Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!



Komen de volgende quotes jou bekend voor?



- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!



Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.



Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.



(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder werd laatst plotseling in het ziekenhuis opgenomen. De jongste was uit logeren. Oudste was toen bijna twaalf. Hij is toen alleen thuisgeweest van 19:00 tot 22:30 ongeveer. De buurvrouw is wel een keer komen kijken, en hij had een paar keer gebeld naar ons. Maar het ging dus wel.



Met z'n tweeën zou ik ze nooit alleen laten. Dan gaan ze lopen klieren (twee jongens van twaalf en zeven).
quote:Nelladella1 schreef op 18 december 2016 @ 07:44:



Met z'n tweeën zou ik ze nooit alleen laten. Dan gaan ze lopen klieren (twee jongens van twaalf en zeven).

Of niet hoor. Als ik er niet was gedroegen ze zich vaak een stuk beter dan dat ik er wel was. En waren ze ineens wel in staat om voor elkaar te zorgen.



Dochter was elf en zoon negen, ik was op woensdagmiddag een uurtje weg. Zoon werd ineens ziek en moest spugen. Dochter heeft het emmertje geleegd.



Zoons waren negen en zes en zaten en film te kijken die ze al vaker hadden gezien. Het was slecht weer en ik moest op de fiets dochter halen. Ik besloot ook de jongste thuis te laten. Toen ik terug kwam zat oudste met een arm om jongste, hij vond de film ineens eng
Alle reacties Link kopieren
Lonneke vindt het heerlijk, een avond alleen (enig kind). Op voorwaarde dat er genoeg pizza, chocola en ijsthee in huis is . Dat doen we dus regelmatig sinds ze naar de middelbare school gaat.

Alleen naar bed doet ze dan weer niet, ze blijft wel altijd op totdat we thuis zijn. En wij zijn geen nachtbrakers, doorgaans wordt het een uur of elf.



Afgelopen jaar (Lon werd in april 16) zijn we voor het eerst een weekendje weg geweest zonder haar. Buurvrouw als backup. We zijn op vrijdag vertrokken en op zondagavond teruggekomen. Zij gaf zelf aan dat ze zo rond zondagmiddag wel weer behoefte aan ons gezelschap had. Dus onze plannen om eens een hele week samen weg te gaan hebben we nog even in de ijskast gezet, dat weekend is ons prima bevallen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt veel geoefend met alleen zijn

Overdag vanaf 8 jr....stapje voor stapje

S avonds nu vanaf 12 jr

Vorig jaar ging het nog niet...nu wel

Ook omdat hij centjes verdient voor vuurwerk

Ik ga meestal wat later weg zodat jingste twee al op apegapen zijn en er weinig hoeft te gebeuren. Blijf dan tot 2 uur s nachts weg ofzo

Zijn wel buren standby altijd.

Ben solo ouder dus daarom worden hier wel de grenzen opgezocht anders kan ik nooit wat met 4 kids erg ontspanning nodig....
--
Alle reacties Link kopieren
Ojs oudste is 16 sinds ze nachten alleen thuis blijft ..opgebouwd van 1 naar 2 naar 4 en toen 7 dgn.de laatste vakantie.
--
Ik heb zoonlief afgelopen week tot 22u alleen gelaten, ivm school. Oppas begint pas maandag. Ik had wel de buurvrouw ingeseind, die controleerde of meneer op bed lag. Hij hoefde niet te slapen, maar moest er wel in liggen.



Het huis staat nog steeds, de kasten waren niet leeg. Dus ik denk dat alles wel goed is gegaan. Ik moet wel zeggen dat ik hem alleen thuis laten terwijl het buiten donker is, toch wel enger vindt. Geen idee waarom, hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaasmadam schreef op 07 december 2016 @ 14:34:

Ik heb geen referentiekader. Ik weet niet hoe 'de 'puber van tegenwoordig' is t.o.v. het wel/niet aanbieden van excuses. Maar in dit geval ga ik mee met Ceylon en verwacht ik van déze puber (szoon) in elk geval geen excuus Ik heb wat dat betreft genoeg referentiekader en pubers kunnen wel degelijk spontaan hun excuses aanbieden. Het is maar net hoe de ouders ermee omgaan maar het zit ook al dan niet in het karakter van het kind.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissBliss schreef op 18 december 2016 @ 00:24:

Vanaf welke leeftijd laten jullie je puberkind alleen thuis 's avonds en ga je zelf weg omdat je een feestje hebt of in de stad wat gaat drinken en hoe laat ben je dan uiterlijk terug?



Ik ben absoluut geen tutmoeder en word af en toe zelfs als ontaard bestempeld, maar ik voel me er niet prettig bij. Dochter is 14 en partner (niet haar vader) vindt dat ik niet moet zeuren en gewoon met hem 's avonds op pad moet en dat ze zelf wel naar bed kan. Ben ik het niet mee eens, ja ze kan het wel maar wenselijk, nee.



Hoe gaat dat bij jullie?Mijn dochter was 12 toen ze vond dat we best weg mochten 's avonds. Zij paste wel op. Ik was ook 12 toen ik met oppassen begon.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hier paste ze met 12 jaar geregeld op, dus waren ze alleen thuis (bij een ander en moeders onder speeddial????)
Alle reacties Link kopieren
Op de avond dat we sinterklaas gingen vieren was zoon nog steeds niet thuis. Hij maakt ook steeds zijn eigen variaties op de tijd waarop hij thuis moet zijn. Toen ik boven de laatste hand legde aan het spel dat we gingen spelen kwam hij thuis. Vriend komt boven: wil je het slechte nieuws nu, of later? Meneer had dus zitten blowen. Ik zei: stuur hem maar even naar mij toe. Ik zeg tegen hem: heb je geblowd? Neuj Hoezo? Ik zei niks maar bleef hem alleen maar aankijken. Enorme pupillen. Uiteindelijk zei hij dat hij inderdaad geblowd had. Het leek me geen eerste keer. Nee dat deden ze wel vaker.



Vorige week moest ie naar de LPA. Kreeg de dag erna het verslag. Dat blowen doet ie al behoorlijk lang... hoe heb ik dat gemist? Ook stiekem gestopt met zijn ritalin (gooide hij gewoon weg), blowen geeft hem meer rust in zijn hoofd en neemt zijn eetlust niet weg...

Hij is begonnen met blowen op zijn vorige school, die had wat dat betreft al geen goede naam. Hij zegt nu veel minder te blowen (1x per maand) en dat zijn vriendengroep van die school een foute groep vrienden voor hem was. Dit is de experimenteerfase allang voorbij. Zijn vader haalt zijn schouders op...



Ik ga zijn oude school nog wel op de hoogte stellen en op de vorige school waar ik werkte was er elke maand spreekuur van verslavingszorg van de GGD. Volgens zijn mentor is dat bij hen op school niet(andere gemeente) . Ik zal dus de GGD zelf bellen en vragen naar iets dergelijks.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik zou niet zo snel naar GGD verslavingszorg stappen, behalve als het gaat om informatie voor jezelf. Maar eerst verder luisteren naar je zoon.

Hij is open naar je, maar gaat gesloten worden als je het hard aanpakt. Wil je dat? Dat hij het stiekem verder doet of dat je weet dat hij ermee om kan gaan en niet dagelijks gebuikt maar sporadisch. Als hij het huis uit is, is het wellicht fijn te weten dat hij zijn grenzen zelf goed kan bepalen en dat nu ook leert ipv alleen opgelegd krijgt. En dan dus toch stiekem doorgaat.

En als hij geen ritalin meer gebruikt, zou ik ook willen weten meer, kennelijk is hij op de leeftijd dat hij steeds meer bewust wordt van zijn eigen keuze en wat het medicijn met hem doet, en ook wie hij is zonder het medicijn. Dit is ook een ontdekkingsfase die goed is, zodat hij zelf ziet of iets voor hem nu werkt of niet (ritalin).



Wel toevallig, ik las net een stukje onderzoek dat als meisjes open zijn naar ouders ze een warme empathische reactie krijgen en als jongens open zijn, dat ouders meer afstandelijk en dirigerender worden. Zou dat nu ook gebeuren als je dochter open was en vertelde eerst iets stiekems te doen maar nu bekend? Wellicht. Maar empathisch reageren na openheid is wel fijner. Anders leert een jongen dat openheid tot problemen leidt.
Hoe oud is de blowende zoon? Of ik lees ik daar overheen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 19 december 2016 @ 12:47:

Hoe oud is de blowende zoon? Of ik lees ik daar overheen?Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Schijnt er helemaal bij te horen tegenwoordig, blowen.



Als het aan mijn zoon ligt (bijna 12) rookt hij al de shisa pen. Volgens hem doen 'al zijn vrienden' het, stiekum, en is hij de enige die het nog nooit gedaan heeft. Ook zoiets: 12 jaar
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 16 december 2016 @ 20:09:

Dames, ik heb de baan Oh echt??? Wat goed!!! Gefeliciteerd, Ceylon
Nou, weet je? Ik vind blowen niet eens zo erg. (Ehhh, nu is zoon 12, dus nu krijgt ie een tik aan zijn hasses). En verbieden om te roken is natuurlijk bijzonder hypocriet aangezien ik zelf rook.



Ik ben heel open en eerlijk naar mijn zoon. Ik zeg tegen hem dat ik hoop dat ie niet gaat roken, simpelweg omdat je er heel makkelijk aan komt, maar moeilijk van af. Hij heeft verschillende (gefaalde) stoppogingen van mij meegemaakt en hij weet hoe een verslaving werkt. Ook weet hij dat ik vroegah weleens geblowd heb en zeg ik gewoon dat dronken worden niet zo moeilijk of prut is, de kater wel. (en natuurlijk wat biologie erbij dat alcohol bijzonder slecht is voor hersenen, zeker als ze nog in de groei zijn, blablablabla)
Ceylon, gefeliciteerd!!!!
Alle reacties Link kopieren
Idd bespreekbaar houden



Ik praat nu al regelmatig over drank en drugs, met de jongste 3, wat is het, waarom trekt het mensen aan, wat kost het, wie verdienen daar geld aan, wat us afhankelijjkheud/verslavibg, waarom dempen mensen gevoelens etc

Heb zelf ook van alles gebruikt.

Waarom vind je dat geen experimenteren meer is?
--
Alle reacties Link kopieren
Ik vind blowen wel erg als ik eerlijk ben. Ik heb van heel dichtbij gezien hoe het levens kan verwoesten als de stap van blowen naar meer wordt gezet. We hebben een grote familie en mijn moeder woont in een wat ´mindere´ buurt. Een greep uit mijn ervaringen;



Buurman van mams plus vriendin verslaafd. Losse zwarte tanden, nooit geld, altijd problemen. Best aardige mensen trouwens, buurman sjouwde altijd mijn moeders boodschappen naar boven en ze leenden ook wel eens geld. Daarnaast namen ze alles mee wat mijn moeder kwijt wilde, ze konden echt álles gebruiken. Buurman leeft niet meer, doodgestoken met een mes door een andere junk.



Een oom en tante verbouwen dat spul. En werden opgepakt. Tante is haar baan kwijt, oom had mazzel maar het is voor hem te hopen dat hij nooit weer een ´bewijs van goed gedrag´ bij de gemeente hoeft te halen. Ze hebben een flinke bak geld aan de belastingdienst mogen terugbetalen én daarbovenop kwam nog een boete. Dat kun je terecht noemen, maar het spul mag wel verkocht en gebruikt worden, maar niet verbouwd. Beetje rare combi. Dus degene die blowen niet zo erg vindt, zou de makers dan ook moeten accepteren.



Een neef is afgezakt van simpel blowen tot aan de coke. Die heeft geluk gehad. Op een gegeven moment had hij heel erg dringend geld nodig en zijn leverancier had een koerier nodig. Alleen; als je in dat wereldje wilt werken moet je clean zijn. Hij is afgekickt, gaan rijden, werd opgepakt, heeft in de gevangenis gezeten en heeft daarna een nieuwe start gemaakt. Hij heeft nu een gezin met twee kindjes.



En met name het feit dat degenen die met het spul te maken hebben, clean moeten zijn, zegt mij genoeg. Niet aan beginnen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Suziqfive ik zou me best ongerust maken, ik gok dat jouw zoon ADHD heeft, en daarom ritalin gebruikt. Mensen met adhd hebben een hogere gevoeligheid voor verslaving. Dat is bekent. Je kunt er veel over lezen op bv de site van de jellinek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me ook zeker ongerust maken over de zoon met ADHD. Zoals Tessa zegt, mensen met ADHD zijn behoorlijk verslavingsgevoelig.

En ik zou me ook zorgen maken over stiekem de Ritalin niet slikken. Ik weet niet hoe erg de ADHD van je zoon is, mijn kinderen hebben het best zwaar. Dochter heeft ook een historie van pillen uitspugen/niet slikken en dat gaat altijd gepaard met meer problemen dan alleen dat pilletje.
Paniek hier. Grote zoon had voor vanavond de reservefiets gereserveerd want dan kon zijn kerstpakket op het bakkersrek. Nu heeft jongste een lekke band, dus die heeft voor zijn kerstfeest op school ook de reserve fiets nodig. In plaats van denken over een oplossing houden ze een discussie over wie de meeste rechten heeft op die fiets en waarom.

Jongste op fiets van oudste en oudste op fiets met bakkersrek kunnen ze zelf niet bedenken.

Alle reacties Link kopieren
Hier afgelopen week een ontploffing van mijn kant.



Lon heeft al schoolvrij. Ze had alleen nog twee dagen één uur Duits en daar mocht ze een vervangende opdracht voor doen, dus lekker thuis. Ik moet deze week gewoon werken. Had gisteren een briefje neergelegd; Graag even de afwasmarie leegruimen.



Ik kom om vier uur thuis, afwasmarie nog vol en zij naar de manege.



Grrrrrrrrrmbl.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 22 december 2016 @ 15:25:

Hier afgelopen week een ontploffing van mijn kant.



Lon heeft al schoolvrij. Ze had alleen nog twee dagen één uur Duits en daar mocht ze een vervangende opdracht voor doen, dus lekker thuis. Ik moet deze week gewoon werken. Had gisteren een briefje neergelegd; Graag even de afwasmarie leegruimen.



Ik kom om vier uur thuis, afwasmarie nog vol en zij naar de manege.



Grrrrrrrrrmbl.Dat is ook zo veel werk. Pffff.
Alle reacties Link kopieren
Ja, en dan wel vrijwillig 2x per week de stallen uitmesten he.... Is ze toch ruim twee uur zoet mee per keer. Poep en pies scheppen. Draait ze haar hand niet voor om. Maar even een paar schone borden in de kast mikken is teveel.



Puberlogica.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven