Man veel aangekomen

25-02-2017 21:11 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is na ons huwelijk heel wat aangekomen, waardoor ik me minder en minder tot hem aangetrokken voel. Ik vind dat oppervlakkig en gemeen van mezelf, maar zo voelt het wel. Ik heb altijd geroepen dat uiterlijk niet het belangrijkste is, maar het begint steeds meer tussen ons in te staan. Ik hoop hier mijn verhaal te kunnen doen en wat herkenning en advies te vinden.



Ik was initieel lichamelijk erg aangetrokken door mijn man. Hij was erg avontuurlijk, we gingen vaak kamperen en hij was handig. Hij droeg veel zorg voor zijn lichaam en uiterlijk en ging zeker drie maal per week sporten. Natuurlijk was zijn lichaam niet het enige waar ik voor gevallen ben, maar het speelde wel een rol.

Door een zware blessure heeft hij een tijdlang niet kunnen sporten. Hij heeft veel beweging nodig om op gewicht te blijven, want hij houdt ook ontzettend veel van eten en in die periode zijn de kilo's er aangevlogen (in totaal zo'n vijftien kilogram). De kilo's storen hem ook. Hij wil graag wat afvallen, maar wil er niet zo veel voor laten. Hij vindt bijvoorbeeld dat hij nog zeker één keer per week 'verdient' om zichzelf te belonen met vettige troep. De blessure is nu reeds twee jaar hersteld en hij kan terug sporten. Hij is in die twee jaar tijd nog maar twee kilo afgevallen.



Het is niet eens zo zeer de kilo's die mij storen, maar vooral zijn passieve en lusteloze houding die hij uitstraalt, alsof hij er zich maar bij neerlegt. Zijn gewicht ontneemt mij een stuk van het plezier in bed. Hij is wat kleiner geschapen en zijn gewicht helpt hier niet bij. Ik vind het jammer dat we niet meer ongestoord kunnen genieten, terwijl dit eigenlijk niet nodig zou zijn, als hij wat harder zijn best zou doen. Ik heb hem proberen steunen. Ik kook gezond, haal geen troep in huis, ga mee sporten en plan activiteiten die hij vroeger fijn vond. Hij weet dat ik het jammer vind dat hij minder moeite doet voor mij, voor zijn lichaam en voor het plezier tussen de lakens. Het klinkt misschien dramatisch, maar het voelt alsof hij zijn wekelijkse zak chips belangrijker vindt dan het fijn hebben met mij in bed.

Ik wil hem niet kwetsen want ik hou van hem. Ik weet niet goed hoe ik dit verder kan aanpakken. Heeft iemand advies?
Alle reacties Link kopieren
Nou TO ik snap je wel. Mijn vriend is ook erg actief en veel met zijn lichaam bezig. Dat vind ik aantrekkelijk, doe ik namelijk zelf ook. Lijkt me niet fijn als hij over 10 jaar, 15 kilo zwaarder is en lusteloos. En het gaat natuurlijk niet alleen over die kilo's, maar ook dat hij een andere man lijkt te zijn. Het enige wat je kan doen is erover praten.. Ik denk dat hij dat extra duwtje juist nodig heeft
quote:lolanu schreef op 28 februari 2017 @ 14:03:

Nou TO ik snap je wel. Mijn vriend is ook erg actief en veel met zijn lichaam bezig. Dat vind ik aantrekkelijk, doe ik namelijk zelf ook. Lijkt me niet fijn als hij over 10 jaar, 15 kilo zwaarder is en lusteloos. En het gaat natuurlijk niet alleen over die kilo's, maar ook dat hij een andere man lijkt te zijn. Het enige wat je kan doen is erover praten.. Ik denk dat hij dat extra duwtje juist nodig heeft



Ja, mijn vriend en ik ook. We sporten beide vier keer per week, eten gezond, maar op zaterdag wordt er gewoon lekker een zak chips opengetrokken, of we bestellen op zondag lekker een pizza, of we gaan uit eten.



Stel, we zouden nu een kindje krijgen en daardoor ga ik niet vier keer, maar twee keer in de week sporten en ik verlies daardoor wat spiermassa. Of ik kom wat aan in gewicht. Sorry, maar dat kan toch, dat je andere prioriteiten stelt gedurende het leven? Ik lees in de OP dat de man van TO alsnog sport en gezond eet, maar dat het niet wil lukken met afvallen en dat hij daar zelf ook van baalt. TO zegt - in de OP - dat, dat komt door die zak chips per week. Dat vind ik ECHT geen leuke manier van met elkaar omgaan.



Ik snap het best dat de man van TO minder aantrekkelijk is geworden nu hij is aangekomen en dat, dat hartstikke rot is. Dat snap ik echt. Maar hoe er hier over die beste man gesproken wordt, vind ik ook niet helemaal terecht. Hij is aangekomen, zij vindt het minder aantrekkelijk. Da's een gegeven, maar misschien is het wel de verantwoordelijkheid van beide partijen om daar een middenweg in te vinden, zodat beide er weer mee verder kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elfje112 schreef op 27 februari 2017 @ 07:29:

[...]



15 kilo kan erg veel zijn, maar het ligt eraan hoeveel iemand daarvoor woog. Ik ben door de jaren heen in totaal 15 kilo aangekomen en heb nog steeds een prima gewicht. Als ik dat nu aan zou komen dan ben ik idd te dik.



Hij moet weer de motivatie vinden om iets te doen. Maar dat is lastig als je die eenmaal kwijt bent.Dan had je eerst zwaar ondergewicht? Want 15 kilo is gewoon veel.
quote:tvandattum schreef op 28 februari 2017 @ 14:38:

[...]





Dan had je eerst zwaar ondergewicht? Want 15 kilo is gewoon veel.Het zou kunnen maar het hoeft niet. Als je lang bent als vrouw, 1m80, is het verschil tussen een bmi van 20 en een bmi van 25 ongeveer 16 kg.
Alle reacties Link kopieren
quote:AnneMarieZ schreef op 25 februari 2017 @ 21:35:

[...]





Ja, ook. Iets wat mij heel sterk in hem aantrok, was de manier waarop hij in het leven stond. Hij was actief, wist van aanpakken, wilde vooruit komen en werkte daar hard voor. Nu is hij passiever geworden, hij laat alles maar wat gebeuren. Ik vind het jammer dat hij minder moeite doet voor mij (en ook voor zijn eigen gezondheid).

Dat heeft toch niet uitsluitend zijn overgewicht als oorzaak?

Ik denk eerder dat zowel zijn overgewicht als zijn passiviteit het gevolg zijn van iets anders. Is hij depressief misschien? Is er iets gebeurd in studie of werk? Zijn er problemen in de familie?
Alle reacties Link kopieren
Hij is aangekomen doordat zijn voedingspatroon hetzelfde bleef terwijl zijn energieverbruik minder werd.

Dus, spiermassa verlies, minder energie nodig, zelfde blijven eten dus meer vetopslag.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken de kant van je man een beetje, in het afgelopen jaar ben ik 10 kilo aangekomen en van een 5-dagen-per-week-sporten-en-broccoli eten naar amper sport en vooral veel junkfood/snacken gegaan. Wel sinds ik samenwoon, vriend doet hier ook aan mee en is ook zo'n 8 kilo aangekomen. Hij vind mij nog steeds prachtig, ik hem ook, alleen vind ik mijzelf niet meer mooi.



Ik merk dat deze 'nieuwe lifestyle' meer gevolgen heeft dan alleen +10 kilo en extra vetrolletjes. Ik heb minder energie, onderneem hierdoor minder en doordat ik mijn avonden meer als couchpotato doorbreng ben ik in vergelijking met -10 kg ook een stukje minder vrolijk (want: moe). Ik ben nu bezig (sinds gisteren ) met poging 100572384728 om gezond te gaan eten en de kilo's er weer af te krijgen, maar dat doe ik omdat ik dat graag wil, mijn oude 'ik' weer terug wil, weer met trots in bikini wil lopen deze zomer en weer die leuke, energieke meid wil zijn, die ik altijd was.



Hem afrekenen op zijn gewicht heeft geen zin, probeer in gesprek te gaan over jullie relatie. Niet op een afkeurende manier, maar je mag best aangeven dat je jullie oude relatie mist.
Ik moet jullie toch bedanken, heb mede door dit topic hier wel een goed gesprek over gevoerd.

We hebben beiden toegezegd ons op eigen gebieden meer in te zetten om aantrekkelijk voor elkaar te blijven en dat geeft mij in ieder geval wel weer een zet in de rug om mij in te blijven zetten voor mijn relatie.

De tijd zal leren of het ook echt effect heeft gehad want ik vrees met grote vreze hoe het gaat als we over een aantal maanden geen vooruitgang zien..



Dus hoe dan ook, bedankt voor de inspiratie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven