Waarom keuze vrije basisschool

24-10-2016 22:02 180 berichten
In het verleden heb ik op de vrije middelbare school gezeten. Ik heb die school alleen nooit afgemaakt. :D Er waren op een bepaald moment wel problemen op die school met het onderwijs, maar volgens mij leerde je gewoon hetzelfde als op elke andere school. Je had ook gewoon schoolexamens en je deed mee met het eindexamen havo of vwo...



Op de vrije basisschool zat ik nooit. Dat was wel de enige school in mijn wijk. Maar eigenlijk zat niemand uit de buurt daar op school. Iedereen ging naar een openbare basisschool een stuk verderop.

Ik begreep dat de kinderen uiteindelijk hetzelfde leren als alle andere kinderen in Nederland, maar dat de leerlijn anders verloopt. Kinderen zouden eerst tijdelijk een soort achterstand hebben die op een bepaald moment weer ingehaald wordt? (Geen idee of dat waar is)



Zou jij je kinderen op de vrije basisschool zetten of juist niet? Of, waar heb je de kinderen daar erop gezet?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 27 oktober 2016 @ 12:53:

Habbekratz, is jou het "antroposofisch sausje" nooit gaan tegenstaan? Want het klopt allemaal wel wat je schrijft met de aandacht voor de natuur, jaarfeesten, creatieve vakken etc maar het is allemaal wel heel erg duidelijk "vanuit een antroposofische gedachte/visie" en dat maakt het m.i. veel minder creatief dan je in eerste instantie zou zeggen.



Of het nou een houtbewerkingskunstwerk, schilderij, gesmeed kapstokje of toneelstuk is, het is onmiskenbaar antroposofisch/Vrije School, zó sterk dat ik zelfs denk dat de eigen creativiteit eerder beknot dan gestimuleerd wordt.

Ik heb zelf een aantal jaren op een Steiner school in Duitsland gezeten en heb mn ouders gesmeekt om er af te mogen.... lagere school is nog wel te doen, maar middelbaar was echt een ramp. Als (creatieve) puber vond ik het enorm benauwend, om maar niet van de verplichte euritmie lessen in witte gewaden te spreken.



Wat misschien wel grappig is, tijdens mijn academie tijd ben ik nergens een vrije school student tegen gekomen.
quote:ghostly41 schreef op 27 oktober 2016 @ 13:03:

[...]



Ik heb zelf een aantal jaren op een Steiner school in Duitsland gezeten en heb mn ouders gesmeekt om er af te mogen.... lagere school is nog wel te doen, maar middelbaar was echt een ramp. Als (creatieve) puber vond ik het enorm benauwend, om maar niet van de verplichte euritmie lessen in witte gewaden te spreken.



Wat misschien wel grappig is, tijdens mijn academie tijd ben ik nergens een vrije school student tegen gekomen.Grappig genoeg heb ik dus juist veel mensen met een vrije school achtergrond leren kennen bij mijn post doc.
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 27 oktober 2016 @ 14:12:

[...]



Grappig genoeg heb ik dus juist veel mensen met een vrije school achtergrond leren kennen bij mijn post doc.En wat voor studie was dat?
quote:NYC schreef op 27 oktober 2016 @ 12:53:

Habbekratz, is jou het "antroposofisch sausje" nooit gaan tegenstaan? Want het klopt allemaal wel wat je schrijft met de aandacht voor de natuur, jaarfeesten, creatieve vakken etc maar het is allemaal wel heel erg duidelijk "vanuit een antroposofische gedachte/visie" en dat maakt het m.i. veel minder creatief dan je in eerste instantie zou zeggen.



Of het nou een houtbewerkingskunstwerk, schilderij, gesmeed kapstokje of toneelstuk is, het is onmiskenbaar antroposofisch/Vrije School, zó sterk dat ik zelfs denk dat de eigen creativiteit eerder beknot dan gestimuleerd wordt.

De ene Vrije School is de andere niet. Je hebt streng antroposofisch,waar je dus al wordt aangekeken als je een zwarte leren jas draagt ipv een gekleurde wollen jas bij wijze van spreken.Aangezien wij zelf niet antroposofisch zijn in die zin heb ik daar dus echt wel op gelet.Ik ben wel voor houten speelgoed en geen plastic troep,ik ben voor creatieve vakken waardoor ze op dat vlak beter ontplooien.Sociale emotionele ontwikkeling vind ik belangrijk op de basisschool en dat vind ik op een Vrije School veel meer tot zijn recht komen.Maar ik ben vooral van kijk naar het kind wat hij/zij kan en niet prestatie gericht van wat kan mijn kind niet en moet en zal.Wat het kind niet kan leert de school wel bij,remedical teaching of externe hulp. School heeft ons gevraagd om onze zoon te mogen testen op dyslexie,prima,rapport van een bureau is gemaakt en zoon kreeg vanuit school extra voorzieningen.Daar tegenover stond dat hij zeer goed was in rekenen en kwam voor dit vak in de plus groep bij rekenen.

Op veel scholen gaan ze nooit bij tekenles erop uit om te tekenen.Op de Vrije School doen ze dat dus wel.De wereld om je heen zien en tekenen. Maar ook voor biologie erop uit oa in de herfst om paddestoelen te bekijken en leren welke giftig zijn en welke je kunt opeten.Maak een lijst met dieren die je tegenkomt in het bos. Elke klas heeft een moestuin,onderhoudt deze,neemt wat mee naar huis.Mijn oudste heeft nu zelf een moestuin en weet precies wanneer wat gepoot moet worden ed.
quote:ghostly41 schreef op 27 oktober 2016 @ 14:19:

[...]



En wat voor studie was dat?Iets wat voor niemand onder zweverig valt ook geen sociale studie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 oktober 2016 @ 14:45:

[...]



De ene Vrije School is de andere niet. Je hebt streng antroposofisch,waar je dus al wordt aangekeken als je een zwarte leren jas draagt ipv een gekleurde wollen jas bij wijze van spreken.Aangezien wij zelf niet antroposofisch zijn in die zin heb ik daar dus echt wel op gelet.Ik ben wel voor houten speelgoed en geen plastic troep,ik ben voor creatieve vakken waardoor ze op dat vlak beter ontplooien.Sociale emotionele ontwikkeling vind ik belangrijk op de basisschool en dat vind ik op een Vrije School veel meer tot zijn recht komen.Maar ik ben vooral van kijk naar het kind wat hij/zij kan en niet prestatie gericht van wat kan mijn kind niet en moet en zal.Wat het kind niet kan leert de school wel bij,remedical teaching of externe hulp. School heeft ons gevraagd om onze zoon te mogen testen op dyslexie,prima,rapport van een bureau is gemaakt en zoon kreeg vanuit school extra voorzieningen.Daar tegenover stond dat hij zeer goed was in rekenen en kwam voor dit vak in de plus groep bij rekenen.

Op veel scholen gaan ze nooit bij tekenles erop uit om te tekenen.Op de Vrije School doen ze dat dus wel.De wereld om je heen zien en tekenen. Maar ook voor biologie erop uit oa in de herfst om paddestoelen te bekijken en leren welke giftig zijn en welke je kunt opeten.Maak een lijst met dieren die je tegenkomt in het bos. Elke klas heeft een moestuin,onderhoudt deze,neemt wat mee naar huis.Mijn oudste heeft nu zelf een moestuin en weet precies wanneer wat gepoot moet worden ed.

Heel grappig... wij doen dat soort dingen zelf in onze vrije tijd en in de weekenden. School is om andere te leren wat mij betreft. En daarnaast is het bezopen dat normale school vaardigheden extern moeten worden gehaald wat mij betreft, terwijl elke andere basisschool dat wel standaard aanbied.



Overigens is het grappig dat je dat sociaal emotionele aanhaalt... de ouders van de kinderen die in onze wijk op de vrije school zitten zijn dat vaak juist helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:zecora schreef op 27 oktober 2016 @ 14:51:

[...]



Iets wat voor niemand onder zweverig valt ook geen sociale studie.

Ik deed dus een creatieve opleiding, kunst/design... en daar vond je ze helemaal niet terug, geen 1.



Later ben ik ze overigens wel in mijn vak gebied tegengekomen, maar allemaal gerommel in de marge. Vooral types die heel slecht tegen kritiek konden, erg lastig om konden gaan met hiërarchie, maar bovenal slecht tegen werkdruk konden.



Overigens wel allemaal hele relaxte aardige mensen.
Ik heb me er pas sinds kort licht in verdiept nadat wij de keuze op onze openbare school net over de grens, naast eigen dorp, is komen te vallen. Die past het beste bij ons. Het belangrijkste aan school vind ik dat mijn dochters met plezier er naar toe gaan, ze goede begeleiding krijgen waar nodig, de leerkrachten tijd steken in hetgeen waar ze goed in zijn en zich lekker in hun vel voelen. Mocht het in hun leertraject beter bij hun passen om naar een vrije school te gaan, sta ik er zeker voor open. Maar, tot heden heb ik het gevoel dat ze zich goed gaan ontplooien op deze leuke openbare school.
quote:ghostly41 schreef op 27 oktober 2016 @ 14:51:

[...]



Heel grappig... wij doen dat soort dingen zelf in onze vrije tijd en in de weekenden. School is om andere te leren wat mij betreft. En daarnaast is het bezopen dat normale school vaardigheden extern moeten worden gehaald wat mij betreft, terwijl elke andere basisschool dat wel standaard aanbied.



Overigens is het grappig dat je dat sociaal emotionele aanhaalt... de ouders van de kinderen die in onze wijk op de vrije school zitten zijn dat vaak juist helemaal niet.

Mijn jongste heeft gewoon het HAVO examen gedaan en zit op het HBO dus op de Vrije School leren ze prima vindt je niet? Hoezo vaardigheden extern halen? Dyslexierapport opmaken mag school niet zelf doen daar heb je deskundigen voor.Zelfs op het HBO moet je een dyslexierapport inleveren door een deskundige instantie.

Op welk soort school zitten jouw kinderen?
quote:Phaedra_ schreef op 24 oktober 2016 @ 22:09:

[...]



Die regel wordt echt niet meer toegepast. Gewoon na 2 jaar kleuteren naar de eerste.



Oh jazeker wordt die regel nog wel toegepast. Net als de regel dat je als je zes wordt voor de start van het nieuwe schooljaar, dat je dan naar groep 3 mag en ben je later jarig, dan kleuter je nog een jaar. Vreemde gedachtengang vind ik dat.



Mijn kind zit niet op een vrije school. Bovenstaande vertelde een vriend mij, wiens kind wél op de vrije school zit.
@Habbekratz: Hoewel ik je direct geloof dat ook de "strengheid" van de school/leerkracht meespeelt, zul je toch niet kunnen ontkennen dat een groot deel van de vormgeving onmiskenbaar antroposofisch is? En niet dat dat nou per se verkeerd is hoor, maar het is mij echt gigantisch tegen gaan staan.



Los van hoe goed/slecht kinderen scoren, voorbereid zijn op de middelbare school en hun vervolgopleiding etc etc (daar zal het allemaal wel snor zitten vermoed ik zo) ben ik zelf destijds afgeknapt op dat wat ik als "hun besloten wereldje" zag/zie. Ook al zit hem dst in dingen die er misschien totaal niet toe doen, maar juist omdat het in de details zit maakt het dat weer zo specifiek. Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel...
quote:ghostly41 schreef op 27 oktober 2016 @ 14:51:

[...]





Overigens is het grappig dat je dat sociaal emotionele aanhaalt... de ouders van de kinderen die in onze wijk op de vrije school zitten zijn dat vaak juist helemaal niet.Tja dat zegt meer over de wijk waarin je woont dan over de school.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 oktober 2016 @ 14:59:

[...]



Mijn jongste heeft gewoon het HAVO examen gedaan en zit op het HBO dus op de Vrije School leren ze prima vindt je niet? Hoezo vaardigheden extern halen? Dyslexierapport opmaken mag school niet zelf doen daar heb je deskundigen voor.Zelfs op het HBO moet je een dyslexierapport inleveren door een deskundige instantie.

Op welk soort school zitten jouw kinderen?

Op de vrije school bij ons in de buurt wordt er steevast verteld dat ze op de kleuterschool geen cijfers/letters leren, dat moet je dan maar thuis doen. Computervaardigheden worden ook niet onderwezen tm de middenbouw, dat moet je thuis maar doen. Plus en min klasjes zijn er ook niet, heeft het kind extra aandacht nodig dan moet je dat zelf maar regelen.... dat vind ik persoonlijk bijzonder kwalijk. En ik weet dat er op veel vrije scholen zo wordt gehandeld.



Mijn kinderen zitten niet op de vrije school, wel op een ander algemeen bijzonder soort onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 oktober 2016 @ 15:04:

[...]



Tja dat zegt meer over de wijk waarin je woont dan over de school.Ja dat klopt, hoewel de vrije school enorm hip is.... dus heel veel van dat soort mensen stoppen hun kinderen daar op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
De mensen die ik tegenkom in het werkveld met een Vrije School achtergrond vind ik persoonlijk ver-schrik-ke-lijk. En dat is dan ook direct de reden dat ik een eventueel kind nooooooit op zo'n school zou doen.



Ze kunnen slecht tegen kritiek, denken dat ze uniek zijn, werken slecht onder een baas en het ontbreekt ze gewoon simpelweg aan enige vorm van ratio. Er zijn heus uitzonderingen en ze zijn best aardig, maar mijn god, ze kunnen het grote-mensen-leven echt niet aan. Compleet de weg kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 27 oktober 2016 @ 15:04:

@Habbekratz: Hoewel ik je direct geloof dat ook de "strengheid" van de school/leerkracht meespeelt, zul je toch niet kunnen ontkennen dat een groot deel van de vormgeving onmiskenbaar antroposofisch is? En niet dat dat nou per se verkeerd is hoor, maar het is mij echt gigantisch tegen gaan staan.



Los van hoe goed/slecht kinderen scoren, voorbereid zijn op de middelbare school en hun vervolgopleiding etc etc (daar zal het allemaal wel snor zitten vermoed ik zo) ben ik zelf destijds afgeknapt op dat wat ik als "hun besloten wereldje" zag/zie. Ook al zit hem dst in dingen die er misschien totaal niet toe doen, maar juist omdat het in de details zit maakt het dat weer zo specifiek. Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel...Neehoor ik begrijp precies wat je bedoelt. Veel vrije school ouders zijn ook een kliek, vinden van zichzelf heel erg dat ze sociaal en maatschappelijk verantwoord bezig zijn door hun kroost de mogelijkheid te bieden zich te ontplooien en zonder de druk van de maatschappij te voelen....
quote:ghostly41 schreef op 27 oktober 2016 @ 14:53:

[...]



Ik deed dus een creatieve opleiding, kunst/design... en daar vond je ze helemaal niet terug, geen 1.



Later ben ik ze overigens wel in mijn vak gebied tegengekomen, maar allemaal gerommel in de marge. Vooral types die heel slecht tegen kritiek konden, erg lastig om konden gaan met hiërarchie, maar bovenal slecht tegen werkdruk konden.



Overigens wel allemaal hele relaxte aardige mensen.

Dus op de Vrije School gezeten te hebben betekent automatisch dat je een creatieve opleiding gaat volgens volgens jou?

Ik kan je vertellen dat mijn jongste zoon en zijn klasgenoten bijna allemaal in het HTO zitten,onderzoek/wetenschap/technologie. Niemand uit zijn examenklas doet een creatief vak.Ze hebben allen gekozen voor een beroep met toekomst.
Alle reacties Link kopieren
op alle scholen vind je klieken.

ik vind de vrije school ouders hier juist erg leuk en tolerant.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 27 oktober 2016 @ 12:44:

[...]





Ik geloof niet dat je iets vertelt dat ik niet weet. Ook ik heb een heerlijke schooltijd gehad trouwens, zonder vrije school. Ik ben niet anti-vrije school, wel een beetje allergisch voor hoe de vrije scholers die ik ken andere scholen afkraken omdat ze weet ik wat wel of niet doen, terwijl zij dus eigenlijk geen idee hebben hoe het er op andere scholen aan toe gaat.



Het enige dat je vertelt wat ik nog niet wist is dat ouders met blanke kinderen hun kind niet op een Islamitische school doen omdat ze het Islamitische onderwijs niet kennen.



Niet ieder kind met een kleurtje is moslim...

Wel is de Vrije School heel blank en zeer homogeen qua samenstelling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 oktober 2016 @ 15:11:

[...]



Dus op de Vrije School gezeten te hebben betekent automatisch dat je een creatieve opleiding gaat volgens volgens jou?

Ik kan je vertellen dat mijn jongste zoon en zijn klasgenoten bijna allemaal in het HTO zitten,onderzoek/wetenschap/technologie. Niemand uit zijn examenklas doet een creatief vak.Ze hebben allen gekozen voor een beroep met toekomst.Nee, maar wat ik er wel mee wil zeggen is dat de vrije school zo enorm creatief pretendeert te zijn. Maar op de echt creatieve studies vind je er nagenoeg geen leerlingen van terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:tvandattum schreef op 27 oktober 2016 @ 15:14:

[...]





Niet ieder kind met een kleurtje is moslim...

Wel is de Vrije School heel blank en zeer homogeen qua samenstelling.Ik zeg het ook niet he? Ik meld alleen dat haar argumentatie (ongewild waarschijnlijk) een beetje krom is.
quote:ghostly41 schreef op 27 oktober 2016 @ 15:05:

[...]



Op de vrije school bij ons in de buurt wordt er steevast verteld dat ze op de kleuterschool geen cijfers/letters leren, dat moet je dan maar thuis doen. Computervaardigheden worden ook niet onderwezen tm de middenbouw, dat moet je thuis maar doen. Plus en min klasjes zijn er ook niet, heeft het kind extra aandacht nodig dan moet je dat zelf maar regelen.... dat vind ik persoonlijk bijzonder kwalijk. En ik weet dat er op veel vrije scholen zo wordt gehandeld.



Mijn kinderen zitten niet op de vrije school, wel op een ander algemeen bijzonder soort onderwijs.

Mijn zoon zat voor rekenen in de plus groep. Op de Vrije School waar hij op zat kreeg ieder kind die het nodig had extra aandacht.Mijn zoon heeft dyslectie en kreeg van de Remedical Teacher op school extra spellingslessen en grammatica tijdens schooltijd. Ik vind juist dat ze meer aandacht krijgen dan elders.

Kinderen zitten thuis als kleuter al achter een of ander computer,mijn zoon idem dito,die leren het zelf zo snel aan.Hij kan alles achter de pc en op school zit hij ook te programmeren ed.

Ik heb als kind niet op een kleuterschool gezeten,maar ik kon al lezen en schrijven toen ik naar de eerste klas ging.
quote:Liberty97 schreef op 27 oktober 2016 @ 15:08:

De mensen die ik tegenkom in het werkveld met een Vrije School achtergrond vind ik persoonlijk ver-schrik-ke-lijk. En dat is dan ook direct de reden dat ik een eventueel kind nooooooit op zo'n school zou doen.



Ze kunnen slecht tegen kritiek, denken dat ze uniek zijn, werken slecht onder een baas en het ontbreekt ze gewoon simpelweg aan enige vorm van ratio. Er zijn heus uitzonderingen en ze zijn best aardig, maar mijn god, ze kunnen het grote-mensen-leven echt niet aan. Compleet de weg kwijt.Wat een vooroordelen
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 oktober 2016 @ 15:43:

[...]



Mijn zoon zat voor rekenen in de plus groep. Op de Vrije School waar hij op zat kreeg ieder kind die het nodig had extra aandacht.Mijn zoon heeft dyslectie en kreeg van de Remedical Teacher op school extra spellingslessen en grammatica tijdens schooltijd. Ik vind juist dat ze meer aandacht krijgen dan elders.

Kinderen zitten thuis als kleuter al achter een of ander computer,mijn zoon idem dito,die leren het zelf zo snel aan.Hij kan alles achter de pc en op school zit hij ook te programmeren ed.

Ik heb als kind niet op een kleuterschool gezeten,maar ik kon al lezen en schrijven toen ik naar de eerste klas ging.

Maaruh lees nog eens wat ik schrijf.... op heel veel vrije scholen zijn er geen plus/min groepjes.



En kleuters horen volgens de vrije school leer nog helemaal niet met computers/ipads bezig te zijn.

Sterker nog, de meeste vrije scholen raden ipads/computers/tv af tijdens de basisschool tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde laatst een lerares van een Vrije School over haar visie. Daar 'schrok' ik toch wel van. Ze zei dat ze gelooft dat een kind voor de geboorte al een bepaald doel heeft als het op aarde komt, en dat het kind daarin gestuurd moet worden om dit doel te kunnen bereiken. Ik geloof hier juist niet in, ik denk dat je als je geboren wordt een deel aanleg/talent van je ouders meekrijgt maar dat je ontwikkeling verder afhankelijk is van je opvoeding, omgeving, onderwijs, enzovoort. Oftewel: je kunt worden wat je wil!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven