Omgaan met onmacht

01-05-2016 09:30 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Al mijn hele leven heb ik het gevoel een strijd te hebben met mijn onrechtsvaardigheidsgevoel. Uiteraard ben ik niet zielig, en zullen velen waarschijnlijk met mij delen dat veel in je leven onrechtvaardig is. Sterker nog, het hele leven is onrechtvaardig - en dat telt voor iedereen.



Nu snap en begrijp ik dat ik moet accepteren en loslaten van de onrecht als ik er 'vrij' van wilt zijn om echt eens te kunnen genieten van het leven. Maar om dat te kunnen doen begrijp ik ook dat dit moet en alleen echt volledig kan als ik dit doe zonder de emotie boosheid maar onder 'het is wat het is' doe. Ik lees en bespreek al veel, maar alsnog: Hoe doe je het?! Hoe pas je het echt toe in de praktijk?!



Of ik wil of niet, ik blijf boos en dat blijft dus ook in de weg staan. En ik weet veel, en rationeel lukt dit ook allemaal, maar het gaat om mijn gevoel. Het gevoel laat me maar niet los. Het is zeer vermoeiend en merk dat ik er onder door ga als dit nog lang door blijft gaan!



Kunnen jullie zeggen hoe jullie dit aan pakken? Hoe dit voor jullie werkt?

Alle tips zoals boeken ed alles is gewenst. Alvast bedankt!
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:strikjemetstippels schreef op 01 mei 2016 @ 10:42:

[...]



Jij ziet zo iets als onrechtvaardig, maar dat heeft er niks mee te maken. Of ik het onterecht vind dat iets onrechtvaardig is dat doet niets af van mijn vraag, nl: Hoe ga ik dat gevoel accepteren zonder er boos op te zijn ;)
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 01 mei 2016 @ 10:42:

..... Het is alleen dat je verder gaat met je leven en probeert opnieuw geluk te vinden.Deze neem ik mee. Bedankt
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 01 mei 2016 @ 10:18:

[...]



....Je gaat meer leven in het nu, zeg maar.Bedoel je er mee te zeggen dat acceptatie komt wanneer je gaat leven in het nu?
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:vivamila schreef op 01 mei 2016 @ 10:47:

Lastige mindset lijkt me dit. Ik denk totaal niet in die termen (rechtvaardig en onrechtvaardig). Ziekte, pech, nare mensen en de dood zijn kut en verdrietig. Maar het hoort nu eenmaal bij het leven. Het is niet iets wat het leven je 'aandoet'.



Ik probeer -indien mogelijk- het heft in eigen hand te houden. Misschien helpt dat jou ook? Dus niet boos zitten wezen, maar kijken wat je zelf kan doen om het leven fijner te maken?



Het is zeker erg lastig. Voor sommige lijkt het misschien een keuze, maar dat is het niet. Ik heb de gedachten nu, ik kan er wel voor kiezen om dit niet zo te laten. Dat probeer ik nu te doen ;)



Maar op het moment dat een persoon je iets aan doet wat niet eerlijk is, dan zie je dat ook iets als iets bij het leven hoort ipv door de persoon?



Ik ga meenemen om ook te kijken wat ik kan doen om het leven fijner te maken. Bedankt!
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:WaaromPorque schreef op 01 mei 2016 @ 10:53:

Het is de kunst om het positieve uit die nieuwe situaties te halen en van daaruit verder te gaan.Zeker, maar ik vind dat op dit moment erg moeilijk doordat het onrechtvaardigheidsgevoel in de weg zit ;)
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 10:56:

Het leven is niet maakbaar, het wordt niet gestuurd door een of andere hogere acht, het overkomt je.

Het enige wat jij kan doen is keuzes maken.Mooi gezegd! Daar sluit ik me bij aan.
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 01 mei 2016 @ 11:01:

Onmacht, de boot missen, zijn dat niet twee verschillende dingen?



Je zegt dat je bang bent de boot te missen, en ergens anders zeg je dat je met onmacht wil omgaan.

Onmacht is loslaten, want je hebt niet de macht om het te veranderen. Doet mij aan de serenity prayer denken



God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,

Courage to change the things I can,

And wisdom to know the difference.



En angst de boot te missen is een combinatie van angst en focussen op wat je niet hebt ipv focussen op wat je wel hebt.



Met wilskracht en doorzettingsvermogen kunnen veel mensen hun leven een andere wending geven. Met het oog op wat je wel hebt zorg je voor een goede mindset die je doet opletten naar opportunities, nieuwe kansen, het geluk als het ware.



En iemand verliezen door dood, heel naar als iemand door de dood jong komt te overlijden, of door een wrede onterechte gebeurtenis. Bij sommigen zoals door ziekte terwijl er medicijnen zijn maar je bent te arm, is er veel te doen om dit te voorkomen, en je er voor in te zetten. Of te weinig eten, of door de bommen van mensen die weer oorlog uitvoeren. Vreselijk. Dood wat te voorkomen is, dood wat niet te voorkomen is, ook dat kan veel uitmaken. Maar achteraf kan je niks meer doen. Je kan je wel inzetten voor anderen in omstandigheden die je onrechtvaardig vindt. Onrecht aan pakken is mensen werk. Als je je geroepen voelt denk ik dat je daar voor in moet zetten, het is je roeping.



En als je zit in het gevoel, mijn leven is shit, dan ben je teveel aan het navelstaren en helpt het je inzetten voor anderen heel goed. Mensen die jij kan helpen, die hulp nodig hebben. Gehandicaptenkamp in de zomer straks bijvoorbeeld of asielkatten hepen ik noem maar wat. Vluchtelingen helpen met de taal.





Dat zijn zeker 2 verschillende dingen! De boot denk ik alleen te missen als ik niet leer met onmacht - die ik nu ervaar uit onrechtvaardigheidsgevoel, maar kan ook anders - niet kan accepteren. Vandaar dat ik dat ook benoemde ;)



Mooi stukje!



Misschien is het ook mijn roeping, maar dat is mijn strijd soms. Is het niet dat ik het graag als een 'roeping' zie gewoon omdat ik het wil zien?



Ik kijk op dit moment niet als 'mijn leven is shit'. Ik ben een optimist en zal altijd positieve dingen zien, gelukkig! Maar navelstaren doe ik wel. Ik ben iemand die zich erg verantwoordelijk voelt, perfectionistisch ingesteld en vind dat je jezelf altijd moet veranderen om zo het beste uit jezelf te halen.

Ik zal me inderdaad voor anderen in (blijven) zetten.
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:Sprookjesbos schreef op 01 mei 2016 @ 11:10:

De zin die mij ontzettend heeft geholpen en nog steeds soms heel erg helpt, is: 'Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'.



Het hielp me ook heel erg om me te realiseren dat je jezelf in gedachten bepaalde zaken wel kan toe-eigenen, alsof je er recht op hebt, dat de maatschappij je iets verschuldigd is, maar dat dat je niets gaat opleveren.



Ergens voor gaan, je inzetten, er hard voor werken, of dat nou een studie is of uit een diep dal komen of wat dan ook, dat haalde voor mij het gevoel van onmacht en onrechtvaardigheid weg. Want door mezelf in te zetten nam ik de controle over mijn eigen leven.



Krijg ik nu opeens alles waar ik zo hard voor werk? Nee, ik zit te zwoegen op een sollicitatiebrief en ik word afgewezen, ik zorg goed voor mezelf en ik word ziek (om maar even wat voorbeelden te noemen). Vind ik dat eerlijk? Nee. Word ik er boos om en neem ik m'n omgeving iets kwalijk? Nee. Want het is wat het is. Ik kan me er ontzettend druk om gaan maken, maar als ik voor m'n gevoel alles heb gegeven wat ik te geven had in zo'n situatie, dan is daar de kous mee af.



Of zoals The Rolling Stones al zongen: You can't always get what you want. But if you try sometimes, well you just might find, you get what you need



Precies ja!

Deze zin is inderdaad erg mooi en neem ik mee: Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. Bedankt!



Jij zegt heel mooi het is wat het is, en ik snap dat ik zo moet denken. Maar hoe ik dat dus? :P Maar als ik het goed begrijp zeg jij dat te kunnen putten uit het weten dat je alles hebt gedaan wat je kon?



Mooie tekst inderdaad
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:Unpocoloco schreef op 01 mei 2016 @ 11:12:

Ken je EMDR therapie? Dat heeft mij echt geholpen los te laten en verder te gaan. Mijn leven is zoveel leuker geworden hierdoor.Bedankt voor de tip. Ik ken het niet, dus ga nu even Googelen!
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:Nicol87 schreef op 01 mei 2016 @ 11:16:

Onrechtvaardig betekent in mijn ogen dat je niet behandeld wordt volgens de regels terwijl je wel aan alle criteria voldaan hebt.

De situaties die jij noemt, daar zijn geen harde regels op van toepassing.

Wel een te verwachten standaard, voor bv levensduur of kwaliteit van leven en jij voelt je benadeeld omdat daar niet aan voldaan is. Helaas voldoen maar weinig mensen aan de verwachten standaard.

Hard gezegd, deal with it.En hoe kan jij hier mee dealen dan? Tips?
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 01 mei 2016 @ 11:21:

Ik snap het gevoel van oneerlijk en onrechtvaardig wel, het is niet onrechtvaardig alleen kan wel zo voelen. Het gevoel waarom overkwam ons dit... Met de nadruk op ons of de nadruk op dit.



Het leven is niet altijd maakbaar en helaas is niet alles te voorkomen, er overkomen je dingen en het enige wat je kan doen is kiezen hoe je er mee om gaat. Alsjeblieft blijft hangen in dit gevoel zal je je ook zo blijven voelen, als je het probeert los te laten en open staat voor andere dingen en er naar toe werkt om je eigen geluk te maken kan je veel meer worden dan wat je nu bent. Wat er gebeurt is kan niemand veranderen en niemand kan voorkomen dat er weer iets zo ongeofelijk rots gebeurt, je kan er wel zelf voor zorgen dat er meer is in je leven dan alleen de vervelende dingen die gebeurt zijn.



En openstaan voor geluk brengt ook mee dat er ook minder leuke dingen of vervelende dingen kunnen gebeuren. Dat je gekwetst kan worden, maar ik neem aan dat je meer wil dan je nu hebt. Dat je vooruit wil. En er is geen vooruitgang zonder risico's.





Weer mooi gezegd, bedankt.

Maar inderdaad, de keuze hoe je er mee om gaan. Alles komt op neer - en heeft te maken met keuzes. En ik wil nu kiezen om dingen - wat ik er ook maar van vind/beleef/etc kan accepteren en vervolgens los laten zonder boosheid. Maar hoe doe je dat dus?
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:pussywillow schreef op 01 mei 2016 @ 11:33:

Niet tegen onrechtvaardigheid kunnen of dingen niet goed kunnen loslaten zie je vaak bij een bepaalde persoonlijkheid/ karaktertrek en is inderdaad een moeilijke mindset als het leven als een beetje leuk wilt blijven ervaren en niet als een groot onrechtvaardig zwartgallig iets wat bol staat van de onrechtvaardigheid. Ben er helaas mee bekend maar er is zeker wel te leren hoe je hier beter mee om kunt gaan. Clichés als focussen op de positieve dingen in je leven, maar ook yoga/ meditatie helpen hier goed bij. Maar TO, je bent nu nog jong en op een leeftijd dat het goed is om over dit soort dingen na te denken en er wat mee te doen, zodat je er later minder last van hebt, want je krijgt net als elk ander nog genoeg teleurstellingen te verwerken.



Dank je, het is ook mede mindset, zeker! Vanuit een gebeurtenis komen je gedachten en daaruit komt de rest - zoals emoties van os onrechtvaardigheidsgevoel - vandaan. Via deze topic hoop ik nieuwe gedachten 'helpende geachten' te ontvangen.



Medivatie wil ik mee beginnen. Lijkt me wel erg moeilijk, haha
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:WaaromPorque schreef op 01 mei 2016 @ 11:37:

[...]





Ik heb ooit eens ergens gelezen dat kunnen omgaan met teleurstelling ed ook genetisch bepaald is. Ik ben benieuwd of dat eventueel klopt met TO.



TO, hoe gaan jouw ouders om met onmacht/teleurstelling?



Ik ben benieuwd waar je dat gelezen hebt. Heb je een bron?

Voor zover ik mijn ouders kan 'observeren' gaan mijn ouders er beide anders mee om. Zij hebben voorheen ook een strijd mee gehad, hoewel mijn moeder er altijd al makkelijker mee om ging. Zij kan inmiddels wel neer leggen bij het is wat het is, en mijn vader veel later ook.
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:Woldertje schreef op 01 mei 2016 @ 11:58:

Wat voor dingen maken je boos?



Ik heb werkelijk waar nog nooit iets in dergelijke mate toegelaten dat ik er langer dan een (paar) uur boos over ben. Waarom zou je? Boosheid is een energiekostende emotie.



Let it go.



Het is - naar mijn mening - de onrecht die mij is aangedaan die mij boos maken. Leugens, na leugens en andere - naar mijn mening - onacceptabel gedrag.



Het kost zeker veel energie en wil er ook echt graag vanaf. Maar ik ben niet zo zeer boos, soms even. Het is eigenlijk meer teleurstelling, gevoel van missen van controlle en dus onmacht.
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 01 mei 2016 @ 12:20:

[...]

Jij vind jezelf dus eigenlijk gewoon zielig. Je bent dus een Brigitte, heel zwaar leven.

Iets wat je zelf doet kan een ander niet afpakken. Als je altijd alles op anderen afschuift word het nooit wat natuurlijk.

Mooie leventje afgepakt.. Kom op nouJammer dat je dit zo opvat! Ik zeg niet voor niets dat ik niet vind dat ik zielig ben. Het enige wat ik vraag is hoe ik - terecht of niet - om kan gaan met het gevoel - en accepteren van het gevoel van onmacht/onrechtvaardigheid. Dat is gewoon vragen naar tips naar mijn idee...
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 01 mei 2016 @ 12:06:

[...]





Pure nieuwsgierigheid, wat voor dingen heb je dan mee gemaakt? Ik begrijp boosheid wel bij overlijden, mishandeling, ernstig ongeluk door een nalatige ander, misbruik ed, dan heb je er nog steeds niks aan om er in te blijven hangen natuurlijk. Maar uren boosheid om een te laat bezorgd pakket of het vroegtijdig overlijden van een partner of voor 40.000 euro opgelicht worden is wel wat anders in mijn ogen.



Eigenlijk maakt - naar mijn idee - het niet eens uit wat mij gebeurd is en of het terecht is of niet. Ik moet gaan accepteren en los laten. Het is wat het is en het komt als het komt. Mijn vraag is hoe jullie dat doen zodat ik er hopelijk van kan leren.



En het is zeker niet om een te laat bezorgen pakket ;) Nee zoals het overlijden, onacceptabel gedrag dat mensen me aan hebben gedaan zoals leugen naar leugen (en nee ik heb het dan natuurlijk niet over een klein iets) over bijv. financiën en daarmee in de steek gelaten worden met de 'troep', etc
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 01 mei 2016 @ 12:21:

Ik snap eerlijk gezegd niet wat rechtvaardigheid met doodgaan aan een ziekte met elkaar te maken heeft? Onrecht is iets wat door mensen aangedaan wordt, recht en onrecht zijn daden door mensen.

Onrechtvaardige dood is ter dood veroordeeld worden zonder dat je schuldig was, wat gebeurd. OF geen medicijnen krijgen die er zijn om je kind beter te maken omdat het te duur is, is onrecht. Of een kind vermoorden omdat de ouders gek zijn. Ik noem maar wat. Maar altijd heeft de menselijke handel en wandel een bepalende koers in dit. En daar kan je als individu wel wat aan doen, een beetje dan, door je in te zetten tegen mensenhandel, kinderprostitutie, amnesty international, etc etc.



Onrecht en dood van iemand jong, die door ziekte hier in ons land opgegeven is, want alles is gedaan eraan, geen medische missers, maar domweg de gevolgen van ziekte die niet meer te genezen is. Dan kom je niet op onrecht, maar op accepteren en zingeving. Accepteren dat de dood voor iedereen komt, soms vroeg, soms laat. Zingeving, voor de achterblijvers, het leven van de persoon herdenken, in je hart meenemen. En doorgaan met leven, jouw tijd om dood te gaan komt ook. En dan laat je anderen achter. En zo gaat de cyclus van leven en dood door.Begrijp ik hier goed dat je eigenlijk zegt dat mensen vroeg dood gaan niet onrecht is maar gewoon pech - of zoiets?
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 01 mei 2016 @ 12:27:

.....Je kan je inzetten voor veel dingen, maar dat betekend geen garantie op dat je het krijgt of behoudt. Het leven loopt ook haar eigen grillige weg, en daar heb je mee om te leren gaan. Je vecht dus nu tegen jezelf, niet zozeer tegen het leven. Jij moet leren omgaan met wat een gegeven is. En dat is geen onrecht, maar een vaardigheid. En het is niet erg dat je dat nu onder ogen komt, iedereen komt in zijn leven hun limits tegen en zijn bezig deze te overwinnen.



Misschien dat je domweg nog in de rouwverwerking zit, om het verlies van je vriend. En tijd en therapie zijn dan de ingredienten.



Het is inderdaad (ook?) een vaardigheid, en die hoop ik mede door deze topic te leren

Rouwverwerking denk ik al te hebben gehad, zo na ruim 9 jaren. Het is verder niet een echt specifiek iets.
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:Puntpaprika schreef op 01 mei 2016 @ 17:54:

Zinnetje wat mij wel eens helpt: who ever promised you life would be fair?

Ooit eens gehoord en al klinkt het hard, het relativeert voor mij wel.Bedankt! Mooie relativatie inderdaad
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 01 mei 2016 @ 18:36:

Boos zijn om de dingen die je overkomen of andere overkomen is ook een vorm van arrogantie (niet rot bedoelt). Ergens is dat het godgevoel, jij zou dus wel kunnen bepalen wat eerlijk is en niet en hoe het wel moet zijn en je wil daar absolute controle over want anders wordt je boos? Het kan juist heel prettig zijn dat niemand controle heeft over leven of dood, geluk of ongeluk. Het doet een appel op je vermogen om te leren met je emoties om te gaan en om kritischer naar je zelf te kijken en op onderzoek te gaan wat er binnen jouw mogelijkheden valt om wat aan de situatie te doen.



Onmacht is hulpeloos en passief terwijl dat een keuze is. Bijv: jij voelt je onmachtig over het bedrog van je exen. Door daar in te blijven hangen geef je ze nog steeds de macht om je slecht te voelen. Je kan ook kiezen om iets te gaan doen met je leven waardoor je duidelijk maakt naar je zelf dat jij meer bent dan een bedrogen woedende vrouw door meer te doen in je leven en meer te genieten zodat je hun bestaan vergeet. Zo geef je ze geen ereplek in je leven. Kinderen sterven aan ziekte en oorlog, wat kan jouw bijdrage zijn om hun leed te verlichten enz. Stap van het idee af dat je de macht hebt om te voorkomen maar wel om te verlichten. Woedend toekijken is makkelijk en comfortabel maar onrecht aanpakken kan verzachten als je daar aan doet wat binnen je mogelijkheden ligt.



Persoonlijk betaal ik zelf elk jaar 2 weken mijn eigen vrijwilligerswerk in het buitenland en dat doe ik met liefde en het blijft schrijnend dat het een druppel op de gloeiende plaat is maar ik doe wat ik kan.



Ik vat het niet rot op, daar is deze topic voor – jullie ideeën horen. Ik denk wel te begrijpen wat je bedoeld met arrogant, maar zou het zelf anders noemen. (weet nu niet zo goed hoe, sorry)

En moeten wij zelf niet 'bepalen' voor onszelf wat wij goed vinden, gezien er geen absolute waarheid bestaat? Voor alles is er wat te zetten, de wereld is grijs. Als we dat niet doen weet je toch ook niet wie je om je heen wilt hebben als vriend, etc?

Je hebt gelijk dat controle verlies me boos maakt. Ik zal hier meer bij gaan stil staan – er over na denken. Bedankt.



Het klopt dat onmacht – over het algemeen – een keuze is. Ik 'geef' inderdaad, vooral nu mijn ex, nog steeds de macht om te blijven hangen en me slecht te voelen. Maar moet ik nu zijn bestaan vergeten om dat niet meer te voelen? Is dat de enige manier? Ik wil dit inderdaad niet, want woedend hier staan vind ik niet makkelijk.

En de gedachten verandering “Het idee dat je de macht hebt om te voorkomen – naar – Je hebt niet de macht maar wel mogelijkheid van verlichting” vind ik erg mooi en ga hem proberen eigen te maken.



Mooi dat jij je zo in zet!
Your desire to change must be greater than you desire to stay the same
Het is niet zo dat je kan voorkomen dat je bepaalde emoties voelt maar je kan het wel ombuigen. Als je woede voelt maakt dat een enorme energie in je zelf los, dat is het moment dat je die energie in iets steekt wat ook veel energie kost. Dat kan een klus zijn (je muren een nieuwe kleur geven) de hokken schoonmaken op een kinderboerderij of gaan sporten. Die energie kwijtraken is vaak ook al de harde randjes van de woede afhalen maar geeft je ook een voldoening dat je iets zinvols hebt gedaan met die energie die wel positief is.



Woede zien we vaak ook, ten onrechte, als een straf naar de ander. Als jij morgen niet meer woedend bent op je ex heb je voor je zelf het gevoel dat hij er "makkelijk" vanaf komt. Dat is de vreemdste gedachte want jouw ex merkt niks van jouw woede of het interesseert hem niet terwijl het jouw leven belemmert. De emotie woede is alleen zinvol als je besluit om hem in mootjes te hakken. Dan heb je die energie en die emotie nodig want dan geef jij je zelf toestemming om al je principes overboord te gooien. Het is dus een menselijk gevoel maar net als angst wordt is het gevoel zelden van nut. Woede is net als angst (voor spinnen, pleinen, liften,vliegen) een emotie die je kan verslaan als je het rationeel benadert. Je houdt dan wel de gevoelens van angst of woede als de gelegenheid zich weer voordoet maar je hebt er controle over en kan het ook sneller een plek geven. Vraag je dus af hoe zinvol het voor jou is dat je woedend bent op je ex, wat het voor hem verandert en wat er voor jou verandert.
quote:Ventieldopje90 schreef op 01 mei 2016 @ 22:56:

[...]





Begrijp ik hier goed dat je eigenlijk zegt dat mensen vroeg dood gaan niet onrecht is maar gewoon pech - of zoiets?Onrecht komt voort uit menselijk handelen. Dood niet door menselijk handelen (dus moord of zo) is natuurlijk. De dood komt voor iedereen, bij de een vroeger dan bij de ander. dat is een onderdeel van het leven die zonder onrecht of recht werkt. Het is er. Het pech noemen is persoonlijk, net als dat oud worden dan geluk zou inhouden wellicht. Mijn moeder is na mijn geboorte aan ziekte overleden, ik noem het zelf niet pech, maar tragisch/verdrietig. Maar dat is mijn eigen persoonlijke invulling. Anderen ervaren wellicht wat jij voelt, pech hebben.
Woede kan ook weer een reactie zijn om de onmacht niet te voelen. Vaak vinden mensen het zo moeilijk zich onmachtig te voelen dat ze gauw in woede schieten. Ouderen die hun kinderen mishandelen, komt ook vaak uit onmacht, dat omslaat in woede. Niet leuk voorbeeld trouwens.
Als je in de onmacht zou blijven, en niet wegschiet in andere emotie, dan ervaar je dus onmacht wat heel naar is. Voor mij is de enige uitweg acceptatie en vertrouwen in het leven/de ander/jezelf. Maar dat is wellicht ook persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij helpt in barre tijden, is dat er altijd wel iemand is die meer problemen heeft dan jij. Als je rechtvaardigheid belangrijk vindt, word lid van Amnesty International. Ben ik ook en ze hebben een brievenclub. Als er dan weer eens iemand in de gevangenis zit ergens, onterecht, of waar ze worden gemarteld, schrijven heel veel mensen een brief naar die stad of gevangenis, om protest aan te tekenen. Als je de verhalen van die mensen leest, kun je je beter eigen leven in perspectief zetten. In Nederland maken we heel wat minder onrechtvaardigheid mee dan in de rest van de wereld.



Of je kijkt naar anderen hier. Je hebt het over een ex die tegen je gelogen heeft, keer op keer. Er loopt een topic hier van iemand die een huwelijk (met kinderen) van meer dan 20 jaar heeft en er net achter is gekomen dat haar man al die jaren af en toe naar de hoeren ging. Hoe zou jij daarmee omgaan? Ik heb ook een 'leuk' verhaal, mijn vriend had (onder andere, don't get me started ) een affaire met een buurvrouw, en die ging ons stalken nadat hij het had uitgemaakt, ze heeft borderline. Heeft ze meer dan een half jaar gedaan, ik ben er depressief door geworden en ben 20 kilo kwijt omdat ze ons zo lang heeft gepest. We zijn nog steeds samen, ook al 24 jaar, ik heb hem vergeven. Ook al weet ik dat er ooit weer een drama zal zijn, hij is namelijk bi-polair. En niet eentje die zichzelf onder controle heeft. That's life! Er kan je van alles overkomen waardoor je het gevoel van machteloosheid ervaart. Het is ook nog zo, ik wist dat hij een affaire had toen het bezig was. Hoe ga ik daarmee om he?



Heel simpel, ik kijk naar mezelf en niet naar anderen. Dus, ik doe mijn uiterste best een goed mens te zijn en anderen te behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden. En dat is nog niet zo makkelijk hoor. Ik ben ook maar een mens en ik kan gekwetst worden. Maar de vraag is, als ik dan gekwetst word, wat doe ik daarmee? Ga ik wraak nemen? Ga ik de tegenaanval in? Kruip ik in een hoekje om te huilen? Of ga ik ook naar mijn eigen aandeel kijken. Kan dat dan, want ik word gekwetst. Ja, dat kan, want ook al doe je niks actief om een ander te kwetsen, toch kun je dat onbewust doen. Mensen hebben invloed op elkaar, ook zonder woorden of ruzies. Ze hebben ideeen en gedachtes die ze je niet vertellen. Ook al doe je dat niet bewust, je hebt invloed op de ander en je weet nooit precies welke. Communicatie is belangrijk!



Ik ben vaak gekwetst in mijn leven. En eigenlijk, elke keer dat dat gebeurt, word ik een stukje zachter. Want ik wil dat een ander niet aandoen, wat ik heb meegemaakt. Ik heb vaak meegemaakt dat ik buiten mijn eigen schuld om rottigheid meemaakte. Toch heb ik blijkbaar zo'n levensloop gehad, dat ik in die situaties terecht kwam. Ik heb alle keuzes gemaakt die hebben geleid dat ik ben waar ik ben in het leven. Dus die situaties, ben ik toch verantwoordelijk voor. Ik zag dat vroeger nooit zo maar het is echt zo dat je je levensloop zelf bepaalt en je kunt verdwalen, zogezegd, zonder dat je dat door hebt. De kunst is, om de weg weer terug te vinden zodat je blijft groeien en niet vloekend te blijven staan waar je bent.



Maar ik heb veel ellende meegemaakt voordat ik dat kon zien. Veel situaties waar ik lang en diep over heb nagedacht. En ik denk dat mijn toch al zachte aard, het mogelijk heeft gemaakt, dat anderen stukjes van mijn levensgeluk hebben gepikt. Nu zie ik dat zo, blijkbaar hadden die het harder nodig dan ik. Ik ben het leven zo gaan zien: ik heb veel te geven. Gelukkig wel. Ik zou niet willen ruilen met iemand die alles voor zichzelf houdt. Of die tegen anderen liegt om wangedrag te verbergen. Ik doe gewoon niet aan wangedrag, hoef je ook niet te liegen. Ik ben geen heilige ofzo maar ik bedenk me steeds, ik behandel anderen zoals ik zelf behandeld wil worden. En dan kun je sommige dingen gewoon niet maken, als je jezelf recht in de spiegel aan wilt kunnen blijven kijken.



Ik heb een nogal strak moreel kompas en dat is niet altijd handig in het leven. Je moet dat namelijk ook op jezelf toepassen en dat is echt moeilijker dan je denkt. Anderen vergeven, omdat je zelf ook vergeven wilt worden. Anderen helpen, omdat je zelf ook geholpen wilt worden. Je inhouden, omdat je wil dat anderen dat ook zouden doen. Niet boos worden, omdat je wil dat een ander ook niet boos op jou zou worden. Geloof me, Ghandi was een bijzonder mens. Het is een fijne kunst om jezelf niet te verliezen daarbij namelijk, je zou kunnen ontploffen door het inhouden van alle emoties! Niet gezond natuurlijk. Je hebt natuurlijk ook het recht om boos te worden als je enorme ellende aan wordt gedaan. Maar ik wil heel graag leren hoe je minder boos wordt, in eerste instantie. Jij ook, toch?



Nou, dat doe ik dus door mijn eigen positie in het leven/de wereld/de mensheid te vergelijken met die van anderen. In veel situaties en met veel mensen. Ik ben een ontzettende denker en ik probeer me steeds in anderen in te leven. Ik vind dat dat veel wijsheid oplevert. Er is echt altijd iemand die het moeilijker heeft dan jou. Klinkt simpel maar ik denk dat je nog jong bent en je nog niet echt beseft hoe goed we het hier hebben in Nederland. We hebben het ont-zettend goed hier.



Een partner die je bedriegt, is heel erg pijnlijk. Maar je bent wel vrij om te gaan en staan waar je wilt. Was je getrouwd in een ander land bv, zou je gewoon bij je man moeten blijven, al ging ie elke dag vreemd. Al gaf ie je een soa, of meerdere. En als je dan zelf vreemd zou gaan, zou je man je zonder pardon vermoorden. Die plekken zijn er ook op deze wereld, waar vrouwen derderangsburgers zijn waar iedereen zijn voeten aan afveegt. Ik heb tenminste een eigen inkomen en de vrijheid om weg te gaan en te gaan en staan waar ik wil, zonder mishandeld te worden of misbruikt, godzijdank wel.



Dat is echt een groot voorrecht, later zul je begrijpen wat ik bedoel, want meestal leren mensen dat na vele jaren van mislukkingen en teleurstellingen. Het is nu eenmaal zo dat je het meest leert van rotsituaties en problemen. De goeie tijden in het leven, die zijn er om bij te komen van de slechte. Ook om van te genieten natuurlijk maar als je niet nadenkt over de slechte tijden, kunnen ze zich herhalen. Dus wees niet lui in goeie tijden, want dan heb je de rust en ruimte om na te denken over wat je wil.



En in Nederland, hebben we echt veel goeds hoor. Je hebt geen idee. Een mislukte relatie, of avontuurtje, de meeste mensen hebben er meerdere meegemaakt en ze doen altijd zeer. Probeer een goed mens te zijn, zodat je anderen geen pijn doet, dat is mijn manier om om te gaan met ellende en onrechtvaardiheid, ik probeer anderen zo netjes en vriendelijk mogelijk te behandelen. Dan kan ik tenminste trots op mezelf zijn, ook al bakt de rest om me heen er een zootje van.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven