Nee, ik eet lekker niet!

27-03-2013 21:18 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Na veel wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt en plaats hier een berichtje.

Eigenlijk moet ik mijn verhaal gewoon even kwijt en hoop hier misschien wat herkenning en/ of tips te vinden...

Mijn zoon is 3,5 jaar en echt.... Het allerleukste, liefste, grappigste jongetje dat er op deze aardkloot rondloopt.

Maar.... Meneertje eet zó ontzettend slecht... In het begin (het begon rond zijn 2e jaar) dachten we: ach, het zal wel voorbij waaien. Maar nu, anderhalf jaar later, is er nog bijna niets veranderd. Het komt er op neer dat hij sowieso geen nieuwe dingen probeert en eigenlijk niets anders lust dan spinazie, witte bonen in tomatensaus(!), snijboontjes, bloemkool (paar hapjes) heel fijn geprakt met aardappel en een peutermenu spaghetti. Een pannenkoek vindt hij ook wel o.k. Qua fruit eet hij alleen appel, op brood qua hartig beleg alleen smeerworst en pindakaas. Zoete dingen gaan wel goed.

Ik analyseer me suf maar kom er niet uit. Hij geeft zelf aan dat hij van zacht eten houdt, maar paaseitjes, soepstengels en harde snoepjes gaan er wel in, dus een echt "stukjesissue" heeft hij niet.

Daarbij komt nog dat hij zijn avondeten absoluut niet zelf wil eten. Wij moeten hem dus nog voeren....



Nou ja, het komt er op neer dat er 's avonds een hoop stress is aan tafel.

Iemand hier die dit herkent? Lees graag ervaringen van anderen!



Groetjes van Lily
Alle reacties Link kopieren
quote:meryan schreef op 27 maart 2013 @ 22:26:

[...]





Dit snap ik even niet geloof ik? Wat is het verband tussen hersenvliesontsteking en slecht eten?



Fijn dat hij goed groeit, probeer het dan ook deels los te laten. Kennelijk weet hij instinctief prima wat zijn lijf nodig heeft.



Hoi, ja daar lijkt het inderdaad op...

Ik weet verder niet hoe men die link ooit gelegd heeft maar 30 jaar geleden hebben ze dat gedaan. Mijn man, nou ja toen was ie dat natuurlijk nog niet, at niks en toen werd hij ineens heel erg ziek.
Alle reacties Link kopieren
@lily76, ik vind het heel knap hoe nuchter jij er in staat. Want mijn niet eten kind heeft me echt meerdere malen tot waanzin gedreven. En die hersenvliesontsteking? Mijn schoonmoeder denkt dat je dat kunt krijgen als je te lang in de brandende zon bent. Ik denk dat het met de klok en klepel te maken heeft. En over 15 jaar lach je er waarschijnlijk om, want dan staat er een kerel voor je neus die boven je uit torent.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:-kaetje- schreef op 28 maart 2013 @ 15:53:

[...]



En als een 2 1/2 jarige zijn oogjes en mond dicht knijpt, met zijn hoofdje gaat schudden en van zich af gaat slaan en schoppen? Dan knijp jij het neusje dicht? Knap hoor. Ik wil het je wel eens zien doen als je zelf kinderen hebt.



Slapen en eten kan je niet dwingen.



Er was ook helemaal geen dwang thuis. Nogmaals: Mijn ouders hadden gewoon wel dat overwicht dat wij gehoorzaamden wat betreft eten proeven/minimaal zoveel hapjes.



Het was absoluut geen machtsstrijd, want dat lieten mijn ouders door het overwicht niet toe. En er was ook absoluut geen dwang.



Ik heb eten nooit als vervelend ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Truffelmafia, dat jij het nog kan herinneren wil waarschijnlijk zeggen dat je iets ouder was dan het kind van TO. Dan kun je dingen gaan uitleggen etc., maar een 2 jarige snapt daar nog helemaal niets van.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Hoi Belle,



Dank je, ik doe mijn best... Nou, waanzin... Misschien lijk ik nuchter maar af en toe zit het daar héél dicht tegenaan hoor... Die kleine mensjes hebben je gewoon in hun macht. Want ja het is waar... Eten en slapen: allebei niet af te dwingen... We proberen wel te relativeren door de humor er in te houden. En inderdaad... Over 15 jaar zegt ie: Mam, wil je die heerlijke risotto van laatst nog eens maken? Ja, die met die asperges!
Alle reacties Link kopieren
quote:Truffelmaffia schreef op 28 maart 2013 @ 20:21:

[...]





Ik heb eten nooit als vervelend ervaren.Waarom eet je nu zo raar dan? En waarom geef je je moeder daar de schuld van?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 28 maart 2013 @ 20:30:

[...]





Waarom eet je nu zo raar dan? En waarom geef je je moeder daar de schuld van?Jij zegt het, ik dacht het...
Alle reacties Link kopieren
Lily, hoe veel avonden achter elkaar heb je het voeren wel eens niet gedaan? Ik zou het gewoon nog eens proberen. Gewoon samen aan tafel, ieder zijn/haar eigen bestek en kijken of hij zelf wil eten. En als hij niet wil uitleggen dat hij net als een broodje ook zijn warm eten zelf gaat eten. Hij mag een vorkje, een lepeltje of zijn handjes gebruiken.

Je hoeft écht niet bang te zijn dat hij zwaar ondervoed raakt als je dit en week of 2 uitprobeert. Als het je een goed gevoel geeft kan je vitamines voor kinderen geven. Ik doe zelf wel eens een banaan of wat bevroren fruit en Brinta of een beschuitje door de yoghurt als onze kinderen een paar dagen slecht gegeten hebben.



Truffelmaffia, van toen jij 2 1/2 jaar oud was heb je geen herinneringen. Ik weet dat je zelf geen kinderen hebt maar heb je een 2 1/2 jarige in je directe omgeving? Mondje dicht is mondje dicht hoor. Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat. En als ik dan ook nog lees dat je zelf niet op de juiste manier met eten omgaat dan krab ik me nog maar eens achter mijn oren.
Alle reacties Link kopieren
Hey Kaetje, nou, eerlijk gezegd... 1 avond?! En toen zijn we daarna van de weeromstuit maar weer gaan voeren...

Maar... We gaan het proberen. En eet hij niet: een dikke bak kwark, die hij dus wél zelf eet. Vandaag vertelde de crèchejuf dat hij daar chipjes had gegeten die hij thuis echt niet eet (ja ik weet het, het is chips, maar ik ben blij met élk nieuw dingetje dat hij proeft!) dan denk ik... Zie je nou... Komt ws toch ook door de kinderen waarmee hij daar is. Maar ja ik kan moeilijk elke dag 8 kinderen uitnodigen, nietwaar?

Vitamines geven we, ook vitamine d. Dat bevroren fruit ga ik onthouden. Goed ook om ijsjes van te maken!



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mies85 schreef op 27 maart 2013 @ 22:29:

Hier is het niet eten is geen toetje.

Wil hij dan nog niet eten, prima dan eet je niet. Maar dan ook verder niks anders en geen toetje.

Gaat hij zitten dreinen ... Ben je vast moe en gaat hij resoluut naar bed.

Hier ongeveer hetzelfde. Ik weet aardig hoe groot de magen van onze kinderen zijn. Bij het opscheppen mogen ze zelf zeggen hoeveel ze willen, maar het moet wel van alles een beetje zijn. Als het significant minder is dan ze normaal eten dan schep ik er een beetje bij, maar ik ben daar niet al te streng in. Ze mogen zo vaak als ze willen nog eens opscheppen, maar wat er op je bord ligt moet wel opgegeten worden, anders geen toetje. Dat werkt perfect.



Heel af en toe proberen ze "geen honger", maar daarop is mijn antwoord dat ze dan blijkbaar ziek zijn en dus meteen doorkunnen naar bed. Dan blijkt er altijd toch wel wat eten in te kunnen.



Voor TO: het klinkt nog aardig gevarieerd wat je kind eet dus zou er niet te veel zorgen over maken. Over het voeren: kan je daar niet een beetje inspelen op dat ie een grote jongen wil zijn?

Kan me aan de andere kant ook voorstellen dat je al blij bent dat er eten in gaat.

Onze 10 & 11 jarige willen sinds kort ook gevoerd worden. Gelukkig niet het hele maal, maar de laatste happen waarbij ze eeuwig treuzelen. Daar geef ik dan maar aan toe onder hetmom van dan kunnen we eindelijk van tafel. Kan me niet voorstellen dat ze als 16 jarige nog gevoerd willen worden.
quote:lily76 schreef op 28 maart 2013 @ 21:26:

Hey Kaetje, nou, eerlijk gezegd... 1 avond?! En toen zijn we daarna van de weeromstuit maar weer gaan voeren...

Maar... We gaan het proberen. En eet hij niet: een dikke bak kwark, die hij dus wél zelf eet. Vandaag vertelde de crèchejuf dat hij daar chipjes had gegeten die hij thuis echt niet eet (ja ik weet het, het is chips, maar ik ben blij met élk nieuw dingetje dat hij proeft!) dan denk ik... Zie je nou... Komt ws toch ook door de kinderen waarmee hij daar is. Maar ja ik kan moeilijk elke dag 8 kinderen uitnodigen, nietwaar?

Vitamines geven we, ook vitamine d. Dat bevroren fruit ga ik onthouden. Goed ook om ijsjes van te maken!



Groetjes!



Ja, vreemde ogen dwingen. Zo eet mijn jongste bij andere mensen ook beter dan thuis.

Wb dat bevroren fruit: bij de AH (en ook bij de Lidl zag ik) kun je frambozen e.d uit de vriezer krijgen. Stuk goedkoper dan vers. Ontdooien, blenderen, evt mengen met wat yoghurt, in een ijsvormpje gieten, invriezen en heerlijke, gezonde ijsjes.
Alle reacties Link kopieren
Experimeneer eens met de dingen die hij lust?

Die witte bonen in tomatensaus. Doe daar eens wat elleboogjesmacaroni in bijvoorbeeld. Ziet er net uit als een witte boon, misschien pikt ie er zomaar eentje mee, zo niet, hij went er misschien al een beetje aan door het op zijn bord te zien liggen.



Ik maak zelf zo'n drie keer per week iets wat meestal lekker gevonden wordt (maar ook dan kan ze wel eens geen hap nemen) en de andere dagen proberen we nieuwe dingen.



Volgens mij ben ik de enige met een kind dat heel weinig om een toetje geeft.. Zou willen dat ze het wilde eten na een dag niet eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:ama2 schreef op 29 maart 2013 @ 09:59:

Experimeneer eens met de dingen die hij lust?

Die witte bonen in tomatensaus. Doe daar eens wat elleboogjesmacaroni in bijvoorbeeld. Ziet er net uit als een witte boon, misschien pikt ie er zomaar eentje mee, zo niet, hij went er misschien al een beetje aan door het op zijn bord te zien liggen.



Ik maak zelf zo'n drie keer per week iets wat meestal lekker gevonden wordt (maar ook dan kan ze wel eens geen hap nemen) en de andere dagen proberen we nieuwe dingen.



Volgens mij ben ik de enige met een kind dat heel weinig om een toetje geeft.. Zou willen dat ze het wilde eten na een dag niet eten.



Hoi, ja zo doe ik het ook al een tijdje... We eten ongeveer 3 keer oer week iets dat hij wel eet: spinazie, bloemkool, brood (meestal na de crechedag). Zo is er iig niet altíjd stress.

Sinds 2 dagen zijn we het voeren aan het afbouwen. We doen het nu om en om. Dat gaat best goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat jou kind het nog best aardig doet hoor!



Wil er geen wedstrijdje van maken, maar mijn 5-jarige eet geen groenten, geen fruit, geen aardappelen en af en toe proeft ze wat van vlees of vis.



Kan niets bedenken waarom ze het niet wil, geen trauma van een enge verslikpartij ofzo. Ze besloot gewoon niet meer te eten toen ze een jaar of 2 was. In de afgelopen jaren hebben we van alles geprobeerd, stickerkaart, zelf fruit kopen, wassen, schillen, eten koken, streng zijn, geduldig zijn, negeren, accepteren...



Het laatste jaar hebben wij het als ouders proberen los te laten en hebben we vooral gezelligheid aan tafel gestimuleerd. Nu begin ik mij wel weer meer zorgen te maken, er zit gewoon geen vooruitgang/verandering in haar eetgewoonten aan te komen en ze heeft altijd buikpijn. Dinsdag gaan wij naar de huisarts voor een grote check-up.
Alle reacties Link kopieren
Jee Oesje, das wel heftig zeg. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Het geeft een machteloos gevoel hè? Er is geen reden voor, maar toch gebeurt het. Wel heel knap dat je het los hebt kunnen laten. Gezelligheid aan tafel is heel belangrijk. Onze verpleegkundige van het CB zegt dat ook altijd. Je hoopt natuurlijk wél dat je iets bereikt met je eigen gedrag en dat er iets verandert in het eetgedrag van je kind.

Jouw kind is 5, is het nog niet onderzocht door de schoolarts?
Alle reacties Link kopieren
Heb ook n zoontje van bijna 2 die al geruime tijd niet eet. Hij lust echt helemaal niks, gek word ik ervan. Zn grote zus is altijd zon goede en makkelijke eter geweest, nu nog. Nooit gedoe met eten gehad, maar mn zoontje ppffff..>!!! Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet, dat ik t maar heb laten rusten ipv van alles en nog wat te proberen.



Hij lust sowieso geen avondeten, maar ja word wel beetje saai voor hem ook om er zonder eten bij te zitten. Ik schep wel altijd wat op voor hem, mar zodra ik zn bord geef, kijkt hij er naar, schudt hard nee en geeft t bord net zo hard weer terug.



Gelukkig eet hij dan nog wel zowat 2 boterhammen per dag, fruit lust hij ook niet op een half partje appel na! groenten, rijst, aardappelen, pannenkoeken, poffertjes, iets van snoepgoed, echt niks moet hij.



Hijeet maar 1x per week savonds mee, en dat is als we frietjes eten, dat lust hij wel...en bijv iets als kwark/danone lust hij ook. Maar daar blijft t dan wel bij....hij is gelukkig niet dun, of vaak moe of gen energie. Das t rare ook , hij is echt n jongen in de zin van veel rennen, beweeglijk, altijd bezig, zou je denken dat hij erg hongerig is maar nee hor!! vraag me wel af hoe lang dit gaat duren!
Alle reacties Link kopieren
Hmm ongeveer hetzelfde verhaal als hier, dus... Apart hè? Ze lijken wel van de lucht te kunnen leven... Toen mijn zoon 2 was at hij helemaal geen stukjes fruit, nu wel een hele appel in stukjes. Misschien geeft je dat wat hoop. Echt hè, je wordt zelfs blij wanneer ze ongezonde dingen gaan eten... Ik was bijv. echt blij dat mijn zoon een keer een hard snoepje at, omdat ik dacht dat hij helemáál niks hards durfde/wilde eten. Ben ook heel lang 's morgens een papfles blijven geven, omdat ik dan in ieder geval zeker was dat hij voedingsstoffen binnen kreeg. Maar ja toen de speen weg ging, zijn we daarmee ook gestopt. Gelukkig eet hij ook wel goed brood.

At jouw zoon als baby goed?
Alle reacties Link kopieren
gek is dat he dat je denkt je moet toch honger hebben alles aanbied maar nee hoor gaat niks in

die van mij eet overdag heel weinig maar eet zijn avond eten gelukkig wel
Alle reacties Link kopieren
Nou mijn zoontje dronk wel altijd zn flessen goed leeg, hij was zelfs hongerig hahaha!Maar daarna pap vt lepeltje, nou ging ook nooit echt geweldig eigenlijk. Fruithapje daarentegen vond hij wel altijd zalig. Maar zodra hij leeftijd kreeg van alles zelluf doen, incl met delepel zelf eten zeg maar.Toen mocht ik dus niet meer voeren, en werd t niks meer.



Alleen als hij savonds bijv een danoontje krijgt, dan lepelt hij dat wel zelf keurig, helemaal leeg gaat t dan.



We zijn net terug van 2 wkn vakantie, en tja dat was helemaal niks.Want ja savonds uit eten, werd t steeds n paar patatjes,maarook datkwam zn neus uit, en at hij er misschien2 of 3....dus nam ik in mn tas maar n groot danoontje mee zodat hij iets at, en dat hij wat te doen had, zodat wij ook even konden eten.



Papfles krijgt hij nog iedere ochtend, en die drinkt hij vrij dik, dus dan is ie wel even gevuld. En met n slechte eetdag, dan maak ik er savonds ook nog wel een voor t slapen.



Idd je denkt als hij honger krijgt eet hij wel maar nee, dan gaat hij dreinen als hij honger heeft, en alles wat ik aanbied gooit hij dan gefrustreerd weg. Moet ik m rustig maken en met wat mazzel neemt hij dann papfles.



Heb echt geen idee wat t is, echt niet! Want snoep of bijv chocola moet hij ook echt niet hebben. Wat hij wel lust is chips, lekker zoutig, en hij is dol op pindas. Maar ja die zijn nog bestgevaarlijk om te eten,maar die eet hij nog wel eens, omdat daar toch weer wat gezonde vetten in zitten.



beleg lust hij ook niet, op pindakaas na...verderlust hij niks...bij de slager of kaasboer hoeft ook geen plakje haha...vind hij smerig.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, jij mocht dus níet meer voeren... das weer het omgekeerde. Lijkt me ook moeilijk, heb je helemaal geen invloed meer op wat er naar binnen gaat. Dat van die flessen herken ik wel, gingen hier ook als een tierelier, maar pap van een lepeltje: liever niet! Ohhh ja, die vakantie... Daarom gaan wij dus voorlopig liever niet in een all inclusive hotel o.i.d. Gelukkig zijn er nog veel andere opties.

Ik heb gewoon echt geen zin om met klotsende oksels in zo'n restaurant te zitten. We gaan dus ook nooit uit eten met onze zoon, hooguit een keer lunchen, neem ik een boterham voor hem mee.

Mijn zoon is ook zéér kieskeurig in winkels. Hij wil alleen een plakje worst bij onze eigen slager. Bij alle andere slagers zegt hij steevast nee. Geen kaas bij de kaasboer maar als hij geluk heeft, krijgt hij daar wat rozijnen. Pindakaas is volgens mij best gezond beleg hoor, hij wil vast boer worden, of schaatser
Alle reacties Link kopieren
hahahaha ja op vakantie was lachen haha!! We zaten vnm buiten te eten savonds, dus hij kon tijdens t wachten gewoon rondlopen buiten, en tijdens t eten, een groot danoontje geven haha en zelf snel eten!

maar in Nl gaan we echt nooit uit eten met hem hor, niet eens bij de Hema haha..op vakantie waren we ook met opa en oma dus we konden elkaar afwisselen haha



Ja idd pindakaas is zeker gezond, dus daat ben k heel blij mee...vandaag heeft hij 2 papflessen op en 2 boterhammen, en 2 crackers...verder niet echt eigenlijk!



ja dat niet voeren von ik heeeel irritant maja hoort ook weer bij de leeftijd..(helaas)
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe hè... En dan zie ik om me heen die allesetertjes, aaaaaarrrrgggggghhhhh! Ach... Ik denk maar zo: over 10 jaar lachen we er (hopelijk) om. En er zijn gelukkig een heleboel dingen om van te genieten!
Alle reacties Link kopieren
Ja heel vermoeiend ja maar heb t helemaal los gelaten hoor!



t Enige waar ik nu wel bewuster mee beizg ben is t niet meer geven van tussendoortjes.

Vorhen kreeg hij tussendoor wat kaakjes enzo, zo van: dan eet hij tenminste iets! En dat doe ik niet meer. Ik probeer hem zeg maar echt honger te laten krijgen.



Hij krijgt sochtends een papfles, even later 1 boterham (tegen lunchtijd) met n sapje en dan na zn slaapje ook n boterham met n sapje of beker melk. En dan hooguit 2 tussendoortjes, iets lichts, echt n kaakje ofzo.



Avond eten, tja vanaaf heeft hij weer toe zitten kijken haha, hij was ook heel moe..gister heeft hij zowaar2 stukjes vlees op, ik viel zowat van mn stoel...Ik dacht gelijk: hij heeft ons horen praten hier ofzo hahahaha...



Ja mn dochter is en was ook een alles eter, die doet nooooit moeilijk met eten...stom he dat t zo kan verschillen!
Alle reacties Link kopieren
Het komt goed hoor, middelste at ook niks, is nu 4 en gaat net naar school en opeens eet hij. De eerste keer wist ik echt niet wat ik zag en hoorde: mama, broccoli is heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Haai Choco, ja daarom joh...dat denk ik ook maar! Maak me er niet meer druk om! Hij ziet er goed uit, heeft nog steeds mollige pootjes dus zal wel goed zijn!



Hahaha broccoli heerlijk, hihi!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven