Man veel aangekomen

25-02-2017 21:11 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is na ons huwelijk heel wat aangekomen, waardoor ik me minder en minder tot hem aangetrokken voel. Ik vind dat oppervlakkig en gemeen van mezelf, maar zo voelt het wel. Ik heb altijd geroepen dat uiterlijk niet het belangrijkste is, maar het begint steeds meer tussen ons in te staan. Ik hoop hier mijn verhaal te kunnen doen en wat herkenning en advies te vinden.



Ik was initieel lichamelijk erg aangetrokken door mijn man. Hij was erg avontuurlijk, we gingen vaak kamperen en hij was handig. Hij droeg veel zorg voor zijn lichaam en uiterlijk en ging zeker drie maal per week sporten. Natuurlijk was zijn lichaam niet het enige waar ik voor gevallen ben, maar het speelde wel een rol.

Door een zware blessure heeft hij een tijdlang niet kunnen sporten. Hij heeft veel beweging nodig om op gewicht te blijven, want hij houdt ook ontzettend veel van eten en in die periode zijn de kilo's er aangevlogen (in totaal zo'n vijftien kilogram). De kilo's storen hem ook. Hij wil graag wat afvallen, maar wil er niet zo veel voor laten. Hij vindt bijvoorbeeld dat hij nog zeker één keer per week 'verdient' om zichzelf te belonen met vettige troep. De blessure is nu reeds twee jaar hersteld en hij kan terug sporten. Hij is in die twee jaar tijd nog maar twee kilo afgevallen.



Het is niet eens zo zeer de kilo's die mij storen, maar vooral zijn passieve en lusteloze houding die hij uitstraalt, alsof hij er zich maar bij neerlegt. Zijn gewicht ontneemt mij een stuk van het plezier in bed. Hij is wat kleiner geschapen en zijn gewicht helpt hier niet bij. Ik vind het jammer dat we niet meer ongestoord kunnen genieten, terwijl dit eigenlijk niet nodig zou zijn, als hij wat harder zijn best zou doen. Ik heb hem proberen steunen. Ik kook gezond, haal geen troep in huis, ga mee sporten en plan activiteiten die hij vroeger fijn vond. Hij weet dat ik het jammer vind dat hij minder moeite doet voor mij, voor zijn lichaam en voor het plezier tussen de lakens. Het klinkt misschien dramatisch, maar het voelt alsof hij zijn wekelijkse zak chips belangrijker vindt dan het fijn hebben met mij in bed.

Ik wil hem niet kwetsen want ik hou van hem. Ik weet niet goed hoe ik dit verder kan aanpakken. Heeft iemand advies?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 februari 2017 @ 12:23:

[...]Zo bijzonder die patronen... TO moet in de supermarkt keuzes maken, to moet opletten war ze op tafel zet... Gaat iedereen er echt nog steeds van uit dat de vrouw dit allemaal als enige doet?

En dan nog, als dit zo is, dan vindt hij dat hij niet genoeg gehad heeft en loopt hij zélf naar de snackbar. Of moet ze zn pinpas ook innemen? Goed lezen Dreamer, het initiatief om daadwerkelijk af te vallen zal grotendeels vanuit manlief zelf moeten komen, maar TO kan daar wel een belangrijke rol in spelen. Voeding speelt daarin de hoofdrol niet het sporten. En denk nou niet dat je de enige bent die een keer 25 kg is afgevallen. Het afvallen zelf is het probleem niet, na het afvallen het gewicht handhaven is veel lastiger zoals je zelf ook al hebt ondervonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel het patroon over de boodschappen en het koken en dat iedereen er maar vanuit gaat dat TO dat doet omdat ze vrouw is. Over lezen gesproken.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 februari 2017 @ 12:27:

[...]





Maar wat voor actieve dingen deden jullie samen dan? Je kunt toch zeggen dat je dat mist en eventueel een andere actieve besteding zoeken?



En als je op seksleven zegt 'te oud' te zijn voor 'geklungel' en nieuwe dingen, hoe oud ben je dan? Want dan klinkt je seksleven sowieso niet spannend en vernieuwend ofzo 'Nee Jan, we deden het altijd zo, zo wil ik het weer' ... Lekker avontuurlijk.



Als we iets samen ondernamen dan was het actief. We deden actieve dingen op reis (trekken, skieën, surfen), we gingen samen sporten bv 's morgens samen joggen (daarnaast sportte hij ook drie maal per week op zijn eentje), met de fiets naar de zee rijden om daar een wafel te eten (er was een balans), nu gaat hij gewoon een wafel eten om de hoek, bij wijze van spreken. Nu onderneemt hij steeds minder. Hij sport één à twee keer per week op zijn eentje, we sporten nooit samen (wil hij niet). Hij zegt hier minder behoefte aan te hebben.

Ik wil gewoon alle standjes kunnen doen in bed. Hij vanboven lukt niet, want hij 'schiet' er voortdurend naast, rechtstaand hetzelfde. Ik wil wel iets anders dan achterlangs.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 26 februari 2017 @ 13:15:

Ik bedoel het patroon over de boodschappen en het koken en dat iedereen er maar vanuit gaat dat TO dat doet omdat ze vrouw is. Over lezen gesproken.TO: Ik kook gezond, haal geen troep in huis, ga mee sporten en plan activiteiten die hij vroeger fijn vond.
Alle reacties Link kopieren
Dikke mensen niet aantrekkelijk vinden is geen taboe. Ik had er ook minder moeite mee gehad als TO het niet specifiek over het aantal kilo's had gehad. We hebben het hier over haar partner, waar liefde toch een belangrijke rol zou moeten spelen. Specifiek op het aantal kilo's letten vind ik gewoon niet zo liefdevol, ik vind de manier waarop dit wordt aangekaart daarom ook koud & negatief. Uitgaan van het positieve is voor beiden gezonder. Ik zou juist nog langer op die bank blijven hangen als ik het gevoel zou krijgen niet goed genoeg meer te zijn, en iemand zou hebben die mijn gewicht tot op de kilo nauwkeurig bij zou houden. Er zijn belangrijkere dingen zou je denken.
Alle reacties Link kopieren
Vind je hem überhaupt nog wel leuk?
quote:Coco87 schreef op 26 februari 2017 @ 13:05:

[...]







Ik zou het wat genuanceerdr brengen, maar ik zou in de kern wel gewoon eerlijk vertellen waar het probleem 'm in zit.



Maar dikke mensen niet aantrekkelijk vinden is natuurlijk een behoorlijk taboe.



Tuurlijk begrijp ik de gewenste nuancering wel. Want voordat je het weet ziet hij het als ego-attack en trekt ie zich weer drie dagen terug op zijn treintjeskamer maar soms moet je gewoon heel expliciet zijn.



En als dat niet werkt dan moet TO maar eens een gefotoshopte afbeelding appen naar manlief waarop ze in een uitdagende positie genomen wordt door Mr sixpack
quote:aatjuhh123 schreef op 26 februari 2017 @ 13:22:

[...]





Tuurlijk begrijp ik de gewenste nuancering wel. Want voordat je het weet ziet hij het als ego-attack en trekt ie zich weer drie dagen terug op zijn treintjeskamer maar soms moet je gewoon heel expliciet zijn.



En als dat niet werkt dan moet TO maar eens een gefotoshopte afbeelding appen naar manlief waarop ze in een uitdagende positie genomen wordt door Mr sixpack ok niet echt aardig maar ik ben nogal visueel ingesteld dus ik vind dit echt grappig
Hoeveel % is 15 kilo? Ik ben zelf 20% aangekomen in een paar jaar (mede door medicatie). 'Godzijdank' vind ik dat zelf erger dan mijn partner, want als hij al dan niet impliciet kritiek zou leveren zou ik me er nog veel slechter over voelen. Ik dacht vroeger ook altijd dat ik dikke mensen niet aantrekkelijk vond, maar sinds ik de juiste man heb boeit het me echt niet of hij al dan niet 10 kilo zwaarder of lichter is. Beide is prima.
quote:Coco87 schreef op 26 februari 2017 @ 13:29:

[...]



ok niet echt aardig maar ik ben nogal visueel ingesteld dus ik vind dit echt grappig TO's man zal het wss minder leuk vinden
Alle reacties Link kopieren
Ik snap TO wel. Het is frustrerend om toe te moeten zien hoe je man steeds dikker wordt en minder moeite doet voor je.

Verandert in een passieve man, en er eigenlijk niks meer overblijft van vroeger.



Ik ben verliefd geworden op iemand anders en uiteindelijk weggegaan van mijn man. Klinkt misschien vreselijk oppervlakkig, maar ik kon niet meer verder leven met iemand die geen moeite meer wou doen. Jarenlang heb ik gevraagd om wat meer op te letten, meer moeite te doen. Tevergeefs. Nu zijn we 2 maanden uit elkaar en gaat hij naar de sportschool en is al heel wat afgevallen. Tja.
quote:AnneMarieZ schreef op 26 februari 2017 @ 13:18:

[...]

Als we iets samen ondernamen dan was het actief. (...) met de fiets naar de zee rijden om daar een wafel te eten (er was een balans), nu gaat hij gewoon een wafel eten om de hoek, bij wijze van spreken. Nu onderneemt hij steeds minder. En als jij nu zegt: Zullen we even naar zee fietsen en een lekkere strandwandeling maken en daarna koffiedrinken? Hoe reageert hij dan? Ik heb geen partner, maar ik vind het ook leuk om zulke dingen alleen te ondernemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 26 februari 2017 @ 13:22:

Vind je hem überhaupt nog wel leuk?



Ja, ik hou nog van hem.

Ik wil ook niet dat dit tussen ons komt te staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 26 februari 2017 @ 14:04:

[...]





En als jij nu zegt: Zullen we even naar zee fietsen en een lekkere strandwandeling maken en daarna koffiedrinken? Hoe reageert hij dan? Ik heb geen partner, maar ik vind het ook leuk om zulke dingen alleen te ondernemen.Meestal heeft hij een excuus (te slecht weer, geen zin, te druk), af en toe gaat hij mee (zo'n drie keer in twee jaar tijd). Hij onderneemt zelf niets meer.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het verder wel goed met hem?

Niet depressief? Problemen op zijn werk?

Teveel stress?
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
quote:DrOpgedroogd schreef op 26 februari 2017 @ 13:13:

[...]



Goed lezen Dreamer, het initiatief om daadwerkelijk af te vallen zal grotendeels vanuit manlief zelf moeten komen, maar TO kan daar wel een belangrijke rol in spelen. Voeding speelt daarin de hoofdrol niet het sporten. En denk nou niet dat je de enige bent die een keer 25 kg is afgevallen. Het afvallen zelf is het probleem niet, na het afvallen het gewicht handhaven is veel lastiger zoals je zelf ook al hebt ondervonden.Daar denken heel veel mensen anders over en daarbij als afvallen zo makkelijk was, waarom al die dieetboeken, studies, enz?
Alle reacties Link kopieren
quote:DrOpgedroogd schreef op 26 februari 2017 @ 13:19:

[...]



TO: Ik kook gezond, haal geen troep in huis, ga mee sporten en plan activiteiten die hij vroeger fijn vond.TO zegt tevens dat hij naar de snackbar gaat. Dus boodschappen en koken hebben totaal geen invloed. Maar je hebt gelijk, overheen gelezen.
Later is nu
quote:Elfje112 schreef op 26 februari 2017 @ 15:08:

[...]



Daar denken heel veel mensen anders over en daarbij als afvallen zo makkelijk was, waarom al die dieetboeken, studies, enz?

wat betreft die boeken: omdat daar een markt voor is bestaande uit mensen die veel resultaat willen in weinig tijd. Omdat het ze niet snel genoeg gaat en er weinig moeite voor willen doen leggen ze elke vorm van verantwoordelijkheid buiten zichzelf door afvallen als iets heeeeeel ingewikkelds te bestempelen.



Als je normaal gezond bent dan is afvallen echt geen rocketscience. Je moet er alleen wel wat moeite voor doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnneMarieZ schreef op 26 februari 2017 @ 13:18:

[...]





Als we iets samen ondernamen dan was het actief. We deden actieve dingen op reis (trekken, skieën, surfen), we gingen samen sporten bv 's morgens samen joggen (daarnaast sportte hij ook drie maal per week op zijn eentje), met de fiets naar de zee rijden om daar een wafel te eten (er was een balans), nu gaat hij gewoon een wafel eten om de hoek, bij wijze van spreken. Nu onderneemt hij steeds minder. Hij sport één à twee keer per week op zijn eentje, we sporten nooit samen (wil hij niet). Hij zegt hier minder behoefte aan te hebben.

Ik wil gewoon alle standjes kunnen doen in bed. Hij vanboven lukt niet, want hij 'schiet' er voortdurend naast, rechtstaand hetzelfde. Ik wil wel iets anders dan achterlangs.



Jij bovenop. Werkt gegarandeerd.

Maar ik denk dat je hem vooral minder leuk vindt, omdat je die leuke actieve gezamelijke activiteiten niet meer hebt, waarna hij nog dikker werd ook. Jammer. Ik hoop dat je hem hiermee wat mee kunt krijgen.
Later is nu
quote:Coco87 schreef op 26 februari 2017 @ 15:32:

[...]



wat betreft die boeken: omdat daar een markt voor is bestaande uit mensen die veel resultaat willen in weinig tijd. Omdat het ze niet snel genoeg gaat en er weinig moeite voor willen doen leggen ze elke vorm van verantwoordelijkheid buiten zichzelf door afvallen als iets heeeeeel ingewikkelds te bestempelen.



Als je normaal gezond bent dan is afvallen echt geen rocketscience. Je moet er alleen wel wat moeite voor doen.En al die studies dan en artsen? Sinds ik PDS heb krijg ik mijn buik niet meer plat en strak hoe het vroeger was. Maar dat is wel een andere reden natuurlijk. Afvallen als je normaal gezond bent is voor de een makkelijker dan voor de ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil de discussie liever niet weer aan, maar afvallen is niet altijd simpel. Was dat maar zo,,dan was ik die 25 kg niet weer opnieuw aangekomen, nadat ik al 5 jaar op streefgewicht was.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 26 februari 2017 @ 15:44:

Ik wil de discussie liever niet weer aan, maar afvallen is niet altijd simpel. Was dat maar zo,,dan was ik die 25 kg niet weer opnieuw aangekomen, nadat ik al 5 jaar op streefgewicht was.

Nou inderdaad! Ik ben nu bezig met een nieuwe poging maar het valt niet mee en schiet niet op. Waarschijnlijk is mijn stofwisseling wat aan gort door een vroegere eetstoornis, maar zelfs met 1200 cal val ik maar hooguit een kilo per maand af. En dan zit je dus echt met honger.

Man van TO kan wat schrappen als hij echt zoveel snoept, maar dan nog voelt het wel echt als een opgave.
quote:Dreamer schreef op 26 februari 2017 @ 15:44:

Ik wil de discussie liever niet weer aan, maar afvallen is niet altijd simpel. Was dat maar zo,,dan was ik die 25 kg niet weer opnieuw aangekomen, nadat ik al 5 jaar op streefgewicht was.Idd. Ik ken genoeg mensen die moeite hebben met afvallen.
Afvallen is inderdaad niet makkelijk. De man van TO heeft het voordeel dat hij een vrouw heeft die hem aan alle kanten wil helpen, met eten en bewegen. Maar het lukt natuurlijk alleen als hij het zelf echt wil.
quote:MinkeDeWit schreef op 26 februari 2017 @ 15:49:

[...]



Nou inderdaad! Ik ben nu bezig met een nieuwe poging maar het valt niet mee en schiet niet op. Waarschijnlijk is mijn stofwisseling wat aan gort door een vroegere eetstoornis, maar zelfs met 1200 cal val ik maar hooguit een kilo per maand af. En dan zit je dus echt met honger.

Man van TO kan wat schrappen als hij echt zoveel snoept, maar dan nog voelt het wel echt als een opgave.Vandaar dat ik er ook bij zette "als je normaal gezond bent" voordat iedereen zich voor het hoofd gestoten voelt. Een verknipte stofwisseling door een eetstoornis schaar ik niet onder "normaal gezond". En dieetboeken, zoals iemand opperde, zijn dus ook zeker niet geschreven voor iemand die met zulke problemen heeft te kampen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven