Nog een jaar bij de kleuters: ervaringen

19-08-2014 15:57 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een lang verhaal:

Ik heb een zoontje van eind november en wij hebben eind vorig schooljaar voor de keuze gestaan om hem naar groep 2 of 3 te laten gaan. Hij is na groep 1 veranderd van school en we hebben aan de nieuwe school overgelaten of hij beter in groep 1 of 2 paste, weliswaar met onze voorkeur voor groep 1. De juf vond ook dat hij het beste op zijn plek was in groep 1. Ergens in maart is hij erg druk geworden in de klas en dit is eigenlijk niet meer veranderd tot eind van het schooljaar. Dit zat hem erg id weg maar desalniettemin heeft hij een leuk jaar gehad. Begin juni kwam de juf voor het eerst met de mogelijkheid om hem na de zomervakantie misschien toch door te laten gaan naar groep 3 omdat hij dat cognitief toch wel aan zou kunnen en ze dacht dat de structuur van groep 3 goed voor hem zou zijn, gezien zijn drukke gedrag. Ook sprak ze de verwachting uit dat het mogelijk zou zijn dat hij erg vervelend gedrag zou kunnen gaan vertonen (uit verveling) in groep 2. Het eerste schooljaar op de vorige school was een heel naar jaar (montessorisysteem met weinig structuur en een juf die hem alleen maar strafte en boos op hem was). En onze zoon is sociaal niet altijd even handig, kan bijvoorbeeld erg boos worden en is snel gepikeerd en maakt dan ruzie. Hij is ook heel enthousiast en is in voor alles dus hij speelt over het algemeen best prima met andere kinderen. Hij is wel snel overprikkeld. Hij had drie vriendjes waarvan er 1 in groep 2 zou blijven en de andere 2 verdeeld over de twee groepen 3. De groepen 3 zijn groepen met veel herfstkinderen van een jaar eerder dus relatief oud tov mijn zoontje. Hoewel de juf een lichte voorkeur voor groep 3 had maar ook openstond voor groep 2 hebben wij weloverwogen voor dat laatste gekozen. Omdat hij groep 2 nog nooit gedaan heeft en omdat wij toch denken dat hij dan op sociaal gebied nog wat kan groeien en hier ook genoeg energie voor heeft. Althans, dat hopen we. Een jaartje respijt dus. Ook met het oog op de komende jaren waarin hij anders altijd de jongste zal zijn. Met veel twijfel overigens omdat die groep 2 weer een relatief jonge klas is met weinig jongens van zijn leeftijd... Bovendien is hij fysiek heel groot, hij past qua lengte veel beter bij groep 3. Persoonlijk denk ik dat hij sociaal gezien nog een echte kleuter is maar de juf denkt dat het sociaal onhandige ook wel een beetje in hem zit en dat je dat met jongere kinderen in de klas ook niet oplost. Maar goed, lang verhaal kort: de keuze is weloverwogen geweest maar nu zit hij dus bij de kleuters en zijn zijn klasgenoten inderdaad echt klein (hij groot dus eigenlijk). Hij heeft dat ene vriendje dat ook bleef en ook van november is maar die is veel kleiner en is ook echt nog in alle opzichten een kleuter. En het is een leuke vriendschap maar nog niet echt een stevige. Mijn zoontje houdt ook moeilijk vriendjes vast zeg maar. Ik ben nu toch wel bang dat hij weinig aansluiting vindt dit jaar. Volgend jaar worden de groepen 2 weer gemengd tot nieuwe groepen 3 en dan zitten er wel weer wat meer oudere kinderen in maar toch... Zal dit dan beter zijn voor zijn zelfvertrouwen dan groep 3? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen met een soortgelijk kind als mijn zoontje. Druk dus, sociaal wat onhandig en met soms vervelend gedrag in de klas.
Het zou al een stuk schelen als ze die kleuter-CITO's zouden gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: om te zien of een kind toe is aan leren lezen/rekenen en daarop baseren of een kind al dan niet over gaat. Sociaal-emotioneel gezever kunnen ze wat mij betreft rustig achterwege laten: geen kind doubleert immers in groep 5 of 7 omdat hij sociaal-emotioneel niet toe is aan de volgende groep. Als de overgang van groep 2 naar groep 3 inderdaad zo vreselijk groot is dat bosjes kinderen beter maar bijna een jaar extra kunnen kleuteren ligt het probleem toch echt bij de inrichting van het onderwijs op school, en niet bij die kinderen. Want die overgang hoort helemaal niet zo groot te zijn, dat was nou net de insteek van die wet op het basisonderwijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:00:

Het zou al een stuk schelen als ze die kleuter-CITO's zouden gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: om te zien of een kind toe is aan leren lezen/rekenen en daarop baseren of een kind al dan niet over gaat. Sociaal-emotioneel gezever kunnen ze wat mij betreft rustig achterwege laten: geen kind doubleert immers in groep 5 of 7 omdat hij sociaal-emotioneel niet toe is aan de volgende groep. Als de overgang van groep 2 naar groep 3 inderdaad zo vreselijk groot is dat bosjes kinderen beter maar bijna een jaar extra kunnen kleuteren ligt het probleem toch echt bij de inrichting van het onderwijs op school, en niet bij die kinderen. Want die overgang hoort helemaal niet zo groot te zijn, dat was nou net de insteek van die wet op het basisonderwijs.Heb je deze ergens staan? Plak knip en klaar?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Miffy schreef op 20 augustus 2014 @ 21:53:

Rianne, ik heb liever een systeem waarbij iedereen op z'n vierde verjaardag start in groep 1. Kinderen die voor 1 januari jarig zijn gaan na een half jaar sowieso door naar groep 2 en kinderen die na 1 januari gestart zijn als dat bij het kind past ook. In groep 2 wordt voor alle kinderen gekeken of doorgaan naar groep 3 een goed idee is, waarbij het uitgangspunt is dat ze doorgaan, en voor veel kinderen die beslissing ook heel snel genomen kan worden.



Hier kan ik mij ook goed in vinden.

Zoals ik de school waar zoon naartoe zal gaan nu begrijp hanteren ze een instroom/groep 0 regeling.



Er is een volledige groep 1 en een volledige groep 2 maar voor alle kinderen die halverwege het jaar instromen is er een groep 0.

Of dat nu op 1 oktober is of op 1 juli. En na de zomer gaan al deze kinderen naar groep 1, wat ik heel vreemd vind, want het oktoberkind heeft er al bijna een compleet schooljaar op zitten op een maandje na misschien en het kind van juli heeft misschien nog net 3 weekjes meegepikt.



Een gemengde kleutergroep 1/2 heeft ook mijn voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
quote:HelgaV schreef op 20 augustus 2014 @ 20:48:

Op de basisschool van mijn dochter hanteren ze geen 1-oktobergrens of 1-januarigrens. Groep 1 en 2 zijn gecombineerd en de kinderen die er aan toe zijn om naar groep 3 te gaan, gaan door, ongeacht de geboortedatum. Ik vind het wel een fijn systeem.

Ja, in principe zou het op elke school zo moeten gaan.

En de meeste scholen zéggen ook dat ze het zo doen.



Maar mijn ervaring is dat leerkrachten exact weten hoe oud een kind is en daar in hun beoordeling rekening mee houden (onbewust meestal).

Alleen al het besluit welke kinderen de groep-2-cito gaan doen hangt af van hun geboortedatum.

Dus het klinkt mooi wat jouw school zegt, in de praktijk is het allemaal veel weerbarstiger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 20 augustus 2014 @ 22:04:

[...]





Heb je deze ergens staan? Plak knip en klaar? Ik heb ergens zo ongeveer datzelfde staan, kan ik idd zo knippen en plakken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Nouschi schreef op 20 augustus 2014 @ 22:04:

[...]





Heb je deze ergens staan? Plak knip en klaar? Ik ken hem uit mijn hoofd .
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:00:

Het zou al een stuk schelen als ze die kleuter-CITO's zouden gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: om te zien of een kind toe is aan leren lezen/rekenen en daarop baseren of een kind al dan niet over gaat. Sociaal-emotioneel gezever kunnen ze wat mij betreft rustig achterwege laten: geen kind doubleert immers in groep 5 of 7 omdat hij sociaal-emotioneel niet toe is aan de volgende groep. Als de overgang van groep 2 naar groep 3 inderdaad zo vreselijk groot is dat bosjes kinderen beter maar bijna een jaar extra kunnen kleuteren ligt het probleem toch echt bij de inrichting van het onderwijs op school, en niet bij die kinderen. Want die overgang hoort helemaal niet zo groot te zijn, dat was nou net de insteek van die wet op het basisonderwijs.



Onze school doet geen kleuterCito's, daar kun je bij een kleuter helemaal niks uithalen. Een kleuter kun je niet vergelijken met een kind in groep 5. In januari kan een kleuter totaal geen interesse hebben in letters en cijfers, maar die ontwikkeling verloopt (in tegenstelling tot oudere kinderen), sprongsgewijs en het kan zomaar zijn dat ze na de zomer er ineens wel mee bezig zijn. Een Cito is een momentopname, en bij een kleuter zegt dat niks.



Daarom snap ik heel goed dat er in de kleutergroepen veel meer word gedoubleerd (wat eigenlijk geen doubleren is) dan in latere groepen. Ik betwijfel of het op lange termijn allemaal zoveel uitmaakt, en juist daarom vind ik het goed dat je als ouder nauw contact houdt met de leerkracht en IB-er, om te kijken waar je kleuter staat en wat verstandig is.
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 22:13:

[...]





Onze school doet geen kleuterCito's, daar kun je bij een kleuter helemaal niks uithalen. Een kleuter kun je niet vergelijken met een kind in groep 5. In januari kan een kleuter totaal geen interesse hebben in letters en cijfers, maar die ontwikkeling verloopt (in tegenstelling tot oudere kinderen), sprongsgewijs en het kan zomaar zijn dat ze na de zomer er ineens wel mee bezig zijn. Een Cito is een momentopname, en bij een kleuter zegt dat niks.



Daarom snap ik heel goed dat er in de kleutergroepen veel meer word gedoubleerd (wat eigenlijk geen doubleren is) dan in latere groepen. Ik betwijfel of het op lange termijn allemaal zoveel uitmaakt, en juist daarom vind ik het goed dat je als ouder nauw contact houdt met de leerkracht en IB-er, om te kijken waar je kleuter staat en wat verstandig is.



Ik ben met je eens dat de kleuter-CITO's voor verbetering vatbaar zijn. Maar je kunt best toetsen of kinderen voldoen aan de lees- en rekenvoorwaarden. Dat moet je dan inderdaad niet doen in januari, maar in mei of juni, liefst zo laat mogelijk.



Het verband tussen slechte toetsen en kleuterverlengingen zie ik eerlijk gezegd niet zo. Als je vindt dat de kleuter-CITO's niet voldoen kun je andere toetsinstrumenten gebruiken, gelukkig mag dat nog. Maar een kind maar een jaartje extra in groep 2 laten zitten omdat je niet meent te kunnen toetsen is natuurlijk een beetje raar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 22:13:

[...]





Onze school doet geen kleuterCito's, daar kun je bij een kleuter helemaal niks uithalen. Een kleuter kun je niet vergelijken met een kind in groep 5. In januari kan een kleuter totaal geen interesse hebben in letters en cijfers, maar die ontwikkeling verloopt (in tegenstelling tot oudere kinderen), sprongsgewijs en het kan zomaar zijn dat ze na de zomer er ineens wel mee bezig zijn. Een Cito is een momentopname, en bij een kleuter zegt dat niks.



Daarom snap ik heel goed dat er in de kleutergroepen veel meer word gedoubleerd (wat eigenlijk geen doubleren is) dan in latere groepen. Ik betwijfel of het op lange termijn allemaal zoveel uitmaakt, en juist daarom vind ik het goed dat je als ouder nauw contact houdt met de leerkracht en IB-er, om te kijken waar je kleuter staat en wat verstandig is.

Ik vind het juist enorm belangrijk dat er een 'objectief' instrument is dat meet hoever een kind is in de ontwikkeling. Want leerkrachten zien dat echt niet altijd even goed.

En wat Lady-V schrijft: 'Het zou al een stuk schelen als ze die kleuter-CITO's zouden gebruiken waar ze voor bedoeld zijn'

Want natuurlijk zegt de uitslag van de kleutercito wel degelijk iets, maar die sprongsgewijze ontwikkeling moet je daarbij wel in gedachten houden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:20:

[...]





Ik ben met je eens dat de kleuter-CITO's voor verbetering vatbaar zijn. Maar je kunt best toetsen of kinderen voldoen aan de lees- en rekenvoorwaarden. Dat moet je dan inderdaad niet doen in januari, maar in mei of juni, liefst zo laat mogelijk.



Het verband tussen slechte toetsen en kleuterverlengingen zie ik eerlijk gezegd niet zo. Als je vindt dat de kleuter-CITO's niet voldoen kun je andere toetsinstrumenten gebruiken, gelukkig mag dat nog. Maar een kind maar een jaartje extra in groep 2 laten zitten omdat je niet meent te kunnen toetsen is natuurlijk een beetje raar.

Bij mijn kinderen werd in groep 2 een cito afgenomen in januari en eentje in mei/juni.

Aan de hand van de cito van januari werd bekeken op welke punten een kind nog wat extra oefening nodig had, zodat het eind van het schooljaar klaar was voor groep 3.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 20 augustus 2014 @ 21:51:

En ook niet voor de binding met je klas als "groep'' denk ik.

Het blijft hoe dan ook altijd lastig.

Mijn kinderen zaten op een Montessori-school, waar sowieso al geen vaste groepen zijn en versnellen en doubleren veel ongemerkter gebeurde.

Ik ben een fervent tegenstander van het jaarklassensysteem, om meerdere redenen, maar zeker ook omdat ik het juist goed vind als kinderen niet 8 jaar lang met uitsluitend dezelfde kinderen in een klas zitten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Solomio schreef op 20 augustus 2014 @ 22:22:

[...]



Bij mijn kinderen werd in groep 2 een cito afgenomen in januari en eentje in mei/juni.

Aan de hand van de cito van januari werd bekeken op welke punten een kind nog wat extra oefening nodig had, zodat het eind van het schooljaar klaar was voor groep 3.

Precies, dat je de beslissing dus laat afhangen van de E2 en niet van de M2. En hoe later je die E2 afneemt hoe beter, vanwege die sprongsgewijze ontwikkeling.



En bij kleuters die al lezen en rekenen kun je wat mij betreft die hele E2 wel achterwege laten, want die voldeden klaarblijkelijk al aan de voorwaarden. Mijn zoon heeft tenminste nooit een M2 of E2 gemaakt, en hij doet het nu toch best leuk op school .
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:13:

[...]





Ik ken hem uit mijn hoofd .
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Solomio schreef op 20 augustus 2014 @ 22:24:

[...]



Mijn kinderen zaten op een Montessori-school, waar sowieso al geen vaste groepen zijn en versnellen en doubleren veel ongemerkter gebeurde.

Ik ben een fervent tegenstander van het jaarklassensysteem, om meerdere redenen, maar zeker ook omdat ik het juist goed vind als kinderen niet 8 jaar lang met uitsluitend dezelfde kinderen in een klas zitten.Bij mijn zoon op school (cluster 4) gooien ze juist ieder jaar de klassensamenstellingen om. Alleen dit jaar dus niet voor wat zoons klas betrof, want dat bleek een match made in heaven. Zelfs de juf gaat mee, en dat is maar goed ook want dat mens is echt geweldig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:30:

[...]



Bij mijn zoon op school (cluster 4) gooien ze juist ieder jaar de klassensamenstellingen om. Alleen dit jaar dus niet voor wat zoons klas betrof, want dat bleek een match made in heaven. Zelfs de juf gaat mee, en dat is maar goed ook want dat mens is echt geweldig.

Bij mijn jongste op school wordt ook ieder jaar de hele indeling omgegooid, bij mijn oudste niet.

Allebei cluster-4-scholen, maar die van jongste is behoorlijk groot (5 klassen in zijn jaar) en die van mijn oudste is juist vrij klein.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:27:

[...]



Precies, dat je de beslissing dus laat afhangen van de E2 en niet van de M2. En hoe later je die E2 afneemt hoe beter, vanwege die sprongsgewijze ontwikkeling.



En bij kleuters die al lezen en rekenen kun je wat mij betreft die hele E2 wel achterwege laten, want die voldeden klaarblijkelijk al aan de voorwaarden. Mijn zoon heeft tenminste nooit een M2 of E2 gemaakt, en hij doet het nu toch best leuk op school .

Ik weet niet of het nog zo is, maar toen mijn kinderen in groep 2 zaten was de M2 exact dezelfde toets als de E2, alleen dus op een ander moment afgenomen.

Mijn oudste maakte de M2 foutloos, dus absurd dat school hem diezelfde toets aan het eind van het jaar nog een keer liet doen (weer foutloos).
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:00:

Het zou al een stuk schelen als ze die kleuter-CITO's zouden gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: om te zien of een kind toe is aan leren lezen/rekenen en daarop baseren of een kind al dan niet over gaat. [...]Daar krijgt die CITO, zelfs als je er twee doet, wel een heel zwaar gewicht mee. Ik vind 'm geschikter als instrument om het te signaleren als het beeld dat een juf van een kind heeft, op bepaalde punten niet klopt en daar mee aan de slag te gaan, dan als middel om te beoordelen of een kind toe is aan de stof van groep 3.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 20 augustus 2014 @ 22:35:

[...]



Daar krijgt die CITO, zelfs als je er twee doet, wel een heel zwaar gewicht mee. Ik vind 'm geschikter als instrument om het te signaleren als het beeld dat een juf van een kind heeft, op bepaalde punten niet klopt en daar mee aan de slag te gaan, dan als middel om te beoordelen of een kind toe is aan de stof van groep 3.

ik denk dat Lady-V vooral bedoelt dat uitsluitend de cognitieve ontwikkeling doorslaggevend zou moeten zijn en dat daarom die cito-toets van belang is.

Alle andere eisen die scholen stellen aan kleuters voordat ze naar groep 3 mogen zijn subjectief en meestal nergens op gebaseerd.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
De M2 is bij mijn weten inderdaad dezelfde als de E2, alleen anders genormeerd. Bezopen inderdaad om dan een foutloze M2 nog een keer te laten maken. Maar ja, mijn dochter heeft toen ze in groep 3 zat alle E4-toetsen gemaakt om te zien of ze versneld kon worden. Affijn, dochter haalde dus torenhoge A's, waarop school spontaan in de handelingsverlegenheid schoot en er dus niet versneld werd. Sommige van die E4-toetsen heeft ze uiteindelijk wel vier keer gemaakt. Dus ik kijk nergens meer raar van op.
quote:Solomio schreef op 20 augustus 2014 @ 22:20:

[...]



Ik vind het juist enorm belangrijk dat er een 'objectief' instrument is dat meet hoever een kind is in de ontwikkeling. Want leerkrachten zien dat echt niet altijd even goed.

En wat Lady-V schrijft: 'Het zou al een stuk schelen als ze die kleuter-CITO's zouden gebruiken waar ze voor bedoeld zijn'

Want natuurlijk zegt de uitslag van de kleutercito wel degelijk iets, maar die sprongsgewijze ontwikkeling moet je daarbij wel in gedachten houden.Ik vind juist het oordeel van de juf, de IB-er en wij als ouders veel doorslaggevender dan een instrument als CITO. Die sluit totaal niet aan bij de belevingswereld van een kleuter, hij is niet voor niets afgeschaft, alhoewel er wel scholen zijn die het nog steeds inzetten.
quote:Solomio schreef op 20 augustus 2014 @ 22:37:

[...]



ik denk dat Lady-V vooral bedoelt dat uitsluitend de cognitieve ontwikkeling doorslaggevend zou moeten zijn en dat daarom die cito-toets van belang is.

Alle andere eisen die scholen stellen aan kleuters voordat ze naar groep 3 mogen zijn subjectief en meestal nergens op gebaseerd.Ja, dat bedoel ik ja. Bij elke andere overgang is de cognitieve ontwikkeling doorslaggevend, behalve bij die van 2 naar 3. Dat is raar, en het strookt totaal niet met de doorgaande leerlijn die de inzet was van de wet op het basisonderwijs.
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 22:40:

[...]





Ik vind juist het oordeel van de juf, de IB-er en wij als ouders veel doorslaggevender dan een instrument als CITO. Die sluit totaal niet aan bij de belevingswereld van een kleuter, hij is niet voor niets afgeschaft, alhoewel er wel scholen zijn die het nog steeds inzetten.De CITO is helemaal niet afgeschaft, hoe kom je daar nou bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 20 augustus 2014 @ 22:40:

[...]





Ik vind juist het oordeel van de juf, de IB-er en wij als ouders veel doorslaggevender dan een instrument als CITO. Die sluit totaal niet aan bij de belevingswereld van een kleuter, hij is niet voor niets afgeschaft, alhoewel er wel scholen zijn die het nog steeds inzetten.

Die kleutercito is juist helemaal aangepast aan de belevingswereld van een kleuter.

Ik vind juist de oordelen van leerkracht, ib-er en ouders zeer onbetrouwbaar, want gekleurd door allerlei (voor)oordelen die helemaal niets met het cognitieve te maken hebben.

Maar ja, ik vind dan ook dat scholen zich vooral (weer) zouden moeten gaan richten op waar ze voor zijn: de cognitieve ontwikkeling van kinderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 20 augustus 2014 @ 22:42:

[...]



De CITO is helemaal niet afgeschaft, hoe kom je daar nou bij.http://www.nu.nl/politiek ... delijke-kleutertoets.html



Volgens mij is deze discussie destijds door sommige mensen uitgelegd alsof er een verbod op de kleutercito kwam.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Bovendien sneeuwen de oordelen van ouders nogal eens onder. Ik wil de juffen de kost niet geven die zelfs helemaal niet willen luisteren naar de oordelen van de ouders, al kennen die ouders dan honderd keer hun kind veel beter dan de juffen. Juffen hebben (als het goed is) verstand van didactiek, klassenmanagement en dat soort gedoe, en ouders hebben verstand van hun kind. In mijn ogen zou dat moeten kunnen leiden tot een vruchtbare samenwerking maar dat ontbreekt er nog al eens aan. Ook van de kant van de ouders trouwens, soms.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven