Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1



Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km



Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor :-(



schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km



Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap



Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen





Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures



Hyves

Rennen met Evy



Blog

Blog



Succes! Ik ben fier op je! X-D
Hier flubbert het ook een stuk minder. Is ook zo'n 8 cm af. Al had ik nooit applaus tijdens het lopen :rofl:



Goh, vind het opeens zo gezellig hier!

('k denk dat ik weer voldoende loop om er vrolijker van te worden..)



Morgen les 2, deel 2. Klinkt toch best wel stoer vind ik.. Heb net stukje geluisterd, maar met je armen zwaaien en huppelen?? Was net blij dat ik niet meer zo enorm rood aanlopen, loop te hijgen met mijn tong op mijn schoenen en langer dan 3 minuten liep. En dan dit.. Hmmmzzz..



(no offence voor de beginners die er nog steeds zo bij lopen hoor, iedereen heeft dat gehad, komt echt wel goed X-D )
Alle reacties Link kopieren
nikkinuts...hahhaahah je hebt mijn oude avitar precies de zelfde!



net terug van 40 min rennen 6 km... meer kan echt niet
Alle reacties Link kopieren
dutchie1976 schreef op 17 juni 2008 @ 22:34:

nikkinuts...hahhaahah je hebt mijn oude avitar precies de zelfde!
Écht?Nooit gezien!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
wolkenvrouw schreef op 17 juni 2008 @ 21:01:

is er iemand hier die in de omgeving Soest loopt?
Nee, maar ik kan er wel even heen rennen. Hoezo?
Zou vanavond lopen maar vond het belangrijker om te werken, de deur van de poort te schilderen en voetbal te kijken.

Morgen weer een dag.
Alle reacties Link kopieren
Sohee, ik ben geweest hoor! Viel echt niet mee. Ik was begonnen met les 6 (serie 1 dus) omdat ik dacht dat ik door andere sporten wel al wat kon. Nou, viel zwaar tegen! Nou had ik ook wel net gegeten maar dat kan niet de enige reden zijn dat ik liep te puffen! Voelde me wel wat voor l*l lopen want ik moet door woonwijken lopen. Maar ik heb het wel gedaan (weliswaar met heel soms een kleine wijziging wegens stoplichten) en voelde me achteraf erg fier! Nou ben ik van plan de volgende keer nog eens les 6 te doen. Is dat een goed idee?



Ik vind het trouwens wel bemoedigend dat je ´al´ na 25 lessen verschil kan zien. Daar ga ik ook voor! Bij mij flappert er ook wel wat :-D.
Alle reacties Link kopieren
Pepernoek, ik zou gewoon lekker bij les 1 beginnen. Je hebt toch geen haast? Ik deed ook al een tijd aan sport voordat ik begon met hardlopen, maar hardlopen is niet te vergelijken met andere sporten. Bovendien raak je snel geblesseerd en daarom beginnen ze ook met van die kleine stukjes. Je gewrichten etc moeten echt even wennen aan de klappen die je maakt tijdens het hardlopen.
Alle reacties Link kopieren
Fiefje, misschien een idee om afentoe eens samen te rennen? Bij het Eekhoornnest achter ofzo?

Waar ben jij met de lsessen? Ik loop vanavond les 26 (of 25, weet ik even neit meer)
Alle reacties Link kopieren
Ik mag vanavond ook weer joeppieeeee :) Deze les valt wel mee. Het is de 10-12-12. Mijn ena laatste les van de serie. En vrijdag de allerlaatste les als alles goed gaat. Maar het kan ook best zijn dat ik sommige lessen van deze week ga herhalen want nog steeds kan ik me nog niet voorstellen dat ik dat half uur red..



Hoe vergaat het bij jou nu iedere keer Wolkenvrouw? Ik vind het nog steeds best zwaar. Het lukt wel maar het gaat nog niet echt fluitend..
Alle reacties Link kopieren
Dames, sorry dat ik even inbreek bij jullie, ik heb een (wellicht domme) vraag over hardlopen en volgens mij zijn jullie daar aardig bedreven in :)

Ik ben sinds een paar weken aan het hardlopen. In oktober doe ik mee aan de 4mijl, voor jullie waarschijnlijk peanuts, maar ik moet er wel even voor trainen. Ik doe aan korfbal en heb dus wel een redelijke basisconditie, maar 30 min. achter elkaar hardlopen lukt mij niet. Ben dus aan het trainen aan de hand van schema's, en zo bouw ik het op.



Mijn vraag:

Ik merk dat ik tijdens het hardlopen niet goed weet wat ik met mijn ademhaling aanmoet. Ik adem in en uit door mijn mond, en dan vrij oppervlakkig, dus kort in-uit-in-uit. Ik merk dat ik soms prettig vind om wat dieper in en uit te ademen. Maar uiteindelijk raak ik uitgeput, ik raak niet moe in de benen maar in de longen, om het zo maar te zeggen. Misschien een stomme vraag maar zijn er tips voor hoe je het beste kunt ademhalen tijdens het hardlopen??
Alle reacties Link kopieren
Dat flubberen, hilarisch! hahahahahahaha....

In dat opzicht is hardlopen echt wel leuk, want het resultaat zie je wel vrij snel, als je het regelmatig doet dan. Ik heb ook jaren in een sportschool staan zweten, maar dan is het effect toch veel minder...ik hoor geen applaus, heb altijd lange of driekwart broek aan ;-)

Toedels!
Alle reacties Link kopieren
Audrey, ben jij ook al bijna klaar?! Zo leuk om te zien hoe er steeds weer nieuwe mensen instromen, die eigenlijk binnen no time ook een half uur kunnen hardlopen!



En ik sluit me aan bij Chardonnay, voor de opmerking aan Peperkoek. Voor je conditie is het misschien niet eens nodig om bij les 1 te beginnen, maar voor je spieren en pezen en gewrichten is het volgens mij echt beter om rustig te beginnen. En wat zijn nou straks twee weken extra? Bovendien is het extra motiverend dat de eerste lessen zo makkelijk gaan!



Hoe is het trouwens met jou Char? Baal je nog erg van je nieuwe opbouw, of heb je je erbij neer kunnen leggen? Hopen dat het nu snel beter gaat, nu 'ie de goede spier te pakken heeft. Ik voel extra met je mee, want ik herken het zo, dat het net zo lekker ging en je opeens niks meer mag doen. Maar weet je, voor je het weet ben je weer lekker op weg. Als ik nu terugkijk, denk ik ook 'waar heb ik me nu druk om gemaakt!', nu gaat 't weer hartstikke lekker.



Waar is Ildiko trouwens? Meestal postten jullie allebei zo veel!

En hoe zou het met Twompie zijn? Lees je nog mee? Gaat 't een beetje allemaal?



Verder zie ik weer een hoop oude bekende namen en nog veel meer nieuwe namen. Kan het amper bijhouden, maar dat geeft niet, want ik vind het heel leuk om te zien hoe zoveel mensen enthousiast zijn om het rennen.



Vanmorgen ben ik ook weer lekker geweest. 'kort' rondje, van 30 minuten. Wilde weer lekker voluit gaan, maar had behoorlijke tegenwind de eerste helft. Raakte er helemaal van buiten adem en kreeg zelfs een steekje in mijn zij. Toen maar iets rustiger gaan lopen en op de terugweg met de wind mee, kreeg ik vleugels. Normaal loop ik volgens mijn ipod iets van 5.06 over een minuut, als ik rustig loop 5.20 en nu liep ik stukken 4.30 per minuut!

Ik redde net mijn rondje niet af maar keek op afstandmeten en zag dat ik in de 30 minuten wel precies 5 km heb gelopen. Da's weer 10 km/uur! Voor mijn korte pootjes (ben 1,68) best goed! Ben dus weer blij!
Alle reacties Link kopieren
Revival: hoe kom je erbij om te denken dat 4 mijl voor ons peanuts is? Egnie! Er zijn er misschien enkelen hier die dat inmiddels redelijk makkelijk lopen, maar de meesten hier zijn beginners hoor! Vandaar ook: start to run.... ;-)

Over je ademhaling: ik heb het vermoeden dat je óf te hard loopt, óf te lange stukken, en dat je daardoor simpelweg buiten adem door raakt. Houd als vuistregel dat je nog enigszins moet kunnen praten tijdens het lopen.



Pepernoek: wat Char zegt, daar ben ik het helemaal mee eens. Het zou jammer zijn als je geblesseerd raakt.



Zelf ben ik gisteravond weer eens te laat naar bed gegaan, daardoor enigszins vermoeid en niet echt lekker gelopen. Toch mijn 35 minuten helemaal uitgelopen, dus ik mag 4 op mezelf zijn! En nu onder de douche en aan 't werk!
Alle reacties Link kopieren
Revival, lastig he, dat ademhalen. Ik heb een tijdje geprobeerd om in te ademen door de neus en uit door mijn mond, maar dat ging voor geen meter bij mij. Wat voor mij lekker werkt is om in-in-in uit-uit-uiiiiiit te ademen. En ik moet er vooral niet teveel bij nadenken, want dan gaat het mis. Bovendien heb ik nog steeds tijdens het lopen af en toe 'last' van gaapneigingen. Ik geef er maar (zo onopvallend mogelijk) aan toe en ik ben nooit meer buiten adem. Het is volgens mij een kwestie van uitproberen wat voor jou het lekkerste werkt.
Alle reacties Link kopieren
Bedoelde er meer mee te zeggen dat jullie iets gevordener lopers zijn dan ik... Ik ben pas 3x geweest X-D Hoop niet dat het zo is dat ik te hard of te lang loop, heb gisteren 3x3 min. gelopen en echt een sukkeldrafje... :-( Het is niet echt zo dat ik buiten adem raak, maar meer dat ik niet zo goed weet hoe ik mn ademhaling het beste kan reguleren bij inspanning.
Alle reacties Link kopieren
in-in-in-uit-uit-uitttt.... dat ga ik proberen, was ik nog niet opgekomen. Ik heb het idee dat ik niet teveel uit moet ademen, dat mn longen wel een beetje vol moeten blijven zeg maar. Ik vind het echt lastig.

Bedankt voor jullie reacties zomerkind en jolan, ik blijf nog even lezen hier om te zien of er nog meer reacties komen.
Alle reacties Link kopieren
Ademhaling vind ik ook een moeilijk iets,..

Ik hoor om me heen van gevorderde lopers dat je moet lopen en ademen waar jij je het lekkerst bij voelt!

Het maakt niet uit of je nou door je neus in ademt en mond weer uit, in door je mond en uit door je mond is ook geen probleem,..

En nog een leuke,..als je buiten adem raakt loop je te hard, dus moet je even een stapje terug doen!
Alle reacties Link kopieren
ik denk altijd, als ik nog goed lang in en uit kan ademen dan heb ik nog voldoende lucht...en ik let er ook niet zo op. Ik heb soms vaker last van ademhalen in mijn pauzes van wandelen dan tijdens het rennen!
Alle reacties Link kopieren
Springlover schreef op 18 juni 2008 @ 10:41:

Ademhaling vind ik ook een moeilijk iets,..

Ik hoor om me heen van gevorderde lopers dat je moet lopen en ademen waar jij je het lekkerst bij voelt!

Het maakt niet uit of je nou door je neus in ademt en mond weer uit, in door je mond en uit door je mond is ook geen probleem,..

En nog een leuke,..als je buiten adem raakt loop je te hard, dus moet je even een stapje terug doen!
Eensch!
Alle reacties Link kopieren
wauw, bedankt voor de adviezen! ik ga toch maar met les 1 verder de volgende keer en dan langzaam opbouwen. aan die gewrichten enzo heb ik helemaal niet gedacht! ga vrijdag weer!
Alle reacties Link kopieren
@Pepernoek goed plan hoor! Ik ga zelf al geruime tijd naar de sportschool maar ben toch maar begonnen bij les 1,.. liever rustig aan beginnen en geen blessures dan direct vrij hoog beginnen en binnen no time moeten stoppen want je hebt een blessure!

Het is ook wel lekker, want heb de eerste les zonder moeite uitgelopen, werkt erg motiverend!

Vanavond les 2!
Alle reacties Link kopieren
@ Nikkinuts: waarom wil je zonder Ipod lopen? Heerlijk toch dat je zelf niet hoeft te "tellen" en muziek om op te lopen? Ikzelf heb een Ishuffle. Is erg klein en klem je bv aan je shirt of zoals ik, an de band van je broek. Het zit me nooit in de weg. En als je de Evy muziek niks vindt, dan zet je toch je eigen muziek erop?



@ Wokenvrouw: Eekhoorntjesnest, lol, daar heb ik ooit een paar weken gewoond bij gebrek aan woonruimte.... nostalgie X-D
Alle reacties Link kopieren
Hellup!!! Ik ben op aanraden van manlief maar bezig om de hele start to run serie op mn mp3 te zetten,..want je weet maar nooit,.. maar op 1 of andere manier wil mijn media player ze niet kopieren??!! Echt super vaag!

Hoe zetten jullie de podcasts op jullie mp3?
Alle reacties Link kopieren
springlover, ik laad net les 1 en 2 op mijn player. ik doe dat door op de les te klikken en deze niet eerst te openen in mediaplayer, maar meteen op de stick op te slaan. misschien ook een ideetje?



Leuk dat jij ook pas bent begonnen, ben blij dat ik niet de enioge ben! laat je weten hoe les 2 was?
Alle reacties Link kopieren
Pepernoek: Super,..wist niet eens dat dat kon,..domme ik X-D

Tuurlijk laat ik weten hoe les 2 ging,..ben benieuwd,..heb wel wat spierpijn namelijk want naast het hardlopen ga ik ook nog eens 2x in de week naar de sportschool pfff,...Misschien maar es een lesje bodybalance tussendoor om ff lekker rustig aan te doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven