Zijn hier nog meer breisters/breiers?

14-01-2015 20:06 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben dol op breien. Ik brei sinds 2012, ik heb in de tussentijd best veel geleerd. Ik heb vroeger wel opzetten, recht en averecht leren breien, maar mijn moeder is niet echt heel erg goed in breien. In 2008 heb ik nog geprobeerd een trui te breien samen met mijn schoonmoeder, dat was echt een ramp. Ik zit al jaren op naailes en heb sinds 2008 een nieuwe lerares die heel goed is in handwerken. Een leuke jonge vrouw. Die helpt mij sinds 2012 met mijn breiprojecten. Ik vind het heerlijk om te breien en ben eigenlijk op zoek naar meer breifanaten om lekker te kletsen over breien enzo. Ik ben nu bezig met een trui, daar hoef ik alleen nog maar een col aan te breien en de mouw in te zetten. En ik ben bezig met sokken, dubbelgebreide pannenlappen voor mijn zus en een sjaal in boordsteek. Ik merk nu mijn vader siek is, het breien mij echt ontspanning en ontlading geeft. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen.

Groetjes,
Alle reacties Link kopieren
quote:CaptainJaneway schreef op 15 augustus 2015 @ 15:42:

nu ik hier toch ben, heb ik een vraag.



stel je bent een trui aan het breien. panden en zo zijn af en ze moeten aan elkaar.

hoe krijg je dan je breisel plat? hoe doe jij dat?

met stoom? gewoon strijkijzer erop zetten? spannen?



ik heb heel lang niet gebreid en ik kom straks bij het stuk in het traject dat ik delen aan elkaar moet gaan zetten. ik weet verdraaid toch niet meer hoe het moet.

Het ligt een beetje aan het materiaal wat je gebruikt hebt, maar meestal span ik gewoon op.

Als het wol is, laat ik het eerst in water met wat Eucalan weken en daarna opspannen met spelden enzo. Katoen zou je kunnen strijken met stoom.
Alle reacties Link kopieren
dank je voor de tip Stippensokken.



nu je het zo zegt, komt er wel weer iets terug van de oude kennis.



stom he? dat je bepaalde zaken die zo voor de hand liggen, zo vergeet als je je er lang niet mee hebt beziggehouden.

ik kan mezelf af en toe zo ontzettend stom vinden...



nou, ga ik gauw weer verder met mijn entrelac sloopje. en nogmaals bedankt.

wordt gewoon opspannen dus.
De lap van de shrug is af. Hij is wel veel groter geworden dan ik had bedacht. Nou ja, dan draag ik hem wel alleen in huis. Lekker voor de winter.



Ik wil het ijsberenkleed van Phildar gaan maken maar ik ben een beetje bang dat het niet goed gaat lukken. Heb nog niet veel brei ervaring en al helemaal niet met het volgen van een patroon.
Alle reacties Link kopieren
Hoi ben ik de eerste man ?

Ik brei niet maar heb wel jullie topic gelezen, mijn moeder is altijd bezig.

Ze heeft de hele kerst boom vol met ballen gebreeen, paaseieren gebreeen, en ze is nu de boerderij aan het haken, met een tractor een boertje een kip.
tis goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
hoi Nobele.



ja denk wel dat je de eerste man bent. Gefeliciteerd.



grappig van die kerstballen. Moet wil ik ook nog steeds doen.
Kerstballen breien is leuk dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Staat gelijk lekker stoer en zo!
Alle reacties Link kopieren
quote:CaptainJaneway schreef op 21 augustus 2015 @ 11:31:

hoi Nobele.



ja denk wel dat je de eerste man bent. Gefeliciteerd.



grappig van die kerstballen. Moet wil ik ook nog steeds doen.



Ik vind een traditionele kerstboom mooier, zelfs piek is gebreeen

Paaseieren zijn leuker, aan zo'n paastak, veel leukere kleurtjes .



Die boerderij is wel leuk,

http://s.s-bol.com/imgbas ... /1/9/9200000036389150.jpg
tis goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
Breien kan ik niet, ik kan alleen mijn moeder de tel kwijt laten raken

Haken kom ik niet veel verder dan pootje haken



Ik rijd me moeder altijd naar de garen winkel.

Ik heb inmiddels wel een mooie warme sjawhl.
tis goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel afgelopen winter nieuwe kussens gemaakt voor in zo'n grootte lounge stoel.

Op de naaimachine van mijn moeder, dus men kan nooit zeggen dat ik niet naaien kan .

Ik wist natuurlijk direct alles beter .
tis goed bedoeld
Haha zelfs de piek vind ik inderdaad wel wat ver gaan, maar hoewel ik een traditionele boom zeker ook mooi vind, kan ik een boom met wat gebreide ballen in plaats van vol met rood geglitter en engelenhaar wel waarderen. Sowieso, engelenhaar komt mijn huis niet in, brrrr .... is rotspul, en tegen de tijd dat je de boom weer op kan tuigen vis je nog steeds die dingen onder de bank vandaan. Voordeel is wel: als je uit huis gaat, vindt je moeder het vast niet erg als je de traditionele kerstballen meeneemt



Heb je overwogen om zelf ook te leren breien?



Oh en het is mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
@schattigmeisje, dan ben jij dus mijn zus



Zelf breien, nee niks voor mij.

Ik ben al 20 jaar alleen en mijn tante vroeg zich eens af of ik niet op mannen viel , als ik dan ook nog zit te haken , kan ik dat beeld niet meer recht breien .



Mijn moeder had echt alleen maar gebreeen versiersels in de boom.

Dat vind ik lelijk .
tis goed bedoeld
Alle reacties Link kopieren
@schattigmeisje

Mijn moeder woont naast mij in het zelfde huis, ze huurt een gedeelte wat speciaal voor haar is.

Dus uit huis gaan doe ik niet meer
tis goed bedoeld
tvp
Ik ben totaal niet kerst-ig heb het liefst ook geen boom maar na de kinderen vinden het leuk. Misschien dat ik ook wel wat ballen ga maken. Waar staat de tutorial?



Eerst wil ik deze vlaggetjes gaan maken. Maar dan met de naam van dochter. Er nog wat driehoekige vlaggetjes erbij en dan heb ik een leuke slinger voor haar verjaardag.



Edit; ik wil dit maken van kleuren waar ik slechts 1 bol van heb. Maar dat is allen garen voor naald 6/7, moet ik dan nog wat aan de steken verhouding doen?
anoniem_91317 wijzigde dit bericht op 22-08-2015 07:09
Reden: Edit
% gewijzigd
Er zijn speciale boeken voor, ik heb er ooit een voor mijn verjaardag gekregen Maar he, een tutorial online zetten is ook nog een idee! Je moet er wel rond voor breien, Smart. Als je dat eenmaal kan is het niet moeilijk. Je begint met 12 steken op 4 naalden, meerdert die elke toer met een twee steken op een naald (dus in totaal 8 steken per keer rond) tot je 40 steken op 4 naalden hebt staan, dan brei je daar 10 keer rond mee en dan minder je weer ronde met twee steken per naald tot je 12 steken over hebt. Dan heb je een effen bal (of niet helemaal, als je wol hebt dat niet helemaal effen is), je kan ook nog figuurtjes inbreien en zo. Ik geloof dat ze in het boek wat groter zijn vanwege de patroontjes, maar ik vond ze dan erg groot worden - dan werd het echt 'he bal, waar ga je heen met mijn kerstboompje' haha, want mijn nep-boompje was echt maar 50 cm hoog, hooguit.



@nobelenobody sorry door je schrijfstijl en het mopperen op de kerstboom van je moeder had ik een beeld van een tiener of begin twintiger, maar daar maakte ik blijkbaar een denkfout. Gelukkig kan je dan wel gewoon je eigen kerstboom neerzetten! Toch? En laat je moeder maar lekker breien voor in de kerstboom, nu kan ze dat nog *denk hier een 'tel je zegeningen blabla' verhaaltje*.
Alle reacties Link kopieren
@schattigmeisje, ik ben 4... , maar heb veel tijd vandaar dat ik een beetje op het forum lees

oja en ik erger me natuurlijk niet aan mijn moeder hoor, kan het goed met haar vinden

@smart79, er is zelfs een boekje om een hele kerststal te breien.
tis goed bedoeld
@schattigmeisje, Bedankt! Ik brei op een rondbreinaald dus ik kan hier zeker wat mee. Leuk. Welke maat naald gebruik je?



@nobelenobody, een kerststal gaat me weer wat te ver.
Met de wol die ik gebruik (eigenlijk gewoon sokkenwol) maat 2,5.
Ok,.sokkenwol dus.



Ik heb nog heel veel garen voor pen maat 6/7 liggen dus daar wil ik eerst zoveel mogelijk mee maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook, maar met pauze.....Ik heb ooit van de haren van de hond van mijn ouders een vest gebreid ( mijn moeder heeft het gesponnen)

Nu weer een tijd niets....
Gister begonnen aan een vlaggetje met letter. Na 3x begonnen en uitgehaald te hebben kwam ik er achter dat ik iets had overgeslagen in het patroon



Vandaag nieuwe poging.
Alle reacties Link kopieren
Uithalen en weer opnieuw beginnen, Smart... sterkte



Ik was zaterdag heel voortvarend begonnen aan wanten met een kabel erin. Gisteravond ging ik passen en toen pas zag ik dat ze eigenlijk veel te klein waren. Ik las het patroon nog een keer en heb er straal overheen gelezen dat ik na de boord twee naalden groter moest pakken
Ah ja... dan worden het wel héle kleine wantjes!



Ik ben nu bezig met deze sjaal in het lichtblauw: http://www.purlbee.com/2015/03/25/jasmine-scarf/



Je moet het even door hebben, maar dan is t een makkelijk genoeg patroon voor in de trein oid.
Alle reacties Link kopieren
Wat een prachtige steek in die shawl, Zus!
Vind t ook prachtig! En relatief makkelijk (als je een beetje ervaring hebt met kabels) dus! Al werd het pas na een rij of 20 mooi, trouwens in t begin lijkt t wat rommelig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven