Waarom keuze vrije basisschool

24-10-2016 22:02 180 berichten
In het verleden heb ik op de vrije middelbare school gezeten. Ik heb die school alleen nooit afgemaakt. :D Er waren op een bepaald moment wel problemen op die school met het onderwijs, maar volgens mij leerde je gewoon hetzelfde als op elke andere school. Je had ook gewoon schoolexamens en je deed mee met het eindexamen havo of vwo...



Op de vrije basisschool zat ik nooit. Dat was wel de enige school in mijn wijk. Maar eigenlijk zat niemand uit de buurt daar op school. Iedereen ging naar een openbare basisschool een stuk verderop.

Ik begreep dat de kinderen uiteindelijk hetzelfde leren als alle andere kinderen in Nederland, maar dat de leerlijn anders verloopt. Kinderen zouden eerst tijdelijk een soort achterstand hebben die op een bepaald moment weer ingehaald wordt? (Geen idee of dat waar is)



Zou jij je kinderen op de vrije basisschool zetten of juist niet? Of, waar heb je de kinderen daar erop gezet?
Alle reacties Link kopieren
quote:nachtvlinder1977 schreef op 25 oktober 2016 @ 00:20:

Ben ooit wezen kijken bij de vrije school in de buurt voor onze zoon. Eerst gingen we naar het peuterklasje en daar kreeg ik al de kriebels: Alles was roze, het leek wel een huisje uit de efteling. Toen we weggingen zei ik tegen zoon dat hij moest opruimen waar hij mee gespeeld had. De leidster greep in en zei:"wij zeggen nooit opruimen, maar mooimaken". En zo ging dat verder in andere klassen waar we een kijkje mochten nemen. Voor sommige kinderen zal dit best passend onderwijs zijn, maar ik vond het wel erg soft. (alles is roze om de baarmoeder na te bootsen... )Dat is niet typerend voor vrije scholen. De vrije scholen die ik ken zijn juist relatief streng. Een beetje vergelijkbaar met hoe het in "onze tijd" was. Tafeltjes 2-aan-2 in rijen, dat soort dingen. Die school die jij hebt gezien het het "vrije" verkeerd geinterpreteerd (tenminste: als je uitgaat van de basis van Vrije Scholen). De benaming vrije school heeft te maken met dat de scholen het lesprogramma vaststellen en niet de overheid. In de tijd dat het in Duitsland werd opgericht was het heel sterk top-down georganiseerd.
Als ik kijk hoe sommige hier op het forum zijn, dan denk ik had wat meer sociale en culturele omgangsvormen geleerd dan was je naar mijn mening een stuk verder geweest qua kennis.

Ik ben het verder gedeeltelijk mee eens dat je sommige basiskennis nodig moet hebben, maar aan de andere kant wij leren onze kinderen nu voor beroepen waarvan wij het bestaan nog niet weten. Daarom vind ik het veel belangrijker dat ze leren hoe je moet onderzoeken, alles moet opzoeken, kritisch leren denken etc. Als ik kijk naar de oudere generatie(ook hier op het viva forum) hoe ze alles zomaar voor zoete koek aannemen, is dat bedroevend. Alles wat in de media komt is bijna automatisch ook waar. Dat zijn vaardigheden die kinderen (hopelijk) nu meer gaan leren.
Zegt het ene vat tegen het andere..
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 25 oktober 2016 @ 06:32:

[...]





Dat komt omdat het huidige 'standaard'onderwijs veel van jenaplan, montessori en dalton heeft overgenomen en volgens mijn zijn dit soort andere scholen juist weer wat gewoner geworden. De schooltypen zijn niet meer zo verschillend van elkaar.







Dit. De basisscholen van nu hebben goed om zich heen gekeken en van alle systemen de goede elementen eruit gepikt, maar dan zonder de dogma's die met name de Vrije School in mijn ogen juist zo onaantrekkelijk maken. Ik zou mijn kind sowieso nooit op een vrije school doen, ik heb echt een enorme allergie voor de vrije-school-ouders met hun 'ik-weet-alles-het-beste'-mentaliteit. Bovendien stuur ik mijn kind niet vrijwillig naar een plek waar nauwelijks ingeënt wordt.



En dat gezeur over dat kinderen tegenwoordig niks meer leren: ik sta juist verbaasd over hoeveel mijn 7-jarige al weet en kan. In groep 3 leerde ze al aan elkaar schrijven, een boekbespreking houden en eenvoudige vermenigvuldig- en deelsommen maken. Dat deden wij echt nog niet in de eerste klas hoor. Bovendien heeft ze een enorme feitenkennis op met name het gebied van natuur en techniek, met dank aan schooltv-programma's als Freek en De Buitendienst.



Het twaalfjarige bestand kent ze dan weer niet. En dat is natuurlijk zorgelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje1982 schreef op 25 oktober 2016 @ 09:54:



Ik ben het verder gedeeltelijk mee eens dat je sommige basiskennis nodig moet hebben, maar aan de andere kant wij leren onze kinderen nu voor beroepen waarvan wij het bestaan nog niet weten. Daarom vind ik het veel belangrijker dat ze leren hoe je moet onderzoeken, alles moet opzoeken, kritisch leren denken etc. Als ik kijk naar de oudere generatie(ook hier op het viva forum) hoe ze alles zomaar voor zoete koek aannemen, is dat bedroevend. Alles wat in de media komt is bijna automatisch ook waar. Dat zijn vaardigheden die kinderen (hopelijk) nu meer gaan leren.



Ik behoor zelf inmiddels ook tot de oudere generatie (denk ik), maar ben het wel met je eens. Sowieso is alleen kennis vergaren vrij nutteloos, het gaat erom dat je op basis van die kennis een genuanceerde mening kunt vormen over de complexe wereld waarin wij momenteel leven. Die vaardigheid lijken veel ouderen te missen.



De basiskennis op het gebied van spelling en cijferen vind ik overigens wel bedroevend.
quote:Maline schreef op 24 oktober 2016 @ 22:16:

Wel interessant ter verdieping als je denkt dat alleen de 'leerlijn' het verschil maakt: kijk 's naar de uitzending van De Hokjesman over antroposofie/ de vrije school.Er zijn drie hokjesmanafleveringen over hokjes waar ik toe zou kunnen horen/ervaring mee heb. Persoonlijk vond ik die van de Vrije School het minst een echt goed beeld geven, maar juist een heel 'extremistisch', niet veel voorkomend beeld. Echt jammer was dat.
Alle reacties Link kopieren
Voor ons waren de voordelen van de vrije school de aandacht voor creativiteit en natuur. We hadden het idee dat de 'vrije' school minder een keurslijf zou zijn, gezien de slogan: 'worden wie je bent'. Dat we dan iedere dag een eind moesten rijden en iedere maand vrij veel moesten betalen, wilden we op de koop toe nemen. Uiteindelijk bleek - zoals iemand hier al zei - dat vrije school niet betekent dat het er allemaal maar laissez-faire aan toe gaat.



We hebben het afgeblazen omdat je dan wel de hele dag mag knutselen en acteren en muziekmaken, maar dat het op de vrije school niet wenselijk wordt gevonden dat kinderen van groep 1 en 2 zich bezighouden met cijfers en letters (en dat vindt ons sillybunnykind nou net schitterend).



En ik verheugde me ook niet echt op zes jaar lang dezelfde leerkracht, uitgebreide ouderparticipatie, groenlinksgezwets en kritiek op ons ipad-, smartphone- en tv-beleid.
Precies wat sllybunnyrbbt zegt. In eerste instantie de redenen om het wel te doen en redenen waarom ik het toch niet deed.
Alle reacties Link kopieren
quote:fientje1982 schreef op 25 oktober 2016 @ 17:01:

Precies wat sllybunnyrbbt zegt. In eerste minstantie de redenen om het wel te doen en redenen waarom ik het toch niet deed.

Grappig genoeg was dat ook bij ons de reden om het uiteindelijk niet te doen....



Maar misschien we de grootste reden was dat kinderen daar niet leren omgaan met tegenslagen. Alles is altijd leuk en lief en op het kind zijn eigen nivo.... en dat sluit niet echt aan bij de echte wereld.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 25 oktober 2016 @ 00:05:

[...]





ja maar jij kreeg op de lagere school weer geen Engels.

of Spaans, als je Engels al te goed was.Vanaf de 5e klas Engels en Frans. Weliswaar geen uitgebreide grammatica of iets dergelijks, maar wel dat je dagelijks voorkomende woorden of uitdrukkingen leerde kennen. Weet nog goed dat ik maar wát trots was dat ik als 11-jarige al bepaalde woorden en uitdrukkingen in het Engels en het Frans kende.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2016 @ 19:14:

[...]





Vanaf de 5e klas Engels en Frans. Weliswaar geen uitgebreide grammatica of iets dergelijks, maar wel dat je dagelijks voorkomende woorden of uitdrukkingen leerde kennen. Weet nog goed dat ik maar wát trots was dat ik als 11-jarige al bepaalde woorden en uitdrukkingen in het Engels en het Frans kende.Waar zat jij dan op school? Je postte hier eerder wanneer je daar zat en dat was in die tijd, niet echt gebruikelijk in Nederland. Ik zat er zelf namelijk ook ongeveer toen namelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 25 oktober 2016 @ 00:18:

[...]





verschil is enorm.

jij keek waarsch vroeger al veel meer Engelse programma,s op tv dan er in mijn tijd waren.

mijn kinderen op de basisschool kijken al naar Engelstalige dingen op hun tabs, zonder ondertititeling.

hun taalgebruik is doorspekt met Engelse termen.Vraag die kinderen eens naar de juiste Nederlandse uitdrukking... en ze staan je verbaasd aan te kijken. Heb ooit een vertegenwoordiger op kantoor op bezoek gehad, die zich ook bediende van allerlei hippe en cool klinkende Engelse termen... en toen zei ik tegen hem: "Helemaal geweldig, maar houd nou hetzelfde verhaal nog eens in het Nederlands..."... Hij keek of hij water zag branden en snapte er geen zier van.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2016 @ 19:18:

[...]





Vraag die kinderen eens naar de juiste Nederlandse uitdrukking... en ze staan je verbaasd aan te kijken. Heb ooit een vertegenwoordiger op kantoor op bezoek gehad, die zich ook bediende van allerlei hippe en cool klinkende Engelse termen... en toen zei ik tegen hem: "Helemaal geweldig, maar houd nou hetzelfde verhaal nog eens in het Nederlands..."... Hij keek of hij water zag branden en snapte er geen zier van.Tja, taal is geen dood ding, taal leeft. Als je dat niet wil en niet kunt snappen zegt dat meer over jou dan over hem.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 25 oktober 2016 @ 19:23:

[...]





Tja, taal is geen dood ding, taal leeft. Als je dat niet wil en niet kunt snappen zegt dat meer over jou dan over hem.



Natuurlijk "leeft" taal... maar het is nog een heel verschil je EIGEN taal te laten leven (door in je eigen taal nieuwe uitdrukkingen te bezigen) of klakkeloos een andere taal over te nemen omdat je dat zomaar opeens zogenaamd hipper vindt klinken...



Maak me daarnaast best zorgen over het feit dat steeds minder jongeren in staat lijken te zijn een goed geformuleerde Nederlandse zin te uiten of te schrijven... Die jongeren kan ik in zoverre begrijpen, dat het taalonderwijs behoorlijk achteruit is gehold de afgelopen decennia en wat je niet leert kan je niet weten. Maar je wilt echt niet weten wat ik af en toe, ook bij jongeren met een goed opleidingsniveau, in stageverslagen tegen kom, bijvoorbeeld...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je vraag is waarom mensen wél voor de vrijeschool kiezen. Die kan ik niet beantwoorden, ik kan wel aangeven waarom wij er niet voor gekozen hebben (wel serieus overwogen).



Van de peuterspeelzaal en kleuterschool van de vrije school hier in de buurt waren wij zeer gecharmeerd. Niet de roze baarmoederimitatie zoals iemand aangaf, dat is kennelijk overal anders. Nee, gewoon een hele vriendelijke, warme omgeving. Net een kabouterhuisje, dat wel, maar heel lieflijk allemaal met van die zachtaardige juffen waar nooit een onvertogen woord uit zal komen, alles in contact met de natuur en de seizoenen, alle activiteiten worden begeleid met een passend liedje, elke dag zelf broodjes bakken voor de lunch, prachtig houten speelgoed, dat soort dingen. Heerlijk, echt, je zou het elk kind gunnen.



Maar ja, en dan??? Je kunt ze toch niet tot in lengte der dagen zo heerlijk laten aanmodderen? Ooit komt de dag dat je ze los moet laten in de echte wereld en dan kunnen ze daar maar beter op voorbereid zijn. En dat voorbereiden gebeurt naar mijn idee niet op de vrijeschool. Ze groeien er tamelijk wereldvreemd op, al zal dat per school wel verschillen. Verder is het vanaf groep 3 behoorlijk ouderwets qua keurslijf en klassikaal enzo, niks mogelijkheid tot leerstof op niveau of iedereen leert anders. Nee, je moet en zal mee zoals zij het bedacht hebben. Laat je niet misleiden door het 'vrije' in de naam vrijeschool want die heeft absoluut niets te maken met een vrij leerproces.



En het lijkt op het eerste gezicht allemaal heel creatief enzo, maar eigenlijk zit ook dat in een keurslijf. Tot groep 4 mag je niks tekenen/verven/knutselen wat een beeltenis voorstelt, alleen maar kleuren en gevoelens uitbeelden. Linealen en scharen zijn uit den boze want die dwingen tot rechte lijnen en rechte lijnen staan niet in contact met de natuur. Steeds dezelfde technieken gebruiken. Interesse in letters en cijfers vóór groep 3 wordt in de kiem gesmoord want pas als je tanden aan het wisselen zijn is je geest rijp voor schoolse vaardigheden. Dat soort werk. Neen dank u. Toch maar een gewone school ;) .



Er is een groot verschil tussen vrije scholen onderling, de ene zal strenger in de leer zijn dan de andere en de ene zal meer moderne leermiddelen toestaan dan de andere. Maar de mensen die ik ken die naar de vrije school zijn geweest hebben stuk voor stuk behoorlijk geworsteld toen ze op een gewone school of opleiding terechtkwamen, of bij de overgang naar het grotemensenleven. Zij sturen hun kinderen allemaal naar een gewone school. Verder is mijn man docent op een gewone middelbare school; hij geeft aan dat de kinderen die van de vrijeschool basisschool daar komen echt ondermaats lezen, spellen en rekenen en problemen hebben om zich in sociaal opzicht staande te houden.



Kortom: onze zoon gaat naar een hele gewone basisschool, maar wel eentje die -zoals iemand anders al aangaf- wat goede elementen uit andere onderwijssystemen zoals jenaplan en montessori heeft afgekeken. Een school vol warmte en structuur, maar waar kinderen ook gewoon leren lezen, rekenen en wat er verder ook maar nodig is in de echte wereld. Groot worden is niet alleen maar knus en gezellig. Helaas ;)
quote:pejeka schreef op 25 oktober 2016 @ 19:14:

[...]





Vanaf de 5e klas Engels en Frans. Weliswaar geen uitgebreide grammatica of iets dergelijks, maar wel dat je dagelijks voorkomende woorden of uitdrukkingen leerde kennen. Weet nog goed dat ik maar wát trots was dat ik als 11-jarige al bepaalde woorden en uitdrukkingen in het Engels en het Frans kende.En dan nog wil ik wedden dat er een heleboel mensen die bij jou in de klas zaten niets meer weten van de 80-jarige oorlog of van Frans. Want naast dat het onderwezen moet worden, moet de manier van onderwijzen ook nog bij je passen én moet het je ook nog interesseren.
Alle reacties Link kopieren
TO wij hebben ook zo'n school in de omgeving en ik ken een paar mensen die daar heen gaan (of zijn gegaan). Zelf zijn we er ook wezen kijken. De school en het plein zien er echt fantastisch uit. Ze doen aan de Cito (dat is nu verplicht dacht ik) en er staan zelfs een paar computers (natuurlijk niet in de klas maar in een apart lokaal). Ik kan heel goed begrijpen dat dit mensen aanspreekt. Maar doordat ik diverse mensen ken die daar nu en in het verleden onderwijs hebben gehad wist ik vrij snel dat het mij niet zou aanspreken.



Zoals iemand eerder al aangaf is het erg leuk voor kleuters. Maar heb ik grote twijfels over de aansluiting met het vervolgonderwijs en opleidingen daarna. De scholen die ik ken zijn verder op geen enkele manier divers. Er gaan uitsluitend witte kinderen heen van hoogopgeleide ouders of zeer alternatieve types. Ze hebben er zelfs een plusklas maar weinig tot geen ondersteuning voor kinderen met een rugzakje of andere problemen (weet ik uit inside informatie). Simpelweg omdat ze die kinderen niet hebben en daar anders mee omgaan Dat geeft mij ook wel een verklaring voor de goede cijfers.... Een van de scholen staat midden in een slechte buurt. Maar geen enkel kind uit de buurt gaat daar naar school!



Wat ik mij oprecht afvroeg. Waar halen ze de tijd vandaan om EN de basisvakken goed en volledig te geven (dus reken en taal) en daarnaast nog al die tig andere vakken EN alle jaarfeesten zo uitgebreid te vieren? De kinderen gaan niet langer naar school en maken niet meer uren. Waar halen ze dan alle tijd vandaan? Een goede uitleg van grammatica en rekenen kost gewoon tijd. En kan je niet geheel vervangen door dat te "integreren in de extra vakken" zoals de leerkracht aangaf. Ze vieren prachtige jaarfeesten. Maar dat zijn er veel meer (bijna iedere maand!) en daar zitten weken van voorbereiding in.



Ook was er bij de school die wij bezochten wel een lokaal met wat computers. Maar alleen de kinderen in de laatste klas mochten daar op werken. Dat is dus pas het einde van de basisschool! Kinderen zijn dan thuis toch al lang met computers en internet bezig? Ze moesten alle werkstukken met de hand schrijven en blind typen leerden ze ook niet. Dat terwijl op iedere middelbare school de eis is dat je alle werkstukken op de computer maakt en soms zelfs niet meer hoeft uit te printen maar gewoon insturen via een digitaal leersysteem. Ik ken geen enkele middelbare school waar je geschreven werkstukken met zelf getekende plaatjes mag inleveren. Een tijdige en complete uitleg of social media (en de gevaren daarvan) ontbraken bijna volledig.



Ook werd er van ouders heel erg veel inzet verwacht. En een fikse financiële bijdrage per maand. Al die dure extra vakken en materialen moeten natuurlijk wel betaald worden. En in de waardering (cijfers gaven ze niet) waren de extra vakken net zo belangrijk als de hoofdvakken. Erg leuk dat mijn kind straks goed kan pottenbakken of borduren. Maar dat zie ik als extra en minder belangrijk dan goed kunnen rekenen. Dat zagen ze daar echt anders. Ook heb ik te weinig tijd om iedere keer verplicht op school te komen om mee te helpen met tal van activiteiten (dat is daar veel meer dan op een reguliere school). En je moet zelf als ouder ook behoorlijk creatief zijn.
Alle reacties Link kopieren
@evelien, hier werd het scholen schaaktoernooi gehouden op de vrije school.

vrijwel al hun leerlingen deden eraan mee.

ze hadden die kinderen in 8 weken leren schaken!

ik vond het geweldig.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Dat doen meerdere scholen hier (ook reguliere) Valentina. Is volgens mij niet iets dat typisch bij de vrije school hoort. Wel heel erg leuk dat scholen dat doen!
Alle reacties Link kopieren
quote:[evelien2010 schreef op 26 oktober 2016 @ 13:17[/message]:

Dat doen meerdere scholen hier (ook reguliere) Valentina. Is volgens mij niet iets dat typisch bij de vrije school hoort. Wel heel erg leuk dat scholen dat doen!





bijna elke school hier doet ook mee.

maar dat vrijwel elke leerling kon schaken is bijzonder.

ze hebben lang niet alles gewonnen, maar elke leerling in 8 weken minstens de basis van het schaken bijbrengen, dat is echt knap.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 24 oktober 2016 @ 22:33:

[...]



Ik heb liever dat mijn kind weet hoe je Google goed gebruikt in plaats van dat hij allerlei data moet stampen. Wat jij opnoemt zijn nou net de dingen waar ik helemaal geen waarde aan hecht.

Taal en rekenen.

Wereldoriëntatie

Geschiedenis met globale data.

Expressievakken

Digitale vaardigheden



Niet speciaal in deze volgorde.



Huh? Alles wat Pejeka opschrijft in de post waarop jij reageert valt naadloos onder taal, rekenen en geschiedenis met globale data. Ik snap dus niet hoe je kan schrijven dat je er geen waarde aan hecht, om vervolgens hetzelfde plus nog enkele dingen meer op te schrijven.



Tenzij je bedoelt dat de tachtjarige orlog globaal genomen in het tweede milennium na christus eindigde en 1648 wel een vreselijk exacte bepaling van een datum is. Dan noemde Pejeka misschien een wat al te exact feitje.
Hier een moeder waar de kinderen op de Vrije School hebben gezeten.Zowel het basisonderwijs als de HAVO van de Vrije School.

Ik en mijn man hebben op een gewone basisschool gezeten en zijn geen geitenwollen sokken types wat velen als vooroordeel hebben.

Ik kan lezen dat de meesten helemaal niet weten hoe het daadwerkelijk toegaat op een Vrije School.

Ze hebben een continu rooster omdat de kinderen uit diverse plaatsen kwamen omdat niet iedere plaats een Vrije School heeft. Ze begonnen om 8.30 uur tot 14.45 uur.

Inderdaad zijn het blanke scholen omdat deze groep het Vrije School onderwijs kennen. Op een Islamitische school zal je daarom weinig of geen blanke kinderen zien.Naast de algemene vakken hebben ze beeldhouwen,koor,,houtbewerking etc.Gebruiken natuurlijke materialen zoals oa bijenwas voor boetseren.Voor tekenen gaan ze vaak erop uit om iets na te tekenen.Voor koor worden er kooruitvoeringen gegeven.Voor toneel zijn er toneeluitvoeringen. De ouderbijdrage gaat naar inkomen. De jaarfeesten worden uitgebreid gevierd maar ook het carnavalsfeest met een ingehuurd kermisspectakel met spookhuis ed ontzettend leuk! Sinterklaasfeest en elke juf/meester viert haar/zijn verjaardag ook echt de hele dag. Kleuters vieren het met spelletjes,picknick in het bos,speeltuin ed en de groteren gaan schaatsen,zwemmen ed. Mijn kinderen zeggen dat ze een heerlijke schooltijd hebben gehad en ze zijn goed terechtgekomen.Mijn jongste zit nog op het HBO met goede cijfers. Dus wat dat betreft is het helemaal goed gekomen met de Vrije School als onderwijs
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 oktober 2016 @ 11:56:

Hier een moeder waar de kinderen op de Vrije School hebben gezeten.Zowel het basisonderwijs als de HAVO van de Vrije School.

Ik en mijn man hebben op een gewone basisschool gezeten en zijn geen geitenwollen sokken types wat velen als vooroordeel hebben.

Ik kan lezen dat de meesten helemaal niet weten hoe het daadwerkelijk toegaat op een Vrije School.

Ze hebben een continu rooster omdat de kinderen uit diverse plaatsen kwamen omdat niet iedere plaats een Vrije School heeft. Ze begonnen om 8.30 uur tot 14.45 uur.

Inderdaad zijn het blanke scholen omdat deze groep het Vrije School onderwijs kennen. Op een Islamitische school zal je daarom weinig of geen blanke kinderen zien.Naast de algemene vakken hebben ze beeldhouwen,koor,,houtbewerking etc.Gebruiken natuurlijke materialen zoals oa bijenwas voor boetseren.Voor tekenen gaan ze vaak erop uit om iets na te tekenen.Voor koor worden er kooruitvoeringen gegeven.Voor toneel zijn er toneeluitvoeringen. De ouderbijdrage gaat naar inkomen. De jaarfeesten worden uitgebreid gevierd maar ook het carnavalsfeest met een ingehuurd kermisspectakel met spookhuis ed ontzettend leuk! Sinterklaasfeest en elke juf/meester viert haar/zijn verjaardag ook echt de hele dag. Kleuters vieren het met spelletjes,picknick in het bos,speeltuin ed en de groteren gaan schaatsen,zwemmen ed. Mijn kinderen zeggen dat ze een heerlijke schooltijd hebben gehad en ze zijn goed terechtgekomen.Mijn jongste zit nog op het HBO met goede cijfers. Dus wat dat betreft is het helemaal goed gekomen met de Vrije School als onderwijs Ik lees echt helemaal niets wat de meeste niet weten hoor... je somt alleen maar een hele berg activiteiten en creatieve dingen op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 27 oktober 2016 @ 11:56:

Hier een moeder waar de kinderen op de Vrije School hebben gezeten.Zowel het basisonderwijs als de HAVO van de Vrije School.

Ik en mijn man hebben op een gewone basisschool gezeten en zijn geen geitenwollen sokken types wat velen als vooroordeel hebben.

Ik kan lezen dat de meesten helemaal niet weten hoe het daadwerkelijk toegaat op een Vrije School.

Ze hebben een continu rooster omdat de kinderen uit diverse plaatsen kwamen omdat niet iedere plaats een Vrije School heeft. Ze begonnen om 8.30 uur tot 14.45 uur.

Inderdaad zijn het blanke scholen omdat deze groep het Vrije School onderwijs kennen. Op een Islamitische school zal je daarom weinig of geen blanke kinderen zien.Naast de algemene vakken hebben ze beeldhouwen,koor,,houtbewerking etc.Gebruiken natuurlijke materialen zoals oa bijenwas voor boetseren.Voor tekenen gaan ze vaak erop uit om iets na te tekenen.Voor koor worden er kooruitvoeringen gegeven.Voor toneel zijn er toneeluitvoeringen. De ouderbijdrage gaat naar inkomen. De jaarfeesten worden uitgebreid gevierd maar ook het carnavalsfeest met een ingehuurd kermisspectakel met spookhuis ed ontzettend leuk! Sinterklaasfeest en elke juf/meester viert haar/zijn verjaardag ook echt de hele dag. Kleuters vieren het met spelletjes,picknick in het bos,speeltuin ed en de groteren gaan schaatsen,zwemmen ed. Mijn kinderen zeggen dat ze een heerlijke schooltijd hebben gehad en ze zijn goed terechtgekomen.Mijn jongste zit nog op het HBO met goede cijfers. Dus wat dat betreft is het helemaal goed gekomen met de Vrije School als onderwijs





Ik geloof niet dat je iets vertelt dat ik niet weet. Ook ik heb een heerlijke schooltijd gehad trouwens, zonder vrije school. Ik ben niet anti-vrije school, wel een beetje allergisch voor hoe de vrije scholers die ik ken andere scholen afkraken omdat ze weet ik wat wel of niet doen, terwijl zij dus eigenlijk geen idee hebben hoe het er op andere scholen aan toe gaat.



Het enige dat je vertelt wat ik nog niet wist is dat ouders met blanke kinderen hun kind niet op een Islamitische school doen omdat ze het Islamitische onderwijs niet kennen.
Habbekratz, is jou het "antroposofisch sausje" nooit gaan tegenstaan? Want het klopt allemaal wel wat je schrijft met de aandacht voor de natuur, jaarfeesten, creatieve vakken etc maar het is allemaal wel heel erg duidelijk "vanuit een antroposofische gedachte/visie" en dat maakt het m.i. veel minder creatief dan je in eerste instantie zou zeggen.



Of het nou een houtbewerkingskunstwerk, schilderij, gesmeed kapstokje of toneelstuk is, het is onmiskenbaar antroposofisch/Vrije School, zó sterk dat ik zelfs denk dat de eigen creativiteit eerder beknot dan gestimuleerd wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven