"Stuur kind alleen naar school"

21-02-2014 09:05 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit het AD:



"Kinderen moeten zo vroeg mogelijk zelfstandig, dus zonder begeleiding van hun ouders, naar school lopen of fietsen. Zo kan het kind verkeerservaring opdoen, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN).



'Hoe eerder een kind verkeerservaring opdoet, hoe sneller het zelfstandig kan deelnemen aan het verkeer', aldus Rob Stomphorst van VVN. 'Zo zijn ze voorbereid op veilige verkeersdeelname in de rest van hun leven.'



Een enquête van VVN onder 1847 ouders van kinderen die op de basisschool zitten, liet zien dat 39 procent zijn kroost naar school brengt omdat het anders te gevaarlijk is. 61 procent doet dat ook omdat de kinderen nog te jong zijn om alleen te gaan. Bovendien vindt 42 procent van de ondervraagden het ook 'gewoon gezellig'."



Ik breng ze nog omdat de jongste nog maar 4 is. Maar als ik geen jongste had denk ik niet dat ik de oudste van 7 wél alleen naar school zou laten gaan (drukke weg oversteken). Met welke leeftijd gingen jullie kinderen zelfstandig naar school?
Kinderen mogen vanaf hun 12de beslissen bij welke ouder ze willen wonen, in geval van scheiding. Dus die leeftijdsgrens zal niet voor niets gesteld zijn...om maar even een vergelijk te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een tunnelvisie stuk. Het leven bestaat niet alleen uit verkeer. Helaas in de huidige tijd ook steeds meer mensen die sociaal onaanvaardbare seksuele handelingen niet alleen in hun hoofd uitvoeren maar ook in de praktijk. Ook zijn er steeds meer clubjes van 11 12 jarigen die crimineel willen zijn en rustig kinderen van hun fiets trappen en beroven van geld, telefoons en zelfs kleding. De tijd is niet meer die van 30 jaar geleden, het handelen zou dus ook niet van 30 jaar geleden moeten zijn.
quote:nina1966 schreef op 21 februari 2014 @ 14:40:

Wat een tunnelvisie stuk. Het leven bestaat niet alleen uit verkeer. Helaas in de huidige tijd ook steeds meer mensen die sociaal onaanvaardbare seksuele handelingen niet alleen in hun hoofd uitvoeren maar ook in de praktijk. Ook zijn er steeds meer clubjes van 11 12 jarigen die crimineel willen zijn en rustig kinderen van hun fiets trappen en beroven van geld, telefoons en zelfs kleding. De tijd is niet meer die van 30 jaar geleden, het handelen zou dus ook niet van 30 jaar geleden moeten zijn.Heel vervelend, maar je kinderen hiervoor altijd beschermen is ook geen oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 14:44:

[...]





Heel vervelend, maar je kinderen hiervoor altijd beschermen is ook geen oplossing.Als je zo denkt kun je een kind van 3 ook wel alleen met de tram laten gaan. Een kind moet een bepaalde leeftijd hebben om bepaalde situaties goed in te schatten. Met 6 of 7 kun je dat gewoon nog niet. En ja een knul van 18 geeft iemand die 'm probeert mee te lokken echt wel een knal of lacht 'm uit maar met zes ligt dat echt nog ff anders.
Ik vind het wel een interessant onderwerp trouwens . Neem bijvoorbeeld de good old tienertour (bestaat dat nog?). In mijn tijd deed iedereen dat. Wij gingen dan gewoon toen we 14/15 waren een dag naar Amsterdam. Ik heb ergens een beetje het gevoel dat dat tegenwoordig niet meer zo gewoon is. Maar misschien zit ik er naast (ik heb nog geen kinderen in die leeftijd)?
quote:nina1966 schreef op 21 februari 2014 @ 14:47:

[...]



Als je zo denkt kun je een kind van 3 ook wel alleen met de tram laten gaan. Een kind moet een bepaalde leeftijd hebben om bepaalde situaties goed in te schatten. Met 6 of 7 kun je dat gewoon nog niet. En ja een knul van 18 geeft iemand die 'm probeert mee te lokken echt wel een knal of lacht 'm uit maar met zes ligt dat echt nog ff anders.Maar hoeveel kinderen van 6 worden er meegelokt? Dat zijn er (gelukkig!) echt heel weinig. Ik vind niet dat je je opvoeding moet aanpassen op deze zeer kleine kansen. Dat is geen doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 14:50:

Ik vind het wel een interessant onderwerp trouwens . Neem bijvoorbeeld de good old tienertour (bestaat dat nog?). In mijn tijd deed iedereen dat. Wij gingen dan gewoon toen we 14/15 waren een dag naar Amsterdam. Ik heb ergens een beetje het gevoel dat dat tegenwoordig niet meer zo gewoon is. Maar misschien zit ik er naast (ik heb nog geen kinderen in die leeftijd)?

Ik ook niet (dochter is 8), en viel laatst zowat van mijn stoel toen buurmeisje van 14 (bijna 15) kwam "solliciteren" als oppas. Wat een groot, verstandig en zelfstandig persoontje! Er zijn vast enorm grote verschillen op die leeftijd, maar als mijn dochter op haar 14e/15e zo in de wereld staat mag ze van mij gerust een dagje naar Amsterdam!



Haai Anky.
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 14:53:

[...]



Maar hoeveel kinderen van 6 worden er meegelokt? Dat zijn er (gelukkig!) echt heel weinig. Ik vind niet dat je je opvoeding moet aanpassen op deze zeer kleine kansen. Dat is geen doen.



Dat is jouw mening, maar een ander mag er anders over denken?



Ik weet niet waar jij woont maar hier is het niet altijd even veilig, dus ik kies wel om mijn kind zeker nog wel een paar jaar naar school te begeleiden.
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 14:50:

Ik vind het wel een interessant onderwerp trouwens . Neem bijvoorbeeld de good old tienertour (bestaat dat nog?). In mijn tijd deed iedereen dat. Wij gingen dan gewoon toen we 14/15 waren een dag naar Amsterdam. Ik heb ergens een beetje het gevoel dat dat tegenwoordig niet meer zo gewoon is. Maar misschien zit ik er naast (ik heb nog geen kinderen in die leeftijd)?Ik woon in de regio Amsterdam dus dat zou wel eerder dan 15 zijn gok ik zomaar, maar dan is mama al een paar keer met ze geweest om te winkelen enzo...
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 14:44:

[...]





Heel vervelend, maar je kinderen hiervoor altijd beschermen is ook geen oplossing.



Want? lekker makkelijk praten maar wij hebben hier inderdaad veel overlast van kinderen/pubers die andere kinderen beroven.



Vind als je dan je kind van 6 een end alleen laat gaan gewoon een onverantwoorde moeder..
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 21 februari 2014 @ 14:40:

Wat een tunnelvisie stuk. Het leven bestaat niet alleen uit verkeer. Helaas in de huidige tijd ook steeds meer mensen die sociaal onaanvaardbare seksuele handelingen niet alleen in hun hoofd uitvoeren maar ook in de praktijk. Ook zijn er steeds meer clubjes van 11 12 jarigen die crimineel willen zijn en rustig kinderen van hun fiets trappen en beroven van geld, telefoons en zelfs kleding. De tijd is niet meer die van 30 jaar geleden, het handelen zou dus ook niet van 30 jaar geleden moeten zijn.

Tja, ik vind ook niet dat je je leven moet laten regeren door angst voor uitwassen. Maar feit is wel dat het verkeer de afgelopen jaren ook tig keer drukker is geworden.



Wat ik wel heel frappant vond was dat dochter uitgerekend de eerste keer dat ze alleen van muziekles naar huis liep, vorige week, een meneer was tegen gekomen die haar de weg had gevraagd. Ik wil haar geen angst aanpraten, maar heb haar wel op het hart gedrukt dat ze nooit met iemand mee moet lopen, ook niet als 'ie de weg vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor, je kunt ze nu eenmaal niet voor alles behoeden en beschermen.

Het is zaak je kinderen op gevaarlijke situaties te wijzen uit te leggen en ze te leren hoe je dingen kunt oplossen.

Waar en hoe ze hulp kunnen krijgen enz enz..



Ik zie vaak zat ouders die hun kinderen over beschermen en daar bedoel ik mee kinderen te weinig uit leggen en te weinig vragen aan de kinderen zelf.

Door te vragen naar situaties kun je er achter komen hoe je kind er in staat en hoe probleem oplossend ze zijn.

Je kan heel lang alles voor ze doen en alles voor ze oplossen maar er komt een dag dat ze echt zelf willen doen, of moeten doen.

En dan is het wel rete fijn dat je als ouder in ieder geval alles aan gedaan hebt om ze zo veel mogelijk zelfredzaamheid hebt kunnen aanleren.



Daarbij is wel zaak dat je als ouder kijkt naar het kind zelf, en de situatie en dat het gepast is bij de leeftijd.



Mijn dochter is een kind wat niet in zeven sloten tegelijk loopt, houd zich aan de afspraken.

Daarbij is ze heel autonoom ze voelt niet de drang om te doen wat anderen doen als ze zich daar niet goed bij voelt.

Mijn zoontje daar in tegen is anders, dromerig, onzekertyp, snel afgeleid, en impulsief.

Dis bij hem ben ik veel voorzichtiger, en strenger.



Dus bij elk kind kan het ook anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
@helenita2, mijn kinderen hebben als regel een volwassene vraagt niet om hulp bij een kind, ook niet de weg vragen!

Dat vind ik ook heel raar?
quote:becina2000 schreef op 21 februari 2014 @ 15:27:

Sorry hoor, je kunt ze nu eenmaal niet voor alles behoeden en beschermen.

Het is zaak je kinderen op gevaarlijke situaties te wijzen uit te leggen en ze te leren hoe je dingen kunt oplossen.

Waar en hoe ze hulp kunnen krijgen enz enz..



Ik zie vaak zat ouders die hun kinderen over beschermen en daar bedoel ik mee kinderen te weinig uit leggen en te weinig vragen aan de kinderen zelf.

Door te vragen naar situaties kun je er achter komen hoe je kind er in staat en hoe probleem oplossend ze zijn.

Je kan heel lang alles voor ze doen en alles voor ze oplossen maar er komt een dag dat ze echt zelf willen doen, of moeten doen.

En dan is het wel rete fijn dat je als ouder in ieder geval alles aan gedaan hebt om ze zo veel mogelijk zelfredzaamheid hebt kunnen aanleren.



Daarbij is wel zaak dat je als ouder kijkt naar het kind zelf, en de situatie en dat het gepast is bij de leeftijd.



Mijn dochter is een kind wat niet in zeven sloten tegelijk loopt, houd zich aan de afspraken.

Daarbij is ze heel autonoom ze voelt niet de drang om te doen wat anderen doen als ze zich daar niet goed bij voelt.

Mijn zoontje daar in tegen is anders, dromerig, onzekertyp, snel afgeleid, en impulsief.

Dis bij hem ben ik veel voorzichtiger, en strenger.



Dus bij elk kind kan het ook anders zijn.Maar laat jij je kind vanaf 4 jaar alleen naar school lopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:anky schreef op 21 februari 2014 @ 14:50:

Ik vind het wel een interessant onderwerp trouwens . Neem bijvoorbeeld de good old tienertour (bestaat dat nog?). In mijn tijd deed iedereen dat. Wij gingen dan gewoon toen we 14/15 waren een dag naar Amsterdam. Ik heb ergens een beetje het gevoel dat dat tegenwoordig niet meer zo gewoon is. Maar misschien zit ik er naast (ik heb nog geen kinderen in die leeftijd)?



Volgens mij is dat nog steeds wel. Ik heb het zelf ook gedaan, toen was de naam wel anders.

Ik ben trouwens begin 20
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat we eens moeten ophouden met dat we onze kinderen angst aan praten!

Als je gewoon praat met je kinderen worden ze niet bang.

Wees gewoon eerlijk, en beschrijf situaties die ze zouden kunnen tegen komen, en hoe ze daar op moeten reageren.



Ik heb dat altijd gedaan en nu nog, mijn dochter is een puber en komt ook weer in andere situaties terecht.

Ik vond het zaak om ze die dingen te kunnen herkennen.

Zodat ze weten wat ze moeten doen.

Mijn kinderen zijn echt niet bang.

Ze nemen het op het zelfde, als ik zeg kijk je uit buiten met over steken?

Geen problemen hoor.. Denk dat ook ligt aan hoe je praat met je kind.

Als je het zelf al eng en moeilijk vind om er over te praten voelen ze dat ook aan.

En dat word het indd een issue.



Bedenk ook dat kinderen van alles horen, op tv buiten , op school.

Dus het is een illusie dat je kind niets weet van de buiten wereld.

Juist dat soort momenten zijn ideaal om er over te praten.
Alle reacties Link kopieren
@ annapolona; zoals ik al eerder in een post zei mijn dochter ging in groep 6 alleen naar school op de fiets.

De school was bij ons in de wijk 1 straat over steken.



Mijn zoontje (groep 5)zit op een school 4,5 km van ons huis met gevaarlijke verkeerd situatie (sluipverkeer vrachtwagens)

Hij zal zeker voorlopig niet alleen fietsen in .



En als je goed gelezen had zei ik ; zal het in alle gevallen liggen aan het kind, en de situatie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gingen alle drie vanaf zeven jaar alleen naar school. Maar inderdaad TO, dat was mogelijk omdat er geen weg hoefde te worden overgestoken.
quote:becina2000 schreef op 21 februari 2014 @ 15:43:

@ annapolona; zoals ik al eerder in een post zei mijn dochter ging in groep 6 alleen naar school op de fiets.

De school was bij ons in de wijk 1 straat over steken.



Mijn zoontje (groep 5)zit op een school 4,5 km van ons huis met gevaarlijke verkeerd situatie (sluipverkeer vrachtwagens)

Hij zal zeker voorlopig niet alleen fietsen in .



En als je goed gelezen had zei ik ; zal het in alle gevallen liggen aan het kind, en de situatie.



Dan was je dochter 9 en niet 6 of 7 en inderdaad het verschilt per kind en je woonplaats ect..



Maar er zijn er een paar die vinden die het vroeger ook kon en dat omdat zijn met 4 alleen liepen alle ouders van nu overbezorgd zijn als hun 6 jarige niet alleen loopt.

Vandaar mijn reacties.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen gingen vrij vroeg zelfstandig naar school. De middelste vanaf 8 jaar zelfs alleen met de bus, waarbij hij moest overstappen. Ik erger me dood aan ouders die hun kinderen tot groep 8 het liefst tot in de klas brengen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk iedereen moet voor zich zelf weten, ik heb 2 kinderen en ben natuurlijk zuinig op ze.,

Ik laat mijn kinderen los op het moment dat ze het aan kunnen en beide er vertrouwen in hebben.

Ik realiseer me ook door te veel er op te zitten, ze zich ook niet goed kunnen ontwikkelen.

Kinderen moeten leren, en fouten maken.

Maar wel in de juiste situatie.



Denk een kind dat in de verkeerde situatie terecht komt en zich niet kan redden, dat je als ouders een inschattingsfout fout maakt.



Bv; mijn dochter 13 wilde graag naar de grote stad met de bus of trein.

Ik vroeg haar hoe wil je dat gaan doen?

Euhm... Tsja dat wist ze niet.

En dan zeg ik; luister dan ben je er gewoon nog te jong voor!

Klaar,en ze accepteerde dat ook gewoon.( met chagrijnig gezicht)



Het is echt zaak om goed te kijken naar de mogelijkheden van je kind, en een balans te vinden.



Ik vind kinderen van 4 wel erg jong om ze alleen naar school te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog maar op pagina 2, maar even een vraagje voor mallebeppie en lammy: wat is er dan zo veranderd ten opzichte van vroeger? Waarom zou een kind nu niet meer door de binnenstad naar school kunnen lopen?



Het aantal verkeersdoden is nu rond de 500 per jaar, tegen 3000 in de jaren '70 wanneer velen hier (denk ik) wel alleen naar school gingen (nou zijn dit ook auto-doden natuurlijk, ik kan even niet zo snel een statistiekje vinden van alleen voetgangers). In mijn stad heb je ook klaarovers, en ik heb nog nooit gehoord dat iemand een klaarover heeft aangereden.



Kortom: zijn de omstandigheden ècht zo veranderd, of zijn ouders banger/voorzichtiger geworden?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 21 februari 2014 @ 12:37:

[...]





Dan ben jij één van de uitzonderingen. Ik zie zelden moeders met kinderen of vaders met kinderen gewoon te voet ergens heen gaan. Zodra het meer dan 5 minuten lopen is, pakt het merendeel de auto. Kinderen leren derhalve veel en veel minder dan vroeger om voetganger te zijn. En nogmaals, als ik dan ook nog zie dat ouders mét kinderen dikwijls gewoonweg door rood lopen of fietsen bij oversteekplaatsen, denk ik "tja, zo leren ze het ook wel"...



Wij zijn ook zo'n uitzondering tot groot verdriet van het kind zelf. Mijn zoon heeft een hekel aan lopen en waarom lopen als je snel de auto kan pakken. Helaas voor hem dat hij ouders met een auto heeft die de auto héél makkelijk laten staan.



Daar staat tegen over dat we wel makkelijk zijn met fietsen. Dat gaat nog erg moeilijk in het drukke verkeer van Rotterdam voor hem. Dat wil hij niet en aangezien hij een groot gedeelte voor zijn eigen veiligheid moet zorgen, ik kan als ouder achter hem fietsend niet alles voorkomen, hoeft hij van ons voorlopig niet te fietsen in het verkeer.



Als de situatie nog zo is wanneer hij naar de middelbare school gaat, is het juist een voordeel om in de grote stad te wonen. Het OV is prima te doen voor middelbare scholieren.



Dat is ook het punt, ik doe als ouder toch wat ik zelf wil. Kunnen andere het stom, ontaard of slecht opvoedend vinden, maar dat boeit me niet.



Zorg er i.i.g voor dat waar je ook voor kiest, dat je het veilig doet. Helemaal prima om je kinderen met de auto naar school te brengen, maar doe het veilig en zorg dat het ook veilig is voor alle andere verkeersdeelnemers die andere keuzes maken.
Was de school om de hoek dan hadden ze best zelf mogen lopen, deed ik vroeger ook. Maar ze moeten 1 heel akelig kruispunt over, ik zie volwassenen op dat kruispunt nog regelmatig de mist in gaan vanwege fietspaden en voetpaden die elkaar op een gekke manier kruizen en auto's ie daar heel vaak door rood rijden omdat ze in een opstopping staan. Gebeuren veel ongelukken en ik ben zelf al een paar keer bijna van de sokken gereden door een brommer of een auto die niet doorhad dat het voor de voetgangers groen was.



Dat kunnen kinderen van 5-9 echt nog niet alleen. Dus tot die tijd lopen we samen. En dat is meestal het geval, als ik werk ben ik dan al weg en brengt hun vader ze, met de auto. Want 10 minuten heen lopen en 10 minuten terug lopen en dan de auto pas pakken, dat vindt zijn baas niet leuk. Voorschoolse opvang hebben we hier niet en is ook niet te regelen ivm onregelmatig werk. En als man ze brengt is hij pas om 9.15 op zijn werk, en dat is al coulant van zijn baas. Gaat hij eerst lopen dan is het zeker half 10, en dat zou wat idioot zijn. En dan moet hij dus 's sinds langer door, wat alleen kan als ik op tijd ben om ze te halen.



Dus tja, dan maar met de auto.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste van 9 mag op vrijdag alleen naar huis komen met vriendje omdat de jongste van 5 dan vrij is de andere dagen gaat hij met mij&broertje mee in de auto

Echt gerust ben ik dan niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven