Lijf & Lijn alle pijlers

mijn vriend moet afvallen.

24-04-2014 18:55 110 berichten
Dag dames,



Ik ben nieuw hier en zit met iets waar ik graag anderen hun mening wil over horen. Het zit zo, een tweetal jaar geleden heb ik mijn vriend leren kennen. Hij had toen behoorlijk wat overgewicht maar was volop aan het sporten en lijnen mét resultaat. Hij viel geleidelijk af en uiteraard steunde ik hem. Sinds 1 jaar wonen we nu samen en helaas, door wat tegenslagen in zijn familie merkte ik dat hij weer wat was bijgekomen, ik zei er echter niets van, dacht dat het allemaal wel meeviel. Tot op een dag dat zijn pa zelf zei dat hij toch wel bijgekomen was. Toen hij hem de dag erna woog bleek dat hij wel 15kg bijgekomen was! Ik schrok ernorm en was ook wel teleurgesteld in mijn vriend, thuis at hij helemaal niet zoveel, dus er moet wel stiekem gesnoept enz geweest zijn.Het was des te meer een opdoffer omdat hij van zo ver kwam en het leek of hij opnieuw moest beginnen. Ik probeer sindsdien hem zoveel mogelijk te stimuleren om te bewegen, gezond te eten enz, en daar wringt het schoentje, ik push hem teveel en ben teveel een strenge juf Het resultaat blijft dan ook uit, tot grote frustratie bij mij... Het heeft niks te maken met uiterlijk, hij stond nog 10 kilo zwaarder toen ik hem leerde kennen, maar ik maak me zorgen om zijn gezondheid... Maar nu begin ik al te freaken als we eens moeten gaan eten bij fam/vrienden of resto. Zeker bij zijn thuis,het zijn daar allemaal 'zware' mensen die geen kleine borden serveren, en mijn vriend ziet dan mijn blik en zijn honger is dan al over zegt hij Ergens begrijp ik het wel, maar ik wil het alleen voor zijn eigen goed! Hij heeft een kleerkast vol hemden en broeken waar hij momenteel niet meer in kan, dat is toch super jammer? Ik ben bang dat hij de moed gaat laten zakken...Ikzelf ben absoluut niet dik, maar door de situatie nu ben ik 5 kg afgevallen, ik kook thuis veel magerder en chocola of snoep probeer ik niet te eten in zijn omgeving... Frieten of macaroni heb ik al in maanden niet meer gemaakt, allemaal voor hem. Eigenlijk ben ik het zat, zat om te zeuren en te piekeren over dat eten altijd, maar aan de andere kant, als ik hem aan tafel zie zitten met die knellende broek en dikke buik... Moet ik dan gewoon toezien hoe hij misschien wel diabetis of een andere ziekte krijgt??Ik vind het geen simpele situatie en hoop dat ik hier andere inzichten of raad krijg.

Dankje wel,

Ceratinia
quote:ceratinia schreef op 24 april 2014 @ 19:23:

Jullie reacties zijn wel hard zeg, best wel confronterend, maar misschien had ik het wel es nodig, voor alle duidelijkheid vroeger was ik zo helemaal niet. Ik stond bijlange niet stil bij eten of caloriëen of wat dan ook...Pfft ik baal wel nu... vanavond maak ik frietjes sé, met een goeie klad mayo





Dat is sportief van je, dat je frieten gaat bakken. Lost het probleem niet op, maar hij zal het wel waarderen.



Verder zou ik er niet te veel woorden meer aan vuil maken als het je echt alleen om de gezondheid van je vriend gaat. Hij weet zelf ook wel dat hij niet gezond bezig is, het omslagmoment zal echter vanuit hem moeten komen.



Komt het zo ver dat je hem niet meer aantrekkelijk vindt, dan zou ik hem daarover aanspreken. Mannen worden namelijk graag begeerd, daar zijn ze misschien nog wel ijdeler in dan vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Meet hem een slinkbeugel aan, kan hij niet vreten en ook niet mauwen. Is hij binnen de kortste keren slank.
Alle reacties Link kopieren
quote:MilaDila schreef op 24 april 2014 @ 19:27:

[...]





Wat is dat??gewoon patat en dat sé is vlaams voor iets als "he" of "weet je " moeilijk uit te leggen eigenlijk ook al begrijp ik wel wat ze bedoelt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Dus wanneer je je zin niet krijgt ga je saboteren. Van het ene uiterste in het andere uiterste. Jouw vriend moet overigens helemaal nix en kan alleen zelf de keuze maken om meer gezond te gaan leven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Van mij mag hij bewijze van spreken 200 kg wegen, het is zijn gezondheid waar ik mee zit. Hartproblemen zitten bij hem in de familie.
Alle reacties Link kopieren
Een dikke middel vinger voor je 'op mijn manier of anders maar helemaal nix' attitude,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Neem een hond en maak lange wandelingen. ( naar de snackbar . )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind TO helemaal niet zo overdreven overkomen hoor. Stel je had zelf een vriend die heel goed bezig was met afvallen, en dan na een tijdje weer terugvalt. Gaan jullie daar dan bij staan kijken en verder niets doen? Geloof ik niks van. Het gaat nog altijd om zijn gezondheid, en daar mag TO zich best mee bemoeien.
quote:nlies schreef op 24 april 2014 @ 19:32:

[...]





gewoon patat en dat sé is vlaams voor iets als "he" of "weet je " moeilijk uit te leggen eigenlijk ook al begrijp ik wel wat ze bedoeltAh merci, bedacht later dat sé mogelijk naam/afkorting was voor saté of zuurvlees.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dan ga ik niet als zijn strenge moeder reageren.
Misschien een dietist raadplegen? (je vriend dus, zonder jou) Ik snap je zorgen wel, maar ik denk ook dat je je vriend met je gedrag eigenlijk niet helpt, hoe goed bedoeld ook.
quote:ceratinia schreef op 24 april 2014 @ 19:34:

Van mij mag hij bewijze van spreken 200 kg wegen, het is zijn gezondheid waar ik mee zit. Hartproblemen zitten bij hem in de familie.Hij weet ook dat hartproblemen in zijn familie zitten. Je kan hem alleen vrágen om op zijn eten te letten, te gaan bewegen en hem vragen op welke manier je hem daarin kan helpen. Maar zijn probleem overnemen en een manier op los laten waarvan jij denkt dat het hem helpt, zonder dat hij daar achter staat of dat hij daar weet van heeft, dat gaat gewoon totaal niet werken.
Alle reacties Link kopieren
macaroni is trouwens niet persé slecht, de dikke kaas-roomsaus daarop is wat minder gezond. Maar tomatensaus met veel groentes en kruiden is ook lekker.

En het inzicht en gevoel moet verder toch van zichzelf komen. waarom meteen voorstellen om te sporten, als je ook kunt beginnen met: het is zo lekker weer, ga je mee een stukje wandelen/bos in wat dan ook
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als jij hem echt wil helpen:

- Hou op met zeuren

- Ga samen op een !ontspannen! manier bewegen. Stuk fietsen is al genoemd, geochashen, samen zwemmen, of samen op een teamsport of in een groep trainen. Liefst een sport die jullie allebei nog niet kennen, dan leren jullie allebei iets nieuws.

- Haal gezonde snacks en snaai in huis: popcorn, ongezouten noten, zoute stokjes, gedroogd fruit, olijven... Maak daarmee de avonden gezellig.

- Geef hem de kans om ook zelf eens te koken. Wie weet levert dat ook gezonde en lekkere maaltijden op.

- Stop met zijn moeder/diëtiste te zijn, en wordt weer zijn vriendin. Ik weet uit ervaring dat die eerste twee rollen dodelijk kunnen zijn voor je relatie.
Nee, ik ook niet. En daarbij, logisch toch dat hij in een moeilijke periode wat aankomt, steun hem daarin, inplaats van op zijn gewicht te hameren. Dan komt het afvallen ook wel weer.
quote:- Haal gezonde snacks en snaai in huis: popcorn, ongezouten noten, zoute stokjes, gedroogd fruit, olijven... Maak daarmee de avonden gezellig.Als jojo ben ik 't hier niet mee eens. Ik vind dat soort snacks net niks en doet me alleen maar meer verlangen naar échte snacks zoals chips en frituurhapjes. Bovendien bevatten die gezonde alternatieven nog steeds zoveel kcal dat je er geen reet door afvalt.
quote:ceratinia schreef op 24 april 2014 @ 19:34:

Van mij mag hij bewijze van spreken 200 kg wegen, het is zijn gezondheid waar ik mee zit. Hartproblemen zitten bij hem in de familie.Je weet dat een dieet ongeveer de slechtst denkbare manier is om af te vallen? Als je graag wilt aankomen, werkt het wel top. Dat is ook wat je nu bij je vriend ziet: heeft een tijdlang braaf bijna niks gegeten, tot dat niet meer was vol te houden en komt vervolgens weer flink aan. Hij/ jullie zal/zullen je eetpatroon blijvend moeten veranderen. Dat kan jij inderdaad niet afdwingen, je kan m beter helpen. Mijn man was een tijd ook flink te zwaar, daar wilde hij zelf best graag van af. Mij kon het esthetisch weinig schelen, maar wel om het feit dat hij ook flinke hartproblemen in de familie heeft. Inmiddels is hij al jaren 25 kilo lichter, niet door een dieet maar doordat hij bijvoorbeeld de 2 liter cola per dag heeft vervangen door water of ranja, de dagelijkse zak chips door een handje nootjes en het afhaaleten door eigen gekookte maaltijden. We eten gewoon nog alles, alleen niet meer dagelijks en junkfood alleen af en toe. Dat werkt prima, want als je gewoon af en toe WEL chips eet, is het risico dat je stiekem hele zakken naar binnen gaat mikken beduidend kleiner.
Ga samen elke dag een uur wandelen.
Het is zijn probleem niet het jouwe.
quote:ceratinia schreef op 24 april 2014 @ 19:34:

Van mij mag hij bewijze van spreken 200 kg wegen, het is zijn gezondheid waar ik mee zit. Hartproblemen zitten bij hem in de familie.jij zit met de problemen omdat je denkt dat hij een hartaanval kan krijgen. Welnu dat weet je ten eerste niet zeker, hij kan ook slank zijn en verongelukken in het verkeer en ten tweede is dat zijn zaak. Jij hoort je er niet mee te bemoeien. Liefde is iemand zijn eigen leven laten leiden. Jij bent zijn vriendin, niet zijn dietist/ moeder/ psycholoog.
Je confronteert hem te veel met zijn overgewicht. Als ik dag in dag uit van mijn man moest horen dat ik toch moest gaan sporten, het zonde is dat ik weer meer bijgekomen ben, ik geen frietje of macaroni mocht nuttigen, dan zou ik er alleen maar onzekerder van worden. Met het tegenovergestelde effect als gevolg! Dan speel je in op mijn onzekerheid en als ik mij onzeker voel, ga ik snoepen of te veel eten. En vaak ook stiekem, als ik het gevoel heb dat iemand mij in de gaten houd.



Het moet toch uit hemzelf komen. Laat hem die keuzes zelf maken en maakt hij de goede keuze of gaat hij sporten, complimenteer hem er dan over, als je hem steunen wilt.



Afvallen is een heel moeilijk proces (anders waren we allemaal lekker slank, toch?) en dat kun je doen met aanmoediging van anderen, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen.
quote:ceratinia schreef op 24 april 2014 @ 18:55:

Toen hij hem de dag erna woog bleek dat hij wel 15kg bijgekomen was!

Heeft zijn vader hem gewogen?



Verder zou ik het eens aan hem vragen hoe hij er tegen aan kijkt. Of hij jouw hulp wil. Of hij überhaupt hulp wil.
quote:elninjoo schreef op 24 april 2014 @ 19:44:

[...]



Als jojo ben ik 't hier niet mee eens. Ik vind dat soort snacks net niks en doet me alleen maar meer verlangen naar échte snacks zoals chips en frituurhapjes. Bovendien bevatten die gezonde alternatieven nog steeds zoveel kcal dat je er geen reet door afvalt.



Ik ben het er wel mee eens: goed advies.



Vriend van TO moet zijn eetgewoontes gaan vervangen, weg dus met de gefrituurde rotzooi. Dan kun je je inderdaad beter aanwennen om een handje noten te nemen als je hartige trek hebt, veel gezonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:helianthe schreef op 24 april 2014 @ 21:02:

[...]



Heeft zijn vader hem gewogen?



Verder zou ik het eens aan hem vragen hoe hij er tegen aan kijkt. Of hij jouw hulp wil. Of hij überhaupt hulp wil.



'Toen hij hem de dag daarna woog' is ook Vlaams

Hem = zich
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
quote:riannerianne schreef op 24 april 2014 @ 21:07:

[...]





Ik ben het er wel mee eens: goed advies.



Vriend van TO moet zijn eetgewoontes gaan vervangen, weg dus met de gefrituurde rotzooi. Dan kun je je inderdaad beter aanwennen om een handje noten te nemen als je hartige trek hebt, veel gezonder.

Maar het aantal kcal is nagenoeg hetzelfde dus je bereikt geen resultaat qua afvallen. Voor iemand die wil/moet afvallen is dat dus geen stimulans: je moet iets eten wat je minder lekker vindt dan wat je normaal zou willen eten en het levert je nog niets op ook.

Bij mij lukt lijnen alleen als ik mezelf afleer te grazen en dus mijn kcal inname drastisch beperk. Maar de maaltijden die ik eet mogen nog wel dingen bevatten die ik graag eet omdat ik het anders niet vol kan houden. Als ik alleen maar gezond en/of mager voer mag, dan ontplof ik en wil ik me te buiten gaan aan slechte snacks. En dat zou ik ook buiten de deur doen als ik zo'n partner als TO zou hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven