Lijf & Lijn alle pijlers

Zwemmen: goed voor je conditie, lichaam of om af te vallen?

12-11-2007 15:15 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,



ik zou graag zwemmen om een beetje aan mijn figuur te werken. Kilo's af mogen, maar in feite gaat het mij meer om mijn figuur (buikje wat minder en iets mooiere billen - zoals de meeste vrouwen zeker ;-) ). Om te joggen vind ik het nu al te koud, dus da's geen optie. Ik heb verschillende site's gevonden op het net omtrent zwemmen, de ene site zegt dat het niks uithaalt omdat je net een vetreserve aanlegt omwille van het koude water, en dat je meer eet na het zwemmen omdat je honger groter is, andere site's zeggen dat zwemmen net goed is om een mooi figuur te krijgen. Kan iemand mij zeggen of zwemmen nu wel of niet goed voor je (figuur) is? Zijn er personen die (uitsluitend) aan zwemmen deden in combinatie met een dieet en hierdoor een mooi figuur hebben of waarbij zwemmen geholpen heeft bij het afvallen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat het hier volgende week 'vlaamse zwemweek' is, waar je een trimbrevet kan halen en waar je een gratis startpakket krijgt (folder met tips, trainingsschema's, begeleiding voor stijlverbetering en een handdoek of T-shirt). Doe ik zeker aan mee!! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Als zwemmen slank maakt, wat doen walvissen dan?



(afkomstig van mijn Loesje-kalender... ik moest er direct aan denken)
Always look for the silver lining
Alle reacties Link kopieren
heel veel eten natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
..
What we\'re looking for... What\'s looking for us...
Zo, via google op zoek naar info over zwemmen een oud topic gevonden op het vertrouwde forum, dat ik bij deze even afstof!



Ik heb net een abonnement genomen op het plaatselijke openluchtzwembad. Weer of geen weer: ik zal 3 keer per week zwemmen! Ik mag er gelukkig gedurende de openingsperiode ook mee in 2 andere binnenbaden, waarvan 1 op 5 minuten loopafstand dus zelfs onweer is geen excuus!



Mijn doelen:

- Gewoon lekker zwemmen en beter leren zwemmen

- Conditie opbouwen

- Vet verbranden en een beetje spieren kweken. Strakker worden dus. Eigenlijk stiekem mijn hoofddoel.



Helaas kan ik geen borstcrawl, dat heb ik nooit geleerd. ik probeer het wel een beetje en dat lukt maximaal 8 slagen en dan ben ik moe. Maar ook al lijkt het nergens naar, als ik af en toe 8 slagen borstcrawl tussen mijn schoolslag is dat toch maar mooi meegenomen.



Mijn vragen:

- Wat is een goed schema om mijn hoofddoel te bewerkstelligen?

- Hoe leer ik zelf borstcrawlen? (Lessen zijn er wel, heb ik uitgezocht, maar slechts 1 keer per week onder kantoortijden, dus helaas geen optie.



Overigens doe ik thuis spieroefeningen met gewichten, zal ik mijn suikerinname drastisch minderen en fiets ik op werkdagen in totaal 3 kwartier per dag, meestal op een niet kinderachtig tempo.
Alle reacties Link kopieren
http://www.schoolbieb.nl/ ... e_tijd/sporten/zwemmen_ov



Er staan instructiefilmpjes op de site



Ik wil ook weer gaan zwemmen! Vroeger op topsportniveau gedaan, helaas te snel gestopt en inmiddels ook veel kilo's aangekomen. Ben druk bezig met afvallen en zodra ik me weer in badpak vertoonbaar voel, ga ik ook weer regelmatig zwemmen.



Strakker worden kan wel met zwemmen, maar verwacht niet dat je er kilo's van afvalt!
Raar, ik zie dat er een reactie is, maar ik zie de reactie niet! Nu wel misschien?



Overigens heb ik verzocht dit topic te verplaatsen naar Lijf en Lijn, daar past het beter.
Nu zie ik de reactie wel (ik had al 10 keer gerefresht, maar dat werkte niet gek genoeg).



Thanks, ik zal vanavond thuis die filmpjes bekijken!
Trouwens GezondopViva, jammer dat je je laat weerhouden door je figuur. Dat lijkt me niets om je voor te schamen. Als je je te onzeker en bekeken voelt kun je toch handdoek vlakbij de rand van het zwembad leggen en er dan meteen induiken, ziet niemand je verder toch?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon iets gaan doen wat je leuk vindt!

In jou geval zwemmen dus.



Dan hou je het sowieso langer vol en val je eerder af dan dat je als een gek iets gaat doen wat je eigenlijk niet leuk vindt.



Have fun!
Wat raar, weer een reactie die ik na het aanklikken van het topic niet kan lezen. Ook niet na refreshen. Dus vandaar even deze loze posting want ik denk dat ik hem dan wel zie
Ha, zie je wel! Maar dit is wel vreemd. Ik zie op het scherm met alle topics dat de laatste reactie van Sofie is, klik het topic aan, zie boven wel het tijdstip van de laatste reactie staan maar niet de reactie zelf.



Ben het helemaal met je eens Sofie, daarom denk ik dat zwemmen voor mij de uitkomst is! Het is ook leuk om een extra doel te hebben: borstcrawl leren!
Even uppen, want er moeten toch meer mensen zijn met verstand van of ervaring met zwemmen.



De vraag: hoe leer ik borstcrawl? wordt beantwoord: na nog wat extra zoekwerk heb ik toch een soort zwemles voor volwassenen gevonden op een tijdstip dat ik wel kan: trimzwemmen! Aandacht ligt op het verbeteren van je conditie en je zwemtechniek, en is op alle niveaus mogelijk. Ik heb mijn situatie voorgelegd, wat informatie ingewonnen en kan a.s. maandag een proefles volgen. Als het bevalt kan ik na de zomer beginnen (want na maandag begint de zomerstop).



Blijft de vraag staan welk schema ik voorlopig het best kan hanteren om mijn doelen te behalen. En of er verder nog zwemtips en trucs zijn! Hoe verbrand ik zo veel mogelijk calorieën, gebruik ik zo veel mogelijk mijn spieren en word ik gewoon lekker moe? Want alleen maar baantjes heen en weer zwemmen is ook zo saai.
Alle reacties Link kopieren
Nostradame mooi dat je een geschikte groep gevonden hebt vor de borstcrawl. Zat met hetzelfde probleem. Kan redelijk goed en snel zwemmen maar enkel in de schoolslag.

nu is het op donderdag middag hier vrijzwemmen. Een middag dat ik niet hoef te werken en dat alle kinderen naar school zijn. Zijn er altijd maar hooguit een stuk of 5 mensen in het zwembad.

En schijnbaar kon de badmeester mijn geworstel niet meer aan zien dus hun nu al een paar keer prive les gehad. Als je eenmaal de goede techniek te pakken hebt bouw je snel op met borstcrawl.

Ik beperk met altijd tot baantjes trekken. Aanvankelijk deed ik 40 baantjes zo snel mogelijk en dan 60 baantjes in een wat langzamer tempo. Ik vind het ook wel een manier van je hoofd leeg maken die saaiheid.

Maar nu ik vooral de techniek van de borstcrawl goed onder de knie wil krijgen wissel ik steeds af. Baantje borstcrawl en een baanjte rustig schoolslag. Pas als ik de techniek echt onder de knie heb ga ik weer te tempo bewust opvoeren.

Zelf krijg ik van sporten altijd reuze honger. En met name dus van zwemmen en hardlopen. Bij fietsen is het wat minder. Maar alles wat ik verbruik aan energie vul ik schijnbaar feilloos aan want ben nu al 3 1/2 jaar fanatiek gaan het sporten en geen gram afgevallen. Was op zich ook geen doel hoor. Maar er is altijd wel een rolletje te vinden waarvan ik vind dat die er toch eigenlijk niet hoeft te zitten.
bladiebla om de nieuwe reactie te kunnen lezen (heb al gepost op het bugtopic)
Dankjewel Baukje! Wat is de eerste stap die de badmeester je liet zetten om de juiste slag onder de knie te krijgen? Zwem je met je hoofd onder of boven water? indien je onder water zwemt, wanneer haal je adem?



Als je het net hebt geleerd kun je misschien nog goed beredeneren hoe je het doet.



Ik zou trouwens ook liever naar het vrije zwemmen gaan: met die club ben ik gebonden aan een jaar lidmaatschap en een vaste zwemavond 1x per week. In hetzelfde zwembad kun je ook vrij deelnemen aan zwemles voor volwassenen, waar iedereen vrijblijvend op zijn eigen niveau instructies kan krijgen. Je kunt er dan voor kiezen om 1 of 2 keer te gaan en dan zelf met de tips aan de slag te gaan, en later weer 1 of 2 keer gaan om je techniek te vervolmaken. Je zit dan niet vast aan een abonnement ofzo. Maar helaas is dit alleen onder werktijd



Misschien kan ik eens 's ochtends vroeg gaan ploeteren, misschien is er dan net zo'n vriendelijke badmeester als de jouwe
Van extra honger heb ik tot nu toe geen last trouwens, wel heb ik na afloop een heerlijk fit gevoel (en rood doorlopen ogen, schrale wangen en strohaar
Alle reacties Link kopieren
Ik haal steeds links adem. Dus iedere tweede slag zeg maar. Wat ik verkeerd deed was dat ik als ik boven kwam eerst uit ademde en dan snel inademde. Dat werkt dus niet, dan kom je tijd te kort. Nu dus geleerd echt onder water uit te ademen en maar net voldoende met je mond boven water te komen om in te ademen.

Eigenlijk net op het moment dat je elleboog aan die kant boven water komt. Je pakt asl het ware onder je elleboog de adem. En dan heb je ruimschoots de tijd om onder water goed uit te ademen.

Verder moeten de armen 70 % van het werk doen, dus de benen gebruik je niet zo intensief bij de borstcrawl.

Sinds ik een neusknipje gebruik gaat het een stuk beter.

Ik zwem eignelijk alleen gedurende de 4 a 5 zomer maanden. Vorig jaar ging ik bijna dagelijks zwemmen. Maar ben nu meer gaan werken en naast het hardlopen ook gaan fietsen dus ik zwem nu meestal maar 2x per week voor mezelf. En dan nog 1 a 2 keer met de kinderen. Maar dan komt er van zelfs zwemmen niet veel.

Doel is om volgend jaar een keer aan een kwart triatlon mee te doen. Het hoeft geen top tijd te worden maar ik wel wel zeker weten dat ik ruim binnen de limieten uit het water kom.



Bij borstcrawl kom ik dus alleen boven water voor de ademhaling. En de laatste tijd doe ik dat bij de schoolslag ook. is even wennen maar neusknipje en duikbril doet wonderen.
Alle reacties Link kopieren
O ja dat haar!!! Is echt een ramp met dat chloorwater. Heb toch al van dat stug grijs haar en met het zwemmen wordt het nog veel droger.
Tips voor variatie:

-baantje snel, baantje rustig.

-afwisselen met slagen (schoolslag, rugslag, borstcrawl, rugcrawl)

-alleen met je benen of armen (goed voor je techniek, vraag om een plankje of zo bij de badmeester)



En techniektip voor crawl: de beweging van je benen komt vanuit je heupen en niet vanuit je knieën
Thanks Antikleia, ik heb eergisteren een proefles bij een zwemvereniging gevolg en dit soort dingen inderdaad ook gedaan.



Meteen al een paar dingetjes geleerd:

Mijn beenslag bij de schoolslag moest anders en ik ga meteen een stuk sneller!

Ik weet nu wat je armen behoren te doen bij de borstcrawl en ik kan het nu een beetje een soort van (één baantje, dan ben ik de slag kwijt ), ook met ademhalen lukt het nu!

Ik heb geleerd wat rugcrawl is en samengestelde rugslag



Kortom; genoeg aanknopingspunten om een zomer lang lekker te zwemmen, en na de zomer wordt ik lid van die vereniging. Ik zwem nu minstens 3 keer per week en elke keer merk ik dat mijn kracht en conditie is toegenomen. Lekker!



Fijn ook dat het nu mooi weer is, dus vanavond weer buiten zwemmen i.p.v. binnen!
&^%$*()%

Ben ik me aan het verheugen op lekker buiten zwemmen, is het zwembad de hele week vanaf 16:00 alleen toegankelijk voor deelnemers aan de zwemvierdaagse. Dan kun je wel gaan meedoen natuurlijk, maar je moet er een speciaal entreetarief voor betalen. Nee, dan heb je wat aan je abonnement! En sinds wanneer duurt een vierdaagse 5 dagen?

$%#)^&^^$+&



Toch weer naar het binnenbad dus...
Balen nostradame.



Even nog over het oorspronkelijke topic: zwemmen is cardio, je verbrandt er dus vet mee. Spieren kweek je door de uit te dagen, beetje baantjes trekken is niet uitdagend genoegd. Ik ga een keer in de week zwemmen met een vriendin, een soort combi van bijkletsen en cardio . Daarnaast ga ik overigens ook naar de sportschool...



Heel veel succes en goed bezig dames!



Vies idee trouwens dat iedereen zweet in de zwembad :(
.
Alle reacties Link kopieren
Leuk een topic over zwemmen!

Ik probeer 2 keer per week te zwemmen. Vorige week ben ik weer eens geweest na 3 weken vakantie en het viel best wel tegen.

Ik ga altijd voor dat ik ga werken zwemmen en doe dat 45 tot 60 minuten.

Met een schemaatje, ik train ook met een pullboy en een plankje.



Lijkt me trouwens leuk dat trimzwemmen. Ik ga ook eens kijken of ze dat doen hier in het bad.



Nu ga ik ff lopen, succes met alles!
Erik is de Mol en HPL de Lul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven