Online privacy kind vs deelgrage familie

28-06-2016 04:49 122 berichten
Hoe gaan jullie om met de online privacy van jullie kind? En eigenlijk met name deelgrage familie en/of vrienden?



Ik hecht best veel waarde aan een zekere vorm van privacy en ben met die reden ook nauwelijks actief op social media. Ik vind het niet prettig als er ongevraagd dingen over mij online verschijnen en ik heb ook heel erg het gevoel dat ik mijn kind (nog geen twee maanden oud) hiervoor moet beschermen tot zij zelf kan bepalen wat ze ervan vindt.



Ik heb eigenlijk liever niet dat er dingen van/over mijn kind (zonder toestemming) online gezet worden.

Tegelijkertijd voel ik me bijna schuldig tegenover familie/vrienden die hun enthousiasme en trots willen delen. Alsof ik hun iets ontneem. Ik wil niemand kwetsen en ga daardoor wel eens voorbij aan mijn eigen gevoel en wat ik belangrijk vind...



Ik weet dat het eigenlijk heel simpel is. Ik wil niet dat het gebeurd, dus daar heeft de rest zich maar aan te houden.



En nu dat nog op een vriendelijke manier duidelijk maken... ;)
Jouw kind jouw regels.



Maar aan de andere kant er wordt zoveel gedeeld en het rouleert zo snel dat niemand er over een week nog naar kraait dat jouw baby ergens op een foto stond.



Het is niet alsof de hele wereld met jouw kind bezig is en de kans dat iemand die foto's vervolgens gaat opslaan lijkt me ook vrij klein.



Ik vind het wat anders trouwens als er suggestief materiaal tussen zit voor bepaalde groepen internet freaks. Zo postte een vriendin foto's van haar 5 jarige dochter in dusdanige poses dat ik denk dat bepaalde vieze mannetjes het er warm van hadden gekregen. Totaal onschuldig bedoeld want het kind had zich verkleed maar dan nog. Ook zou ik sowieso eisen dat als er al een foto op internet komt dat diegene de foto niet op openbaar zet maar alleen vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Ik las dit stukje laatst en vond het de spijker op zn kop.

Tegen bezoek dat zelf begon te fotograferen heb ik gezegd dat het alleen voor eigen gebruik is en dat ik die foto's niet op facebook wil zien. Scheelt ook dat we daar zelf geen account hebben. Maar dat maakt niet zoveel uit. Als ji het niet wil hebben dan moeten ze dat respecteren.
Hier weet de hele familie ook dat er geen foto's van zoontje op social media komen. Leuk vinden ze het niet, maar helaas hebben ze weinig te zeggen. Maar goed of je echt de privacy goed kan beschermen weet ik niet. Op verjaardagen heb ik kennissen van familie (voor mij vreemden) foto's zien maken van mijn zoontje. En grote kans dat alle tantes en ooms ze weer naar vrienden doorsturen, en er zo waarschijnlijk nog tig foto's rouleren. Daar heb je minder controle over. Maar goed, het idee dat heel de wereld zo even mijn zoontje +foto's op kan zoeken vind ik niks, dat hoeft van mij niet.
Hier ook geen foto's op social media. Daar heeft iedereen zich maar aan te houden. Er mag natuurlijk wel geappt worden en er rouleren allerlei filmpjes maar wel tussen mensen die ik ken. Mijn moeder zou anders al 300 foto's van het oppassen op Facebook geplempt hebben en daar heb ik echt geen zin in. Nu staan er trouwens foto's van zijn speelgoed of van zijn hand op Facebook. Ze kan het dus niet laten en ben blij dat ik een strikte regel heb ingevoerd ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn dochter ook niet op social media. Tegen mijn familie en vrienden heb ik dat vanaf het begin af aan gezegd en dat respecteren ze. Ze zit sinds kort op school en op foto's van school is ze soms wel te zien. En van het kinderfeestje waar ze laatst was heb ik ook foto's op facebook voorbij zien komen. Dat vind ik wel lastig. Ze staat er tot nu toe nog niet met naam op en is dus niet heel herkenbaar. Hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker het wordt om het tegen te houden.
Privacy bestaat niet meer
Wij hebben zelf ook geen sociale media en hebben de familie verboden foto's van smartje te plaatsen.



En zijn nog een stapje verder gegaan. Bij onze gastouder stonden ook foto's van kinderen op de site. Wij hebben laten vastleggen dat smartje ook daar niet op sociale media of de site komt. Als er nu een nieuwsbrief met foto's uit komt krijgen wij deze als eerste en mogen aangeven of we akkoord zijn met de foto's.



Zolang het kan wil ik dit volhouden. Smartje mag zelf later bepalen wat wel of niet geplaatst wordt maar nu beslissen wij.



Redenen voor ons zijn toch wel het schrikbarend aantal afbeeldingen dat door pedo's wordt gedownload, plus dat ze zich later niet hoeft te schamen voor de gekke bekken die ze als kind maakte. Die bewaren we wel in een fotoboek. En voor haar bruiloft
Alle reacties Link kopieren
Gewoon benoemen dat je het niet wilt vind. Mijn familie is niet heel actief op social media. Zelf plaats ik wel af en toe een foto maar daar gaat maanden overheen. Het KDV/PSZ plaatst wel dagelijks foto's op facebook, maar bewust foto's dat de kinderen onherkenbaar zijn. Oftewel, je ziet meestal alleen maar achterhoofden. Maar een enkele keer dat er een gezichtje op staat en dan wordt ook gevraagd of je het erg vind. Ik zou zelf ook geen foto's van kinderfeestjes plaatsen. Een foto met een speelafspraakje alleen als ik weet dat de betreffende ouder dat niet erg vind. Onze school heeft geen facebook, dus daar worden geen foto's geplaatst. Alleen op de website (groepsfoto's) en in het ouderportaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een paar foto's van de kleine op Facebook gezet voor alleen vrienden. Op zich geen spijt van, maar ik loop er tegenaan dat oma en opa die foto's downloaden en ineens ongevraagd als hun profielfoto op WhatsApp gebruiken. Ik vind dat eigenlijk niet fijn want zij zijn niet hun kleinkind (heb minder moeite met profielfoto van oma met kleinkind dan alleen van kleinkind) , maar ik twijfel dus nog een beetje of ik het ga "verbieden" of vriendelijk ga vragen dat niet meer te doen of het maar laat gaan...
Wel foto's via de app. Maar niet op facebook.



Alleen mijn vader heeft nu zijn profielfoto aangepast naar een fotootje waar zoon ook op staat. Ach, dat is prima omdat ze over het algemeen ons standpunt wel respecteren. Ik wil dat mijn zoon zelf kan bepalen hoe vindbaar hij is. Dus tot hij daar oud genoeg voor is, geen (ok, weinig) foto's online.



Toen ik het een keer benoemde werd er eigenlijk heel relaxed gereageerd. Geen issues met subtiel duidelijk maken dus. Ik denk dat ik zei dat ik zelf geen foto's van hem op FB zou zetten. En zij hebben geconcludeerd dat dit ook voor hen geldt
Alle reacties Link kopieren
quote:Toverspiegel schreef op 28 juni 2016 @ 07:46:

Wel foto's via de app. Maar niet op facebook.



Alleen mijn vader heeft nu zijn profielfoto aangepast naar een fotootje waar zoon ook op staat. Ach, dat is prima omdat ze over het algemeen ons standpunt wel respecteren. Ik wil dat mijn zoon zelf kan bepalen hoe vindbaar hij is. Dus tot hij daar oud genoeg voor is, geen (ok, weinig) foto's online.



Toen ik het een keer benoemde werd er eigenlijk heel relaxed gereageerd. Geen issues met subtiel duidelijk maken dus. Ik denk dat ik zei dat ik zelf geen foto's van hem op FB zou zetten. En zij hebben geconcludeerd dat dit ook voor hen geldt



Zo vatte ik dat inderdaad ook op toen een vriendin vertelde dat ze geen foto's plaatste. Zou over het algemeen dan toch wel duidelijk moeten zijn.



Een expliciet verbod zou ik natuurlijk accepteren, maar ook wel een klein beetje de kriebels van krijgen (de manier waarop).



Zelf plaatsen wij wel foto's. Ik denk dat het niet tegen te houden is en ik vind het ook een beetje de tijd waarin we nu leven.

Maar ik plaats geen gekke of gênante foto's (of foto's van poepluiers oid).
Ik heb gelukkig amper oudere familieleden op FB ofzo. Wel zie ik soms dingen bij anderen voorbijkomen waarvan ik wat van zou zeggen.



Alvast melden dat kleinkind geboren is terwijl de ouders nog niks hebben geplaatst. Foto's van trouwjurken enz.

Foto's van (pasgeboren) kleinkinderen en lekker op openbaar. Dat soort werk.



Maar op een broer na die niet zoveel begrijpt van dit soort dingen ook buiten FB om, gelukkig geen familie die dat doet.
quote:vitamined schreef op 28 juni 2016 @ 07:56:

[...]





Zo vatte ik dat inderdaad ook op toen een vriendin vertelde dat ze geen foto's plaatste. Zou over het algemeen dan toch wel duidelijk moeten zijn.



Een expliciet verbod zou ik natuurlijk accepteren, maar ook wel een klein beetje de kriebels van krijgen (de manier waarop).



Zelf plaatsen wij wel foto's. Ik denk dat het niet tegen te houden is en ik vind het ook een beetje de tijd waarin we nu leven.

Maar ik plaats geen gekke of gênante foto's (of foto's van poepluiers oid).

Eens. En zo doen wij het ook.

Kdv plaatst overigens ook regelmatig foto's op Facebook. Vind ik geen probleem.



Nu hebben wij ook niemand in de directe omgeving die heel fanatiek is op social media, dus dat scheelt wel.



Ben wel heel privé met 'blootfoto's' (badscènes, strand etc.). Die zet ik niet op social media en stuur ik ook niet door.
Alle reacties Link kopieren
Wij willen het ook niet.



Schoonmoeder trekt zich daar niks van aan. Een telefoontje dat we dat niet leuk vonden maakte haar zeer boos. Zij mocht toch zeker ook trots zijn? Het was hier kleinkind hoor! In het kader van de doodse lieve vrede zeggen we nu niks meer.
Alle reacties Link kopieren
Owja ze deelde ook als eerste ons trouwen mee op FB
Ik vind het prima als er sporadisch een foto op Facebook verschijnt hoor. Ik plaats ze zelf ook af en toe. Maar ik zou het wel prettig vinden als ik een beetje invloed heb op wat er geplaatst wordt, en wanneer. Gênante of blote foto's wil ik sowieso niet online hebben.



Het alleen delen met 'vrienden' gaat hier niet helemaal op. Mijn schoonvader is hier in de buurt een semi publiek figuur. Dat resulteert in tig Facebook vrienden waarvan hij het merendeel niet of nauwelijks kent. Berichten/foto's die hij plaatst krijgen met regelmaat 800 likes en 500 reacties. Dat voelt dus nog steeds behoorlijk openbaar...
Waarom niet het precies zo zeggen als je het hier schrijf, je bent duidelijk hoor in wat je wil. Als wij je intentie begrijpen, begrijpt je familie dit ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder zit niet op facebook heeft er zelfs een bloedhekel aan.
quote:abc schreef op 28 juni 2016 @ 07:03:

Ik wil mijn dochter ook niet op social media. Tegen mijn familie en vrienden heb ik dat vanaf het begin af aan gezegd en dat respecteren ze. Ze zit sinds kort op school en op foto's van school is ze soms wel te zien. En van het kinderfeestje waar ze laatst was heb ik ook foto's op facebook voorbij zien komen. Dat vind ik wel lastig. Ze staat er tot nu toe nog niet met naam op en is dus niet heel herkenbaar. Hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker het wordt om het tegen te houden.Moet je daar geen toestemming voor geven dan? Hier moet je daar overal toestemming voor geven, je kunt dan kiezen voor geen foto's, foto's zonder naam of foto's met naam. Ik dacht dat dat op alle scholen wel was tegenwoordig.
Hier overigens geen verbod, maar ook geen problemen tot nu toe. Mijn familie is niet of nauwelijks actief op Facebook en zelf plaats ik heel af en toe foto's. Het hoort een beetje bij deze tijd en voorkomen kun je het nooit helemaal (kan wellicht wel, maar daar gaat veel energie in zitten). Echt voorkomen zou ik alleen doen als ik daar een hele gegronde reden voor zou hebben, maar tot die tijd mogen mijn kinderen bij de sportvereniging en op school gewoon herkenbaar in beeld.
Alle reacties Link kopieren
Dit hebben we hier aan de hand gehad op de basisschool. De juf die dochter in groep 6 had was een fanatieke Facebook-er die de kinderen uit de klas gewoon zonder overleg op haar eigen Facebook account plaatse. En toen ik daar achter kwam en mijn dochter niet blij was met die foto en ja hij was niet fotogeniek (ze werd er zelfs mee gepest!) wilde de juf dat niet weghalen.

Ook kreeg ik geen gehoor van de directie want ik had immers nooit aangegeven dat mijn kind niet op de foto mocht... Maar ja dat gold voor de schoolsite en niet voor een privé Facebook van een juf.



We zijn nog een keer heel boos geworden met als enige gevolg dat de juf mij heeft geblokkeerd. Dus ik kon haar account niet meer zien (alsof ik niet via een ander account kon kijken...) De betreffende foto is nooit weggehaald voor zover ik weet.



En we hebben (ook om andere dingen want er was meer mis met deze juf, ze zat ook te Facebooken en te shoppen tijdens de les terwijl de tent werd afgebroken) alle officiële kanalen om te klagen ingeschakeld maar niks heeft geholpen. Vanuit de school stichting vond men ons een stel zeikerds. En hoewel best veel andere ouders het met ons eens waren en hun kind ook niet zomaar op de pagina van de juf wilden durfden ze niet te gaan klagen. Een moeder beweerde dat je dat toch niet voorkomt.



Dus hoewel je helemaal in je recht staat, de vraag is hoe je het echt voorkomt.

Ik zou bij een aanmelding voor een basisschool nu zeker vragen hoe men hier mee omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Juist nu mijn kinderen ouder worden (oudste wordt 9) vind ik het belangrijk om hun privacy te respecteren.

Ik zie zo vaak foto's van bijv. Zieke kinderen langskomen. Vind ik niet kunnen.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:JanneJip schreef op 28 juni 2016 @ 08:19:

Wij willen het ook niet.



Schoonmoeder trekt zich daar niks van aan. Een telefoontje dat we dat niet leuk vonden maakte haar zeer boos. Zij mocht toch zeker ook trots zijn? Het was hier kleinkind hoor! In het kader van de doodse lieve vrede zeggen we nu niks meer.



Dit snap ik gewoon echt niet. Waarom moeten jullie de lieve vrede bewaren en niet zij?! Je gaat nog veel meer irritaties krijgen als je niet je grenzen bewaakt mbt je kind en je schoonmoeder.



Wij hebben ook familieleden verboden om op social media te plaatsen. Schoonvader toch gedaan, en was boos dat wij zeiden dat het per direct eraf moest. Boeit mij echt niet dat hij boos was, gaat wel om mijn kind en zijn fb instellingen waren ook nog eens openbaar.



Zelf post ik 2 foto's per jaar ofzo op IG en op snapchat wel wekelijks. Op snapchat kan niemand het ook opslaan zonder dat ik daar melding van krijg.

Familieleden mogen best eens een foto plaatsen maar niet zonder toestemming. Als ik ergens een raar gevoel bij krijg is het wel als ik tijdens het scrollen op social media opeens onverwacht mijn bloedeigen kind zie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gelukspopje schreef op 28 juni 2016 @ 09:07:

Dit hebben we hier aan de hand gehad op de basisschool. De juf die dochter in groep 6 had was een fanatieke Facebook-er die de kinderen uit de klas gewoon zonder overleg op haar eigen Facebook account plaatse. En toen ik daar achter kwam en mijn dochter niet blij was met die foto en ja hij was niet fotogeniek (ze werd er zelfs mee gepest!) wilde de juf dat niet weghalen.

Ook kreeg ik geen gehoor van de directie want ik had immers nooit aangegeven dat mijn kind niet op de foto mocht... Maar ja dat gold voor de schoolsite en niet voor een privé Facebook van een juf.



We zijn nog een keer heel boos geworden met als enige gevolg dat de juf mij heeft geblokkeerd. Dus ik kon haar account niet meer zien (alsof ik niet via een ander account kon kijken...) De betreffende foto is nooit weggehaald voor zover ik weet.



En we hebben (ook om andere dingen want er was meer mis met deze juf, ze zat ook te Facebooken en te shoppen tijdens de les terwijl de tent werd afgebroken) alle officiële kanalen om te klagen ingeschakeld maar niks heeft geholpen. Vanuit de school stichting vond men ons een stel zeikerds. En hoewel best veel andere ouders het met ons eens waren en hun kind ook niet zomaar op de pagina van de juf wilden durfden ze niet te gaan klagen. Een moeder beweerde dat je dat toch niet voorkomt.



Dus hoewel je helemaal in je recht staat, de vraag is hoe je het echt voorkomt.

Ik zou bij een aanmelding voor een basisschool nu zeker vragen hoe men hier mee omgaat.Wat?! Ik sla echt steil achterover van dit verhaal. Ongelooflijk... Als zelfs de directie niet eens meewerkt, wat moet je dan inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven