden een dienst aan.

Soms vergeten mensen dat het geen gunst naar schoonouders is, maar een groot gebaar (ga jij maar eens ergens een hele dag in andermans huis zitten en kleine kinderen laten veel energie) waar anderen een best hoge financiële vergoeding voor vragen.

Gaat het dus om: Schoonmoeder doet kind een haarbandje in en trekt de broek te hoog op kun je wel overwegen of je eisen redelijk zijn in verhouding.Hier doen de opa's en oma's het met alle plezier en liefde (in hun eigen huis). Ze hebben ons nog net niet gesmeekt toen ik zwanger was. Ze wilden dolgraag oppassen. Dus nee wij zien dat totaal anders dan hoe jij het ziet. Het is eerder een gunst van ons naar de opa's en oma's dat wij hen ons kind toevertrouwen.
quote:elisabethrose schreef op 19 januari 2017 @ 17:14:

Wat klink jij als een verschrikkelijk naar mens.

Blijkbaar hebben ze hun eigen kind goed genoeg opgevoed, want je bent ermee samen ouders geworden.

Maar nu opeens zijn ze niet meer goed?

Ik vind het zo misselijk, gemeen en kwetsend dat moeders altijd het kind naar de eigen kant doen.

Zij zijn ook de opa en oma hoor!Sommige kinderen zijn goed gelukt dankzij hun opvoeding, andere zijn goed gelukt ondanks hun opvoeding.
quote:valerievaldera schreef op 19 januari 2017 @ 17:53:

[...]



Hier doen de opa's en oma's het met alle plezier en liefde (in hun eigen huis). Ze hebben ons nog net niet gesmeekt toen ik zwanger was. Ze wilden dolgraag oppassen. Dus nee wij zien dat totaal anders dan hoe jij het ziet. Het is eerder een gunst van ons naar de opa's en oma's dat wij hen ons kind toevertrouwen.



Ik hoop wel dat je je beseft hoe bevoorrecht je hiemee bent?

In mijn oren klinkt deze redenatie echt een beetje diva achtig. Maar geniet ervan.
Ik zou gaan voor beide wel of beide niet. Wij gaan voor beide niet en hebben gastouder uitgezocht.
quote:MN-- schreef op 19 januari 2017 @ 18:03:

Ik zou gaan voor beide wel of beide niet. Wij gaan voor beide niet en hebben gastouder uitgezocht.Waarom? Ik ben destijds gegaan voor de een wel en de ander niet. Maar de ander wilde zelf ook niet zo nodig, en wij wilden ook niet dus dat kwam mooi uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 19 januari 2017 @ 17:54:

[...]



Sommige kinderen zijn goed gelukt dankzij hun opvoeding, andere zijn goed gelukt ondanks hun opvoeding.



Dat laatste zeiden schoonzusje en ik pas ook tegen elkaar.

No way dat ik mijn schoonouders structureel laat oppassen. Hoe zij met elkaar omgaan, wil ik niet als voorbeeld voor kind.

Mijn ouders ook niet. Moeder heeft een periode opgepast omdat het niet anders kon. Maar ik kies bewust voor kdv. Heb mijn moeder overigens gewoon betaald. Kostte haar ook benzine.

Los nog van grootouders die enthousiast oppassen bij kleinkind 1 en er vervolgens een weektaak aan oppassen hebven als kleinkind 6 er is.
Dit kun je echt niet maken. Zeker als je er niet echt een reden voor hebt. Een gevoel kan je niet uitleggen, daar krijg je enorme shit van.

En zeker als jouw vriend gewoon het wel wil, moet je toch echt hierin mee gaan. Hoe moet hij zich voelen, dat jij dit niet wil, blijkbaar zijn zijn ouders niet goed genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:nerdopviva schreef op 19 januari 2017 @ 17:23:

[...]





Je kunt de ouders van je man of vriend niet als een soort tweederangs opa en oma behandelen. Bij jouw moeder was voor jou meer eigen, maar voor je vriend niet. Heb je daar wel bij stil gestaan?Ze pasten minder op omdat ze verder weg woonden. Niet omdat ze tweederangs waren.
quote:Maccaron schreef op 19 januari 2017 @ 16:47:

[...]



Maar hoe bewijs je dat je een nauwe band hebt met een baby, denk ik dan. En dat het niet in het wetboek staat, wil niet zeggen dat ze geen stappen kunnen ondernen. Dat weten veel opa's en oma's vast niet.Dat kan dus ook niet. Dus geen rechten.
quote:Het-groepje schreef op 19 januari 2017 @ 17:17:

[...]





Schoonouders bieden een dienst aan.

Soms vergeten mensen dat het geen gunst naar schoonouders is, maar een groot gebaar (ga jij maar eens ergens een hele dag in andermans huis zitten en kleine kinderen laten veel energie) waar anderen een best hoge financiële vergoeding voor vragen.

Gaat het dus om: Schoonmoeder doet kind een haarbandje in en trekt de broek te hoog op kun je wel overwegen of je eisen redelijk zijn in verhouding.



Dit.



Gaat het om dingen als slaap en voeding en vooral later opvoeding en je hebt het idee dat jullie niet doordringen op die vlakken, dan zou ik een gastouder zoeken.

Maar nu zo zonder echt duidelijke reden zo moeilijk gaan zitten doen snap ik niet.
quote:Het-groepje schreef op 19 januari 2017 @ 18:00:

Ik hoop wel dat je je beseft hoe bevoorrecht je hiemee bent?

In mijn oren klinkt deze redenatie echt een beetje diva achtig. Maar geniet ervan.Ja, dat realiseer ik me zeker. Ik ben ontzettend dankbaar dat mijn kind zoveel lieve familie om zich heen heeft en het voelt voor mij heel fijj dat ik me nooit opgelaten hoef te voelen. Ik hoop dat TO inziet hoe waardevol familie kan zijn waarmee je veel en goed contact hebt van kinds af aan.
quote:JoostIsAndersGeaard schreef op 19 januari 2017 @ 18:07:

[...]

Dat laatste zeiden schoonzusje en ik pas ook tegen elkaar.

No way dat ik mijn schoonouders structureel laat oppassen. Hoe zij met elkaar omgaan, wil ik niet als voorbeeld voor kind.

Mijn ouders ook niet. Moeder heeft een periode opgepast omdat het niet anders kon. Maar ik kies bewust voor kdv. Heb mijn moeder overigens gewoon betaald. Kostte haar ook benzine.

Los nog van grootouders die enthousiast oppassen bij kleinkind 1 en er vervolgens een weektaak aan oppassen hebven als kleinkind 6 er is.Het heeft bij ons best lang geduurd voor ik er mijn vinger op kon leggen. Het voelde niet goed, terwijl kind heus op tijd zou eten wat wij voor ogen hadden, kind zou netjes slapen etc. O het eerste gezicht zou alles prima lijken. Ze zijn alleen zo verdomd eigenwijs als het niet goed gaat, dan zijn ze te trots oid om hulp in te roepen. En dat is dus heel eng. Mijn schoonvader is pas op de fiets naar het ziekenhuis gegaan terwijl de huisarts vroeg of hij wel vervoer had. (Rijden zelf geen auto) Te trots om even een kind te bellen of een taxi terwijl pa te ziek was om te fietsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven