Lijf & Lijn alle pijlers

mijn vriend moet afvallen.

24-04-2014 18:55 110 berichten
Dag dames,



Ik ben nieuw hier en zit met iets waar ik graag anderen hun mening wil over horen. Het zit zo, een tweetal jaar geleden heb ik mijn vriend leren kennen. Hij had toen behoorlijk wat overgewicht maar was volop aan het sporten en lijnen mét resultaat. Hij viel geleidelijk af en uiteraard steunde ik hem. Sinds 1 jaar wonen we nu samen en helaas, door wat tegenslagen in zijn familie merkte ik dat hij weer wat was bijgekomen, ik zei er echter niets van, dacht dat het allemaal wel meeviel. Tot op een dag dat zijn pa zelf zei dat hij toch wel bijgekomen was. Toen hij hem de dag erna woog bleek dat hij wel 15kg bijgekomen was! Ik schrok ernorm en was ook wel teleurgesteld in mijn vriend, thuis at hij helemaal niet zoveel, dus er moet wel stiekem gesnoept enz geweest zijn.Het was des te meer een opdoffer omdat hij van zo ver kwam en het leek of hij opnieuw moest beginnen. Ik probeer sindsdien hem zoveel mogelijk te stimuleren om te bewegen, gezond te eten enz, en daar wringt het schoentje, ik push hem teveel en ben teveel een strenge juf Het resultaat blijft dan ook uit, tot grote frustratie bij mij... Het heeft niks te maken met uiterlijk, hij stond nog 10 kilo zwaarder toen ik hem leerde kennen, maar ik maak me zorgen om zijn gezondheid... Maar nu begin ik al te freaken als we eens moeten gaan eten bij fam/vrienden of resto. Zeker bij zijn thuis,het zijn daar allemaal 'zware' mensen die geen kleine borden serveren, en mijn vriend ziet dan mijn blik en zijn honger is dan al over zegt hij Ergens begrijp ik het wel, maar ik wil het alleen voor zijn eigen goed! Hij heeft een kleerkast vol hemden en broeken waar hij momenteel niet meer in kan, dat is toch super jammer? Ik ben bang dat hij de moed gaat laten zakken...Ikzelf ben absoluut niet dik, maar door de situatie nu ben ik 5 kg afgevallen, ik kook thuis veel magerder en chocola of snoep probeer ik niet te eten in zijn omgeving... Frieten of macaroni heb ik al in maanden niet meer gemaakt, allemaal voor hem. Eigenlijk ben ik het zat, zat om te zeuren en te piekeren over dat eten altijd, maar aan de andere kant, als ik hem aan tafel zie zitten met die knellende broek en dikke buik... Moet ik dan gewoon toezien hoe hij misschien wel diabetis of een andere ziekte krijgt??Ik vind het geen simpele situatie en hoop dat ik hier andere inzichten of raad krijg.

Dankje wel,

Ceratinia
quote:ceetie schreef op 24 april 2014 @ 21:13:

[...]





'Toen hij hem de dag daarna woog' is ook Vlaams

Hem = zichOh gelukkig, ik schrok al.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 21:44:

[...]



nou nee hoor. Je zal vooral minder moeten eten. Als dat het gevolg is van "bewust" eten dan is dat mooi. Maar van gezond eten word je net zo goed dik



Als ik elke dag een zak chips of bak patat naar binnen werk en dat vervang door 30 gram noten of pitten, val ik af. En dan is dat beter dan gaan crashen op 1000 calorieën per dag.





Jammer dat mijn woorden zo uit hun verband getrokken worden.
quote:linette308 schreef op 24 april 2014 @ 21:43:

Dat is het kenmerk van een verslaving: ontkenning dat het een verslaving is. Suiker stimuleert de aanmaak van serotonine, endorfine en dopamine. Toch bijzonder dat je iets (teveel) eet wat geen enkele voedingswaarde voor je heeft en alleen maar slecht voor je lichaam is?Ik ontken niet dat ik 'n verslaving heb hoor, maar dus van hartige dingen ipv zoetigheid. Ook zaken als kaas en noten vallen daar voor mij onder, maar door de hoeveelheid kcal wordt je er wel dik van.
quote:riannerianne schreef op 24 april 2014 @ 21:47:

[...]





Als ik elke dag een zak chips of bak patat naar binnen werk en dat vervang door 30 gram noten of pitten, val ik af. En dan is dat beter dan gaan crashen op 1000 calorieën per dag.





Jammer dat mijn woorden zo uit hun verband getrokken worden.Maar door het eten van die 30 gram noten blijf je je verslaving voeden waardoor het bijna onmenselijk is het vol te houden het bij die 30 gram te houden. Ik stop er gewoon mee en gun mezelf eens per week 'n moment dat ik iets slechts mag, maar dan wel 'n bevredigende hoeveelheid.
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 21:44:

[...]



nou nee hoor. Je zal vooral minder moeten eten. Als dat het gevolg is van "bewust" eten dan is dat mooi. Maar van gezond eten word je net zo goed dikMaar als je minder gaat eten en je blijft troep eten word je misschien wel dunner, maar niet persé gezonder.
quote:riannerianne schreef op 24 april 2014 @ 21:47:

[...]





Als ik elke dag een zak chips of bak patat naar binnen werk en dat vervang door 30 gram noten of pitten, val ik af. En dan is dat beter dan gaan crashen op 1000 calorieën per dag.





Jammer dat mijn woorden zo uit hun verband getrokken worden.Ja logisch, dat zou ook gebeuren wanneer je ipv 30 gram noten 30 gram chips zou eten.
quote:elninjoo schreef op 24 april 2014 @ 21:49:

[...]



Maar door het eten van die 30 gram noten blijf je je verslaving voeden waardoor het bijna onmenselijk is het vol te houden het bij die 30 gram te houden. Ik stop er gewoon mee en gun mezelf eens per week 'n moment dat ik iets slechts mag, maar dan wel 'n bevredigende hoeveelheid.Dat verschilt per persoon denk ik. Ik vind het zelf wel fijn om af en toe een handje van iets te pakken. Als ik te lang tegen dat snaaigevoel moet vechten verlies ik het en vreet ik een heel pak koekjes o.i.d.
quote:helianthe schreef op 24 april 2014 @ 21:53:

[...]



Dat verschilt per persoon denk ik. Ik vind het zelf wel fijn om af en toe een handje van iets te pakken. Als ik te lang tegen dat snaaigevoel moet vechten verlies ik het en vreet ik een heel pak koekjes o.i.d.En ik vreet juist door als ik mezelf 30 gram toesta (want van 30 gram ben ik nog lang niet verzadigd) Door behoorlijk streng te lijnen kan ik op momenten dat ik van mezelf iets lekkers mag ook 'n stuk minder op dan ik doorgaans zou kunnen dus voor mij werkt dat het beste zonder mezelf teveel op de proef te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Kaas van gepasteuriseerde graanmelk en noten met lekkere giftige fytine zuur reken ik niet onder gezond. Tuurlijk, als je langere tijd weinig eet zal je best afvallen, maar je moet het ook vol kunnen houden..
quote:linette308 schreef op 24 april 2014 @ 21:56:

Kaas van gepasteuriseerde graanmelk en noten met lekkere giftige fytine zuur reken ik niet onder gezond. Tuurlijk, als je langere tijd weinig eet zal je best afvallen, maar je moet het ook vol kunnen houden..kaas is heel gezond. lekker veel eiwitten.
quote:linette308 schreef op 24 april 2014 @ 21:56:

Kaas van gepasteuriseerde graanmelk en noten met lekkere giftige fytine zuur reken ik niet onder gezond. Tuurlijk, als je langere tijd weinig eet zal je best afvallen, maar je moet het ook vol kunnen houden..Voor mij is dat de enige methode die ik het langst vol kan houden. Ik ben nu eenmaal geen liefhebber van groenten, dus het gezond eten dieet ervaar ik als vele malen strenger en moeilijker dan het halveren van wat je normaal eet en de echt slechte dingen (chips, friet of snacks) slechts 1 maal per week te eten.
Alle reacties Link kopieren
Het zal ook per persoon verschillen waar je van gaat snaaien. Ik kan best één schaaltje chips en dan stoppen. Maar als ik een zak heerlijke gebrande ongezouten notenmix in m'n buurt heb gaat 'ie op. Ik kan niet met alles evengoed maat houden.
Alle reacties Link kopieren
En ook nog lekker veel natriumchloride, goed voor de bloeddruk.
quote:elninjoo schreef op 24 april 2014 @ 21:59:

[...]



Voor mij is dat de enige methode die ik het langst vol kan houden. Ik ben nu eenmaal geen liefhebber van groenten, dus het gezond eten dieet ervaar ik als vele malen strenger en moeilijker dan het halveren van wat je normaal eet en de echt slechte dingen (chips, friet of snacks) slechts 1 maal per week te eten.Maar dat is volgens mij juist het hele idee: vind iets wat bij JOUW levensstijl past. Ik kan prima elke dag 30 gram nootjes eten, mijn vriend ook. In zijn geval werkte het dus als een trein om de zak chips te vervangen door een handje nootjes, want 1) hij had toch het gevoel dat hij iets lekkers had gehad die dag en 2) ging dus vervolgens niet ineens ENORM snaaien. Mijn punt is meer dat je iets moet zoeken wat je kan volhouden. Dat is voor de vriend van TO dus duidelijk niet een mager dieet zonder enig lekkers.
Afvallen zou je voor je vriend weleens extra moeilijk kunnen zijn, omdat zijn hele familie 'zwaar' is. Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat ze overgewicht hebben. Een tijdje terug las ik artikel over een onderzoek. Daaruit bleek dat de kans dat kinderen met obesitas, wiens beide ouders ook obesitas hebben, een kans van 90% hebben altijd overgewicht/obesitas te blijven houden. Welke van de twee het was weet ik niet meer.



Op zich hoeven dit soort cijfers niets over een persoon te zeggen, en in hoeverre er in zijn familie sprake is van obesitas weet ik ook niet, maar hier schrok ik toch wel van.
quote:linette308 schreef op 24 april 2014 @ 21:59:

En ook nog lekker veel natriumchloride, goed voor de bloeddruk.er is geen overtuigende correlatie tussen zout en hoge bloeddruk, dat is echt achterhaald
Alle reacties Link kopieren
Geef hem een racefiets. Verbrand je veel calorieën mee als je een uurtje (of langer) fietst, conditie wordt beter en je gaat veel sneller als je lichter bent.
'Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?'
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 april 2014 @ 22:46:

[...]





er is geen overtuigende correlatie tussen zout en hoge bloeddruk, dat is echt achterhaaldIk heb 'n aantal jaar geleden zo'n doe 't zelf bloeddrukmeter van Braun aangeschaft, omdat ik me door mijn levensstijl met veel chips enzo toch ook wel zorgen maakte over mijn bloeddruk, maar mijn bloeddruk zit meestal rond de 120-80 (trouwens ook als ik 'm 'n keer bij 'n dokter laat meten)
quote:Janna- schreef op 24 april 2014 @ 22:57:

Geef hem een racefiets. Verbrand je veel calorieën mee als je een uurtje (of langer) fietst, conditie wordt beter en je gaat veel sneller als je lichter bent.Moet ie wel van fietsen houden. Bij mij zou zo'n ding staan te verstoffen in de schuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet helemaal hoe je je voelt, ik heb hetzelfde probleem met mijn vriend. Dat je er zelf zoveel mee bezig bent, komt waarschijnlijk toch ook weg van dat je hem minder aantrekkelijk vind als hij dikker is. Ook vrouwen vinden het vaak aantrekkelijk als de man om zijn uiterlijk geeft en dus in staat is om wat af te vallen wanneer dat nodig is.



Wat belangrijk is, is dat je met je vriend erover gaat praten. Het zal voor hem niet gemakkelijk zijn (mijn vriend zit er ook nog steeds mee), maar het schept wel duidelijkheid. Daarnaast is het misschien voor jezelf ook wat meer een opluchting om het te vertellen. Bij mij was dat in ieder geval wel zo en nu let ik minder op zijn eten dan voorheen en maak ik me er wat minder druk over.
Alle reacties Link kopieren
quote:linette308, 1 dag geleden

Kaas van gepasteuriseerde graanmelk en noten met lekkere giftige fytine zuur reken ik niet onder gezond.

En je durft nog wel gewoon adem te halen als je in het verkeer fietst enzo?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:ceratinia schreef op 24 april 2014 @ 19:34:

Van mij mag hij bewijze van spreken 200 kg wegen, het is zijn gezondheid waar ik mee zit. Hartproblemen zitten bij hem in de familie.Als ik jou was, dan zou ik hem wel een hoge levensverzekering laten afsluiten met jouw als begunstigde!
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 26 april 2014 @ 08:22:quote:linette308, 1 dag geleden

Kaas van gepasteuriseerde graanmelk en noten met lekkere giftige fytine zuur reken ik niet onder gezond.

En je durft nog wel gewoon adem te halen als je in het verkeer fietst enzo?Ik probeer mijn keuzes zo bewust mogelijk te maken. Dat het radicaal overkomt snap ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:ceratinia schreef op 24 april 2014 @ 19:05:

Hij is 32, hij wil ook afvallen natuurlijk, hij zit helemaal niet goed in zijn vel zegt hij zelf. ik begrijp jullie reactie wel, I need to chill :-) Maar is het ook niet beetje normaal als je iemand graag ziet? Daar wil je toch het beste voor. Samen sporten heb ik al voorgesteld ja, enthousiasme was niet groot :-)





Als hij wil afvallen moet hij dat doen. Nu lijkt het wel of jij het voor hem moet regelen. Dat is niet zo. In principe zou je normale maaltijden (mét pasta en mét af en toe patat) moeten maken. Hij is degene die niet 2x op moet scheppen.



Deze zin viel me nog op:



quote:was ook wel teleurgesteld in mijn vriend,

Waarom?



Verder.. als iemand mij als kind zou behandelen, zou ik me als een puber (afzetten) gaan gedragen. Ik denk dat in eerste instantie JIJ het los moet laten.. daarna moet je vriend zich realiseren dat HIJ het moet doen.



En als je wilt helpen/stimuleren, doe je dat door hem een complimentje te geven. Door zelf niet naast hem te gaan zitten schransen, door hém te vragen wat je voor hem kunt doen, om hem nóg meer te helpen. Af en toe. Maar de bal ligt bij hem.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:jellybelly schreef op 24 april 2014 @ 19:35:

Ik vind TO helemaal niet zo overdreven overkomen hoor. Stel je had zelf een vriend die heel goed bezig was met afvallen, en dan na een tijdje weer terugvalt. Gaan jullie daar dan bij staan kijken en verder niets doen? Geloof ik niks van. Het gaat nog altijd om zijn gezondheid, en daar mag TO zich best mee bemoeien.



Eh.. ja. dus. Net als vriend ook tegen mij zegt "je komt wel weer wat aan he, de laatste tijd" maar verder niet begint met "zullen we samen sporten" of geen chocolade meer in huis haalt. Hij weet dat IK het zelf moet doen. Ik weet ook dat HIJ het zelf moet doen.

Heeft totaal geen zin als ik hem in huis niets geef (alsof ik hem voed, niet dus, ik kook, dat is het wel.. ) hij is vaak genoeg bij mij uit de buurt.



Ik zeg hoogstens dat het jammer is van z'n behaalde resultaat. En ja..dat vindt hij ook.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven