Wat is er nou zo lastig aan huishouden?

15-01-2017 13:29 1130 berichten
Er zijn hier wel honderd topics op het forum over tegen aan kijken van huishouden. Of geen tijd hebben om het huishouden te doen. Mij gaat het makkelijk af ik vind het niet vervelend, het gaat juist heel snel.



Onze routine



We staan staan op als ik eerder moet werken dan droogt vriend de douche na.

Ik loop door naar het washok ( als de was heeft gedraaid) dan hang ik op of doe het in de droger. Het bed wordt gelucht en voordat we weggaan maakt een van ons het bed op. Dan ga ik naar beneden pak ik de vaatwasser uit en maak ik de wc's schoon. Onbijt maak ik en koffie en bespreken we de dag even. Voordat ik de deur ga maak ik een rondje door het huis om alle doekjes die gebruikt zijn in de badkamer en wc's in de was te doen en dan gaan we weg. Als ik vrij ben rij ik langs de supermarkt om verse groenten te halen voor het gerecht dat ik kook. Ik kom thuis loop naar de droger of de was om op te vouwen of in de droger te doen. Daarna heb ik uren om te relaxen en thee te drinken



Avondeten: ik kook meestal doordeweeks omdat ik eerder thuis ben. Ik duik de keuken in maak het eten en als vriend er is kunnen we samen aan tafel eten en praten over de dag. Daarna samen tafel opruimen en de keuken pannen afwassen, keuken stofzuigen tafel afnemen en alles is weer netjes en dan kunnen we de hele avond relaxen. Voordat we naar bed gaan ruimen we op wat we gebruikt hebben en ruimen we de vaatwasser in kussens recht op de bank en dan kijkt vriend of ik naar de wasmand of er wat gewassen moet worden en doen we in de wasmachine die dan s'nachts draait.



Weekend: we beginnen s'ochtends gelijk al zodat we s'middags er niet over hoeven na te denken de een strijkt de ander stoft,stofzuigt en dweilt het het hele huis . Badkamer Wc's schoonmaken doe ik omdat ik dat leuk vind. En de was kijken we samen naar.



We hebben zeeën van tijd over om met elkaar leuke dingen te doen en te relaxen. Ik zie geen moeite in het huishouden, het is heel makkelijk zelfs vind ik.
Ik scheidt wit en kleur wel, maar ben ook wel weer zo makkelijk dat lichte kleuren bij wit gaan.

Ik heb weinig wit en anders duurt het een eeuwigheid voor ik oan wassen. Verder geen aparte sokkenwas ofzo. Handdoeken, sokken en ondergoed gaan gewoon bij elkaar.

Dus in feite heb ik vier soorten was:

bont, 30 graden

Licht/wit, 30 graden

Bont, 60 graden

Licht/wit 60 graden



En een heel enkel keertje een miniwas voor als ik per se dat ene kledingstuk nu moet hebben.
Ik vind trouwens die stoffenwaszakdingen weer onhygiënisch hoe vaak was je die tas ?

Droger twee kervper jaar schroeft mijn man de achterplaat eraf zodat hij gestofzuigd kan worden , er zit veel meer stof in dat apparaat dan alleen in het pluizenfilter.
Halve trommels draaien , vloeibaar wasmiddel en wasverzachter slecht voor het milieu en je machine vertelde de miele monteur .
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 17 januari 2017 @ 09:56:

Ik vind trouwens die stoffenwaszakdingen weer onhygiënisch hoe vaak was je die tas ?

Droger twee kervper jaar schroeft mijn man de achterplaat eraf zodat hij gestofzuigd kan worden , er zit veel meer stof in dat apparaat dan alleen in het pluizenfilter.In ieder geval vaker dan een wasmand.n
quote:Mevrouw75 schreef op 17 januari 2017 @ 10:06:

[...]





In ieder geval vaker dan een wasmand.nDie spoel ik altijd uit met heet water onder de douche en daarna doekje met sop erover.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 17 januari 2017 @ 10:11:

[...]



Die spoel ik altijd uit met heet water onder de douche en daarna doekje met sop erover.Hier staan rieten wasmanden en een niet-roestvrij stalen. Die heb ik nog nooit uitgespoeld. Maar goed, ik behoor tot de vieze helft van dit forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 17 januari 2017 @ 09:57:

Halve trommels draaien , vloeibaar wasmiddel en wasverzachter slecht voor het milieu en je machine vertelde de miele monteur .



Wasverzachter gebruik ik niet, dat vind ik stinken. Zo'n mierzoete lucht aan je kleding. Brrrrr.



Af en toe je machine laten draaien op het heetste programma met een flinke schep soda doet wonderen. Dat lost alle vetresten van wasmiddel en wasverzachter op.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 17 januari 2017 @ 08:55:

[...]





Nooit geweten dat er speciale handdoekjes zijn voor je haar. Zo leer ik nog eens wat hier!kosten niks: https://www.drogisterij.n ... MaMypLsyNECFUkQ0wodAg4Jvg



Action heeft ze ook
quote:amarna schreef op 17 januari 2017 @ 10:15:

[...]





Wasverzachter gebruik ik niet, dat vind ik stinken. Zo'n mierzoete lucht aan je kleding. Brrrrr.



Af en toe je machine laten draaien op het heetste programma met een flinke schep soda doet wonderen. Dat lost alle vetresten van wasmiddel en wasverzachter op.Dat dacht ik ook tot de monteur moest komen
Alle reacties Link kopieren
quote:Pretzel66 schreef op 17 januari 2017 @ 10:29:

[...]



Dat dacht ik ook tot de monteur moest komen



Ik hoor regelmatig van collega's die nooit warmer dan op 40 graden wassen. Dan slibt toch echt je machine dicht. Bovendien ruikt je was niet fris meer op den duur.



Bij mij moet de monteur alleen komen om losgeraakte bh-beugels te verwijderen
quote:amarna schreef op 17 januari 2017 @ 10:15:

[...]

Wasverzachter gebruik ik niet, dat vind ik stinken. Zo'n mierzoete lucht aan je kleding. Brrrrr.



Af en toe je machine laten draaien op het heetste programma met een flinke schep soda doet wonderen. Dat lost alle vetresten van wasmiddel en wasverzachter op.Je hebt ook het geurloze wasverzachter. Ik gebruik het alleen voor katoenen sweaters anders worden dat van die planken.
quote:amarna schreef op 17 januari 2017 @ 10:15:

[...]





Wasverzachter gebruik ik niet, dat vind ik stinken. Zo'n mierzoete lucht aan je kleding. Brrrrr.



Af en toe je machine laten draaien op het heetste programma met een flinke schep soda doet wonderen. Dat lost alle vetresten van wasmiddel en wasverzachter op.

Zo doe ik het ook,eerst het zeepbakje goed schoonmaken want al gebruik ik een wasbolletje en geen wasverzachter toch is dat ding viezig, dan het filter onderin de machine eruit en schoonmaken en dan soda in een lege trommel op de hoogste temperatuur.

Zelfde met de vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 17 januari 2017 @ 10:36:

[...]





Ik hoor regelmatig van collega's die nooit warmer dan op 40 graden wassen. Dan slibt toch echt je machine dicht. Bovendien ruikt je was niet fris meer op den duur.



ik was handdoeken, vaatdoekjes etc echt op 60 graden. Volgens mij houd je anders enorme koloniën aan bacteriën.
Alle reacties Link kopieren
on topic: TO: hier mijn routine van gisteren



6.30 ik ga de deur uit om te gaan werken, man ook

19.00 man en ik komen thuis (ja we werken allebei veel uren)

Gelukkig alle boodschappen in huis, dus koken en even rustig eten, want je wil elkaar toch ook wel spreken.

Ik besluit de strijk te doen, pak de strijk, zet de strijkplank op. Werk belt: crisis moet nu opgelost worden, ik laat de strijkplank staan en ga crisis bezweren. Man besluit onder tussen te stofzuigen, dus pakt stofzuiger. Schoonmoeder belt, begrijpt iets niet, moet opgelost worden, man gaat dat regelen.

Het is inmiddels 21.30, man en ik concluderen dat we eigenlijk doodmoe zijn en buiten het halfuurtje eten eigenlijk geen tijd voor elkaar gehad hebben. Besluiten dat we elkaar belangrijker vinden dan het huis, man zet bad aan, ik ruim afwasmachine in.



Eindresultaat: we zitten heerlijk in het bad, hebben het enorm naar onze zin en kunnen ontspannen gaan slapen zonder er over na te denken dat het eigenlijk een nog grotere zooi was als toen we begonnen want de stofzuiger en de strijkplank staan nog steeds midden in de woonkamer....
Ik zag een programma op tlc over 'timesavers'. Mensen die nergens teveel tijd aan willen besteden, zeg maar. Bv de vaat doen terwijl je staat te douchen. Of koffie drinken terwijl je doucht. En ze rekenden dan steeds uit hoeveel tijd ze ermee bespaarden, op jaarbasis. Hele rare mensen dus.



Maar 1 ding vond ik toch wel slim. Een man, die slechts vier keer per jaar de was deed. Hij had van alles heel veel gekocht zodat ie drie maanden elke dag iets schoons kon pakken. En dan ging ie naar een wasserette waar ze gigantische wastrommels hebben. Dan kostte dat hem een paar uur, om alles te wassen en drogen. Daar bespaarde hij veel tijd mee.



Ik doe dat ook eigenlijk, ik spaar de was meestal op tot ik 4-5 wasjes moet draaien. Die droog en ik vouw ik op, achter elkaar en ben dan een paar uur bezig. Ik heb niet zo'n grote wasmachine natuurlijk. Maar dat vind ik prettiger dan elke dag een wasje, of erger, een half wasje. Dat vind ik verspillend. Ik denk dat ik ongeveer eens in de twee weken de was doe. We hebben de wasmachine in de berging staan met vier grote wasmanden en dat gaat prima.



Ik ben dus geen rommelkont, ik ben een time-saver.
quote:lilalinda schreef op 17 januari 2017 @ 11:12:

[...]



ik was handdoeken, vaatdoekjes etc echt op 60 graden. Volgens mij houd je anders enorme koloniën aan bacteriën.



Ik doe het zelf zo, meestal op 40 graden en eens in de paar maanden doe ik alle dweiltjes, theedoeken, keukendoeken en handdoeken op 60 graden. Wasmiddel is wel veranderd, anders zeggen ze niet dat het op lagere temperaturen kan.



En het helpt ook om alles goed uit te hangen direct na gebruik, dus niet op een haakje maar op een wasrek oid. Bacterien kunnen niet leven zonder vocht, de meeste niet iig, dus drogen helpt tegen cooties.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 17 januari 2017 @ 11:34:

Ik zag een programma op tlc over 'timesavers'. Mensen die nergens teveel tijd aan willen besteden, zeg maar. Bv de vaat doen terwijl je staat te douchen. Of koffie drinken terwijl je doucht. En ze rekenden dan steeds uit hoeveel tijd ze ermee bespaarden, op jaarbasis. Hele rare mensen dus. Eerste wat ik me dan afvraag is hoe veel tijd ze bezig waren met dat uit te rekenen, lijkt me nogal een administratie. Ik bedoel, als je koffie drinkt terwijl je doucht, heb je dan de douche tijd bespaard, of de koffie tijd? of de som van de marginale tijd van beide? En trek je daar dan de gemiddelde looptijd van de plek waar je normaal koffie zou drinken minus de tijd die je nodig hebt de koffie naar de douche te brengen vanaf? Ik zie heel veel ingewikkelde berekeningen die heel veel tijd kosten.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 17 januari 2017 @ 11:37:

[...]





Ik doe het zelf zo, meestal op 40 graden en eens in de paar maanden doe ik alle dweiltjes, theedoeken, keukendoeken en handdoeken op 60 graden. Wasmiddel is wel veranderd, anders zeggen ze niet dat het op lagere temperaturen kan. volgens mij gaat dat vooral om vlekken, niet om bacteriën.
Voor de wasmachine zelf is het goed om regelmatig een programma op kookwas te zetten. Dat verlengt de levensduur van het apparaat.

Ik was het liefst alles zo heet mogelijk ivm bacteriën.
quote:Ameliaaa schreef op 17 januari 2017 @ 11:34:

Ik zag een programma op tlc over 'timesavers'. Mensen die nergens teveel tijd aan willen besteden, zeg maar. Bv de vaat doen terwijl je staat te douchen. Of koffie drinken terwijl je doucht. En ze rekenden dan steeds uit hoeveel tijd ze ermee bespaarden, op jaarbasis. Hele rare mensen dus. Hier in de buurt is een man die 's morgens zijn tanden poetst op de fiets. Niet eenmalig; ik heb het hem vaker zien doen.
Alle reacties Link kopieren
Elke dag 1 was doordeweeks,

soms een dag overslaan. En 1x in de week strijken in het weekend.

Sowieso 1 was met handdoeken, theedoeken etc. 1 met sportkleding. 1 met beddengoed en boxkleed. En 2/3 met kleding.
quote:lilalinda schreef op 17 januari 2017 @ 11:12:

[...]



ik was handdoeken, vaatdoekjes etc echt op 60 graden. Volgens mij houd je anders enorme koloniën aan bacteriën.En ondergoed op beha's na ook .
quote:florence13 schreef op 17 januari 2017 @ 11:40:

[...]

Eerste wat ik me dan afvraag is hoe veel tijd ze bezig waren met dat uit te rekenen, lijkt me nogal een administratie. Ik bedoel, als je koffie drinkt terwijl je doucht, heb je dan de douche tijd bespaard, of de koffie tijd? of de som van de marginale tijd van beide? En trek je daar dan de gemiddelde looptijd van de plek waar je normaal koffie zou drinken minus de tijd die je nodig hebt de koffie naar de douche te brengen vanaf? Ik zie heel veel ingewikkelde berekeningen die heel veel tijd kosten.....

Ik vraag me dan eerder af waarom je tijd zou willen besparen op koffiedrinken. Je hoeft geen koffie te drinken want wat lest de dorst ook. Glas water drinken kost nog geen minuut. Koffiedrinken door je vooral als moment van rust of als gezellig moment.

Tijd besparen op douchen die je vooral door korter te douchen. Dat kan in drie minuten klaar zijn, dus hoeveel korter kun je het dan nog maken door je koffie mee te nemen?
quote:Ameliaaa schreef op 17 januari 2017 @ 11:34:

Ik zag een programma op tlc over 'timesavers'. Mensen die nergens teveel tijd aan willen besteden, zeg maar. Bv de vaat doen terwijl je staat te douchen. Of koffie drinken terwijl je doucht. En ze rekenden dan steeds uit hoeveel tijd ze ermee bespaarden, op jaarbasis. Hele rare mensen dus.



Maar 1 ding vond ik toch wel slim. Een man, die slechts vier keer per jaar de was deed. Hij had van alles heel veel gekocht zodat ie drie maanden elke dag iets schoons kon pakken. En dan ging ie naar een wasserette waar ze gigantische wastrommels hebben. Dan kostte dat hem een paar uur, om alles te wassen en drogen. Daar bespaarde hij veel tijd mee.



Ik doe dat ook eigenlijk, ik spaar de was meestal op tot ik 4-5 wasjes moet draaien. Die droog en ik vouw ik op, achter elkaar en ben dan een paar uur bezig. Ik heb niet zo'n grote wasmachine natuurlijk. Maar dat vind ik prettiger dan elke dag een wasje, of erger, een half wasje. Dat vind ik verspillend. Ik denk dat ik ongeveer eens in de twee weken de was doe. We hebben de wasmachine in de berging staan met vier grote wasmanden en dat gaat prima.



Ik ben dus geen rommelkont, ik ben een time-saver.

Ik heb geen ruimte om vier of vijf wassen tegeljk te laten drogen. Een droger vind ik dan weer verspilling. Ik doe dus elke dag een was of twee. Elke dag dus ook een was afhalen en vouwen/strijken. Met vijf personen is er ook gewoon genoeg was om nooit een halve trommel te hoeven draaien.

Twee jaar geleden was de wasmachine stuk en had ik in vier dagen en badkuip vol was, toen wist ik zelfs niet meer waar ik de vuile was moest laten of waar ik mee moest beginnen.
O ik heb niet eens een gezin maar ik hou erg van mijn wasdroger. In de herfst en winter dan, als de temperaturen weer stijgen, hang ik het buiten omdat dat zo lekker ruikt.



Nee dat gaat echt over bacterien, dat drogen. Heb ik eens gezien bij dat programma van die twee Britse dames, hoe schoon is jouw huis. Een schuursponsje schijnt hygienischer te zijn dan een afwasborstel omdat het vocht niet goed op kan drogen tussen die haren.



De meeste bacterien kunnen niet leven zonder vocht, dat is de reden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven