Wie wil er een extra topic met strengere napraat?

16-12-2014 18:00 385 berichten
Eentje waar niet offtopic gepraat mag worden, waar alleen ban's en beleid besproken mogen worden?



Dus we houden napraat deel 13/14 enz. zoals die nu is.

Die we Napraat met offtopic kletsen noemen en dan een nieuwe schone voor de niet kletsers?

Zeg Napraat niet offtopic kletsen deel 1?





Een discussie over het huidige napraat en de invulling hoeven we hier niet nog eens te houden denk ik?

Dat is al 13 delen lang aan de gang en de opperMod vind dat er offtopic geklets mag worden.



AANVULLING: Ik vind het topic zoals het nu is met oftopic geklets af en toe prima. Als ik wat wil weten lees ik even terug of vraag het gewoon. Maar zo denkt niet iedereen er over, vandaar mijn vraag.



Aanvulling nummer 2: Ik zie weinig animo voor een droog napraat topic op een paar forummers na.



Mochten er toch nog heel veel forummers komen na deze post die daar echt naar verlangen... je staat vrij om dat verlangen kenbaar te maken bij de Mods. Ik ga niet een extra topic aanvragen.

Extra napraat topic voor NIET offtopic praat?

Totaal aantal stemmen: 118

Ja, graag. (42%)
Nee, niet nodig. (26%)
Kan me niet boeien... (31%)
Welke dumbnut kwam er sowieso met het idee voor dit topic
quote:StoraHuntur schreef op 16 december 2014 @ 21:35:

Welke dumbnut kwam er sowieso met het idee voor dit topic JIJ
quote:Annapalona schreef op 16 december 2014 @ 21:36:

[...]





JIJ O, dan was het een heel goed idee
quote:Nouschi schreef op 16 december 2014 @ 21:14:

Niet eens met de beschouwing. Er zijn een aantal forummers die nu niet komen omdat er gekletst wordt ipv nagepraat. Jammer vind ik.Ja, en anders komen er een hoop forummers niet, omdat er niet gekletst mag worden. Dat zou ik jammer vinden.
Ik kan maar niet snappen wat het probleem is met ergens anders kletsen dan op Napraat.



Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

- territoriumdrift. Mensen ervaren Napraat als 'hun' plek, waar ze niet weggejaagd willen worden. Een soort hanggroepjongeren bij het klimrek die volhouden dat de incidentele kleuter best in de walm van hun jointjes mag klimmen, zij zijn de beroerdste niet.

- op Napraat mag iets wat elders niet mag, namelijk roddelen over andere topics en forummers. Ook een hanggroep, maar dan zo eentje die luidkeels commentaar levert op iedereen die er voorbij komt. Of die alleen maar giechelt. "Wat? Wij doen niks!"



Hoe dan ook, één ding is zeker: het is géén groepje.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 17 december 2014 @ 09:00:

Ik kan maar niet snappen wat het probleem is met ergens anders kletsen dan op Napraat.



Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

- territoriumdrift. Mensen ervaren Napraat als 'hun' plek, waar ze niet weggejaagd willen worden. Een soort hanggroepjongeren bij het klimrek die volhouden dat de incidentele kleuter best in de walm van hun jointjes mag klimmen, zij zijn de beroerdste niet.

- op Napraat mag iets wat elders niet mag, namelijk roddelen over andere topics en forummers. Ook een hanggroep, maar dan zo eentje die luidkeels commentaar levert op iedereen die er voorbij komt. Of die alleen maar giechelt. "Wat? Wij doen niks!"



Hoe dan ook, één ding is zeker: het is géén groepje.Spijker op zijn kop!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook een beetje flauw dat er nu gezegd word dat er mensen zijn die een "droog" napraattopic willen. Waar absoluut geen off topic postings gedaan mogen worden.

Zo is het helemaal niet, het moet een napraat zijn met af en toe een offtopic. Nu is het andersom, en daar is de napraaat niet voor bedoeld. Kletsgroepjes kunnen overal een plekje vinden, waarom moet dat nou perse daar?
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 17 december 2014 @ 09:00:

Ik kan maar niet snappen wat het probleem is met ergens anders kletsen dan op Napraat.



Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

- territoriumdrift. Mensen ervaren Napraat als 'hun' plek, waar ze niet weggejaagd willen worden. Een soort hanggroepjongeren bij het klimrek die volhouden dat de incidentele kleuter best in de walm van hun jointjes mag klimmen, zij zijn de beroerdste niet.

- op Napraat mag iets wat elders niet mag, namelijk roddelen over andere topics en forummers. Ook een hanggroep, maar dan zo eentje die luidkeels commentaar levert op iedereen die er voorbij komt. Of die alleen maar giechelt. "Wat? Wij doen niks!"



Hoe dan ook, één ding is zeker: het is géén groepje.







Punt 2 is het hele eieren eten. Op napraat mag ongestraft vuil worden gespoten over andere forummers. Daarom wil men er niet weg.
.
quote:korenwolf schreef op 17 december 2014 @ 09:00:

Ik kan maar niet snappen wat het probleem is met ergens anders kletsen dan op Napraat.



Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

- territoriumdrift. Mensen ervaren Napraat als 'hun' plek, waar ze niet weggejaagd willen worden. Een soort hanggroepjongeren bij het klimrek die volhouden dat de incidentele kleuter best in de walm van hun jointjes mag klimmen, zij zijn de beroerdste niet.

- op Napraat mag iets wat elders niet mag, namelijk roddelen over andere topics en forummers. Ook een hanggroep, maar dan zo eentje die luidkeels commentaar levert op iedereen die er voorbij komt. Of die alleen maar giechelt. "Wat? Wij doen niks!"



Hoe dan ook, één ding is zeker: het is géén groepje.

Ik denk dat je daar gelijk hebt. Deels. Ik kwam er regelmatig, maar als je dan iets zegtwat verkeerd valt, desnoods in een ander topic, dan wordt je dat tot in den treure nagedragen. En het uitvechten van fitties daar vind ik wat triestig. Net als het benoemen van je eigen fitties in andere topics, zodat de rest je kan komen helpen.



Dat maakt dat ik grotendeels afhaak, het krijgt de neiging om een soort incrowd gebeuren te worden en dan is zeggen dat mensen gewoon mogen inbreken wel heel vriendelijk, maar in praktijk kun je de deksel behoorlijk op je neus krijgen.



Aan de andere kant vermoed ik dat bij elk napraattopic wat langer loopt, dus niet de incidentele na een rel, dit verschijnsel voorkomt. Er valt gewoon niet zoveel na te praten op een forum over het algemeen. En de mensen die tot in den treure willen inhakken op het moderatiebeleid zijn eigenlijk net zo sneu.



De napraat is nuttig als er iets speelt, maar 99% van de tijd speelt er niet zoveel, of je moet zaken zoals dat topic van Bente enórm opblazen en uit z'n verband trekken, dan kun je er een paar pagina's mee vullen.



Ik denk dat een napraat alleen werkt als het incidenteel is. Anders zullen er altijd mensen blijven hangen of mensen ontevreden zijn omdat er gekletst wordt.
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel is dan weer dat de mensen die zich voorheen geroepen voelden om zich af te reageren ín het topic van iemand, en daar (uit verveling en/of geldingsdrang) rotopmerkingen maakten, dat nu vooral in napraat doen. Het scheelt wel wat sneren in de topics zelf en als je napraat vermijdt hoef je er ook niet mee geconfronteerd te worden. Maar dat was niet de bedoeling van napraat natuurlijk.

Tweede voordeel is dat je de ware aard van sommige forummers leert kennen, nu ze zich ongestraft kunnen laten gaan. Is soms erg verhelderend.
.
Dat is waar. Maar volgens mij mag je in elk willekeurig kletstopic ook gewoon zeggen 'heb je gelezen wat ... nu weer zegt in topic ....' En is dat helemaal niet verboden.



En eerlijk gezegd denk ik dat zeggen 'die en die is volgens mij ook nep' in een kletstopic je ook niet meteen op een ban komt te staan. Ik heb er igg nog nooit een waarschuwing voor gehad en ik roep dat ook nog weleens in een topic zelf.



De regels zijn helemaal niet zó strikt, tenzij je continue de regels overtreedt, dan zul je wat sneller een maatregel krijgen. Maar bij normaal forummen en dan onder het kletsen in een 'uitgerekend in juli' kletstopic roepen dat forummer x volgens jou een troll is, zul je volgens mij niet meteen gezeik krijgen.
En je aanvulling is zeker waar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 17 december 2014 @ 09:32:

Dat is waar. Maar volgens mij mag je in elk willekeurig kletstopic ook gewoon zeggen 'heb je gelezen wat ... nu weer zegt in topic ....' En is dat helemaal niet verboden.



En eerlijk gezegd denk ik dat zeggen 'die en die is volgens mij ook nep' in een kletstopic je ook niet meteen op een ban komt te staan. Ik heb er igg nog nooit een waarschuwing voor gehad en ik roep dat ook nog weleens in een topic zelf.



De regels zijn helemaal niet zó strikt, tenzij je continue de regels overtreedt, dan zul je wat sneller een maatregel krijgen. Maar bij normaal forummen en dan onder het kletsen in een 'uitgerekend in juli' kletstopic roepen dat forummer x volgens jou een troll is, zul je volgens mij niet meteen gezeik krijgen.Jawel, op trolhunten en trolhinten werd vlak voor napraat werd geopend behoorlijk streng gemoderdeerd. Het was een van de dingen die opeens oficieel wél mochten. Wat ik trouwens prima vind hoor. Maar waarom het in napraat wel mag en in een topic niet, daar snap ik dan weer niks van. Ik vind het een beetje achterbaks zelfs, om het juist niet in het topic zelf te doen maar in de zijkamer. Maar goed, daar word je dan toe gedwongen door de mods.
.
Ik heb altijd gewoon mijn twijfels geuit, ook in topics zelf, als ik ergens aan twijfelde, en ik heb daar nog nooit een ban of waarschuwing voor gehad. Het ligt ook een beetje aan de toon denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wat me trouwens ook opvalt, is dat vaste bezoekers van napraat tegenwoordig ook op elkaar gaan inhakken, als er even geen andere topics/forummers zijn om te bekritiseren. Misschien dat het kliekje daardoor vanzelf wel uit elkaar gaat vallen. De een na de ander laat zich al anonimiseren.
.
Dus als de napraters pagina's lang kletsen over paarden en parfum is dat irritant, en als ze kletsen over het forum kan dat eigenlijk ook niet. Ingewikkeld hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis2.0 schreef op 17 december 2014 @ 09:37:

Ik heb altijd gewoon mijn twijfels geuit, ook in topics zelf, als ik ergens aan twijfelde, en ik heb daar nog nooit een ban of waarschuwing voor gehad. Het ligt ook een beetje aan de toon denk ik.Ik wel. Maar dat lag vast aan de 'toon'. Wat is dan weer onzin vind. Kijk naar de inhoud van een bericht en ga niet modereren op zoiets subjectiefs als toon.
.
quote:skurar schreef op 16 december 2014 @ 20:04:

[...]







Af en toe laat ik mijn ogen gaan over dat napraattopic. Er wordt enorm gekletst en enorm gepraat en vaak genoeg ook tegelijkertijd.

Mij doet deze discussie denken aan het klassieke geval van de 'zwijgers' versus de 'praters' in een groep. De eerste vinden dat ze te weinig aandacht krijgen of ruimte om hun zegje te doen. Die tweede groep zegt dat: laat het dan weten als je wat wilt vertellen. Houden wij ons mond. Zijn de zwijgers boos. Omdat ze nu met hun neus op de eigen verantwoordelijkheid worden gedrukt. Moeten ze ineens actie gaan ondernemen, dat was natuurlijk niet de bedoeling.....



Nou, nee hoor. Ik behoor dan blijkbaar tot de boze 'zwijgers' omdat ik een breed gedragen, drogere Napraat wil?



Ik zal het nog eens proberen uit te leggen: het is niet omdat ik aandacht of ruimte wil, maar omdat een centrale plek voor de (na)beschouwingen mij fijn lijkt. Als ik gezellig wil kletsen, zou ik me gewoon aansluiten hoor, vind de kletsers verder prima forummers. Maar daar heb ik dus geen behoefte aan.



Ik wil graag even snel (!) een blik kunnen werpen op hetgeen leeft op het forum. En indien tijd/zin/aanleiding zelf iets typen. Dat kan op huidige kletstopic ook. Maar dan zit je daar met 5 man en een paardenkop tussen de kletsverhalen door wat na te praten omdat gros van forummers Napraat links laat liggen. En dat vind ik jammer. Helemaal als je bedenkt dat een kletstopic met 1 klik is aangemaakt. En er van Napraat (met vrijere regels) maar 1 versie is.



Kortom: meer meningen en een meer gevarieerde input op Napraat lijkt me boeiend en zinvol.
quote:impala schreef op 17 december 2014 @ 09:42:

[...]





Ik wel. Maar dat lag vast aan de 'toon'. Wat is dan weer onzin vind. Kijk naar de inhoud van een bericht en ga niet modereren op zoiets subjectiefs als toon.Het maakt nogal verschil of je zegt 'stomme trol, denk je dat we hier in trappen' en iets soortgelijks om het bericht herhaalt zodat het topic ontspoort, of dat je aangeeft dat dingen niet kloppen en je twijfelt aan het verhaal en het daar ik houdt (en met een beetje mazzel pikt iemand het op en laat het uit de hand lopen )
quote:Thordis2.0 schreef op 17 december 2014 @ 09:45:

[...]



(en met een beetje mazzel pikt iemand het op en laat het uit de hand lopen )Delegeren is een schone zaak .
quote:vivamila schreef op 17 december 2014 @ 09:43:

[...]





Kortom: meer meningen en een meer gevarieerde input op Napraat lijkt me boeiend en zinvol.Nou, kom maar op dan. Het staat je volledig vrij het geklets onder te komen sneeuwen met je meningen en input hoor. En dat zeg ik niet om vriendelijk over te komen, dat meen ik. Bepaalde kletsonderwerpen op de napraat (zoals voornoemde parfum en paarden) boeien mij ook voor geen meter, hoewel ik me er nou ook weer niet aan erger. Dus als iemand dan 'in komt breken' is ie wat mij betreft van harte welkom hoor .
quote:korenwolf schreef op 17 december 2014 @ 09:00:

Ik kan maar niet snappen wat het probleem is met ergens anders kletsen dan op Napraat.



Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

- territoriumdrift. Mensen ervaren Napraat als 'hun' plek, waar ze niet weggejaagd willen worden. Een soort hanggroepjongeren bij het klimrek die volhouden dat de incidentele kleuter best in de walm van hun jointjes mag klimmen, zij zijn de beroerdste niet.

- op Napraat mag iets wat elders niet mag, namelijk roddelen over andere topics en forummers. Ook een hanggroep, maar dan zo eentje die luidkeels commentaar levert op iedereen die er voorbij komt. Of die alleen maar giechelt. "Wat? Wij doen niks!"



Hoe dan ook, één ding is zeker: het is géén groepje.Mooie analyse ;) Maar volgens mij mag elke kletskous zich wel aansluiten en gezellig meedoen met het pb-en en zwaaien. Denk dat kletsers ook graag blijven hangen omdat ze zich er thuis voelen (ook eens een eigen clubje hebben) en omdat het het enige kletstopic is wat meelezers heeft (die tussen kletsen door nog hoop hebben op boeiende info). Dus je zit daar niet in een hoekje alleen tegen elkaar te lullen. Wat waarschijnlijk bijdraagt aan je belangrijkheidsgevoel.
Ik denk dat elk kletstopic meelezers heeft.
quote:Miss.Innuendo schreef op 16 december 2014 @ 21:24:

[...]





Tja, waarom dat Napraat-Kletstopic niet loopt.....als jij het weet mag je het zeggen.



Omdat er geen behoefte aan was, denk ik. Want in het Napraat mag er ook offtopic gekletst worden.



Ik zie dit argument wel vaker gebruikt worden, maar daarmee sla je de hele discussie dood. De discussie gaat ook niet over wat mág. Want puur dat het mag, wil nog niet zeggen dat iedereen het prettig vindt. Kennelijk is er toch een hele groep mensen die zich stoort aan het hoge "klets-gehalte" en daar zou best rekening mee kunnen worden gehouden.



Verder eens met korenwolf.
quote:Lady-Voldemort schreef op 17 december 2014 @ 09:52:

[...]





Nou, kom maar op dan. Het staat je volledig vrij het geklets onder te komen sneeuwen met je meningen en input hoor. En dat zeg ik niet om vriendelijk over te komen, dat meen ik. Bepaalde kletsonderwerpen op de napraat (zoals voornoemde parfum en paarden) boeien mij ook voor geen meter, hoewel ik me er nou ook weer niet aan erger. Dus als iemand dan 'in komt breken' is ie wat mij betreft van harte welkom hoor .Hahaha, nee ik heb momenteel niks. Behalve dit onderwerp dan. En dat kan mooi hier. Wat Thordis ook al schreef; kans is groot dat een droog topic vaak stil zal liggen. Helemaal prima juist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven