Simpeler leven

13-05-2015 13:09 502 berichten
Mijn wederhelft en ik denken al een tijdje na over een vorm van simpeler leven. Ons huis verkopen, auto's de deur uit. Geen vakanties meer, geen TV, geen smartphones, iPads, playstation, etc. etc. meer. Geen verwarming maar een trui, alleen nog eten wat we zelf verbouwen of wat we kunnen krijgen uit overschotten van lokale hotels e.d. Anders gezegd: alleen nog het hoogst noodzakelijke.



En dat dan liefst met een aantal gelijkgestemden. We hadden dat gedacht voor over een jaar of tien, als het laatste kind het huis uit is, maar er is een kansje dat e.e.a. in een stroomversnelling komt door verder niet relevante omstandigheden. En dat betekent weer dat we wat meer tempo moeten gaan maken met het maken van plannen. Want een algemeen vaag beeld kan iedereen vormen, maar je moet zaken ook gewoon praktisch maken natuurlijk.



Vandaar dit topic. Zijn er mensen die vergelijkbare keuzes gemaakt hebben in hun leven, of heb je het van dichtbij gezien? Is er iemand die ervaringen wil delen, die mogelijk ook kan waarschuwen voor zaken waar je niet aan denkt als je op je luie bank hangt en hierover fantaseert?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 13 mei 2015 @ 14:35:

TO, hoe oud zijn je kinderen en wat vinden ze ervan? Waarom geef je geen antwoord op die vragen?

Ik vrees, dat de kinderen helemaal niets in te brengen hebben.

Het gebeurt zoals pa en ma willen.
quote:Pientjexxxx schreef op 13 mei 2015 @ 14:26:

[...]





Als je altijd helemaal je eigen gang wilt gaan zonder rekening te houden met je kinderen dan had je beter niet aan kinderen kunnen beginnen. Hoe oud zijn ze eigenlijk en wat vinden ze van jullie plannen? Als het pubers zijn dan kan ik mij zo voorstellen dat ze zich straks voor hun thuissituatie gaan schamen en geen vriendjes of vriendinnetjes mee willen nemen naar huis. De meeste pubers willen niet dan hun ouders teveel afwijken van andere ouders.



Als je dit topic meegelezen hebt, heb je op de meeste van je vragen al antwoord.



De zaken zwart/wit, op het beledigende/beschuldigende af, voorstellen, mag natuurlijk. Maar je zal vast begrijpen dat ik daar niet op in ga.
...
quote:dubbeltje4 schreef op 13 mei 2015 @ 14:40:

[...]



Ik vrees, dat de kinderen helemaal niets in te brengen hebben.

Het gebeurt zoals pa en ma willen.Dat zijn dan later van die ouders die klagen dat hun kinderen nooit meer langskomen. Gek hè?
quote:korenwolf schreef op 13 mei 2015 @ 14:26:

[...]



Vriendin van mij heeft ruime ervaring met het houden van kippen, varken, geit en koe. Weet ook van zelfvoorziening enz. Heb je er wat aan om met haar in contact te komen?Ja, graag! Wanneer dat handig is, hangt wel erg af van de vraag of we de huidige kans kunnen pakken of niet.
quote:Pientjexxxx schreef op 13 mei 2015 @ 14:28:

[...]





Nou heel handig hoor! Inderdaad. Heel handig.
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:41:

[...]





Als je dit topic meegelezen hebt, heb je op de meeste van je vragen al antwoord.



De zaken zwart/wit, op het beledigende/beschuldigende af, voorstellen, mag natuurlijk. Maar je zal vast begrijpen dat ik daar niet op in ga.Zou je ze dan voor de volledigheid nog even allemaal kunnen beantwoorden? Hoe oud zijn ze en wat vinden ze van jullie plannen?
/..
Alle reacties Link kopieren
quote:]mienbillekesjeuken schreef op 13 mei 2015 @ 14:37[/message]:

[...]





Topicstarter heeft het over eten dat anders wordt weggegooid, bv door hotels.





Dat is dumpsterdiving. Toch heel wat anders dan zelfvoorzienend leven. Als je het doorvoert, is het zelfs leven op anderen.



restaurants gooien weinig eten weg.

die kopen wel zo goed in, weggooien kan niet uit.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet wachten tot de kinderen uit huis zijn?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze dit net zo'n geweldig idee vinden als jullie.

De plannen zijn oke, bedoel, als mensen zo willen leven, why not?!

Maar denk dat het niet makkelijk is.

En kinderen meesleuren zou ik helemaal niet doen, ik was zeker bij mijn oom/tante/opa/oma gaan wonen als mijn ouders dit soort ideeën hadden vroeger.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:41:

[...]





Als je dit topic meegelezen hebt, heb je op de meeste van je vragen al antwoord.



De zaken zwart/wit, op het beledigende/beschuldigende af, voorstellen, mag natuurlijk. Maar je zal vast begrijpen dat ik daar niet op in ga.

Je hebt geen enkele keer een antwoord willen geven op de vraag hoe jullie kinderen de plannen zien.

Wordt die kinderen uberhaupt wel iets gevraagd?

Of telt hun mening helemaal niet mee?
Alle reacties Link kopieren
Oh verrek dat doet me denken aan het kraakpand waar ik in gewoond heb (een eeuw geleden toen kraken nog legaal was en ik nog punk). We hadden geen rioolaansluiting en geen stromend water, geen cv dus ook, wel elektriciteit. We hadden 2 jerrycans water, vullen bij de buren. Douchen en wassen deden we bij vrienden of in het jongerencentrum waar we vrijwilligerswerk deden. Naar de wc gaan bij v&d die vlak bij was, of bij het andere kraakpand een stukje verderop. Plassen 's nachts soms ook gewoon in de achtertuin want dan zijn die andere opties te onhandig.



Heel romantisch hoor zo'n houtkachel, en hele fijne warmte ook. Wel jammer dat het soms onder nul is 's ochtends en je je bed uit moet om hem aan te maken. Wel word je van houthakken weer snel warm (en ja het koelde echt af naar de temperatuur die het buiten ook was, want erg geisoleerd was het allemaal niet)

Koken op een houtkachel? Ik raad je aan dat eerst eens te proberen, want dat duurt echt uren! Wij hadden een waterkoker en een elektrisch kookplaatje, soms brachten we iets aan de kook op het kookplaatje en lieten het dan doorsudderen op de houtkachel. Maar echt koken er op gaat niet echt hoor.



Het was een bijzondere manier van wonen maar ik ben wel erg blij nu gewoon te wonen, het lijkt me ook absoluut niets voor kinderen, zo ontzettend anders dan de rest opgroeien.
Zeg maar Spijker.
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:39:

[...]



Klopt. Maar zoals je je wellicht kan voorstellen ga ik niet zo serieus in op mensen die weinig verder komen dan "belachelijk, en hoe kan je dat een kind aan doen"

Dat begrijp ik wel. Ik denk alleen dat ik mijn kinderen niet materialistisch opvoed, ze weten dat je overal hard voor moet werken, geen overdreven luxe, maar wel de verwarming in de woonkamer op 19, een warme douche en informatie kunnen googlen voor een spreekbeurt of werkstuk.

En de ene keer super basic in het bos kamperen en een andere keer een leuke rondreis op een ander continent.



Wat me heerlijk lijkt aan om echt naar basic te gaan is dat er meer rust is. Geen dwingende baan. Aan de andere kant, als de bieten geoogst moeten worden of de aardappelen, moet dat ook binnen een bepaald tijdsbestek gebeuren en verwerkt worden. Ook als het buiten zeikt van de regen. En dat laatste klopt dan weer niet bij mijn plaatje
quote:Pientjexxxx schreef op 13 mei 2015 @ 14:29:

[...]





In wat voor fantasiewereld leef jij eigenlijk? Denk je nu echt dat pubers nergens een keuze in willen hebben? Dat het volledig onmondige mensen zijn? Ik ben echt heel benieuwd hoe oud jouw kinderen zijn.

Ik ben dan weer echt benieuwd waarom jij meent dat je mij moet benaderen op deze beschuldigende toon, terwijl je zaken nogal onnodig zwart/wit voorstelt. Fascinerend vind ik dat.



Maar goed, om je even op weg te helpen met iets genuanceerder denken: hoeveel mensen vragen hun kinderen toestemming voor ze gaan scheiden, verhuizen of van baan veranderen? Als je daar een beeld bij hebt, heb je ook een vrij aardig beeld van hoe wij met onze kinderen omgaan.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 13 mei 2015 @ 14:32:

Het klinkt wel leuk dat simpel leven met een houtkachel, maar wat bereik je er nu werkelijk mee? Want behalve een hoop minder comfort voor jezelf draag je op geen enkele manier bij aan een duurzamere, schonere samenleving.



Als je meer aandacht voor elkaar wilt kan je die iPhone toch ook gewoon wegleggen? Wil je duurzaam bijdragen aan de samenleving, koop dan seizoensgroenten bij duurzame telers.Als je dit topic gelezen hebt, ken je het antwoord op je vragen
TO, ik las net ergens een opmerking van je dat je niet oud zult worden. Heb ik dat goed begrepen uit je reactie? Vind je het dan niet extra belangrijk dat je kinderen een leuke jeugd hebben waar ze straks met veel plezier op terug kunnen kijken?
quote:Pientjexxxx schreef op 13 mei 2015 @ 14:32:

[...]





Is dat dan niet juist een reden om je kinderen een onbezorgde en leuke jeugd te bezorgen i.p.v. straks de strijd met hun aan te gaan?

Hun geluk gaat dan toch voor alles?



Mensen die beweren dat het geluk van hun kinderen voor alles gaat liegen. Minstens tegen zichzelf.



Maar los daarvan, ik heb weinig interesse in je nogal wilde, ongenuanceerde en zinloze vragen of als vragen vermomde beschuldigingen.



Daar hoef jij je niets van aan te trekken natuurlijk, maar ik stop wel verder met op je reageren.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 13 mei 2015 @ 14:12:



Oogst uit eigen land Oostblokstijl:



uien, wortelen, bieten, aardappelen (die verrot smaken als je een regenachtig jaar hebt), met een beetje geluk een lekkere appel.



Ik heb dat nog meegenaakt, die Oostblokstijl. We hadden alles wat jij opnoemt, plus verschillende koolsoorten, sla, snijbiet, spinazie, radijs, prei, erwtjes, bonen, koolrabi, pompoen, tuinbonen, aardbeien, frambozen, peren, kersen, kruisbessen, walnoten, heel veel kruiden en grote kassen met tomaten en komkommers. En ik vergeet vast nog een heleboel. Het was heerlijk én divers.



De hele familie hielp mee, daardoor wist je waar het eten vandaan kwam. Ik wist als klein kind al dat de kip op mijn bord een paar dagen eerder in de tuin had gelopen.



Ik denk dat simpeler gaan leven júist heel goed kan zijn voor een kind. Zonder luxe ben je veel meer aangewezen op je creativiteit en zelfredzaamheid. Je leert oplossingen te bedenken ipv ze te kopen. Je leert jezelf te vermaken ipv instant vermaak te verwachten.

Lijkt me alleen maar goed.
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:45:

[...]



Ik ben dan weer echt benieuwd waarom jij meent dat je mij moet benaderen op deze beschuldigende toon, terwijl je zaken nogal onnodig zwart/wit voorstelt. Fascinerend vind ik dat.



Maar goed, om je even op weg te helpen met iets genuanceerder denken: hoeveel mensen vragen hun kinderen toestemming voor ze gaan scheiden, verhuizen of van baan veranderen? Als je daar een beeld bij hebt, heb je ook een vrij aardig beeld van hoe wij met onze kinderen omgaan.Zeg dan gewoon waar het op staat en draai er niet zo om heen. We houden totaal geen rekening met onze kinderen, bedoel je toch?
quote:gladoortje74 schreef op 13 mei 2015 @ 14:33:

Wat een mooi voornemen. Er is een comedyserie gemaakt over dit onderwerp, een Britse, ik ben de naam alleen vergeten. Uit de tachtiger jaren. Was het a simple life? Misschien weet iemand de titel. Heel erg leuke serie was dat, waarin een aantal dilemma's van die omschakeling ook aan bod komen. Misschien een idee om een aflevering ervan te kijken.



Eigenlijk is dit gewoon wat de hippies ook deden. Ik zelf pas wel wat simpelheid toe in mijn leven maar ik kan niet extreem simpel leven.



Maar ik heb wel een moestuin! Net foto's ervan geplaatst in het AH moestuintjes topic. Daarvan kunnen we de hele zomer oogsten. Ik heb bv pluksla staan, dat kun je afknippen en dan groeit het gewoon weer aan. Ik heb sla, courgette, slabonen, peulen en wortels staan.



Ik heb lang haar en ga nooit naar de kapper. Het is zo lang dat ik alleen een stukje aan de onderkant af knip, twee keer per jaar ofzo. Ik kan zelf shampoo, wasmiddel en handpompzeep maken van marseille en aleppo zeep. Als wasmiddel is dat alleen wel erg mild en verwijdert slecht de vlekken, dus gebruik ik ook wasmiddel uit de supermarkt.



Ik vind dat het erg lastig is om bv zoiets als plastic te vermijden. Dus beperk ik wat ik daarvan weggooi. Ik hergebruik lege melkpakken, blikken, glazen potten etc, alleen niet altijd, alleen als ik er meteen een nut voor weet. Een klein afvalbergje zal ik toch maken.



Ik ken wel een hele goeie tip om plastic tasjes, zoals bv van AH, te upcyclen. Ik ben gek op upcyclen. Daarvoor leg je twee tasjes op elkaar, legt er bakpapier overheen. Dan ga je er goed overheen met een strijkbout op middelmatige hittestand. Dan zijn de tasjes aan elkaar gesmolten. Dit kun je herhalen, dus elke keer een tasje erop, tot je vrij dik plastic hebt, waar je van alles van kunt maken zoals tassen en plantenpotten ed. Staat ook op pinterest.



Ik doe dus aan upcyclen, ik verf kleding ipv ze weg te doen. En doneer de rest aan de kringloopwinkel. Ik koop tweedehands meubels en knap ze op of pimp ze. Ik heb bijen en insectenhotels in de tuin. Iemand omschreef het een keer als volgt, ik wil mijn ecologische voetstap in de wereld kleiner maken. Vond ik wel een mooie. Dat kan altijd, op allerlei manieren.



Ik ben alleen niet van de al te fanatieke doctrines, want er moet wel geleefd en genoten kunnen worden zonder schuldgevoel. En dat schuldgevoel is logisch maar ik kan de wereld niet in mijn eentje redden. Small steps, vind ik ook mooi. Mensen inspireren, vind ik ook een goed idee. Maar alles waar 'te' voor staat, ben ik altijd wantrouwig over of dat me wel gelukkig gaat maken. Grijs kan ook, zwart en wit vind ik te.



Maar, ieder zijn meug hoor, veel plezier toegewenst op jullie zoektocht, ik denk dat het simpele, je leven absoluut kan verrijken!Wij hebben geen enkele ideele motivatie
Alle reacties Link kopieren
Toestemming vragen is van een heel andere orde, dan belangstellend zijn naar hun mening.

En hun mening dan vervolgens zo belangrijk vinden, dat je je plannen erop aanpast, als hun idee over jullie plannen heel erg afwijkt van wat jij en je man willen.
quote:dubbeltje4 schreef op 13 mei 2015 @ 14:34:

[...]





Ik vind het ook bijzonder egoistisch om je kinderen hier, zonder dat ze ook maar iets in te brengen hebben, in mee te slepen.

Dat zou het inderdaad zijn.



Ik vind het bijzonder fascinerend waarom twee mensen in dit topic zich zonder enige grond opwerpen als kinderbescherming, en mij vrij lomp en aanvallend benaderen, en dan ook nog denken dat ik blijf antwoorden
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:48:

[...]





Mensen die beweren dat het geluk van hun kinderen voor alles gaat liegen. Minstens tegen zichzelf.



Maar los daarvan, ik heb weinig interesse in je nogal wilde, ongenuanceerde en zinloze vragen of als vragen vermomde beschuldigingen.



Daar hoef jij je niets van aan te trekken natuurlijk, maar ik stop wel verder met op je reageren.Deze reactie geeft aan hoe egoïstisch jij ingesteld ben. Het geluk van mijn kinderen gaat boven mijn geluk. Ik heb ervoor gekozen om ze te krijgen en om zo goed mogelijk voor ze te zorgen. Als ze ziek zijn of iets mankeren dan zou ik willen dat ik dat van ze over kon nemen. Sterker nog, ik zou (net als heel veel ouders) mijn leven voor ze willen geven.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 14:51:

[...]



Dat zou het inderdaad zijn.



Ik vind het bijzonder fascinerend waarom twee mensen in dit topic zich zonder enige grond opwerpen als kinderbescherming, en mij vrij lomp en aanvallend benaderen, en dan ook nog denken dat ik blijf antwoorden

Het is toch een normale vraag, dat er word gevraagd wat je kinderen hiervan vinden, of ze het zien zitten of dat het ze verschrikkelijk lijkt.

Dat zijn geen rare vragen imo
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 13 mei 2015 @ 14:51:

[...]





Deze reactie geeft aan hoe egoïstisch jij ingesteld ben. Het geluk van mijn kinderen gaat boven mijn geluk. Ik heb ervoor gekozen om ze te krijgen en om zo goed mogelijk voor ze te zorgen. Als ze ziek zijn of iets mankeren dan zou ik willen dat ik dat van ze over kon nemen. Sterker nog, ik zou (net als heel veel ouders) mijn leven voor ze willen geven.Je vult nogal wat in zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven