Poes in je eigen tuin begraven

27-02-2012 10:19 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vermoeden dat mijn lieve, mooie 17-jarige poes de lente niet gaat halen...



Moet er niet aan denken dat ze als afval ergens op een grote stapel met tig andere honden en katten wordt gecremeerd...

Ik wil haar daarom graag in de tuin begraven, maar heb begrepen dat dit niet zomaar mag.



Stel ze krijgt een spuitje van de dierenarts, mag ik haar dan gewoon meenemen? Of kan dit niet?



En hoe diep moet ik haar dan begraven? En, in een schoenendoos? Of in iets anders? Iemand goede tips?



Mijn excuses voor de plastische vragen...
Gewoon doen hoor. Hier hebben we het ook gedaan. Geen haan die er naar kraait. De hond was te moeilijk, maar ik vond het heel naar om haar achter te laten.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar dat je afscheid moet nemen van je poes..

En ik zou haar ook gewoon in de tuin begraven. Hoe diep hangt een beetje af van de soort grond. Als je hier een meter diep zou proberen te graven (vette klei, dus niet echt haalbaar) zou het gat gelijk vol met water lopen, dus een halve meter is hier echt genoeg.

Maar wat dan wel belangrijk is als je je poes in een doek wil wikkelen, is dat die doek wel mee moet verteren. Dus kies voor katoen, linnen of zijde.

Heel veel strekte!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 27 februari 2012 @ 10:40:

Denk dat ik maximaal 40-50 cm diep zat. Mijn tuin zit vol boomwortels dus dat graaft al moeilijk, bovendien ging mijn vorige konijn dood in 'n periode dat het vroor. Ach, hij is nooit uitgegraven door 'n kat o.i.d. en het is nu al wel 'n jaar of 3-4 geleden, dus hij zal wel verteerd zijn inmiddels. Ik heb 'm gewoon los in het gat gelegd, dus zonder materiaal er omheen, lijkt me beter voor de grond dat je er geen troep in gaat steken.Hier gebeurt het ook altijd in de winter. En dan inderdaad al die boomwortels. Recent een kip begraven (tja) en bij poging (plekje) 8 lukte het te graven. Pfff.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Klopt hij moet wel diep begraven worden. Mijn man heeft het schepwerk verricht. Eerst een groot plastic zeil op het gras en daar alle aarde op, het leek wel een grafdelver. Hij heeft niet zoveel met katten dus vond het heel lief dat hij dat voor mij deed.
Wat is het nut van 'n doek? Gewoon beest in het gat en zand er over.
Alle reacties Link kopieren
To,sterkte met je kat.

tuurlijk mag je hem in de tuin begraven,hier ligt een complete dierentuin.

wel ff diep graven ivm andere dieren.

toen 1 van onze katten van ouderdom doodging heeft hij zelfs een 1/2 dag opgebaard gelegen,later in een zelfgetimmerd kistje met een stukje kaas voor onderweg hebben we hem begraven onder de kersenboom.vooral als je kinderen hebt is het een mooi afscheid
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 27 februari 2012 @ 10:46:

Wat is het nut van 'n doek? Gewoon beest in het gat en zand er over.Geen nut, gewoon voor het gevoel.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 27 februari 2012 @ 10:50:

[...]





Geen nut, gewoon voor het gevoel.

idd. hier ook pas een kat in de tuin begraven. ze is thuis overleden.

netjes in een doosje, zodat ze niet vies wordt. (puur een gevoel... mensen liggen immers ook in een kist, puur voor het gevoel)
Alle reacties Link kopieren
quote:Yoie schreef op 27 februari 2012 @ 10:46:het leek wel een grafdelver.Ehm, niet onvriendelijk bedoeld, maar als je een grafje graaft dan ben je ook een grafdelver
Alle reacties Link kopieren
Ik zou m niet in een doos of zak doen...

Wij gingen met onze tuin aan de slag en haalde een zak smurrie uit de tuin, dag lieve cavia (was van ons zelf)

Misschien dat een doos wel vergaat...



Gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Dan moet je het in ieder geval niet aan je evt. kinderen laten zien.



Vriendinnetje van mijn dochter was aan het spelen bij een ander meisje met haar broertje en nog een vriendje. Dat vriendje vond het zo zielig dat ze geen poes meer hadden dat ze samen hadden besloten de overleden poes op te graven (na driekwart jaar ).....De grietjes (toen een jaar of 4/5 ) verwachtten gewoon de poes zoals die was. Maar helaas niets was minder waar.



Dat vriendje voelde zich zo schuldig,want mama geschrokken,kinderen aan het huilen,dat hij ook nog op marktplaats!!! aan het kijken was voor een nieuwe poes voor hun (jochie ook niet ouder dan 6/7)....zo aandoenlijk allemaal het idee erachter maar niet erg handig dus.



voor nou : sterkte
Puck
Alle reacties Link kopieren
quote:doezel31 schreef op 27 februari 2012 @ 10:19:

Moet er niet aan denken dat ze als afval ergens op een grote stapel met tig andere honden en katten wordt gecremeerd...

Ik wil haar daarom graag in de tuin begraven, maar heb begrepen dat dit niet zomaar mag.



Stel ze krijgt een spuitje van de dierenarts, mag ik haar dan gewoon meenemen? Of kan dit niet?





Natuurlijk mag je haar meenemen, als je haar zou willen laten cremeren neem je haar toch ook mee? Wij hebben onze hond en katten allemaal laten cremeren, dat gebeurt heus niet op een stapel met tig andere honden en katten. Je kan ervoor kiezen om ze gewoon apart te laten cremeren. De as kan je zelfs meenemen in een urn. Zou toch niet best zijn als daar as van andere dieren bij zit! Onze hond en één van onze katten zijn op dezelfde dag ingeslapen, die hebben we samen laten cremeren.



Maar als jij haar wilt begraven in je tuin moet je dat gewoon doen, niemand die het merkt toch?
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een begraven kat in de tuin, mooie hortensia erop en we denken nog steeds aan hem. En inderdaad, je graaft hem niet zomaar op, ook een naar idee. Sterkte ermee want het blijft verdrietig.
Wij hebben onze poes ook in de tuin begraven, een flink diep gat gemakt en haar daar erin gelegd. Op een plekje waar we niet veel komen zodat er niet per ongeluk in gegraven wordt.

Ik heb er bolletjes geplant en ieder jaar als ze bloeien dan denk ik weer aan haar.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties!! Ik ga haar dus gewoon in mijn eigen tuin begraven, dat is duidelijk.



@whimpysynger; heb een koophuis waar we de aankomende jaren zeker nog blijven wonen.



@ikbenevelyn; ze blijft nog maar op 1 plek, loopt nauwelijks meer, kan niet meer miauwen, plast zichzelf onder. We wilden dit weekend aankijken en vandaag naar de dierenarts gaan als er geen verbetering zou zijn. Maar sinds gisteren loopt ze weer de tuin in en lijkkt er weer wat leven in te komen. We zullen zien hoe het verder met haar gaat.
Alle reacties Link kopieren
Van internet:

Begraven

Jarenlang was er in de diverse gemeentes een verschillend beleid ten aanzien van het begraven van huisdieren in de tuin. In de ene gemeente was het toegestaan, in de andere gemeente werd het gedoogd. Gelukkig is hier nu een eenduidige wetgeving over; honden en andere gezelschapsdieren mogen begraven worden in de eigen tuin. Het dier mag niet in plastic gewikkeld worden en het grafje moet minimaal één meter diep zijn.

Begraven in eigen tuin is een prachtige ceremonie. Uw trouwe vriend blijft altijd dichtbij.



Maar ik had eerst wel eens begrepen dat er ook een grens zat aan het formaat van het dier. Dat een Deense dog bijvoorbeeld niet in je eigen tuin begraven mag worden. Maar dat staat hier dus niet in.



Ik moet wel denken aan de buren van een paar huizen verder die hier vorig jaar zijn komen wonen: toen ze gingen graven in de tuin daar vonden ze 14(!) katten- en hondenskeletjes/lijkjes.

Vind dat eerlijk gezegd wel weer een beetje luguber. Is ook de reden dat ik alleen mijn hamsters in de tuin heb begraven en de kat bij de dierenarts heb achtergelaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 27 februari 2012 @ 10:46:

Wat is het nut van 'n doek? Gewoon beest in het gat en zand er over.

Die doek is gewoon voor je eigen gevoel. Als je wellicht in een emotionele bui het niet zo leuk vindt je huisdier zo in dat gat te leggen. Of misschien ook wel voor je eigen idee dat als andere dieren ernaar zouden gaan graven ze toch niet bij het dode dier kunnen komen omdat die helemaal in een doek gewikkeld zit.



En zand erover? Ik zat in Groningse klei te graven..

Wat het overigens ook weer lastig maakte om heel diep te graven. Ik kwam dus echt niet verder dan 40 - 50 centimeter. Ik heb het wel geprobeerd, heb het zelfs op staan meten.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
http://www.dapbreukelen.n ... chting/doodvanuwdier.html



Staat ook info in, misschien heb je er iets aan...
Alle reacties Link kopieren
Van de site van VNG: Bij de behandeling van het wetsvoorstel Gwwd heeft de tweede kamer een motie aangenomen waarbij de minister werd verzocht de mogelijkheid voor gemeenten om het begraven van huisdieren in eigen tuin te verbieden, uit de Gwwd te halen en daarmee tegemoet te komen aan de wens van veel huisdierhouders. De minister antwoordde dat deze mogelijkheid niet in de Gwwd staat. Gemeenten kunnen hiervoor geen eigen regels stellen ten aanzien van het begraven van huisdieren, zij kunnen het ook niet belemmeren. - het mag gelukkig in elke gemeente . Anders zou ik het ook 'stiekem' doen, maar mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als je het gat niet diep genoeg krijgt, dat je dan het gat wijder moet maken aan de bovenkant zodat je weer dieper kan. 40 cm en dan het beestje erin betekent dat je huisdier op net iets meer dan een spade diep ligt. Ook al verhuis je pas over een paar jaar, de volgende eigenaar heeft dan toch grote kans om een vondst te doen als hij in de tuin werkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sofi2010 schreef op 27 februari 2012 @ 11:09: samen hadden besloten de overleden poes op te graven (na driekwart jaar )....Heel sneu, en luguber. Maar dan lag die poes niet diep genoeg. Een jochie van 6 graaft geen poes op die een meter diep ligt.
Alle reacties Link kopieren
achgossie toch

die van ons is gelukkig nog gezond, en ze speelt nog ,

het springen wil alleen niet meer zo goed lukken.
Alle reacties Link kopieren
Het gat wat ik groef was sowieso wijd genoeg, anders kun je er niet een kat horizontaal in leggen.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij liggen ook mijn 2 overleden katten in de tuin. Niet heel diep in een plastic kist.

Heel luguber maar ik wist, toen de eerste dood ging, al dat ik over een tijd zou verhuizen en ik wilde haar niet achterlaten. De tweede ging een half jaar later dood en ik heb de kist opgegraven en deze kat erbij gelegd.

Waarschijnlijk verhuizen wij naar mijn ouderlijk huis, waar in de tuin al diverse dieren begraven liggen.

Als ik ga verhuizen neem ik ze alle 2 mee en begraaf ze daar op een permanente plek.

Klinkt luguber natuurlijk maar ik moet er niet aandenken dat een volgende bewoner ze opgraaft en weggooit.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je poes gewoon meenemen van de dierenarts. Je kunt vaak ook de dierenarts thuis laten komen voor het laatste spuitje.

Mijn kat ligt ook in de tuin, op een 1 m diep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven