Man veel aangekomen

25-02-2017 21:11 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is na ons huwelijk heel wat aangekomen, waardoor ik me minder en minder tot hem aangetrokken voel. Ik vind dat oppervlakkig en gemeen van mezelf, maar zo voelt het wel. Ik heb altijd geroepen dat uiterlijk niet het belangrijkste is, maar het begint steeds meer tussen ons in te staan. Ik hoop hier mijn verhaal te kunnen doen en wat herkenning en advies te vinden.



Ik was initieel lichamelijk erg aangetrokken door mijn man. Hij was erg avontuurlijk, we gingen vaak kamperen en hij was handig. Hij droeg veel zorg voor zijn lichaam en uiterlijk en ging zeker drie maal per week sporten. Natuurlijk was zijn lichaam niet het enige waar ik voor gevallen ben, maar het speelde wel een rol.

Door een zware blessure heeft hij een tijdlang niet kunnen sporten. Hij heeft veel beweging nodig om op gewicht te blijven, want hij houdt ook ontzettend veel van eten en in die periode zijn de kilo's er aangevlogen (in totaal zo'n vijftien kilogram). De kilo's storen hem ook. Hij wil graag wat afvallen, maar wil er niet zo veel voor laten. Hij vindt bijvoorbeeld dat hij nog zeker één keer per week 'verdient' om zichzelf te belonen met vettige troep. De blessure is nu reeds twee jaar hersteld en hij kan terug sporten. Hij is in die twee jaar tijd nog maar twee kilo afgevallen.



Het is niet eens zo zeer de kilo's die mij storen, maar vooral zijn passieve en lusteloze houding die hij uitstraalt, alsof hij er zich maar bij neerlegt. Zijn gewicht ontneemt mij een stuk van het plezier in bed. Hij is wat kleiner geschapen en zijn gewicht helpt hier niet bij. Ik vind het jammer dat we niet meer ongestoord kunnen genieten, terwijl dit eigenlijk niet nodig zou zijn, als hij wat harder zijn best zou doen. Ik heb hem proberen steunen. Ik kook gezond, haal geen troep in huis, ga mee sporten en plan activiteiten die hij vroeger fijn vond. Hij weet dat ik het jammer vind dat hij minder moeite doet voor mij, voor zijn lichaam en voor het plezier tussen de lakens. Het klinkt misschien dramatisch, maar het voelt alsof hij zijn wekelijkse zak chips belangrijker vindt dan het fijn hebben met mij in bed.

Ik wil hem niet kwetsen want ik hou van hem. Ik weet niet goed hoe ik dit verder kan aanpakken. Heeft iemand advies?
quote:AnneMarieZ schreef op 26 februari 2017 @ 11:23:

[...]Volgens hem is het gewoon zo, is er geen duidelijke reden, zijn zijn behoeftes gewoon veranderd.Dat lijkt me wel een onbevredigend antwoord. Helpt het als je samen met hem een soort eetplan opstelt? Dat werkt natuurlijk alleen als hij zelf ook echt wil afvallen.
quote:AnneMarieZ schreef op 26 februari 2017 @ 11:22:

[...]





Hij ziet zelf geen graten in zijn veranderde houding. Hij zegt dat andere dingen nu belangrijker zijn en dat hij minder behoefte heeft aan actief zijn/sporten. (Hij sport nog een beetje, maar niet meer zo veel als vroeger).

Ik weet niet wat ik moet zeggen mbt de seks. Ik vind de seks niet fijn nu hij zo dik is. Het is een hoop geklungel en daar ben ik te oud voor, zeker omdat het niet nodig zou moeten zijn.AnneMarieZ, er is zoveel niet nodig. Jullie moeten gewoon met elkaar gaan praten en voor je eigen bestwil. Show a little love. Hij heeft ook gevoelens net zoals jij.
Alle reacties Link kopieren
serieus? nu is TO veroordelend, koud, negatief?

15 kilo is best behoorlijk, ik zou daar ook niet erg blij van worden.

wat te doen? geen idee, maar vind je niet gek TO.
Ik zou ook moeite hebben met 15 kilo in een jaar, een passieve levensstijl en een onverschillige houding hierover. Ik zou in gesprek gaan, aangeven dat je de actieve man waar je op viel mist, en zeggen dat je de seks nu niet zo bevredigend vindt (zonder dus specifiek te zeggen dat je zijn buik een afknapper vindt). En dan vragen wat je hier samen aan kunt doen.
Belachelijk hoe iedereen hier begrip heeft voor de dikke en niemand voor TO.



Ik vind het heel normaal dat je je best blijft doen om aantrekkelijk te zijn voor je partner, doe je dat niet dan ben jij degene die geen respect en geen liefde toont voor je partner en daarmee een bommetje onder je relatie legt. En als je partner er iets over zegt dan nog beledigd zijn ook..belachelijk.



TO is slachtoffer in deze, niet de dikke man.
Alle reacties Link kopieren
De dikke?

Als hij een getraind lichaam had, is hij hoogstens mollig met 13 kilo erbij.

Tenzij hij 1 meter hoog is.

Wat mensen al schrijven (ook uit ervaring): klagen over hoe afstotelijk je je partner vindt, helpt niet. Dat wekt alleen maar negatieve gevoelens en weerstand op.
quote:tomcat schreef op 26 februari 2017 @ 11:41:

Belachelijk hoe iedereen hier begrip heeft voor de dikke en niemand voor TO.



Ik vind het heel normaal dat je je best blijft doen om aantrekkelijk te zijn voor je partner, doe je dat niet dan ben jij degene die geen respect en geen liefde toont voor je partner en daarmee een bommetje onder je relatie legt. En als je partner er iets over zegt dan nog beledigd zijn ook..belachelijk.



TO is slachtoffer in deze, niet de dikke man.Denk niet zwart wit.....maar in de kleur van je hart....
quote:badmeester schreef op 26 februari 2017 @ 11:46:

[...]





Denk niet zwart wit.....maar in de kleur van je hart....kom ga mee naar snorkelland...in de diepe zee
quote:parbleumondieu schreef op 26 februari 2017 @ 11:46:

De dikke?

Als hij een getraind lichaam had, is hij hoogstens mollig met 13 kilo erbij.

Tenzij hij 1 meter hoog is.

Wat mensen al schrijven (ook uit ervaring): klagen over hoe afstotelijk je je partner vindt, helpt niet. Dat wekt alleen maar negatieve gevoelens en weerstand op.

Nee hoor, spieren wegen meer dan vet, hij kan wel 20kg meer vet hebben dan toen hij nog sportte en dat op zo'n korte tijd. Begrijp best dat TO daar minder zin van krijgt.

En daarbij nog van een aktief persoon naar een passief iemand...

TO mag daar niets van zeggen? In andere topics lees ik net vaan dat TO's hun bericht aan hun partner moeten laten lezen of 'heb je daar met hem al over gepraat?' en nu iemand dat doet word haar gezegd dat ze er net moet over zwijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 26 februari 2017 @ 11:46:

De dikke?

Als hij een getraind lichaam had, is hij hoogstens mollig met 13 kilo erbij.

Tenzij hij 1 meter hoog is.

Wat mensen al schrijven (ook uit ervaring): klagen over hoe afstotelijk je je partner vindt, helpt niet. Dat wekt alleen maar negatieve gevoelens en weerstand op.Dit ontstaat niet van de een op de andere dag dus als ik zou zien dat er wat dikkere plooien in zijn taille komen als hij zit dan doe ik wat minder boter in zijn saus, geef ik eerder champignons dan mayonaisesaus, zet de marsepein niet op tafel en geef eerder biefstuk dan spareribs. Het hangt af van de man of een grapje werkt (jij krijgt een pens! wordt bij de een een leuke stoeipartij en geeft bij de ander een beledigde reactie). Weer een ander kan serieuze kritiek hebben wat mij dan niet zo ligt. Automatisch doe je dat wat vermoedelijk goed opgevat wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:elske1975 schreef op 26 februari 2017 @ 10:26:

Heb je je man wel eens gevraagd waarom hij zo passief is geworden? Is hij misschien depressief of werkt hij te hard?Of zijn schildklier.
Ik kan niet vinden hoe lang jullie zijn getrouwd.

Ik vind 15 kg namelijk niks.

Mijn man was 17 jaar terug een magere spriet en nu is het een vent. Het zou echt raar zijn als hij er nog hetzelfde uit zou zien.

Wat jij als oorzaak opnoemt is hier ook herkenbaar.

Maar man had in het begin van de relatie een makkelijkere baan en geen verantwoordelijkheden.

Dus ja dan is er tijd en energie en geld genoeg voor allerlei sportieve hobbies en vakanties.

Nu een gezin en hij zorgt financieel en praktisch gezien goed voor ons. Dus dan snap ik dat er nu weinig energie meer over is voor kampeertripjes en andere hobbies

Zou hier nogal bizar zijn als ik dat ook nog eens zou verwachten in deze levensfase. Komt wel weer, niet voor mij want ik vond dit formaat wel.lekker maar ik zou het hem echt gunnen.

Ik doe er ook moeite voor maar hij wil zelf niet, focust zich liever op andere dingen.

Naarmate de kinderen wat groter worden is er meer ruimte. Hij heeft net gerend met oudste bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:aatjuhh123 schreef op 26 februari 2017 @ 10:46:

[quote]tomcat schreef op 26 februari 2017 @ 10:42:



Hoe krijg je nou het beste iemand in beweging die lui en futloos op de bank blijft hangen /quote]



Die bank wegdoen ?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:DrOpgedroogd schreef op 26 februari 2017 @ 11:11:

Het overgrote deel van het overgewicht wordt bepaald door het voedingspatroon, door (veel) sporten gaat je stofwisseling wel omhoog (en krijg je meer zin om te sporten) en kun je ook op gewicht blijven dan wel afvallen, maar dan komen de kilo's er al vrij snel weer aan als je minder sport of stopt.

Ik denk dat TO zelf in de supermarkt verantwoorde keuzes moet gaan maken voor manlief en niet meer inkopen dan nodig is, samen een ander voedingspatroon aanmeten. Natuurlijk zit het hem niet in die ene zak chips per week, maar dan moet je wel de rest van de week consequent zijn, en dat zal niet het geval zijn. Wat hij overigens buiten de deur naar binnen werkt heb je geen controle op.

Als hij er werkelijk geen zin in heeft om te sporten ben je waarschijnlijk voor je gevoel tegen een muur aan het praten, maar teveel nadruk op het afvallen leggen zou bij mij ook averechts werken.



Onderstaande is niet serieus bedoeld:

http://fitgirlcode.nl/7-t ... n-het-sporten-te-krijgen/



Zo bijzonder die patronen... TO moet in de supermarkt keuzes maken, to moet opletten war ze op tafel zet... Gaat iedereen er echt nog steeds van uit dat de vrouw dit allemaal als enige doet?



En dan nog, als dit zo is, dan vindt hij dat hij niet genoeg gehad heeft en loopt hij zélf naar de snackbar. Of moet ze zn pinpas ook innemen?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:AnneMarieZ schreef op 26 februari 2017 @ 11:23:

[...]





Volgens hem is het gewoon zo, is er geen duidelijke reden, zijn zijn behoeftes gewoon veranderd.



Maar wat voor actieve dingen deden jullie samen dan? Je kunt toch zeggen dat je dat mist en eventueel een andere actieve besteding zoeken?



En als je op seksleven zegt 'te oud' te zijn voor 'geklungel' en nieuwe dingen, hoe oud ben je dan? Want dan klinkt je seksleven sowieso niet spannend en vernieuwend ofzo 'Nee Jan, we deden het altijd zo, zo wil ik het weer' ... Lekker avontuurlijk.
Later is nu
15 kg is wel veel en icm een passieve houding zou mij dit ook enorm storen. Als ik of mijn partner 15 kg aan zou komen dan maakt dat echt wel verschil. Scheelt nogal of je van 120 naar 135 gaat of van 65 naar 80. Ik zou veranderen in een dikke lamlendige trol die amper nog vooruit komt. En ja, dat lijkt mij de horror en dan snap ik echt wel dat mijn partner daarvan baalt. Maar goed, ik zou dan willen dat we daar over in gesprek gaan dus dat is ook mijn advies aan to.
Alle reacties Link kopieren
Och, ik ben in mn relatie 25 kg aangekomen, maar zie mezelf nog steeds niet als trol. Ben ook minder actief, maar dat heeft een duidelijke oorzaak, waar ik zelf ook niet blij mee ben. Ben óók al een keer weer 25 kg afgevallen en dat weer aangekomen, terwijl ik tijdens het aankomen toch echt probeerde weer op dezelfde manier af te vallen of op gewicht te blijven als daarvoor. Dat is allemaal echt niet zo makkelijk als vaak gezegd wordt.



Ben dan ook heel blij dat mijn man niet zo denkt als TO, hoewel ik weet dat hij me slank mooier vindt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies aan TO is ook met name met man in gesprek te gaan over 'Ik mis je en hoe kunnen we weer samen leuke en actieve dingen doen' ipv ik vind je dik(ker) niet aantrekkelijk. Meer en ongezond eten en daardoor dikker worden kan liggen aan energiegebrek en onvrede. Of hij vindt het wel best zo.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 26 februari 2017 @ 12:06:

[...]

Automatisch doe je dat wat vermoedelijk goed opgevat wordt.

Dat gaat in het geval van TO dus mis. Hij sport samen met haar, hij eet wat ze op tafel zet, maar de kilo's gaan er maar langzaam af. En de seks is beperkt, omdat hij eerst bepaalde standjes kon en nu niet meer.

De man zal een andere motivatie nodig hebben.
Waarom kan TO niet gewoon eerlijk tegen haar man zeggen dat ze hem te dik vindt geworden, daardoor minder aantrekkelijk en dat ze nu nog hooguit jeuk krijgt op haar hoofd als ze hem naakt ziet, ipv ergens anders ?



Ik heb altijd geleerd dat je maar beter duidelijk kunt zijn ipv om de hete brij ( in dit geval dikke brij )heen blijven draaien.
quote:Marana_ schreef op 26 februari 2017 @ 11:41:

Ik zou ook moeite hebben met 15 kilo in een jaar, een passieve levensstijl en een onverschillige houding hierover. Ik zou in gesprek gaan, aangeven dat je de actieve man waar je op viel mist, en zeggen dat je de seks nu niet zo bevredigend vindt (zonder dus specifiek te zeggen dat je zijn buik een afknapper vindt). En dan vragen wat je hier samen aan kunt doen.

Zolang je het tactvol doet moet je zoiets toch gewoon kunnen zeggen? Waarom om de hete brei heen draaien, zeg gewoon waar je mee zit.



Verder helemaal eens met je reactie.





Edit: aatjuhh123
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dan niet aantrekkelijk meer zijn voor je partner wat gevoeliger ligt dan andere zaken. Ik zou daar in elk geval heel onzeker van kunnen worden, terwijl ik dat normaal in bed niet ben.



Aan gewicht en uiterlijk is wel wat te doen, maar niet zo makkelijk als menigeen denkt. Zijn gedrag missen, wat je vroeger aantrekkelijk vond, dat vind ik persoonlijk makkelijker te bespreken. Vooral het waarom van de verandering zou ik wel interessant vinden. Daar kan inderdaad ook iets fysieks aan ten grondslag liggen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
En als de man van TO ook nog een emotie-eter is, kan een dergelijke opmerking resulteren in nog meer overgewicht, frustratie, eten en nog wat kilo's.
Later is nu
Eens met Dreamer.
quote:aatjuhh123 schreef op 26 februari 2017 @ 12:49:

Waarom kan TO niet gewoon eerlijk tegen haar man zeggen dat ze hem te dik vindt geworden, daardoor minder aantrekkelijk en dat ze nu nog hooguit jeuk krijgt op haar hoofd als ze hem naakt ziet, ipv ergens anders ?



Ik heb altijd geleerd dat je maar beter duidelijk kunt zijn ipv om de hete brij ( in dit geval dikke brij )heen blijven draaien.





Ik zou het wat genuanceerdr brengen, maar ik zou in de kern wel gewoon eerlijk vertellen waar het probleem 'm in zit.



Maar dikke mensen niet aantrekkelijk vinden is natuurlijk een behoorlijk taboe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven