Online privacy kind vs deelgrage familie

28-06-2016 04:49 122 berichten
Hoe gaan jullie om met de online privacy van jullie kind? En eigenlijk met name deelgrage familie en/of vrienden?



Ik hecht best veel waarde aan een zekere vorm van privacy en ben met die reden ook nauwelijks actief op social media. Ik vind het niet prettig als er ongevraagd dingen over mij online verschijnen en ik heb ook heel erg het gevoel dat ik mijn kind (nog geen twee maanden oud) hiervoor moet beschermen tot zij zelf kan bepalen wat ze ervan vindt.



Ik heb eigenlijk liever niet dat er dingen van/over mijn kind (zonder toestemming) online gezet worden.

Tegelijkertijd voel ik me bijna schuldig tegenover familie/vrienden die hun enthousiasme en trots willen delen. Alsof ik hun iets ontneem. Ik wil niemand kwetsen en ga daardoor wel eens voorbij aan mijn eigen gevoel en wat ik belangrijk vind...



Ik weet dat het eigenlijk heel simpel is. Ik wil niet dat het gebeurd, dus daar heeft de rest zich maar aan te houden.



En nu dat nog op een vriendelijke manier duidelijk maken... ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:_Doortje_ schreef op 28 juni 2016 @ 15:09:

Ik wil mijn kind niet herkenbaar op social media. Dat weten mensen ook en dat wordt ook gerespecteerd. Ook in de klassenapp heb ik gevraagd of ze hier waar mogelijk rekening mee willen houden, door haar niet herkenbaar online te zetten na een uitje, feestje of speeldate. Tot nu toe gaat dat aardig goed, al heb je het nooit helemaal in de hand. Social media is een nieuw gebied, waarvan niemand weet hoe het zich ontwikkelt, ze moet later zelf de keuze maar maken of ze dat wil. Nu kiezen wij.



Maar waarom niet.

vind het allemaal zo overdreven



Zo lang je kind niet in zijn blote komt erop staat of in andere gênante situaties is er toch niets aan de hand
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Oh, een kind onder de pastasaus schaar ik niet onder gênant. Dat mag best van mij. Zelfs over een foto in alleen een luier maak ik me niet druk.



Naaktfoto's niet, maar een strandfoto? Geen problemen mee.
quote:vitamined schreef op 28 juni 2016 @ 15:24:

Oh, een kind onder de pastasaus schaar ik niet onder gênant. Dat mag best van mij. Zelfs over een foto in alleen een luier maak ik me niet druk.



Naaktfoto's niet, maar een strandfoto? Geen problemen mee.Dat onderscheid kan ik zelf gevoelsmatig ook wel maken, maar anderen soms niet. Daarom heb ik liever dat anderen voorzichtig zijn met foto's van mijn kind.
quote:calvijn1 schreef op 28 juni 2016 @ 13:26:

[...]





Wat ontzettend overdreven



Calvijn, let op, komt ie:



Eens
quote:siska74 schreef op 28 juni 2016 @ 14:40:

Zoonlief staat wel op m'n Facebook, maar zeer sporadisch, manlief en ik overleggen of we een bepaalde foto wel of niet geschikt vinden.

Ik probeer erg te bedenken of m'n zoontje het ook nog leuk vind mocht iemand die foto vinden als hij 18 is, of 26 en op zoek naar een andere baan etc.

Voor m'n bevalling hebben we hierover met de familieleden en vrienden die ons het meeste na staan een duidelijk gesprek over gehad; wij plaatsen, wat wij geplaatst hebben mag eventueel gedeeld, maar alleen onder de groep 'vrienden'. Schoonouders hebben één keer een foto geplaatst die ze zelf hadden genomen bij hun thuis, maar wel nadat ze met ons hadden overlegd of wij daar akkoord mee waren.



M'n nichtje die ongeveer een jaar ouder is staat vaker op Facebook, ook met plaatjes die ik dus niet vind kunnen (onder de pastasaus, in een zwembadje met alleen een luier aan etc) m'n schoonouders gaven laatst aan dat ze door ons idee en het gesprek wat wij er met hen over hebben gehad zij anders over dat soort foto's zijn gaan denken, dat dat dus eigenlijk niet kan.



Ik vind dat je dit gewoon moet kunnen overleggen/bespreken.



En hoe moet die werkgever dan de foto's die jij plaatst aan je kind linken?

De meeste mensen die ik ken staan niet eens met hun echte naam op FB.
Alle reacties Link kopieren
Jemig zeg, wat een bijzondere reacties.... Ik zie echt hofnerden kinderfoto's per week op facebook voorbij komen, snap ook niet zo goed waar mensen bang voor zijn.

Pedo's?? Die kunnen ook gewoon in de speeltuin en op het zwembad rondlopen en daar zelf foto's maken. Lijkt me sterk dat ze hiervoor facebook af gaan lopen struinen.

Dat je geen foto's van een bloot kind op facebook zet snap ik hoor, maar kind onder de pastasaus of lekker aan het spelen? Why not?
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 28 juni 2016 @ 09:41:

Gelukspopje wat juf doet is strafbaar! Ik had dus inspectie en politie ingeschakeld. Want in voorwaarden van alle scholen staat iets in over foto reglement. Ik werk in de zorg, collega heeft ontslag gekregen toen ze foto's had geplaatst van een zorgvrager zonder toestemming op haar FB profiel.



Nou niet bij iedere school staat dat in de voorwaarden. Hier dus niet bleek. Ik dacht ook dat het strafbaar was, maar kon bij de stichting geen punt maken. Heel raar.

Wat me vooral stoorde is dat iedereen mij een zeur vond. En daarmee ook mijn dochter.

Een andere school was ook niet 123 voorhanden. Hoewel we nu wel spijt hebben haar daar te hebben laten tot einde schooljaar.

Speelt ook mee dat ikzelf op dat moment erg ziek was (levensbedreigend). Als mijn gezondheid normaal was geweest had ik het echt anders aangepakt.
quote:hokus_pokus schreef op 28 juni 2016 @ 16:18:

Jemig zeg, wat een bijzondere reacties.... Ik zie echt hofnerden kinderfoto's per week op facebook voorbij komen, snap ook niet zo goed waar mensen bang voor zijn.

Pedo's?? Die kunnen ook gewoon in de speeltuin en op het zwembad rondlopen en daar zelf foto's maken. Lijkt me sterk dat ze hiervoor facebook af gaan lopen struinen.

Dat je geen foto's van een bloot kind op facebook zet snap ik hoor, maar kind onder de pastasaus of lekker aan het spelen? Why not?Ja ook mijn gedachte
Alle reacties Link kopieren
quote:hokus_pokus schreef op 28 juni 2016 @ 16:18:

Jemig zeg, wat een bijzondere reacties.... Ik zie echt hofnerden kinderfoto's per week op facebook voorbij komen, snap ook niet zo goed waar mensen bang voor zijn.

Pedo's?? Die kunnen ook gewoon in de speeltuin en op het zwembad rondlopen en daar zelf foto's maken. Lijkt me sterk dat ze hiervoor facebook af gaan lopen struinen.

Dat je geen foto's van een bloot kind op facebook zet snap ik hoor, maar kind onder de pastasaus of lekker aan het spelen? Why not?

Nou heel misschien is je kind daar zelf niet blij mee? En als baby kunnen ze dat niet zeggen, maar als ze groter zijn staan die foto's er nog steeds en vinden ze het niet meer leuk.

Mijn dochter heeft er echt een bloedhekel aan om op een foto te staan. Ik plaats op mijn Facebook ook niks zonder toestemming van wie dan ook. Dat bijna niemand zich daar wat van aantrekt moeten ze zelf weten.



Aanvulling; mijn dochter is dus erg gepest om die foto van de juf. Want veel kinderen waren facebookvriend van de juf en zagen dus die foto. En maakten er ook nog opmerkingen over.

Dat kan over 10 jaar ook met een babyfoto gebeuren...
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 28 juni 2016 @ 16:01:

[...]





Calvijn, let op, komt ie:



Eens
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:siska74 schreef op 28 juni 2016 @ 14:40:

Zoonlief staat wel op m'n Facebook, maar zeer sporadisch, manlief en ik overleggen of we een bepaalde foto wel of niet geschikt vinden.

Ik probeer erg te bedenken of m'n zoontje het ook nog leuk vind mocht iemand die foto vinden als hij 18 is, of 26 en op zoek naar een andere baan etc.



Ik denk dat als jouw zoon een baan zoekt en degene waar hij solliciteert zelf ook van dat soort foto's van zichzelf of van zijn kinderen op het internet heeft zwerven. Doet me wel denken aan een verhaal dat ik daarover hoorde. Was een knul die zo'n zelfde verhaal afstak over de foto's van zijn kleine nichtje. Dus ook onder de pastasaus, of in het zwembadje. Dat kon toch niet want later bij het werk zoeken. Toen heeft iemand anders hen even rustig uitgelegd dat er meer foto's van hem op fb rondzwerven waar hij met een glas bier opstaat, dan van nichtje onder de saus. En welke foto's zou een toekomstige baas meer moeite mee hebben? Er ging wel een lichtje bij hem branden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Gelukspopje schreef op 28 juni 2016 @ 16:29:

[...]



Nou heel misschien is je kind daar zelf niet blij mee? En als baby kunnen ze dat niet zeggen, maar als ze groter zijn staan die foto's er nog steeds en vinden ze het niet meer leuk.

Mijn dochter heeft er echt een bloedhekel aan om op een foto te staan. Ik plaats op mijn Facebook ook niks zonder toestemming van wie dan ook. Dat bijna niemand zich daar wat van aantrekt moeten ze zelf weten.



Aanvulling; mijn dochter is dus erg gepest om die foto van de juf. Want veel kinderen waren facebookvriend van de juf en zagen dus die foto. En maakten er ook nog opmerkingen over.

Dat kan over 10 jaar ook met een babyfoto gebeuren...



Als kinderen later oud genoeg zijn om zelf te beslissen zal ik geen foto's meer plaatsen, en zal ik als ze dat willen oude foto's ook verwijderen. Daarnaast staan er geen namen van kids bij.



Vwb voorbeeld van jouw dochter, dat vind ik ook echt grensoverschrijdend hoor! Had ik ook zeker niet gewild. Ik zal ook niet zomaar foto's van anderen (dan eigen kinderen dus) zonder toestemming op fb zetten.



Maar helemaal geen foto's op internet willen.... Ik zie echt niet waarom niet
Alleen mijn vrienden kunnen mijn Facebookfoto's zien. Als ik op google de naam en achternaam van mijn kind intik, komt er helemaal niets aan foto's, terwijl er toch flink wat zijn. Je moet ook nog maar getagd worden in een openbaar staande foto, hè?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goed afgeschermd en vreselijk saai fb profiel waar ik zo nu en dan wat foto's opzet juist voor familie die ik niet regelmatig zie maar die wel graag op de hoogte blijven. Er is eigenlijk niemand die zomaar foto's deelt behalve mijn moeder. En daar valt wat dat betreft echt niet mee te praten voor haar is het haar recht als trotse oma om overal haar kleinkinderen te tonen. Daarom ben ik heel voorzichtig met wat ik deel. Mijn dochter is tegenwoordig zo populair op instagram, en zet daar soms nogal expliciete foto's op of party pics waar ik dan van familie ed weer commentaar op krijg, dat ik mijn instagram maar gedelete heb. Ze is overigens 21 en in tegenstelling tot de duckfaces zijn het wel profesionele foto's. Gewoon niet de soort foto's die je als oma of moeder graag op social media ziet.
Foto's van dochter (bijna anderhalf) worden maar zelden op Facebook gezet; alleen een foto toen ze net geboren was, en een foto toen ze een werd. Verder heb ik ook bij onze ouders en broers/zussen aangegeven dat we het prima vinden als ze foto's maken, en ook best naar hun vrienden mogen appen (ze zijn natuurlijk ook gewoon heel trots en verliefd op hun kleinkind/nichtje) maar dat we dat liever niet op Facebook willen terugzien.

Gewoon... omdat we dat niet gepast vinden, als andere mensen foto's van ons kind delen op Social Media.



Toen ik zwanger was en het aan het vertellen was waren er enkele mensen die ik het persoonlijk wilde vertellen, zoals de ouders broers/zussen, een oom en tante een paar vriendinnen, maar ook mijn werkgever.

Mijn tante had het toen op FB gezet, en daar was ik not amused over. Heb ook een paar collega's op Facebook als vriendje. Dus... ik zeg het er duidelijk bij ja.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 28 juni 2016 @ 15:16:

[...]





Maar waarom niet.

vind het allemaal zo overdreven



Zo lang je kind niet in zijn blote komt erop staat of in andere gênante situaties is er toch niets aan de handAls dochter het later ook overdreven vindt mag ze al haar jeugdfoto's in een keer online knallen. Tot die tijd voel ik me er niet prettig bij om haar te delen, ik wacht liever tot ze zelf de keuze kan maken
Hallo?!
quote:Gelukspopje schreef op 28 juni 2016 @ 16:29:

[...]



Nou heel misschien is je kind daar zelf niet blij mee? En als baby kunnen ze dat niet zeggen, maar als ze groter zijn staan die foto's er nog steeds en vinden ze het niet meer leuk.

Mijn dochter heeft er echt een bloedhekel aan om op een foto te staan. Ik plaats op mijn Facebook ook niks zonder toestemming van wie dan ook. Dat bijna niemand zich daar wat van aantrekt moeten ze zelf weten.



Aanvulling; mijn dochter is dus erg gepest om die foto van de juf. Want veel kinderen waren facebookvriend van de juf en zagen dus die foto. En maakten er ook nog opmerkingen over.

Dat kan over 10 jaar ook met een babyfoto gebeuren...



Wat jij zegt, is precies de reden waarom ik zo min mogelijk wil delen. Omdat mijn kind dat later wel eens heel vervelend zou kunnen vinden.



En wat ontzettend sneu voor je dochter zeg. Ik vind het echt absurd dat haar juf daar mee weggekomen is....
quote:swifty schreef op 28 juni 2016 @ 08:32:

Waarom niet het precies zo zeggen als je het hier schrijf, je bent duidelijk hoor in wat je wil. Als wij je intentie begrijpen, begrijpt je familie dit ook wel.



Je hebt gelijk ook...

Ik merk dat ik wat huiverig ben, omdat een deel van mijn schoonfamilie geneigd is zich alles zo overdreven persoonlijk aan te trekken...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het probleem niet. Ik vind de meeste reacties enorm overdreven. Als mijn kind het later verschrikkelijk vindt dat er een paar foto's van hem online staan, zou ik dat heel erg vinden want dan is er ergens iets goed mis met z'n zelfbeeld.



Maar als jij het niet wil, TO, dan heb je helemaal gelijk. Je komt vriendelijk en duidelijk over, hoor, dus ik zou me er niet zo druk om maken dat het verkeerd overkomt.
Mijn punt is: ik ga voorzichtig om met foto's van mezelf en dus ook met foto's van mijn kind. Ik plaats dus eigenlijk geen foto's op facebook. Ook niet van mezelf.



Ik zou het wel fijn vinden als anderen met dezelfde voorzichtigheid foto's plaatsen van mij of mijn kind. Ik ga er vanuit dat er heus wel wat online staat, en via het kdv in afgesloten groep vind ik het eigenlijk alleen maar leuk. Maar mensen die alles maar op FB plempen 'omdat ze het recht hebben om trots te zijn'. Dat vind ik associaal gedrag.



De mensen die zo voor foto's zijn: jullie geven zelf ook beperkingen aan. Nee, "bloot" kan niet, maar pastasaus kan wel. En waar ligt dan de grens? En wat als mensen erover heen gaan 'omdat ze het recht hebben trots te zijn'?
Alle reacties Link kopieren
quote:Toverspiegel schreef op 28 juni 2016 @ 18:53:

De mensen die zo voor foto's zijn: jullie geven zelf ook beperkingen aan. Nee, "bloot" kan niet, maar pastasaus kan wel. En waar ligt dan de grens? En wat als mensen erover heen gaan 'omdat ze het recht hebben trots te zijn'?



De grens ligt bij mij bij wat in real life ook acceptabel is, ik neem mijn kind niet in zn blote kont mee naar de supermarkt, dus ook niet zo op fb. Zwembad wel, dus met een foto in zwemkleding/luier heb ik geen probleem. Onder de pastasaus zit ze ook in een restaurant, dus geen probleem. ziek gaat ze de straat niet op (tenzij noodzakelijk) dus ook niet op FB.



Als anderen wel een foto zouden delen waar ik niet blij mee zou zijn dan zou ik ze vragen die eraf te halen en hem zo nodig melden op FB. Onze kinderen, onze regels geldt ook hierbij
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat de ouders bepalen. Mijn beste vriendin heeft een kind en als ik een keer sporadisch foto van haar kind op mijn fb wil zetten vraag ik per foto netjes toestemming aan haar. Ze zegt eigenlijk nooit nee maar waardeert het wel enorm dat ik het altijd vraag.
Alle reacties Link kopieren
Wij willen ook geen fotos van dochter op social media. Dat was even slikken voor aantal familieleden. Maar opa's en oma's konden zich er helemaal in vinden. Dochter heeft een unieke voornaam (nog 1 ander meisje in Nederland heeft die naam) en een niet veel voorkomende achternaam.
Ik ben zelf niet zo actief op Facebook, vrienden en fam wat meer en zij plaatsen ook wel eens foto's waar mijn kind op staat. Van een gezellig etentje ofzo. Heb nog nooit "dat liever niet gehad". Vind het wel leuk, de kinderen ook.



KDV en school hebben eigen apps met foto's en updates. Dat vindt ik wel prettig. Maar mijn moeder en schoonmoeder kunnen daar wel bij.



Wij hebben WA-groepjes waarin we veel foto's delen. Eentje voor mijn schoonfamilie, twee voor mijn fam. Mijn zus heeft namelijk heel slim een soort schaduwgroep aangemaakt waar haar oudste, die sinds kort een smartphone heeft ook lid van is. Dan hebben wij een grote-mensen-groep en een groep met ongeveer een miljoen foto's van schattige dieren en emoticons.
Alle reacties Link kopieren
Zelf gooi ik geen foto's van zoon online. Ook niet van neefjes/nichtjes. Als ze al online worden verstuurd dan in besloten groepsapp. Vijf jaar geleden vond ik het niet erg dat grootouders een foto van kersverse baby met naam op FB hadden gezet maar ik heb wel gezegd tegen iedereen dat ik niet wilde dat zoon met naam en toenaam op het net werd geplaatst.



Soms zie ik zoon met neefje of nichtje voorbij komen maar niet met de namen ("kleinkinderen helpen tuinieren", met de "mannen" op stap, dat soort titels). Van school/KDV/PSZ zie ik alleen groepsfoto's of activiteiten onder de noemer 'leerlingen van groep 2C' of 'de Flierefluiters in speeltuin De Gekke Wipkip'. In mijn ervaring verwijderen instellingen ook foto's als je de foto liever niet openbaar hebt (jouw kind hangt bijvoorbeeld ondersteboven in het klimrek haar Minionsslip-met-remspoor te showen).



Foto's die ik op verzoek van mijn leerlingen maak, stuur ik alleen naar de leerlingen die op de foto staan. Foto's die openbaar zijn: ik vraag eerst de leerlingen of zij het goed vinden (ook al hebben ouders bij de aanmelding toestemming gegeven). Dan maak ik maar dertig foto's van hetzelfde groepje in Londen totdat iedereen denkt dat de haren wel oké zitten . Foto's van het galabal waar net die ene jongedame iets teveel inkijk weggeeft, komen ook niet openbaar.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven