chronische ziekte..liefde

31-05-2016 18:59 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
lieve meiden



Ik weet nu 1 jaar dat ik een auto-immuunziekte heb. Met medicatie hou ik het onder controle.

Een eventuele date zou het nooit aan mij merken.. Het is wel zo dat ik met name gezond leef en dus medicatie neem.



Ik ben nu sinds kort aan het internet-daten.

In het begin wilde ik het eigenlijk niet vertellen aan dates, onder het mom van als het serieus wordt dan vertel ik het omdat ik meer ben dan deze ziekte. Maar zelfs als het niet serieus werd, kon ik niet ontkomen aan de gedachtes van ''hoe zou hij reageren'' en ''ik voel dat ik iets achterhoudt''. Ik had dus meer last van mijn eigen geweten.

Aan de andere kant bleef het vaak bij 1/2 dates en was ik later weer blij dat ze zoiets persoonlijks niet wisten.



Deze week keek ik weer op de internetsite.

Er liepen 3 contacten en deze keer dacht ik, ik vertel het gewoon een keer vooraf.

Maar met allen is het contact opgehouden... Voor dusver de proef op de som.



Ik vond dit wel aangrijpend en emotioneel deed het pijn :(.



Het gaat mij niet om desbetreffende personen.. wellicht vond ik ze zelf niet eens leuk.

Maar het blijft emotioneel zwaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:MEFunny schreef op 31 mei 2016 @ 19:40:

Ik heb meerdere chronische aandoeningen. Dit heeft nooit iemand weerhouden om een relatie uit de weg te gaan. Zelfde geld andersom ook. Ik Ben gewoon MEFunny. Zo simpel is het. Het is ook dat ik deze aandoeningen al lang met mij mee draag en het heb geaccepteerd zoals het is. Tuurlijk baal ik er weleens van (ik weet niet hoe de toekomst gaat uitpakken hiermee) maarja, zo heeft iedereen wel wat.



Wanneer je dus vooraf online aan het vertellen bent dat je wat "mankeert" zet je je aandoening op de voorgrond en komt het zwaarder over dan het mogelijk is of hoeft te zijn.



Het aankaarten komt vanzelf wel, als jij er niet moeilijk om doet, doet een ander dit ook niet.Dat klopt.. dankje
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 31 mei 2016 @ 19:35:

Die vergelijking met stinksokken slaat trouwens helemaal nergens op. Leuk verhaal hoor, maar volkomen ongepast.

Hoezo?

Ik heb meer last van mijn vriend zijn meursokken dan hij van mijn reuma....
Alle reacties Link kopieren
quote:Faranya schreef op 31 mei 2016 @ 19:27:

[...]





Hmm hoeft niet hoor. Ik wil niet rot doen, maar iemand die zoiets van te voren al meldt, geeft mij twee signalen: 1. Ik vind mijn label belangrijker dan mijn naam/karakter. 2. Ik wil graag de aandacht en de medelijden die bij het vermelden van een ziekte horen. Beide voor mij flinke afknappers. .Dankje
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 31 mei 2016 @ 19:32:

Ik kan me slecht voorstellen dat mannen iets anders willen dan een gezonde vrouw (en andersom ook), ook met het oog op de mogelijke kinderen die er gaan komen. Jij bent geen gezonde vrouw. Het voorstel van Beeldig zal waarschijnlijk het beste werken om zo'n man initieel binnen boord te houden. En daarna? Tja. Het zal voor zo'n man best lastig zijn om op rationele gronden nog nee tegen je te zeggen wanneer jullie al een tijd een relatie hebben en hij er dan pas achter komt.



Ik benijd je niet. Amand echt! Gelukkig dat je haar niet benijdt, maar de rest??? De jaren 50 missen je. Het eventueel krijgen van kinderen betrekken in een topic dat gaat over beginnend daten. Echt schaam je. TO zit in de acceptatie fase. Wat zij schrijft over haar ziekte staat een kinderwens niet in de weg. Gebrek aan emotionele intelligentie en boertig denken is wat mij betreft een groter 'nee-factor' voor het aangaan van een relatie dan een ziekte die goed onder controle gehouden kan worden. BTW: ik lijdt aan 2 van die krengen, ben hoofdkostwinnaar en heb een fijn huwelijk dat al heel lang standhoudt. Zelfs toen ik ook nog een kankertje te overwinnen had. En nee man blijft niet uit 'schuldgevoel want je kan toch niet weggaan bij een zieke vrouw'. Wij zijn gewoon een topteam.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 31 mei 2016 @ 19:42:

[...]



Ik val heel erg over deze opmerking.

Nina is niet haar aandoening, zij hèèft een aandoening. Over het algemeen leven mensen met een dergelijke aandoening vele malen gezonder dan de eerste beste patat vretende, bierzuipende, blowende lul de behanger. Dat is ook gèèn gezond persoon, alleen heeft hij niet dat label. Hij hoeft alleen nog maar een hartinfarct en/of een tia te krijgen. Ik leef liever gezegd liever met iemand met een chronische aandoening, die zijn life style daar helemaal op heeft aangepast dan een wandelende combinatie van kroeg en frietzaak.



Achja... het deed mij ook pijn toen ik dat las.. alsof ik het zelf niet weet..dat ik niet gezond ben.

Maar ik heb al eerder getypt:

''Volgens mij heeft niemand zo gezond als mij geleefd tot de dag van de diagnose. Nooit gerookt, gezond gegeten, nooit gedronken en altijd gesport.

Ik heb een voedselvergiftiging gehad en daar is (na een lang ziekbed) een chronische darmontsteking uit voortgekomen.''



Dan weten jullie de achtergrond van het verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudblond schreef op 31 mei 2016 @ 19:49:

[...]



Amand echt! Gelukkig dat je haar niet benijdt, maar de rest??? De jaren 50 missen je. Het eventueel krijgen van kinderen betrekken in een topic dat gaat over beginnend daten. Echt schaam je. TO zit in de acceptatie fase. Wat zij schrijft over haar ziekte staat een kinderwens niet in de weg. Gebrek aan emotionele intelligentie en boertig denken is wat mij betreft een groter 'nee-factor' voor het aangaan van een relatie dan een ziekte die goed onder controle gehouden kan worden. BTW: ik lijdt aan 2 van die krengen, ben hoofdkostwinnaar en heb een fijn huwelijk dat al heel lang standhoudt. Zelfs toen ik ook nog een kankertje te overwinnen had. En nee man blijft niet uit 'schuldgevoel want je kan toch niet weggaan bij een zieke vrouw'. Wij zijn gewoon een topteam.Ik ben in ieder geval blij voor je
Alle reacties Link kopieren
quote:nina12 schreef op 31 mei 2016 @ 19:43:

[...]





Ja het is lastig.

Soms voel ik dat ik de wereld aankan en een ander moment barst ik tranen uit.

Bijvoorbeeld door het daten..ik moet aan dingen en een nieuwe ik wennen, dingen waar ik nooit bij stil stond. Dit is ook een moeilijk fase. Je komt jezelf soms keihard tegen en moet daar dan weer wat mee. Maar jij bent wel nog de persoon die je was voor je dit wist! Dat lijkt soms niet zo en dat begrijp ik heel goed. En dat doet pijn. Niemand kan je leren hoe je kan accepteren, maar je kan wel hulp krijgen in het acceptatieproces. En hier schrijven is ook een manier van hulp zoeken. Neerschrijven hoe je je voelt en spiegels krijgen kan je inzicht en handvatten geven.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Gelukkig mogen we allemaal zelf besluiten wat we het belangrijkst vinden hè Oudblond. Er wordt hier, o.a. door Beeldig heel specifiek gesproken over het doelgericht gedoseerd verstrekken van informatie (of met andere woorden: het doelgericht onthouden van informatie) met als heel specifiek doel een toekomstige partner binnenboord te houden.



Dan kun je zeggen dat je dat doet omdat die andere mensen kortzichtig zijn of omdat je weet dat je niet gezond bent en dus minder aantrekkelijk op de relatiemarkt bent. Je mag zelf kiezen.
Ik heb mijn vriendje via een dating site gevonden. Hij heeft MS en vertelde het me op onze eerste date. Het werd terloops verteld, niet als een mededeling. Vantevoren hadden we een dag of 10 gechat. Ik vond het vroeg genoeg om het op de eerste date te horen. Veel later zou ik wel ongepast gevonden hebben, maar goed MS is ook wel een serieuze ziekte. We zijn inmiddels 5 jaar samen. Ik vond hem na die 10 dagen chatten en die ene ontmoeting veel te leuk om te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oudblond schreef op 31 mei 2016 @ 19:53:

[...]



Dit is ook een moeilijk fase. Je komt jezelf soms keihard tegen en moet daar dan weer wat mee. Maar jij bent wel nog de persoon die je was voor je dit wist! Dat lijkt soms niet zo en dat begrijp ik heel goed. En dat doet pijn. Niemand kan je leren hoe je kan accepteren, maar je kan wel hulp krijgen in het acceptatieproces. En hier schrijven is ook een manier van hulp zoeken. Neerschrijven hoe je je voelt en spiegels krijgen kan je inzicht en handvatten geven.Je hebt geen idee hoe hard dit aankomt, want het voelt niet zo..de tranen stromen weer
Alle reacties Link kopieren
quote:nina12 schreef op 31 mei 2016 @ 19:49:

[...]Achja... het deed mij ook pijn toen ik dat las.. alsof ik het zelf niet weet..dat ik niet gezond ben.

Maar ik heb al eerder getypt:

''Volgens mij heeft niemand zo gezond als mij geleefd tot de dag van de diagnose. Nooit gerookt, gezond gegeten, nooit gedronken en altijd gesport.

Ik heb een voedselvergiftiging gehad en daar is (na een lang ziekbed) een chronische darmontsteking uit voortgekomen.''



Dan weten jullie de achtergrond van het verhaal.

Ik voel met je mee. Ik was (en ben ) ook echt Wilma Wortelsap, altijd gezond eten, niet roken, met mate tot niet drinken (nu helemaal niets meer) goed slapen, sporten... The works. En toch kreeg ik reumatoïde artritis. Niet eerlijk, maar het zij zo. Door medicatie is het goed te 'hebben', ik werk fulltime en hoef verder mijn leven niet aan te passen. Wat ik vooral belangrijk vind is dat ik mij heel goed voel.

Wat anderen ook al aangeven, jij bent Nina, je bent niet je ziekte. Ik ben heel laconiek over mijn ziekte en maak er nooit een ding van. Voel je je een dag minder? Dat hebben mensen die geen label hebben ook echt wel eens! Denk in oplossingen, niet in problemen!

Die man kom je wel tegen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 31 mei 2016 @ 19:54:

Gelukkig mogen we allemaal zelf besluiten wat we het belangrijkst vinden hè Oudblond. Er wordt hier, o.a. door Beeldig heel specifiek gesproken over het doelgericht gedoseerd verstrekken van informatie (of met andere woorden: het doelgericht onthouden van informatie) met als heel specifiek doel een toekomstige partner binnenboord te houden.



Dan kun je zeggen dat je dat doet omdat die andere mensen kortzichtig zijn of omdat je weet dat je niet gezond bent en dus minder aantrekkelijk op de relatiemarkt bent. Je mag zelf kiezen.Oh jij meldt dus in het eerste contact dat je in de jaren ' 70 platjes had, je ouders vreemd gingen, je lul heel klein is, je nagelbijt - ook op die schimmelnagel? En eh... je kan ook denken dat je kerngezond bent en het niet zijn. Je kan denken dat je kinderen kunt krijgen en het lukt toch niet. Het is niet dat Beeldig en ik zeggen dat ze het niet moet zeggen. Jij doet alsof wij adviseren om het pas te zeggen nadat er al een relatie of huwelijk is. Dat is helemaal niet zo.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig is Amand maar één man en niet alle mannen.



In mijn balboekje zou geen plaats zijn voor zo'n lomperik. Zo kun je het ook bekijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina12 schreef op 31 mei 2016 @ 19:57:



[...]





Je hebt geen idee hoe hard dit aankomt, want het voelt niet zo..de tranen stromen weer Het spijt dat mijn woorden je aan het huilen maken. Maar uithuilen is ook een stukje van het acceptatieproces. Heb je goede vrienden, ouders, broers, zussen waar je dit mee kunt delen?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 31 mei 2016 @ 19:54:

Gelukkig mogen we allemaal zelf besluiten wat we het belangrijkst vinden hè Oudblond. Er wordt hier, o.a. door Beeldig heel specifiek gesproken over het doelgericht gedoseerd verstrekken van informatie (of met andere woorden: het doelgericht onthouden van informatie) met als heel specifiek doel een toekomstige partner binnenboord te houden.



Dan kun je zeggen dat je dat doet omdat die andere mensen kortzichtig zijn of omdat je weet dat je niet gezond bent en dus minder aantrekkelijk op de relatiemarkt bent. Je mag zelf kiezen.





Ik denk dat je mijn post verkeerd begrepen hebt.



Maar als je denkt vanuit het referentiekader waarin je partners doelgericht binnenhengelt om ze onder valse voorwendselen aan je te binden, dan snap ik dat je het zo opvat. Zegt meer over jou dan over mij gelukkig.
Ik snap je dilemma TO. Vertel je het te vroeg dan is hij wellicht gevlogen, maar vertel je het te laat dan voelt hij zich misschien voor de gek gehouden.



Als deze ziekte een wezenlijk deel van je leven uitmaakt gaat hij het sowieso merken, dus ik zou het bij date 3 ofzo melden. Dan kan hij zelf een goede afweging maken tussen zijn interesse voor jou en de gevolgen van jouw aandoening voor jullie beiden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Quinty schreef op 31 mei 2016 @ 20:00:

[...]



Ik voel met je mee. Ik was (en ben ) ook echt Wilma Wortelsap, altijd gezond eten, niet roken, met mate tot niet drinken (nu helemaal niets meer) goed slapen, sporten... The works. En toch kreeg ik reumatoïde artritis. Niet eerlijk, maar het zij zo. Door medicatie is het goed te 'hebben', ik werk fulltime en hoef verder mijn leven niet aan te passen. Wat ik vooral belangrijk vind is dat ik mij heel goed voel.

Wat anderen ook al aangeven, jij bent Nina, je bent niet je ziekte. Ik ben heel laconiek over mijn ziekte en maak er nooit een ding van. Voel je je een dag minder? Dat hebben mensen die geen label hebben ook echt wel eens! Denk in oplossingen, niet in problemen!

Die man kom je wel tegen!Mooi Quint
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik waardeer alle berichten..dankjewel ik ga eens mijn tranen opdrogen..

en dat terwijl huilen helemaal niet goed is voor mijn crohn.
Mijn vriendin van 35 kan geen kinderen krijgen en heeft op dit moment hetzelfde probleem tijdens het daten. Heel veel mannen in haar leeftijdscategorie willen namelijk nog wel kinderen en die haken dan dus af.



Dat is niet leuk om te merken, maar het is wel de realiteit. Daarom vertelt ze het nu zo vroeg mogelijk zonder verder in details te treden. Dan zijn er nog geen gevoelens en wordt haar hart ook niet gebroken als hij afhaakt om deze (zeer begrijpelijke) reden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 31 mei 2016 @ 20:03:

[...]





Ik denk dat je mijn post verkeerd begrepen hebt.



Maar als je denkt vanuit het referentiekader waarin je partners doelgericht binnenhengelt om ze onder valse voorwendselen aan je te binden, dan snap ik dat je het zo opvat. Zegt meer over jou dan over mij gelukkig.Maar vrouwen zijn toch altijd de bitches die alleen maar kinderen en het geld van de man willen? Voor een man het weet staat hij voor het hekje. En hij was GVD toch echt de providende alfa.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Joh, iedereen sjoemelt. Wanneer je echter met jij-bakken gaat gooien op het moment dat dingen benoemd worden, dingen die niet leuk zijn om te horen, dan weet je dat je fout zit. Wat dat betreft ben jij een stuk verder in je acceptatie dan Beeldig, Oudblond.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me inderdaad een hele lastige keuze. Het wel of niet vertellen....

Ik probeer met je mee te denken: zou jij het op prijs stellen als de ander juist wel gelijk open is over zijn ziekte?

En in hoeverre heeft een relatie 'last' van je ziekte?
Oh, gezien je post van 20:07 mag je mijn voorgaande post als niet-geschreven beschouwen, Oudblond. Je doet precies hetzelfde als Beeldig, maar pas nadat je opgejut bent.
Alle reacties Link kopieren
@Nina, een ziekte is maar zo groot als je 'm zelf maakt. Voor mijn man en mij is mijn (levensbedreigende, zeer ernstige ziekte) niet meer dan een bijzaak. Ja, het heeft flinke hobbels op ons pad gelegd en flinke aanpassingen gevraagd. Maar onze relatie heeft nooit om mijn ziekte gedraaid, maar altijd om de persoon die ik ben.



Houd dat jezelf ook voor ogen, dat dát is wat belangrijk is. Wie je bent. Niet wat je hebt, maar wie je bent. Want je ziekte heeft misschien wel invloed op wat je doet en laat, maar niet op wie je bent. En dat is uiteindelijk waar het bij liefde om draait.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina12 schreef op 31 mei 2016 @ 20:05:

Ik waardeer alle berichten..dankjewel ik ga eens mijn tranen opdrogen..

en dat terwijl huilen helemaal niet goed is voor mijn crohn.Ik breng je een zakdoekje. Maar huilen niet goed voor crohn is onzin. Stress is niet goed voor crohn. Als huilen oplucht ben je net goed bezig. Maar heb je mensen rond je waar je mee kunt praten? Waar je je zorgen mee kunt delen? Vrienden waarbij jij jezelf kan zijn en waarbij jij je een vriendin voelt?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven