Werk & Studie alle pijlers

Bidden op het werk

24-07-2015 23:19 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik wat vragen.

Mijn man treft op zijn werk een nieuwe collega die hij moet inwerken.

Het gaat om werk dat voornamelijk buiten gedaan wordt en waar je met z'n tweeën aan bezig bent.

Nu is de nieuwe collega islamitisch en bid meerdere keren op vaste tijden.

Dit houdt in dat mijn man moet wachten op hem of alleen doorwerkt (terwijl het geen pauze is).

Hoe gaat dat bij anderen mensen die bidden tijdens werk?

Zijn daar regels voor (vastgesteld in Cao?)?

Krijg je daar tijd en ruimte voor van de baas?

Hoe wordt er vanuit het geloof tegen aan gekeken?



Ik ben zo benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mopsie41 schreef op 26 juli 2015 @ 09:26:

Ik geloof niet dat iedereen, wel/niet biddend, wel/niet rokend, elke dag 8 uur uitsluitend zit te werken.

Bij vele is na 6 uur intensief concentreren de koek wel op. (afhankelijk van het werk dat je doet)

En wat maakt het uit? Als het werk maar gedaan wordt, alles op tijd klaar is.

De één rookt, de ander bidt, weer een ander zit een uur te kletsen over niet werk gerelateerde zaken.

Het grootste deel van je leven breng je werkend door, mag het ook een beetje leuk zijn alsjeblieft?+1
Alle reacties Link kopieren
Mijn moslimcollega heeft nog nooit zijn werk laten lijden onder het bidden. Laat staan dat anderen daar last van hebben. Hij is misschien een uitzonderlijk mens.
quote:Gravinnetje schreef op 26 juli 2015 @ 14:39:

[...]





Gelukkig is het jouw werknemer dan niet.Zeg dat wel gelukkig... Iemand die zo fanatiek is met bidden zal ook wel aan de ramadan doen. Zit je ook nog eens een maand met een nauwelijks functionerende werknemer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Francelle schreef op 26 juli 2015 @ 14:03:

[...]



Nee, de werkgever mag bidden op de werkvloer niet verbieden, want dan maakt hij onderscheid en discrimineert hij.



Maar hij mag wel regels stellen bij de manier waarop de werknemer wil bidden. Hij mag eisen dat dit buiten werktijd gebeurt.



mits dat in het produktieproces is gerechtvaardigd.

zie bw7:613 en bw 7:646 lid5c
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 26 juli 2015 @ 14:46:

[...]





mits dat in het produktieproces is gerechtvaardigd.

zie bw7:613 en bw 7:646 lid5c

Ik heb op dit moment geen wethoeken bij de hand, dus dat kan ik niet opzoeken.



Maar ik denk dat het zo is dat wanneer het productieproces het rechtvaardigt het bidden wel onder werktijd mag plaatsvinden, maar dat de tijd later ingehaald moet worden.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Artikel 7:613 BW geeft: “De werkgever kan slechts een beroep doen op een schriftelijk beding dat hem de bevoegdheid geeft een in de arbeidsovereenkomst voorkomende arbeidsvoorwaarde te wijzigen, indien hij bij de wijziging een zodanig zwaarwichtig belang heeft dat het belang van de werknemer dat door de wijziging zou worden geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken”



Is dit waar je naar verwijst?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
En art 646:



De werkgever mag geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst, het verstrekken van onderricht aan de werknemer, in de arbeidsvoorwaarden, bij de arbeidsomstandigheden bij de bevordering en bij de opzegging van de arbeidsovereenkomst.



Deze? Klopt dat? Van internet afplukken op smartphone valt niet mee.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
ja in samenhang met 6:646



1. De werkgever mag geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst, het verstrekken van onderricht aan de werknemer, in de arbeidsvoorwaarden, bij de arbeidsomstandigheden bij de bevordering en bij de opzegging van de arbeidsovereenkomst. 5. c. indirect onderscheid: indien een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelwijze personen van een bepaald geslacht in vergelijking met andere personen bijzonder treft.



Men heeft het hier over geslacht maar uitzondering op basis van godsdienst mag uiteraard ook niet.





een roker blijft ook niet langer op zijn /haar werk omdat deze 30min buiten heeft staan paffen.

Waarom zou de biddende moslim dat dan wel moeten doen?



Het moet ook niet te makkelijk worden
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Arbeidsovereenkomsten kunnen een schriftelijk beding hebben dat de werkgrver de mogelijkheid geeft de arbeidsvoorwaarden van de arbeidsovereenkomst te wijzigen De werkgever mag dit alleen doen bij een zwaarwichtig belang.



Dat is wat art 6.13 zegt. Dat heeft niets te maken met bidden op het werk.



Ook het andere artikel niet.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
En een roker is ook aan te spreken op de tijd die hij wegloopt van het werk.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Francelle schreef op 26 juli 2015 @ 15:46:

Arbeidsovereenkomsten kunnen een schriftelijk beding hebben dat de werkgrver de mogelijkheid geeft de arbeidsvoorwaarden van de arbeidsovereenkomst te wijzigen De werkgever mag dit alleen doen bij een zwaarwichtig belang.



Dat is wat art 6.13 zegt. Dat heeft niets te maken met bidden op het werk.



Ook het andere artikel niet.jawel want een werkgever mag geen belemmering in de uitoefening van godsdienst leggen. enkel bij een zwaarwichtig belang mag hij dat.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
een roker blijft ook niet langer op zijn /haar werk omdat deze 30min buiten heeft staan paffen.

Waarom zou de biddende moslim dat dan wel moeten doen?



Ach, zo zijn er wel meer voorbeelden hoor. Een moeder die 's ochtends te laat is maar 's middags wel op tijd weg moet omdat het kind opgehaald moet worden, haalt die tijd doorgaans ook niet in.

Het is wat het is. Beetje geven en nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 26 juli 2015 @ 15:52:

[...]





jawel want een werkgever mag geen belemmering in de uitoefening van godsdienst leggen. enkel bij een zwaarwichtig belang mag hij dat.

Nee, 6.13 gaat over heel iets anders, namelijk het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld de reiskostenregeling gt Lees dit maar:



http://www.flexnieuws.nl/ ... kel-7613-bw/#.VbToDcl1GBY
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik zei, de werkgever mag het bidden op de werkvloer niet verbieden. Maar hij mag er wel regels bij stellen. Zoals het niet toestaan onder werktijd, maar wel in eigen tijd.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
http://www.rechtswinkel.n ... n-om-dit-in-de-pauze.html





http://ondernemingsdataba ... 305/15/search?&t=46&k=352
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
http://www.mensenrechten.nl/dossier/religie-en-werk
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
dat klopt .Dat 613 daarover gaat.

De werknemer heeft namelijk het wettelijke recht verworven om zijn godsdienstige verplichtingen uit te voeren.

bidden is zo`n verplichting,wil de werkgever daaraan tornen zal hij daarvoor goede redenen moeten hebben.



Dat staat hier ook :

In het Nederlandse arbeidsrecht worden de belangen van werknemers goed beschermd. Uitgangspunt in ons rechtsstelsel is dan ook dat, wanneer een werknemer een bepaald recht heeft verworven, de werkgever dit recht in principe niet eenzijdig kan wijzigen of intrekken. De wetgever heeft echter erkend, dat het in bijzondere omstandigheden voor de werkgever mogelijk moet zijn de rechten van de werknemer toch te wijzigen.



Je voorbeelden hebben allemaal betrekking op een produktiebedrijf (lopende band werk)

Daar zijn we het allebei over eens dat men in zo`n situatie niet kan afwijken van de pauze tijden.

in dit geval is er geen sprake van een produktie-setting.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:Francelle schreef op 26 juli 2015 @ 15:03:

[...]



Ik heb op dit moment geen wethoeken bij de hand, dus dat kan ik niet opzoeken.



Maar ik denk dat het zo is dat wanneer het productieproces het rechtvaardigt het bidden wel onder werktijd mag plaatsvinden, maar dat de tijd later ingehaald moet worden.

Artikel 613



De werkgever kan slechts een beroep doen op een schriftelijk beding dat hem de bevoegdheid geeft een in de arbeidsovereenkomst voorkomende arbeidsvoorwaarde te wijzigen, indien hij bij de wijziging een zodanig zwaarwichtig belang heeft dat het belang van de werknemer dat door de wijziging zou worden geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.



Artikel 646



1. De werkgever mag geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst, het verstrekken van onderricht aan de werknemer, in de arbeidsvoorwaarden, bij de arbeidsomstandigheden bij de bevordering en bij de opzegging van de arbeidsovereenkomst.





2. Van lid 1 mag, voor zover het betreft het aangaan van de arbeidsovereenkomst en het verstrekken van onderricht, worden afgeweken indien het gemaakte onderscheid is gebaseerd op een kenmerk dat verband houdt met het geslacht en dat kenmerk wegens de aard van de betrokken specifieke beroepsactiviteiten of de context waarin deze worden uitgevoerd, een wezenlijk en bepalend beroepsvereiste is, mits het doel legitiem is en het vereiste evenredig aan dat doel is. Daarbij is artikel 5, derde lid, van de Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen van overeenkomstige toepassing.





3. Van lid 1 mag worden afgeweken indien het bedingen betreft die op de bescherming van de vrouw, met name in verband met zwangerschap of moederschap, betrekking hebben.





4. Van lid 1 mag worden afgeweken indien het bedingen betreft die vrouwelijke werknemers in een bevoorrechte positie beogen te plaatsen ten einde nadelen op te heffen of te verminderen en het onderscheid in een redelijke verhouding staat tot het beoogde doel.





5. In dit artikel wordt verstaan onder:



a. onderscheid: direct en indirect onderscheid, alsmede de opdracht daartoe;





b. direct onderscheid: indien een persoon op grond van geslacht op een andere wijze wordt behandeld dan een ander in een vergelijkbare situatie wordt, is of zou worden behandeld, met dien verstande dat onder direct onderscheid mede wordt verstaan onderscheid op grond van zwangerschap, bevalling en moederschap;





c. indirect onderscheid: indien een ogenschijnlijk neutrale bepaling, maatstaf of handelwijze personen van een bepaald geslacht in vergelijking met andere personen bijzonder treft.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin een nieuwe goddienst.

Ik moet elk uur 10 minuten bidden,gedurende werktijd.........
Alle reacties Link kopieren
Misschien heel simpel gedacht van mij, maar een werkgever kan ook gewoon bij zichzelf denken "ik neem gewoon geen moslims aan" klaar met het gezeik over ramadan, suikerfeesten, bidden, geen handjes willen schudden etc etc.

idem met een sollicitant die rookt.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet simpel gedacht. Dat komt ook vaak voor.

Alleen moet de werkgever dan niet laten weten dat de afwijzingsgrond : religie , geslacht , homosexualiteit is.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 26 juli 2015 @ 18:55:

Misschien heel simpel gedacht van mij, maar een werkgever kan ook gewoon bij zichzelf denken "ik neem gewoon geen moslims aan" klaar met het gezeik over ramadan, suikerfeesten, bidden, geen handjes willen schudden etc etc.

idem met een sollicitant die rookt.



Dat is niet simpel gedacht,dit is de praktijk.

Hoe meer keuze een werkgever heeft,des te strenger kan hij selecteren.

Een briefje met ' u past niet in het team' is genoeg
Alle reacties Link kopieren
En nu is ook gelijk het hoge werkeloosheidsgehalte onder moslims ontrafeld. Misschien kunnen ze zich vanaf nu gaan aanpassen ipv Nederlandse bedrijven die gebedsruimten moeten maken.

Maar je moet wel op je tellen passen anders ben je rasistisch toch?
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:cijfernerd schreef op 26 juli 2015 @ 19:41:

[...]





Dat is niet simpel gedacht,dit is de praktijk.

Hoe meer keuze een werkgever heeft,des te strenger kan hij selecteren.

Een briefje met ' u past niet in het team' is genoegIk weet niet of het strenger is, eerder een geval van, geen zin in gezeik.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 26 juli 2015 @ 19:59:

En nu is ook gelijk het hoge werkeloosheidsgehalte onder moslims ontrafeld. Misschien kunnen ze zich vanaf nu gaan aanpassen ipv Nederlandse bedrijven die gebedsruimten moeten maken.

Maar je moet wel op je tellen passen anders ben je rasistisch toch?Veel organisaties hoeven zo'n ruimte helemaal niet te maken want die hebben ze allang, voor alle religies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven