Online privacy kind vs deelgrage familie

28-06-2016 04:49 122 berichten
Hoe gaan jullie om met de online privacy van jullie kind? En eigenlijk met name deelgrage familie en/of vrienden?



Ik hecht best veel waarde aan een zekere vorm van privacy en ben met die reden ook nauwelijks actief op social media. Ik vind het niet prettig als er ongevraagd dingen over mij online verschijnen en ik heb ook heel erg het gevoel dat ik mijn kind (nog geen twee maanden oud) hiervoor moet beschermen tot zij zelf kan bepalen wat ze ervan vindt.



Ik heb eigenlijk liever niet dat er dingen van/over mijn kind (zonder toestemming) online gezet worden.

Tegelijkertijd voel ik me bijna schuldig tegenover familie/vrienden die hun enthousiasme en trots willen delen. Alsof ik hun iets ontneem. Ik wil niemand kwetsen en ga daardoor wel eens voorbij aan mijn eigen gevoel en wat ik belangrijk vind...



Ik weet dat het eigenlijk heel simpel is. Ik wil niet dat het gebeurd, dus daar heeft de rest zich maar aan te houden.



En nu dat nog op een vriendelijke manier duidelijk maken... ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:JanneJip schreef op 28 juni 2016 @ 08:19:

Wij willen het ook niet.



Schoonmoeder trekt zich daar niks van aan. Een telefoontje dat we dat niet leuk vonden maakte haar zeer boos. Zij mocht toch zeker ook trots zijn? Het was hier kleinkind hoor! In het kader van de doodse lieve vrede zeggen we nu niks meer.Onbegrijpelijk. Het is jullie kind toch!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Tja, zolang oma gewoon een goed beschermd FB-profiel heeft, mag ze van mij foto's van mijn kinderen delen. Ik zie het probleem niet zo. Ik stuur haar geen blootfoto's, dus prima.
quote:saaaaar81 schreef op 28 juni 2016 @ 09:09:

Juist nu mijn kinderen ouder worden (oudste wordt 9) vind ik het belangrijk om hun privacy te respecteren.

Ik zie zo vaak foto's van bijv. Zieke kinderen langskomen. Vind ik niet kunnen.Nee dat vind ik ook niks. Maar een trotse oma die een foto van een baby die zijn eerste fruithap in zijn haar smeert plaatst? Geen probleem mee.
Ik maak mij er niet druk over. Zolang kind kleren aan heeft en niet naakt half naakt of in bikinibroekje op de FB van opa/oma staat vind ik t prima.



Wat iemand al schreef binnen 5 dagen kraait niemand meer naar de foto's. Alleen op dag van plaatsing zetten de vrienden van opa/oma s er oohh wat leuk lief schattig onder of drukken 30x op de "vind ik leuk" knop.



Gelukkig niemand in vriendenkring die foto's van half naakte kinderen of kleinkinderen op fb plaatst
Alle reacties Link kopieren
quote:Gelukspopje schreef op 28 juni 2016 @ 09:07:



Dus hoewel je helemaal in je recht staat, de vraag is hoe je het echt voorkomt.

Ik zou bij een aanmelding voor een basisschool nu zeker vragen hoe men hier mee omgaat.Foto melden bij facebook, een officiële klacht indienen en desnoods een juridische dreigbrief sturen. Dat levert je geen vrienden op op school, maar misschien wel een ander social mediabeleid op de lange duur.
Gelukspopje wat juf doet is strafbaar! Ik had dus inspectie en politie ingeschakeld. Want in voorwaarden van alle scholen staat iets in over foto reglement. Ik werk in de zorg, collega heeft ontslag gekregen toen ze foto's had geplaatst van een zorgvrager zonder toestemming op haar FB profiel.
quote:Gelukspopje schreef op 28 juni 2016 @ 09:07:

Dit hebben we hier aan de hand gehad op de basisschool. De juf die dochter in groep 6 had was een fanatieke Facebook-er die de kinderen uit de klas gewoon zonder overleg op haar eigen Facebook account plaatse. En toen ik daar achter kwam en mijn dochter niet blij was met die foto en ja hij was niet fotogeniek (ze werd er zelfs mee gepest!) wilde de juf dat niet weghalen.

Ook kreeg ik geen gehoor van de directie want ik had immers nooit aangegeven dat mijn kind niet op de foto mocht... Maar ja dat gold voor de schoolsite en niet voor een privé Facebook van een juf.



We zijn nog een keer heel boos geworden met als enige gevolg dat de juf mij heeft geblokkeerd. Dus ik kon haar account niet meer zien (alsof ik niet via een ander account kon kijken...) De betreffende foto is nooit weggehaald voor zover ik weet.



En we hebben (ook om andere dingen want er was meer mis met deze juf, ze zat ook te Facebooken en te shoppen tijdens de les terwijl de tent werd afgebroken) alle officiële kanalen om te klagen ingeschakeld maar niks heeft geholpen. Vanuit de school stichting vond men ons een stel zeikerds. En hoewel best veel andere ouders het met ons eens waren en hun kind ook niet zomaar op de pagina van de juf wilden durfden ze niet te gaan klagen. Een moeder beweerde dat je dat toch niet voorkomt.



Dus hoewel je helemaal in je recht staat, de vraag is hoe je het echt voorkomt.

Ik zou bij een aanmelding voor een basisschool nu zeker vragen hoe men hier mee omgaat.Jeetje heftig.
Ik had als gastouder een aparte geheime facebook groep voor ouders. Daar plaatste ik alle activiteiten wat we die dag hadden gedaan. Wel in overleg met ouders natuurlijk, of er uberhaupt wel fotos gemaakt mogen worden. Ik weet dat de kinderopvang waar ik gewerkt heb ook heel veel foto's deelde en op facebook openbaar plaatste ouders vonden dat ook niet erg. Vooral met activiteiten kuilentjes knutsel projectjes. Je ontkomt er niet meer aan overal worden tegenwoordig foto's van gemaakt. En je staat machteloos want dat mag allemaal.
quote:Ttass28 schreef op 28 juni 2016 @ 09:57:

Ik had als gastouder een aparte geheime facebook groep voor ouders. Daar plaatste ik alle activiteiten wat we die dag hadden gedaan. Wel in overleg met ouders natuurlijk, of er uberhaupt wel fotos gemaakt mogen worden. Ik weet dat de kinderopvang waar ik gewerkt heb ook heel veel foto's deelde en op facebook openbaar plaatste ouders vonden dat ook niet erg. Vooral met activiteiten kuilentjes knutsel projectjes. Je ontkomt er niet meer aan overal worden tegenwoordig foto's van gemaakt. En je staat machteloos want dat mag allemaal.Bij een KDV moeten ouders van te voren bij inschrijving aangeven op inschrijfformulier of dat mag. Dat mag dus helemaal niet allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons kdv werd het bij het intakegesprek aan gevraagd. Wij hebben aangegeven dat we het niet willen, tenzij het bijv. van de achterkant is of van veraf, in ieder geval niet d'r gezicht close-up.
Alle reacties Link kopieren
quote:k.middleton schreef op 28 juni 2016 @ 09:23:

[...]





Dit snap ik gewoon echt niet. Waarom moeten jullie de lieve vrede bewaren en niet zij?! Je gaat nog veel meer irritaties krijgen als je niet je grenzen bewaakt mbt je kind en je schoonmoeder.



Wij hebben ook familieleden verboden om op social media te plaatsen. Schoonvader toch gedaan, en was boos dat wij zeiden dat het per direct eraf moest. Boeit mij echt niet dat hij boos was, gaat wel om mijn kind en zijn fb instellingen waren ook nog eens openbaar.



Zelf post ik 2 foto's per jaar ofzo op IG en op snapchat wel wekelijks. Op snapchat kan niemand het ook opslaan zonder dat ik daar melding van krijg.

Familieleden mogen best eens een foto plaatsen maar niet zonder toestemming. Als ik ergens een raar gevoel bij krijg is het wel als ik tijdens het scrollen op social media opeens onverwacht mijn bloedeigen kind zie.Dat is niet meer zo.. Je hebt genoeg manieren en apps die alle fotos en filmpjes opslaan helaas..
Alle reacties Link kopieren
quote:Kitkatje schreef op 28 juni 2016 @ 10:35:

[...]





Dat is niet meer zo.. Je hebt genoeg manieren en apps die alle fotos en filmpjes opslaan helaas..Ik ga er maar vanuit dat m'n eigen familieleden niet zo ver gaan, haha
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de twintig en zie regelmatig de profielen van ouders langskomen van vrienden en klasgenoten die een foto op facebook plaatsen van hun (volwassen!) zoon/dochter. Of nog erger: dat er iemand 30 is geworden en dat moeders dan de lelijkste kinderfoto van diegene online zet. Hoe zouden jullie het vinden als iemand zomaar een foto van je online zet denk ik dan. Moet je nagaan hoe dit voor onze jongste generatie is, waarvan de foto's je zowat om de oren vliegen op facebook.
Alle reacties Link kopieren
quote:k.middleton schreef op 28 juni 2016 @ 10:46:

[...]





Ik ga er maar vanuit dat m'n eigen familieleden niet zo ver gaan, haha Ik heb geen snapchat meer, maar toen konden vreemden je ook gewoon volgen. Dus als je iets postte op 'mijn verhaal' dan kon dat wel door een random iemand opgeslagen worden. Weet niet hoe dat nu is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwejeebo schreef op 28 juni 2016 @ 10:58:

[...]





Ik heb geen snapchat meer, maar toen konden vreemden je ook gewoon volgen. Dus als je iets postte op 'mijn verhaal' dan kon dat wel door een random iemand opgeslagen worden. Weet niet hoe dat nu is.Dat kan wel afgeschermd worden, dus alleen mensen die ik zelf geaccepteerd heb, kunnen dat zien.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in de familie goede afspraken.

Delen mag, maar alleen leuke foto's, geen zieke kinderen, geen huilbuien, geen bloot/bad/strandfoto's, geen foto's die ooit in je nadeel kunnen werken en nooit achternaam van de kinderen erbij en altijd alleen zichtbaar voor vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Hier gelukkig familie die het snapt. het enige wat ik vervelend vind, is dat oma foto's door appt naar haar vriendinnen, die ik niet ken. en ik dus ook niet weet welke foto's waar terechtkomen. Ik ben dus ook heel selectief in welke fotos ik doorstuur. Op FB post ik sowieso geen herkenbare foto's van zoon. Soms wel iets waarop zijn achterhoofd te zien is. KDV heeft geen fb oid. dus dat scheelt al

Wel gehad dat vriendin van zwager (en nog niet eens een jaar in de familie) een foto van zoon had gebruikt voor de groepsapp van de familie. Die groepsafbeelding heb ik meteen veranderd
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 28 juni 2016 @ 07:27:

Wij hebben zelf ook geen sociale media en hebben de familie verboden foto's van smartje te plaatsen.



En zijn nog een stapje verder gegaan. Bij onze gastouder stonden ook foto's van kinderen op de site. Wij hebben laten vastleggen dat smartje ook daar niet op sociale media of de site komt. Als er nu een nieuwsbrief met foto's uit komt krijgen wij deze als eerste en mogen aangeven of we akkoord zijn met de foto's.



Zolang het kan wil ik dit volhouden. Smartje mag zelf later bepalen wat wel of niet geplaatst wordt maar nu beslissen wij.



Redenen voor ons zijn toch wel het schrikbarend aantal afbeeldingen dat door pedo's wordt gedownload, plus dat ze zich later niet hoeft te schamen voor de gekke bekken die ze als kind maakte. Die bewaren we wel in een fotoboek. En voor haar bruiloft Wat ontzettend overdreven
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Kwejeebo schreef op 28 juni 2016 @ 10:56:

Ik ben in de twintig en zie regelmatig de profielen van ouders langskomen van vrienden en klasgenoten die een foto op facebook plaatsen van hun (volwassen!) zoon/dochter. Of nog erger: dat er iemand 30 is geworden en dat moeders dan de lelijkste kinderfoto van diegene online zet. Hoe zouden jullie het vinden als iemand zomaar een foto van je online zet denk ik dan. Moet je nagaan hoe dit voor onze jongste generatie is, waarvan de foto's je zowat om de oren vliegen op facebook.

Ja vooral hierom doe ik het niet, als mijn zoontje straks ouder is moet hij het allemaal zelf weten. Ik had het persoonlijk niks gevonden als als mijn jeugdfoto's online hadden gestaan.



Maar goed dat valt nog mee. Als je ziet wat ik allemaal voorbij zie komen op Facebook groepen voor moeders. Kindjes die dood ziek zijn op hun slechtst, kindjes op de wc, de gekste en onflatteuze foto's worden geplaats. Veel meer dan op de normale pagina. En iedereen die lid is zo'n 3000 mensen kunnen doen met die foto's wat ze willen. En het is wel "privé" maar iedereen kan lid worden. Ik snap daar echt niks van.
Ik heb een vriendin die, toen haar dochter geboren was, iedereen ten strengste verbood om een foto van haar kind op social media te plaatsen.



Inmiddels heeft ze er totaal geen problemen meer mee en doet ze heel fanatiek aan brand rep met haar dochtertje.



Maar ik zou gewoon duidelijk zeggen dat je niet wil dat mensen foto's van je kind online gooien. Tegenwoordig maken mensen alleen wel de héle tijd foto's en ze delen echt alles op social media. De kans is dan groot dat ze jouw kind niet bij hun kind op de foto willen omdat ze het anders niet op Facebook mogen zetten. Dan wordt jouw kind dus stelselmatig buitengesloten van schattige groepsfoto's met vriendjes. Dat is in ieder geval wat ik om me heen zie.
Zoonlief staat wel op m'n Facebook, maar zeer sporadisch, manlief en ik overleggen of we een bepaalde foto wel of niet geschikt vinden.

Ik probeer erg te bedenken of m'n zoontje het ook nog leuk vind mocht iemand die foto vinden als hij 18 is, of 26 en op zoek naar een andere baan etc.

Voor m'n bevalling hebben we hierover met de familieleden en vrienden die ons het meeste na staan een duidelijk gesprek over gehad; wij plaatsen, wat wij geplaatst hebben mag eventueel gedeeld, maar alleen onder de groep 'vrienden'. Schoonouders hebben één keer een foto geplaatst die ze zelf hadden genomen bij hun thuis, maar wel nadat ze met ons hadden overlegd of wij daar akkoord mee waren.



M'n nichtje die ongeveer een jaar ouder is staat vaker op Facebook, ook met plaatjes die ik dus niet vind kunnen (onder de pastasaus, in een zwembadje met alleen een luier aan etc) m'n schoonouders gaven laatst aan dat ze door ons idee en het gesprek wat wij er met hen over hebben gehad zij anders over dat soort foto's zijn gaan denken, dat dat dus eigenlijk niet kan.



Ik vind dat je dit gewoon moet kunnen overleggen/bespreken.
quote:Bugs_Bunny schreef op 28 juni 2016 @ 07:22:

Privacy bestaat niet meerDit
Alle reacties Link kopieren
Ik wil mijn kind niet herkenbaar op social media. Dat weten mensen ook en dat wordt ook gerespecteerd. Ook in de klassenapp heb ik gevraagd of ze hier waar mogelijk rekening mee willen houden, door haar niet herkenbaar online te zetten na een uitje, feestje of speeldate. Tot nu toe gaat dat aardig goed, al heb je het nooit helemaal in de hand. Social media is een nieuw gebied, waarvan niemand weet hoe het zich ontwikkelt, ze moet later zelf de keuze maar maken of ze dat wil. Nu kiezen wij.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter komt wel voor op mijn facebook maar ik respecteer wel dat mijn schoonzus het niet wil van haar kind. Ik vind dat de moeder bepaald en daar heeft iedereen zich aan te houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Antroposoofje schreef op 28 juni 2016 @ 15:11:

Mijn dochter komt wel voor op mijn facebook maar ik respecteer wel dat mijn schoonzus het niet wil van haar kind. Ik vind dat de moeder bepaald en daar heeft iedereen zich aan te houden.En de vader
Hallo?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven