Lijf & Lijn alle pijlers

Zwemmen: goed voor je conditie, lichaam of om af te vallen?

12-11-2007 15:15 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,



ik zou graag zwemmen om een beetje aan mijn figuur te werken. Kilo's af mogen, maar in feite gaat het mij meer om mijn figuur (buikje wat minder en iets mooiere billen - zoals de meeste vrouwen zeker ;-) ). Om te joggen vind ik het nu al te koud, dus da's geen optie. Ik heb verschillende site's gevonden op het net omtrent zwemmen, de ene site zegt dat het niks uithaalt omdat je net een vetreserve aanlegt omwille van het koude water, en dat je meer eet na het zwemmen omdat je honger groter is, andere site's zeggen dat zwemmen net goed is om een mooi figuur te krijgen. Kan iemand mij zeggen of zwemmen nu wel of niet goed voor je (figuur) is? Zijn er personen die (uitsluitend) aan zwemmen deden in combinatie met een dieet en hierdoor een mooi figuur hebben of waarbij zwemmen geholpen heeft bij het afvallen?
Alle reacties Link kopieren
Nouja, zit ik gezellig te schrijven hier en opeens poef reactie weg!

Eens kijken of dit wel lukt.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag dus heelrijk baantjes getrokken in het buitenbad. Alleen de borstcrawl ging nu niet echt je van het. Had geen idee waardoor het kwam. Nou ja eignelijk wel het uitademen onder water ging niet echt goed zodat er steeds lucht in de longen achterbleef.

Na een uurtje ploeteren buiten nog een paar baantjes binnen gedaan in het warme water. En toen ging de borstcrawl ineens wel goed.

Nooit bedacht dat het watertemperatuur zo'n invloed zou hebben.

Ik zou juist denken dat in de frisse buitenlucht het ademen beter zou gaan dan in het benauwde zwembad.
Hij staat er wel hoor Nikki!



Wat is een pullboy?
Baukje, ik merk ook dat het lastiger gaat als ik het koud heb. Stevig doorzwemmen en je warmt weer op



Ben zowel vandaag als gisteren geweest. Gisteren was het véél te druk, en allemaal van die slome kletsende dames die de helft van de baantjes lopend afleggen totdat je niet meer kunt staan. Op het laatst tegen sluitingstijd kon ik eindelijk snelheid maken. Ben vandaag eens op een ander tijdstip geweest, direct na mijn werk (iets eerder weggegaan) en dat was veel rustiger! Kun je tenminste lekker doorzwemmen. Ben dus lekker moe gezwommen, was zelfs nogen beetje stijf van gisteren! Het lastige van dit binnenbad is dat je losse zwemuurtjes hebt verspreid over de dag. Tussendoor zitten er verenigingen en vinden er zwemlessen plaats. Het buitenbad is gewoon de hele dag open, behalve deze week dus.



Het binnenbad gaat vanaf volgende week dicht voor de vakantie helaas! Ondanks dat het erg druk is, is het tenminste wel lekker dichtbij. Het buitenbad en het andere binnenbad zijn een eindje fietsen. Ach, ook slechts 10 minuten



Ben nog niet tevreden over de borstcrawl: één baantje lukt amper! De zwemjuf van het trimzwemmen zei echter ook al dat ik geduld moet hebben... Heb ik meestal niet

Maar heb erel veel vertrouwen in dat ik me met zwemmen lang zal vermaken!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het!



Een pullboy, ik krijg opeens een soort van ingeving waarschijnlijk is het een poolboy!

Is een soort drijf ding dat je tussen je knieën moet doen, zodat je alleen je armen traint met borstcrawl.

In het begin een beetje lastig, maar je blijft er heel goed mee drijven.

Wij noemen het ding de fatboy, vandaar dat ik niet weet hoe het echt heet, laat staan hoe je het schrijft!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Ha, ha lol een "eindje fietsen" en het dan over 10min hebben. Mag ik daaruit concluderen dat het andere zwembad zowat in je achtertuin ligt?

Hier bljven de binnen baden gelukkig de hele zomer ook open. Nu nog twee weken zwemlessen en daarna is het ook binnen iedere dag vrijzemmen tussen 10 en 17.00hr. Het buitenbad is ook dagelijks open tussen 10 en 18.00hr.

Hier is het baantjes zwemmen binnen ook over de dag verspreid in steeds maar ee iirtje /anderhalf uurtje. Maar in de vakantie periode mag je van 10 tot 11 uur in het wedstrijdbad en het diepe bad buiten alleen maar baantjes zwemmen.

Dus voor de dagen dat ik niet werk een mooie gelegenheid.

De jeugd komt dan allemaal pas na elven. Ik ga dan zelf meestal ook eerst een uurtje zwemmen dan naar huis om de kinderen op te halen en dan weer terug naar het zwembad.



Nostradame het rare was dat ik het buitenbad helemaal niet koud vond. Alleen voelde het binnenbad na een uurtje wel als een heel warm water bad.

Maar ja zal er aan moeten wennen en juist buiten moeten oefenen. En triathlon wordt juist vaak ook in open water gehouden.
Haha, ja het is vast poolboy

Zal eens kijken of dat iets voor mij is
Ik geloof dat het met hard fietsen 10 minuten is. in normaal tempo misschien iets meer. En voor het buitenbad moet je bovendie de stoplichten mee hebben. En ja, het binnenbad in mijn buurt is 5 minuten lopen. Maar je hebt helemaal gelijk, ik ben een aansteller



Gaaf hoor, zo'n triathlon. Wat voor afstand moet je dan zwemmen?
quote:nikkinuts schreef op 26 juni 2009 @ 00:06:





Een pullboy, ik krijg opeens een soort van ingeving waarschijnlijk is het een poolboy!

Ook niet Het is een pull buoy - en ze zijn gewoon te koop bij de perry sport. Als je vetverdeling zo is als bij mij, heb je zo'n ding trouwens helemaal niet nodig: mijn benen blijven ook zonder pull buoy well drijven .
Alle reacties Link kopieren
.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf heel goed drijven Miffy, ik heb overal vet!

Ik blijf die pull buoy maar gewoon fat boy noemen.

Wij hadden 'm al een tijdje in huis, man zwemt, fietst en loopt vrij fanatiek.

Dus train met de afdankertjes.



Vanochtend wel heerlijk gezwommen trouwens, 45 minuten en de borstcrawl ging best wel weer aardig.

Het is zo irritant dat als je 3 weken niets hebt gedaan, je die 1 e keer niet lekker opgang komt.

Nu dus voor de 2e keer getraind en dat ging gelukkig weer soepeler.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Zwemmen is goed voor je conditie en ik krijg er zelf strakkere armen van. Je moet dan wel lekker doorzwemmen en niet aan de kant hangen. Mijn buik is er helaas niet strakker van geworden, maar dat had ik ook van tevoren al niet gedacht hoor.. Als je echt 'strak' wilt worden kan je volgens mij beter naar de sportschool gaan.



Dat je een vetlaag zou ontwikkelen van zwemmen lijkt me onzin.. het water is ongeveer 26 graden en dus helemaal niet koud. Bovendien lig je er geen 40 uur per week in... Ik ontwikkel toch ook geen vetlaag van buiten in de kou lopen haha!



Je krijgt wel honger van zwemmen, dus ik ga meestal voor een maaltijd (lunch of avondeten) zodat ik daarna gewoon kan eten. Niet extra veel nemen dan natuurlijk! En anders gewoon streng zijn en alleen een glas water nemen en eventueel een appel of zo.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_45453 wijzigde dit bericht op 28-06-2009 14:55
Reden: ik kan niet lekker lezen, vandaar af en toe die irritante .
% gewijzigd
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Een vetlaag ontwikkelen door zwemmen?

Lijkt me zeker onzin, misschien als je standaard na het zwemmen naar de snackbar gaat...........................................



Ik ga mijn 'sportieveleven' nieuw leven in blazen, ik wil vanaf komende week 2 keer per week gaan zwemmen en 3 keer per week gaan lopen.

Misschien dat het dan goed komt met de vetverdeling!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Gisteren een uur lang heerlijk gezwommen in het openluchtzwembad! Het was lekker rustig, kon goed het tempo erin houden. Mijn schoolslag-nieuwe-stijl, zoals ik bij de proefles van de zwemjuf leerde, is een succes: het gaat veel sneller en steeds makkelijker, maar moet er wel mijn aandacht bijhouden om niet in het oude patroon te vallen. Stevige schoolslag afgewisseld met rugcrawl (blijkt voor mij een goede manier om de beenslag te trainen) en af en toe een baantje borstcrawl. Het gaat ietsje beter! Het lukte me gisteren zelfs een paar keer om het driekwart baantje vol te houden (het openluchtzwembad is een 50-meterbad), dat voelt fijn, al heb ik nog een lange weg te gaan! Het is steeds de ademhaling die me uit het ritme haalt.



Ben nu zo'n 2 weken trouw aan het zwemmen: mijn armen en rug zijn al veel gespierder, mijn conditie stukken beter! Heel motiverend!
.





(om de echte laatste reactie te kunnen lezen, irritante bug)
Alle reacties Link kopieren
Lekker hè als het zwemmen soepeler gaat.

Hoe vaak zwem je per week Nostradame?



Ik heb net nog even op de site van het zwembad hier gekeken maar ze doen niet aan trimzwemmen.

Alleen maar dat aqua-aerobic en aqua-joggen.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wat intensiever gaan zwemmen, maar ik vind het zo saai, dat baantjes trekken. Heeft iemand een tip om het een beetje op te leuken. Bestaat er zoiets als 'Start 2 Swim' (met Erica ) waarbij je volgens bepaalde schema's zwemt en zo je conditie opbouwt. En ja, ik snap wel dat ik niet met een koptelefoon op kan gaan zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Dan beginnen wij toch die Start 2 Swim!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets gevonden met schema's voor het zwemmen.

zwemschema

Hopelijk doet de link het!





Het slaat nergens op, ik kan geen zwemschema meer vinden!

Het is wel een aardige site om je gewicht en dan vooral het verlies ervan bij te houden.

Ik ga verder opzoek naar zwemschema's!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Die site ziet er leuk uit, ga me eens even aanmelden!

Ik kan nog wel tips én hulp gebruiken voor mijn sportieve leven!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
@Nikki: Ik heb trimzwemmen gevonden via de site van een zwemvereniging. Ik zou dus gaan zoeken welke zwemverenigingen er allemaal zijn in jouw buurt en wat ze aanbieden. Op de paginaá van de gemeentelijke zwembaden zelf was er namelijk niets over te vinden.



@Rubis, ik haal de uitdaging met name uit het feit dat ik iets wil leren wat ik nog niet kan: borstcrawl. Verdere afwiseling heb ik alleen in mindere mate nodig. Voorbeelden:

Wissel je zwemslagen en je doel per baantje of per enkele baantjes af: baantje borstcrawl, baantje rugcrawl, baantje borstcrawl, baantje gecombineerde rugcrawl, baantje vlinderslag. Verzin ook zelf slagen: schoolslag met je armen terwijl je benen de borcrawlslag doen en andersom. Om-en-om één schoolslag en één slag rugcrawl is ook een leuke. Een baantje met alleen je benen, dan een baantje met alleen je armen. Een paar baantjes je techniek zo zorgvuldig mogelijk uitvoeren zonder op je snelheid te letten. Een paar baantjes zo snel mogelijk zwemmen (sprinten) en proberen om met zo min mogelijk slagen de overkant te halen (kracht). Met die laatste 2 kun je goed vooruitgang meten: na een paar weken kun je in dezelfde tijd meer baantjes zwemmen, of het langer volhouden om baantjes op je topsnelheid te zwemmen, en heb je minder slagen per baantje nodig.



Ik doe dit nog in iets mindere mate maar haal veel plezier uit bovenstaande dingen. Ik krijg er meteen weer zin in!
Die site ziet er wel leuk uit maar ik mag de zwemschema's pas zien als ik me aanmeld, kennelijk.

Ik kan alleen de eerste regel lezen: dat je het best kunt beginnen met leren 250 m ater elkaar te zwemmen. Nou, dat lukt wel, ik zwem minstens 500 meter. Gisteren heb ik meer dan een kilometer gezwommen. Ben dus niet meteen getriggerd om me aan te melden.



Naar aanleiding van een tip op het topic calorieen bijhouden heb ik me een paar dagen geleden aangemeld op www.valtaf.nl Als je alles invult wat je doet (ook slapen etc) en alles wat je eet zie je of je meer of minder binnenkrijgt dan wat je verbruikt. Maar goed, die site gaat verder niet over zwemmen. Ik wil gewoon 5 kilo kwijt
Alle reacties Link kopieren
schema

Dit is wel een goede site voor zwemschema's.
Erik is de Mol en HPL de Lul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven