Nog een jaar bij de kleuters: ervaringen

19-08-2014 15:57 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Een lang verhaal:

Ik heb een zoontje van eind november en wij hebben eind vorig schooljaar voor de keuze gestaan om hem naar groep 2 of 3 te laten gaan. Hij is na groep 1 veranderd van school en we hebben aan de nieuwe school overgelaten of hij beter in groep 1 of 2 paste, weliswaar met onze voorkeur voor groep 1. De juf vond ook dat hij het beste op zijn plek was in groep 1. Ergens in maart is hij erg druk geworden in de klas en dit is eigenlijk niet meer veranderd tot eind van het schooljaar. Dit zat hem erg id weg maar desalniettemin heeft hij een leuk jaar gehad. Begin juni kwam de juf voor het eerst met de mogelijkheid om hem na de zomervakantie misschien toch door te laten gaan naar groep 3 omdat hij dat cognitief toch wel aan zou kunnen en ze dacht dat de structuur van groep 3 goed voor hem zou zijn, gezien zijn drukke gedrag. Ook sprak ze de verwachting uit dat het mogelijk zou zijn dat hij erg vervelend gedrag zou kunnen gaan vertonen (uit verveling) in groep 2. Het eerste schooljaar op de vorige school was een heel naar jaar (montessorisysteem met weinig structuur en een juf die hem alleen maar strafte en boos op hem was). En onze zoon is sociaal niet altijd even handig, kan bijvoorbeeld erg boos worden en is snel gepikeerd en maakt dan ruzie. Hij is ook heel enthousiast en is in voor alles dus hij speelt over het algemeen best prima met andere kinderen. Hij is wel snel overprikkeld. Hij had drie vriendjes waarvan er 1 in groep 2 zou blijven en de andere 2 verdeeld over de twee groepen 3. De groepen 3 zijn groepen met veel herfstkinderen van een jaar eerder dus relatief oud tov mijn zoontje. Hoewel de juf een lichte voorkeur voor groep 3 had maar ook openstond voor groep 2 hebben wij weloverwogen voor dat laatste gekozen. Omdat hij groep 2 nog nooit gedaan heeft en omdat wij toch denken dat hij dan op sociaal gebied nog wat kan groeien en hier ook genoeg energie voor heeft. Althans, dat hopen we. Een jaartje respijt dus. Ook met het oog op de komende jaren waarin hij anders altijd de jongste zal zijn. Met veel twijfel overigens omdat die groep 2 weer een relatief jonge klas is met weinig jongens van zijn leeftijd... Bovendien is hij fysiek heel groot, hij past qua lengte veel beter bij groep 3. Persoonlijk denk ik dat hij sociaal gezien nog een echte kleuter is maar de juf denkt dat het sociaal onhandige ook wel een beetje in hem zit en dat je dat met jongere kinderen in de klas ook niet oplost. Maar goed, lang verhaal kort: de keuze is weloverwogen geweest maar nu zit hij dus bij de kleuters en zijn zijn klasgenoten inderdaad echt klein (hij groot dus eigenlijk). Hij heeft dat ene vriendje dat ook bleef en ook van november is maar die is veel kleiner en is ook echt nog in alle opzichten een kleuter. En het is een leuke vriendschap maar nog niet echt een stevige. Mijn zoontje houdt ook moeilijk vriendjes vast zeg maar. Ik ben nu toch wel bang dat hij weinig aansluiting vindt dit jaar. Volgend jaar worden de groepen 2 weer gemengd tot nieuwe groepen 3 en dan zitten er wel weer wat meer oudere kinderen in maar toch... Zal dit dan beter zijn voor zijn zelfvertrouwen dan groep 3? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen met een soortgelijk kind als mijn zoontje. Druk dus, sociaal wat onhandig en met soms vervelend gedrag in de klas.
Je bent wat laat met ervaringen als je zoon nu al in groep 2 is geplaatst (tegen advies van school in zelfs).



Ik ben niet zo van het doubleren.
Dus je zoontje wordt eind november al zes?



Dan hoort hij gewoon in groep drie nu! Sinds de invoering van de basisschool is dat al zo. Kind zou alleen mogen doubleren als er echt iets niet helemaal goed gaat. Maar kennelijk hanteert jullie school nog de 1 oktoberregeling, klopt van heen kant.



Het schooljaar is twee dagen oud, hij kan misschien nog best overstappen!
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat jullie weloverwogen voor groep 2 hebben gekozen, maar hoe weloverwogen is dat als je er nu al aan twijfelt?

Mijn zoon van eind november was destijds al heel snel uitgekeken bij de kleuters en ik ben sowieso geen kleuter-fan.

Maar waarom denk je er nu anders over dan aan het eind van het afgelopen schooljaar?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:sandt schreef op 19 augustus 2014 @ 16:24:

Dus je zoontje wordt eind november al zes?



Dan hoort hij gewoon in groep drie nu! Sinds de invoering van de basisschool is dat al zo. Kind zou alleen mogen doubleren als er echt iets niet helemaal goed gaat. Maar kennelijk hanteert jullie school nog de 1 oktoberregeling, klopt van heen kant.



Het schooljaar is twee dagen oud, hij kan misschien nog best overstappen!Hier in mijn stad zijn, op twee scholen na, alleen maar scholen die de oktobergrens hanteren.
quote:sandt schreef op 19 augustus 2014 @ 16:24:

Dus je zoontje wordt eind november al zes?



Dan hoort hij gewoon in groep drie nu! Sinds de invoering van de basisschool is dat al zo. Kind zou alleen mogen doubleren als er echt iets niet helemaal goed gaat. Maar kennelijk hanteert jullie school nog de 1 oktoberregeling, klopt van heen kant.



!



Als de school een grens had gehad, was er helemaal geen overleg geweest.



TO, ik vind het een lastige. Om me heen zijn veel kinderen die een jaartje langer gekleuterd hebben en die doen het stuk voor stuk prima op school nu. Elke ouder roept; beste wat we konden doen.



Aan de andere kant scoorde mijn nichtje in groep 1 al dermate goed dat ze direct door is gegaan naar 3 en ook mijn zus roept nu; beste wat we konden doen. Maar, Nichtje had wel al stevige interesse in lezen en schrijven, die vond dat ze op school al genoeg speelde en wilde thuis lezen en rekenen.



Is het op school een optie om in groep 3 te starten en als het niet lukt, terug te gaan naar groep 2? Of is er in groep 2 de mogelijkheid om werkjes van groep 3 te maken? Vindt je kind het al leuk om dingen te leren of speelt hij echt nog veel liever?
Alle reacties Link kopieren
Hoe weloverwogen is een beslissing als je na 2 dagen alweer twijfelt?



Ik vind het sneu voor je zoon dat zijn moeder hem tegen het advies van de juf in toch wilde laten blijven laten zitten?



Hopelijk wil de school jouw beslissing nog terugdraaien en kan hij terecht in de groep waar hij hoort.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Het is weloverwogen geweest maar wel het is wel een keuze uit twee 'kwaden' zeg maar dus de twijfel blijft wel een beetje. En hij is in de zomervakantie zo ontzettend gegroeid in zijn doen en laten. Tot juni is altijd door de juf gezegd dat hij echt een groep 1 kind is dus dan vind ik zelf de overgang naar groep 3 erg groot. De juf had er ook geen vastomlijnde mening over hoor, ze liet het bij ons. Misschien schrok ik wel gewoon gister op school omdat hij ook zo groot is fysiek. Als ik op de langere termijn kijk dan denk ik dat het wel beter is om de oudste te zijn dan altijd de jongste maar nu op dit moment voelt het toch niet 100% goed. Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar ervaringen, ook al hebben we de keuze al gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
D juf heeft wel gezegd dat we hem gezamenlijk goed id gaten moeten houden en dat hij indien nodig pluswerkjes krijgt. Ik ben ook niet zo heel bang dat hij zich cognitief gaat vervelen, genoeg nieuw groep 2 werk voor hem voorlopig. Ik ben vooral bang voor het sociale aspect.
Nog een aanvulling waar je misschien wat aan hebt;



Mijn neef heeft twee meiden die beiden in augustus jarig zijn. Ze waren dus nét zes (of net niet) toen ze naar groep 3 gingen.



Dat is prima gegaan, maar beiden zeggen nu, nu ze studeren, dat ze liever wat ouder waren geweest. Doordat in groep 2/3 zo getwijfeld wordt, zitten daar kinderen die nog 5 zijn en kinderen die bijna 7 zijn (zoals straks jouw zoontje). Als zo´n kind dan in, laten we zeggen de derde van de middelbare, eens een prutjaar heeft en doubleert, is hij nog een jaar ouder. Mijn nichtjes waren dus beiden klaar met de havo toen ze nog geen 17 waren, terwijl er al mensen in hun klas zaten die het rijbewijs haalden. Met studeren moeten ze met bus en trein, terwijl de wat oudere mensen dus fijn met de auto kunnen en daardoor veel meer vrijheid hebben. Zeker omdat dit soort opleidingen soms dagen van 1 lesuur kennen en de rest moet je thuis doen.



Dus achteraf zeggen de meiden allebei; had ons toch nog een jaartje in groep 2 gelaten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat het beter is om de oudste te zijn dan de jongste?



.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is van eind november en heeft een jaar extra (nou ja, extra...) gekleuterd. In plaats van anderhalf jaar dus nu 2,5 jaar. En ik moet zeggen: beste beslissing ooit. Ze leest nu wel al E4, maar sociaal is ze zoveel sterker geworden. Nu is ze de rest van haar schoolloopbaan de oudste van de klas in plaats van de jongste. Dat geeft haar body en zelfvertrouwen. Ze gaat over een week naar groep 3 en ik weet zeker dat ze het daar super zal gaan doen.

Bij twijfel niet naar groep 3 bij die kleintjes. Ik ken in mijn omgeving een stuk of 6 kindjes die naar groep 3 zijn gegaan als november kind en meer dan de helft hiervan moet nu doubleren of heeft extra ondersteuning nodig. Dus ik zou het wel weten...
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn inmiddels allebei pubers, allebei de jongste EN de langste van hun klas.

Maar of een kind ergens op z'n plek zit hangt van zoveel factoren af, dat die leeftijd echt maar heel weinig uitmaakt.

Mijn oudste ging heel vroeg puberen en was en is volwassener dan veel van zijn klasgenoten, ondanks dat die ouder zijn dan hij.

Mijn jongste is vrij jong nog in zijn gedrag, maar qua leren zou hij niet lager moeten zitten.



Ervaringen van anderen zeggen uiteindelijk niets over jouw kind en wat voor jouw kind goed is.

Ik vind het sneu dat een kind waarvan school vindt dat het naar groep 3 had gemoeten, door 'voorzichtige' ouders dus in een verkeerde groep terechtkomt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 19 augustus 2014 @ 16:46:

Onze dochter is van eind november en heeft een jaar extra (nou ja, extra...) gekleuterd. In plaats van anderhalf jaar dus nu 2,5 jaar. En ik moet zeggen: beste beslissing ooit. Ze leest nu wel al E4, maar sociaal is ze zoveel sterker geworden. Nu is ze de rest van haar schoolloopbaan de oudste van de klas in plaats van de jongste. Dat geeft haar body en zelfvertrouwen. Ze gaat over een week naar groep 3 en ik weet zeker dat ze het daar super zal gaan doen.

Bij twijfel niet naar groep 3 bij die kleintjes. Ik ken in mijn omgeving een stuk of 6 kindjes die naar groep 3 zijn gegaan als november kind en meer dan de helft hiervan moet nu doubleren of heeft extra ondersteuning nodig. Dus ik zou het wel weten...

Dat je dochter het goed doet zegt natuurlijk helemaal niet dat dat komt doordat ze langer gekleuterd heeft. Sowieso groeien kinderen sociaal enorm rond dat ze 6 worden.

En jouw kind gaat nu naar groep 3, terwijl ze zeker qua lezen dus al veel verder is. Dat kan problematisch worden.

Bij twijfel ben ik juist voor doorstromen, omdat uitdaging ook heel belangrijk is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik denk in het geval van mijn zoontje dat hij beter qua leeftijd de oudste kan zijn ipv de jongste. Hij is altijd door iedereen jonger dan gemiddeld qua gedrag genoemd. Maar dochter is van juli en zit inmiddels in groep 7, ook best jong nog maar normaal. Toch is zij ook echt jong in de klas vind ik nu maar sociaal weer heel sterk dus die redt zich prima. Maar goed, veel argumenten voor groep 2 dus maar het gevoel is dus niet heelmaal lekker helaas...
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 19 augustus 2014 @ 16:49:

[...]



Dat je dochter het goed doet zegt natuurlijk helemaal niet dat dat komt doordat ze langer gekleuterd heeft. Sowieso groeien kinderen sociaal enorm rond dat ze 6 worden.

En jouw kind gaat nu naar groep 3, terwijl ze zeker qua lezen dus al veel verder is. Dat kan problematisch worden.

Bij twijfel ben ik juist voor doorstromen, omdat uitdaging ook heel belangrijk is.



Solomio, als mijn kind vorig jaar naar groep 3 was gegaan, was het een verlegen duifje gebleven..... Extra cognitief werk kan altijd, een faalangstig kind weer op de rails krijgen zou denk ik meer vergen. Ik zie dat inderdaad nu met novemberkindjes gebeuren. Ik vind voor kleuters cognitie niet het belangrijkste wat ze moeten leren. Gelukkig was juf het met ons eens vorig jaar. Geen punt van discussie geweest.



Ik zal over 10 jaar laten weten hoe het dan is
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is van november en bij onze school werd voor herfstkinderen per kind gekeken wat het beste voor het kind was. Onze dochter heeft als enige van 4 kinderen korter gekleuterd.

In principe was het de beslissing van school en niet van de ouders, maar wel in overleg natuurlijk.

We hebben ook getwijfeld of het goed voor haar zou zijn, maar hadden veel vertrouwen in de juf.

Zij heeft er nooit last van gehad dat ze de jongste is. Het is wel een voordeel dat ze erg groot is, dus het valt helemaal niet op.

Ze gaat nu naar 2 gymnasium en doet het prima op school.

Als ze een jaar later naar groep 3 zou zijn gegaan denk ik dat ze zich verveeld zou hebben.

Op dat moment was het de juiste beslissing. Je kunt niet in de toekomst kijken.
Alle reacties Link kopieren
Had je zoontje er zelf geen mening over?



Ik hoorde van mijn moeder dat ik vroeger (eind november) zelf perse naar groep 3 wilde, omdat al mijn vriendinnetjes daar ook heen gingen. Mede daardoor mocht ik toen naar groep 3.



Zelf nooit spijt van gehad overigens, al ging ik met 16 naar het HBO, dat vonden medestudenten toen wel apart had ik het idee.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 19 augustus 2014 @ 16:53:

[...]





Solomio, als mijn kind vorig jaar naar groep 3 was gegaan, was het een verlegen duifje gebleven..... Extra cognitief werk kan altijd, een faalangstig kind weer op de rails krijgen zou denk ik meer vergen. Ik zie dat inderdaad nu met novemberkindjes gebeuren. Ik vind voor kleuters cognitie niet het belangrijkste wat ze moeten leren. Gelukkig was juf het met ons eens vorig jaar. Geen punt van discussie geweest.



Ik zal over 10 jaar laten weten hoe het dan is

Dat weet je dus gewoon echt niet.

Veel kinderen maken in groep 3 een enorme groei door, omdat ze dan van kleuter transformeren naar lagere-school-kind, jouw kind heeft die transformatie dus in groep 2 gedaan, maar zou die hoogstwaarschijnlijk ook gewoon hebben doorgemaakt als ze vorig jaar al naar groep 3 was gegaan.



Ik begrijp werkelijk niet dat je als ouder zo overtuigd kunt zijn van het feit dat je kind die ontwikkeling niet had doorgemaakt als ze niet was blijven zitten. Want dat weet je gewoon nooit zeker, ook niet over 10 jaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste zoon stArt as maandag in groep 3

En wordt volgende maand pas 6

Hij is dan wel de jongste maar een heel bijdehand boefje die de grootste mond van de klas heeft, hij speelt ook veel met de 10 jarige vriendjes van zijn broer

Zijn Cito score was heel goed en de juf wist zeker dat hij zich zou gaan vervelen in nog een jaartje groep 2,en dus nog meer ondeugd zou gaan uitvreten de structuur vAn groep 3 was volgens haar juist heel goed voor m



Zijn vriendje die ook van september is blijft wel in groep 2 omdat die een heel rustig introvert kind is die veel moeite heeft met de jongste zijn
quote:Exces schreef op 19 augustus 2014 @ 16:44:

Mijn nichtjes waren dus beiden klaar met de havo toen ze nog geen 17 waren, terwijl er al mensen in hun klas zaten die het rijbewijs haalden. Met studeren moeten ze met bus en trein, terwijl de wat oudere mensen dus fijn met de auto kunnen en daardoor veel meer vrijheid hebben. Zeker omdat dit soort opleidingen soms dagen van 1 lesuur kennen en de rest moet je thuis doen.



Dus achteraf zeggen de meiden allebei; had ons toch nog een jaartje in groep 2 gelaten.Ach, mijn zusje deed VWO examen met 16. Is ook helemaal goed gekomen. Hoeveel studenten kunnen nu een auto kopen? Maar weinig hoor. Vind ik ook geen argument om maar te doubleren (want extra kleuteren is doubleren).
In mijn tijd kwam er welgeteld één studiegenoot met de auto, de rest kwam allemaal met de fiets, de tram of de trein. Zouden die allemaal te kort gekleuterd hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady-Voldemort schreef op 19 augustus 2014 @ 17:39:

In mijn tijd kwam er welgeteld één studiegenoot met de auto, de rest kwam allemaal met de fiets, de tram of de trein. Zouden die allemaal te kort gekleuterd hebben?Ja joh, in onze tijd werd er massaal kort gekleuterd, dat weet je toch?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben van augustus en ik heb nog een heuse Schoolrijpheids Test moeten doen om te zien of ik wel naar de Grote School kon. Na twee volle jaren kleuteren dus. De test heb ik glansrijk gehaald, maar ik heb nog steeds geen rijbewijs
Alle reacties Link kopieren
Echt? Na 2 dagen al twijfelen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven