Mode & Beauty alle pijlers

Haaruitval gestopt door ijzertabletten te slikken!

31-12-2008 08:13 765 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Meiden,



Als jullie ook last hebben van veel haaruitval en je kan geen oorzaak aanwijzen, laat dan bloed prikken en vraag om de uitslag van je ferritine/ijzerwaarden. Als deze te laag zijn, ga dan vooral aan de ijzersupplementen, want ijzer is essentieel voor gezonde haargroei! Mijn haar is voor 2/3 uitgevallen doordat ik te weinig ijzer in mijn bloed had en sinds een half jaar ben ik aan de ijzertabletten. Nu is mijn haaruitval eindelijk gestopt en ik heb weer nieuwe, gezonde haargroei!!

Dit wilde ik even met jullie delen en ik hoop dat jullie er wat aan zullen hebben!



Liefs Bettyyy
Alle reacties Link kopieren
Heey Weelassie,

mijn ferritine is nu helemaal op peil; volgensmij iets van 120.. prima dus!!! Het gaat nogsteeds super met mn haar; en ik ben, net als jij, ongelooflijk verrast dat het zo goed blijft gaan: ik ben zoooo dankbaar hiervoor! Ik dacht namelijk echt dat ik kaal zou worden... Nou, mooi niet dus:)

Liefs Bettyyy
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bettyyy, dank voor je reactie. Bij mij is het dus nog maar de vraag of het aan mn ijzer ligt. Dat wordt afwachten.



Kijk je trouwens wel uit dat je ijzerwaarde niet te hoog wordt? Het schijnt namelijk regelmatig voor te komen dat mensen met een ijzertekort te lang (en te veel) ijzer voorgeschreven krijgen met als resultaat ijzerstapeling...
Alle reacties Link kopieren
Mijn bloed wordt om de 3 mnd geprikt, dus ik sta onder controle. Sterkte Weelassie! Hoop dat de supplementen bij jou ook effect gaat hebben.
Alle reacties Link kopieren
Oke goedzo
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen dat de ijzertabletten bij jou wél hebben geholpen. Bij mij namelijk (al na bijna een jaar slikken) helemaal niet...
Alle reacties Link kopieren
Had je wel een groot ijzertekort Pastel?
Alle reacties Link kopieren
even een waarschuwing: teveel ijzer leidt tot ijzerstapeling en belast je lever en hart en bloedvaten! Dus ga niet op eigen houtje ijzertabletten slikken.

Het komt bij vegetariërs nog weleens voor dat ze een ijzertekort hebben, let dan op combinatie van ijzerrijke voeding (volkoren producten, noten, zaden, peulvruchten) in combinatie met vitamine C rijke producten. Zwarte en groene thee, melkproducten en koffie remmen de ijzeropname dus deze niet tegelijkertijd met je eten nemen.

Maar ga niet zonder doktersadvies aan de ijzertabletten, je kunt daar trouwens ook haaruitval van krijgen, van teveel ijzer!
Alle reacties Link kopieren
quote:Weelassie1984 schreef op 17 januari 2009 @ 19:32:

Had je wel een groot ijzertekort Pastel?Volgens mijn dermatoloog wel. Maar zelfs nadat ik geen ijzertekort meer had moest ik gewoon door blijven slikken.. Ook al gaf het geen verschil. Ze nemen me daar gewoon niet serieus.. Waarschijnlijk pas als ze kale plekken zullen zien *zucht*
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de chinese voedingsleer zijn deze producten goed om je bloed te voeden:

zoete rijst, peterselie, bonen, vijgen, druiven, kelp, zeewier en algen, mosselen, brandnetel (heb je thee van), groene bladgroenten (maar niet te vaak achter elkaar ivm nitraat), sardientjes, tempeh, waterkers, kersen, dadels,



en balans in activiteit en rust.



En wat niet goed is lijkt mij wel bekend (verzadigde vetten, suiker, zoetstoffen, bewerkte en kant en klare voedingsproducten).
Alle reacties Link kopieren
Dag Betty,



Ik heb ook enorm veel haaruitval gehad en sinds ik ferricure neem nu al 4 maanden is het een pak minder. Heeft het gebrek aan ijzer ook invloed op het haar dat niet is uitgevallen; Zijn die dunner van draad geworden; Ik heb het idee dat er nu bij mij ook van die kortere slechte haar uitvallen. Is dat normaal denk je? Mijn ferritine gehalte was iets van een 21 denk ik.

Dankje voor je reactie. groetjes
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschil is er toch tussen huisartsen wat betreft het voorschrijven van ijzerpillen bij een tekort. Het is toch te vreemd dat de een wel pillen voorgeschreven krijgt bij een ferritinewaarde van 21, en de ander niet bij een waarde van 7?



Machista, wat ik van Bettyyy begrijp is dat inderdaad ook haar haren zelf veranderd zijn; dunner en lichter van kleur.
Alle reacties Link kopieren
Hej Weelassie,

Had jij dan een waarde van 7? Dat is toch wel héél laag. Moest jij geen ijzer slikken dan? Mijn dermatoloog wist mijn haaruitval hieraan meteen te linken. groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ja, mijn ferritinewaarde was op een gegeven moment (juni '08) nog maar 7 en tóch kreeg ik niks voorgeschreven. Begin december '08 was het gestegen naar 20. In december ben ik weer vlees gaan eten en ben ik 20 mg. ijzer per dag (ipv. om de dag) gaan slikken. In februari/maart laat ik mijn bloed opnieuw prikken. Hopelijk ligt mijn waarde dan rond de 40.
Alle reacties Link kopieren
Oh trouwens, mijn dermatoloog denkt ook niet dat het aan mijn ijzerwaarde ligt, die optie veegde ze meteen van tafel. Terwijl ik op internet lees dat een ferritinewaarde van onder de 40 al kan leiden tot haaruitval en dat je een waarde van 70 moet hebben voor gezonde hergroei. Maargoed, het zou natuurlijk ook kunnen dat de oorzaak toch ergens anders ligt dan bij mijn ijzerwaarde. Haaruitval kan zoveel oorzaken hebben...
Alle reacties Link kopieren
Weelassie, kijk ff op jouw topic actinger shampoo tegen haaruitval. Misschien is Neoderma shampoo wat voor jou?



Bruinoog
Alle reacties Link kopieren
Heey Machista,

Het klopt dat een gebrek aan ijzer de structuur van je haar verandert: bij mij werden mijn haren (zoals Weelassie al zei) dunner, lichter en poreuzer. Toen ik een paar maanden aan het ijzer ging, werd mijn haar donkerder en dikker en kreeg ik dus hergroei. Dat over die korte haren die uitvallen; dat had ik in het begin ook, maar die werden dus uiteindelijk wel vervangen door gezonde haren. Ik hoop dat het ijzer bij je aanslaat!!!!! Ik help je duimen. Jij ook veel sterkte lieve Weelassie; ik denk echt dat het bij jou ook aan een ijzergebrek ligt; want jouw waarden zijn slechter dan die van mij (destijds)!! Dus slik a.u.b meer ijzer dan je nu doet. 3x 200 mg. is echt nodig; anders zal je geen verschil gaan merken. Nogmaals succes.

Liefs Bettyyy
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bettyyy, ik denk dat ik mn volgende bloeduitslag nog even afwacht en als mn ferritinewaarde dan nog niet veel is gestegen ga ik op zoek naar een goede dokter die mn ijzertekort en haarprobleem serieus neemt. Soms heb ik echt de neiging om alle informatie van internet uit te printen en die in een pakketje naar mijn huisarts en dermatoloog op te sturen...
Alle reacties Link kopieren
Heeft jouw dermatoloog trouwens nog iets gezegd over de vooruitzichten? Kan je haar weer even mooi worden als voor het ijzertekort?
Alle reacties Link kopieren
lieve betty, dankjewel voor je reactie; het doet me hopen dat ik ooit m'n eigen haardos terugkrijg; Ben jij bekend met het verlies van haar volgens mannelijk patroon, nl alopecia androgenetica; Het zou erfelijk zijn; Ik moet zeggen dat dat patroon van haaruitval sterk gelijkt op het patroon van haaruitval door ijzergebrek. Ik heb niemand in de familie die dit heeft, maar begon voor mezelf al het ergste te vrezen; Ik ben blij dat je het verhaal van het verlies van die korte haartjes ook herkend;

Enorm bedankt voor je reactie; Meiden succes verder hiermee, we komen er wel uit; Groetjes



Weelassie,



Ga zeker naar een andere dermatoloog die weet waarover zij spreekt, want ferritine van slechst 7 , is echt een enorm ijzertekort.

Helaas zijn er dermatologen die hier blijkbaar niet van op de hoogte zijn; We zouden ze inderdaad naar een aantal webpagina's moeten verwijzen...dada
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat jullie wat aan mijn verhaal hebben! Mijn dermatoloog heeft gezegd dat ik HEEL mijn haardos terugkrijg; dus ik ben supergelukkig. Machista: eerst dacht ik ook dat het bij mij om Alopecia Androgenitica ging... omdat de uitval inderdaad sterk op die van een ijzertekort lijkt; maar gelukkig was dit niet het geval.

Liefs Bettyyy
Alle reacties Link kopieren
Hej Bettyyy, welke ijzersupplementen neem jij. Ik neem 1x per dag 's morgens een pilletje ferricure (van 200 denk ik).

Volgens mijn derma wordt dit 's morgens voor het ontbijt het best opgenomen. Op welke tijdstippen neem jij die van jouw?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Bettyyy, hoe is bij jou de overgang van haaruitval naar gezonde haargroei verlopen? Werd de uitval langzaam steeds minder of wisselden periodes met veel uitval zich af met periodes met weinig uitval en werden die eerste periodes steeds minder? Of, stopte het gewoon van het ene op het andere moment?



En die nieuwe haren, kwamen die later dan de haaruitval gestopt was of ongeveer tegelijk? Hoe merkte je voornamelijk dat je uitval minder werd, doucheputje, borstel, minder haren op je kleding?
Alle reacties Link kopieren
quote:machista schreef op 22 januari 2009 @ 11:31:

Hej Bettyyy, welke ijzersupplementen neem jij. Ik neem 1x per dag 's morgens een pilletje ferricure (van 200 denk ik).

Volgens mijn derma wordt dit 's morgens voor het ontbijt het best opgenomen. Op welke tijdstippen neem jij die van jouw?



Ik slik 3 x daags 200 mg. "Ferrofumaraat". Een half uur voor elke maaltijd. (let op dat je ijzer niet samen met een melkproduct inneemt, want dan neem je de ijzer niet in je lichaam op) Het is handig ijzer in combinatie met vitamine C in te nemen; want dit zorgt dus voor het tegenovergestelde: een goede opname.

Liefs Bettyyy
Alle reacties Link kopieren
quote:Weelassie1984 schreef op 23 januari 2009 @ 09:58:

Hoi Bettyyy, hoe is bij jou de overgang van haaruitval naar gezonde haargroei verlopen? Werd de uitval langzaam steeds minder of wisselden periodes met veel uitval zich af met periodes met weinig uitval en werden die eerste periodes steeds minder? Of, stopte het gewoon van het ene op het andere moment?



En die nieuwe haren, kwamen die later dan de haaruitval gestopt was of ongeveer tegelijk? Hoe merkte je voornamelijk dat je uitval minder werd, doucheputje, borstel, minder haren op je kleding?



Mijn haaruitval stopte niet van de ene op de andere dag; het was een heeel lang proces. De ene keer verloor ik opeens 200 haren, de andere keer 100, dan weer 300 toen opeens 50 haren, etc. Voorheen was mijn haaruitval altijd stabiel van rond de 150/200 haren per dag. Het ging pas zo fluctureren nadat ik begonnen was met het slikken van ijzer. Toen verloor ik opeens allemaal lange, oude haren en hele kleine ienie-minie haartjes, met heel weinig pigment en heel "eng" dun.

Mijn nieuwe haren kwamen al, toen mijn haaruitval nog bezig was. Eigenlijk was het eerste dat ik opmerkte dat mijn haar opeens donkerder van kleur werd en dat ik nieuwe, dikke haartjes uit mn staart zag piepen aan de voorkant; want het gebeurde eerst alleen aan de voorkant! Later verspreidde dit zich over mijn verdere hoofhuid. Ik merkte dat mijn haaruitval minder werd, tijdens en wassen en dat ik minder haren op mijn schouders/kleren vond.

Ik ben hier nog elke dag zo dankbaar voor; ik kan mijn haar weer los dragen, zonder me zorgen te hoeven maken over mijn haaruitval! Ik gun dit jullie ook, lieve meiden! Ik weet wat een ***proces dit is; ik heb het 4jaar lang aan den lijven ondervonden...

Maargoed; verleden tijd!:) Oja, stress en haaruitval zijn ook onlosmakelijk met elkaar verbonden... keep that in mind, please! Ik was al die vier jaar zo gestressed over mijn haaruitval.. ik leek wel een tikkende tijdbom die elk moment kon ontploffen. Toen ik merkte dat het iets beter ging; kreeg ik vertrouwen en kon ik de stress uit mijn lijf ook elimineren.. ik denk dat dit ook veel heeft geholpen aan mijn herstel-proces.

Liefs Bettyyy
Alle reacties Link kopieren
Hej Betty,

Als ik jouw verhaal zo lees ,komt dat volledig overeen met wat ik heb meegemaakt. Die kleine pigmentloze haartjes enzo komt mij heel bekend voor. Bij mij is de haaruitval ook beginnen schommelen nadat ik met die ijzertabletten ben beginnen slikken. Elke dag verloor ik een andere hoeveelheid haar dan de dag voordien. Ik ben denk ik 1/2 van mijn haar verloren, maar heb het idee dat het nu gestabiliseerd is; Ik verlies veel minder haar nu.

Dagelijks misschien 20 en bij het wassen en kammen 50.

Het maakte mij vooral bang dat ik die korte pigmentloze haartjes verloor, die volgens jouw worden vervangen. Ik vond het héél eng omdat ik dacht te maken hebben met de hormonale haaruitval.

Komt haaruitval voor bij jullie in de familie. Kon de dermatoloog duidelijk uitmaken dat het niet om de erfelijke variant ging.

Hoeveel maanden heeft het geduurd vooraleer de uitval volledig gestabiliseerd was. Groetjes en bedankt voor de info. Er zijn trouwens weinig mensen die hier nog eens een bezoekje komen brengen nadat hun haaruitval probleem is opgelost , dus dankjewel hiervoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven