Werk & Studie alle pijlers

Bidden op het werk

24-07-2015 23:19 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik wat vragen.

Mijn man treft op zijn werk een nieuwe collega die hij moet inwerken.

Het gaat om werk dat voornamelijk buiten gedaan wordt en waar je met z'n tweeën aan bezig bent.

Nu is de nieuwe collega islamitisch en bid meerdere keren op vaste tijden.

Dit houdt in dat mijn man moet wachten op hem of alleen doorwerkt (terwijl het geen pauze is).

Hoe gaat dat bij anderen mensen die bidden tijdens werk?

Zijn daar regels voor (vastgesteld in Cao?)?

Krijg je daar tijd en ruimte voor van de baas?

Hoe wordt er vanuit het geloof tegen aan gekeken?



Ik ben zo benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 26 juli 2015 @ 20:07:

[...]



Veel organisaties hoeven zo'n ruimte helemaal niet te maken want die hebben ze allang, voor alle religiesTja, dan moet je wel biddende mensen aannemen, anders is het ook zo zonde als die ruimte niet gebruikt wordt.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 26 juli 2015 @ 20:32:

[...]





Tja, dan moet je wel biddende mensen aannemen, anders is het ook zo zonde als die ruimte niet gebruikt wordt.Die zijn er dan ook genoeg, ook weer vanuit verschillende religies
Alle reacties Link kopieren
Praktisch gezien is de bidder kansloos natuurlijk wanneer de werkgever hem daarom wil lozen.

Bewijs maar eens dat iemand er uiteindelijk wordt uitgewerkt vanwege die reden.



Maar ze doen er beter aan dit soort mensen simpelweg niet aan te nemen als je vermoedt dat dit een grote rol gaat spelen tijdens het werk, wat in de praktijk dan ook gebeurd.



Het is al gezegd, maar dit is een belangrijke reden dat moslims vaker geen werk hebben.

Als je levensfilosofie sterk afwijkt van wat gebruikelijk is, moet je jezelf ook afvragen of je wel past in zo'n organisatie of misschien zelfs samenleving. Of dat nou geloof is of welke andere mening dan ook!



Wet of niet, ik ben groot voorstander van het feit dat een werknemer hierop kan selecteren, simpelweg door te stellen dat je niet past.
*do not underestimate the power of stupidity*
Alle reacties Link kopieren
het is alleen dan weer zo jammer dat je die weiger ambtenaren, niet kon lozen toen ze geen homohuwelijk wouden sluiten.

of die gereformeerden die niet op zondag willen werken.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 26 juli 2015 @ 16:26:

dat klopt .Dat 613 daarover gaat.

De werknemer heeft namelijk het wettelijke recht verworven om zijn godsdienstige verplichtingen uit te voeren.

bidden is zo`n verplichting,wil de werkgever daaraan tornen zal hij daarvoor goede redenen moeten hebben.



Dat staat hier ook :

In het Nederlandse arbeidsrecht worden de belangen van werknemers goed beschermd. Uitgangspunt in ons rechtsstelsel is dan ook dat, wanneer een werknemer een bepaald recht heeft verworven, de werkgever dit recht in principe niet eenzijdig kan wijzigen of intrekken. De wetgever heeft echter erkend, dat het in bijzondere omstandigheden voor de werkgever mogelijk moet zijn de rechten van de werknemer toch te wijzigen.



Je voorbeelden hebben allemaal betrekking op een produktiebedrijf (lopende band werk)

Daar zijn we het allebei over eens dat men in zo`n situatie niet kan afwijken van de pauze tijden.

in dit geval is er geen sprake van een produktie-setting.

Nee, het maakt niet uit of er een productiesetting is of niet, het recht om ten allen tijde te mogen voldoen aan godsdienstige verplichtingen heeft de werknemer niet. En art. 6.13 zegt dat ook niet.



Art 6.13 gaat over het eenzijdig wijzigingsbeding. Een wijzigingsbeding kan de werkgever het recht geven om de arbeidsvoorwaarden die in de arbeidsovereenkomst staan te wijzigen. Het recht om te mogen bidden in werktijd staat niet in het arbeidscontract.



Maar, om even mee te gaan in jouw gedachtegang: stel dat werknemer en werkgever samen in het arbeidscontract vastleggen dat de werknemer het recht heeft om drie keer per dag een half uur tijdens werktijd te bidden, dan mag aan dat recht niet getornd worden. Het is nu een arbeidsvoorwaarde geworden.

Stel dat er nu ook sprake is van een wijzigingsbeding, dan zou de werkgever op grond van dit wijzigingsbeding dit recht mogen schrappen. Art 6.13 zegt nu dat de werkgever dit recht alleen mag schrappen bij een zwaarwichtig belang. Dus dan pas zou jouw productietheorie misschien opgaan.



Maar let wel, het recht om godsdienstige verplichtingen te mogen uitvoeren is er altijd, want dat is een wettelijk recht.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 26 juli 2015 @ 22:36:

het is alleen dan weer zo jammer dat je die weiger ambtenaren, niet kon lozen toen ze geen homohuwelijk wouden sluiten.

of die gereformeerden die niet op zondag willen werken.Ambtenaren mogen sinds 2014 niet meer weiigeren.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 26 juli 2015 @ 22:36:

het is alleen dan weer zo jammer dat je die weiger ambtenaren, niet kon lozen toen ze geen homohuwelijk wouden sluiten.

of die gereformeerden die niet op zondag willen werken.Dat is net zo debiel. Van mij mogen ze dit soort onzin vandaag nog afschaffen.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 juli 2015 @ 23:57:

[...]





Op veel punten kan ik met je meegaan. Maar ik ga echt geen gebedsruimte inrichten voor moslims die hier over de vloer komen. Net zomin als dat ik een Mariakapel ga inrichten voor katholieke vrienden. Net zomin als dat ik een harmonium ga neerzetten voor streng protestante vrienden. Er zijn grenzen.Dat hoeft ook niet. Veel grote bedrijven hebben één rustige, neutraal ingerichte ruimte, waar gelovigen zich even terug kunnen trekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 27 juli 2015 @ 10:42:

[...]





Dat is net zo debiel. Van mij mogen ze dit soort onzin vandaag nog afschaffen.





In jouw atheïstische afkeur van ""dit soort onzin" ben je net zo fanatiek als orthodoxe gelovigen in hun principes.

"Debiel" maar liefst.... Je hebt niet veel respect voor je medemens die toevallig anders in het leven staat dan jij.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 27 juli 2015 @ 10:45:

[...]





In jouw atheïstische afkeur van ""dit soort onzin" ben je net zo fanatiek als orthodoxe gelovigen in hun principes.

"Debiel" maar liefst.... Je hebt niet veel respect voor je medemens die toevallig anders in het leven staat dan jij.



Nou laat ik het anders zeggen, gelijke monniken gelijke kappen.

Waarom moet ik wel op zondag werken en een gelovige niet.

Waarom mag ik maar 3 weken aaneengesloten vakantie en een moslim 6 weken?



Op Den duur zullen deze privileges echt wel verdwijnen, want dit past ook niet meer in de huidige werkcultuur.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Mensen die persé niet op zondag willen werken, zullen niet naar een baan solliciteren waarbij dat vereist wordt. Een orthodox christelijke verpleegkundige of beveiliger mag niet weigeren op zondag te werken. En als jij niet op zondag wilt werken, staat het je vrij om een andere baan te zoeken.

Een Moslim die 6 weken aaneengesloten vakantie wil, kan zijn vrije dagen daarvoor opsparen en het bij zijn leidinggevende aanvragen.

Dat kun jij ook. Als het de Moslim toegestaan wordt, wordt het jou ook toegestaan.

Dit zijn geen privileges, maar rechten/plichten die voor iedereen gelden.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 26 juli 2015 @ 16:26:

dat klopt .Dat 613 daarover gaat.

De werknemer heeft namelijk het wettelijke recht verworven om zijn godsdienstige verplichtingen uit te voeren.

bidden is zo`n verplichting,wil de werkgever daaraan tornen zal hij daarvoor goede redenen moeten hebben.



Dat staat hier ook :

In het Nederlandse arbeidsrecht worden de belangen van werknemers goed beschermd. Uitgangspunt in ons rechtsstelsel is dan ook dat, wanneer een werknemer een bepaald recht heeft verworven, de werkgever dit recht in principe niet eenzijdig kan wijzigen of intrekken. De wetgever heeft echter erkend, dat het in bijzondere omstandigheden voor de werkgever mogelijk moet zijn de rechten van de werknemer toch te wijzigen.



Je voorbeelden hebben allemaal betrekking op een produktiebedrijf (lopende band werk)

Daar zijn we het allebei over eens dat men in zo`n situatie niet kan afwijken van de pauze tijden.

in dit geval is er geen sprake van een produktie-setting.

Ik citeer je nog een keer omdat ik de juiste informatie erbij gezocht heb.



Wat zegt de wet?

Bron: http://www.mensenrechten.nl/mensenrecht ... p-het-werk



De belangrijkste artikelen inzake de gelijkebehandelingswetgeving staan in de Algemene Wet Gelijke Behandeling. In het Burgerlijk Wetboek staan nog een aantal bepalingen die op iedereen met een arbeidsovereenkomst van toepassing zijn:



• Art. 5, eerste lid AWGB verbod op discriminatie bij bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, ontslag, bevordering en arbeidsomstandigheden.

• Art. 7:646 BW verbod op discriminatie van vrouwen en mannen op het werk.

• Art. 3 WGB verbod op discriminatie van vrouwen bij de arbeid.

• Art. 3 WGBL verbod op discriminatie bij bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, ontslag, bevordering en arbeidsomstandigheden.

• Art. 4 WGBH/CZ verbod op discriminatie bij bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden, ontslag, bevordering en arbeidsomstandigheden.



Wat zegt de Commissie Gelijke Behandeling

Verder heeft de Commissie Gelijke Behandeling een advies uitgebracht over arbeid, religie en gelijke behandeling. Dit advies staat hier:



http://www.mensenrechten.nl/publicaties/detail/9968



Paragraaf 3.2.2. beschrijft hoe werkgevers en werknemers om zouden moeten gaan met de mogelijkheid tot bidden.



3.2.2 Mogelijkheid tot bidden; moskeebezoek

De werkgever die in zijn bedrijf islamitische werknemers in dienst heeft, is tot op zekere hoogte verplicht

de werknemer in staat te stellen zijn om haar godsdienstige verplichtingen te vervullen. Hij is

echter niet verplicht een bidruimte in te richten voor deze werknemers. Evenmin is de werkgever verplicht

in te gaan op een verzoek van een werknemer om te allen tijde op het werk te mogen bidden.

De werkgever mag aan de andere kant niet overgaan tot een algeheel verbod om te bidden.

Dit leidt namelijk tot verboden onderscheid. De werkgever mag echter wel voorwaarden stellen.

Zo mag een werkgever bijvoorbeeld van werknemers eisen dat deze slechts binnen de eigen tijd,

namelijk in de pauzes, bidden.

In een voorgelegde zaak oordeelde de Commissie dat een werkgever die islamitische werknemers

aanspreekt op bidden op de werkvloer, niet zonder meer in strijd handelt met de gelijkebehandelingswetgeving

indien er - binnen bepaalde grenzen - voorwaarden worden gesteld aan de wijze

waarop een en ander geschiedt. Het enkele feit dat er voor het bidden een oplossing moest worden

gevonden die voor zowel verzoeker als verweerster acceptabel was, duidde zodoende nog niet op

onderscheid op grond van godsdienst (CGB 2 december 2003, oordeel 2003-146). Het toestaan van

bidden op de gang of op het toilet is geen oplossing.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:amarna schreef op 27 juli 2015 @ 10:43:

[...]





Dat hoeft ook niet. Veel grote bedrijven hebben één rustige, neutraal ingerichte ruimte, waar gelovigen zich even terug kunnen trekken.De grootste werkgever in Nederland is het MKB. Die bedrijven hebben echt niet allemaal de beschikking over een gebedsruimte. Een bedrijf is geen moskee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 27 juli 2015 @ 13:32:

[...]





De grootste werkgever in Nederland is het MKB. Die bedrijven hebben echt niet allemaal de beschikking over een gebedsruimte. Een bedrijf is geen moskee.Tjonge, hoe moeilijk is lezen? Een neutrale ruimte dus voor alle religies. Heeft niets met de islam te maken
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 27 juli 2015 @ 13:32:

[...]





De grootste werkgever in Nederland is het MKB. Die bedrijven hebben echt niet allemaal de beschikking over een gebedsruimte. Een bedrijf is geen moskee.



Zeg ik dat dan? Ik heb het over "veel grote bedrijven", zoals Shell, Unilever, NS, (voorheen) Hoogovens.

MKB is weliswaar de grootste werkgever, maar bestaat uit vele middengrote en kleine bedrijven.

MKB = Midden- en kleinbedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger vaak genoeg gewerkt op zondag dankzij gereformeerde kantoorgenoten.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 27 juli 2015 @ 13:32:

[...]





De grootste werkgever in Nederland is het MKB. Die bedrijven hebben echt niet allemaal de beschikking over een gebedsruimte. Een bedrijf is geen moskee.Precies in het bedrijf waar ik werk gaan wij echt geen ruimte maken voor iemand die bidden wil, dat doet hij of zij maar lekker thuis.
Nu wordt er ook net gedaan alsof een christen nooit werkt op zondag. En dat is niet waar. Er zijn vele christelijke artsen, verpleegkundigen, mensen die in een restaurant werken, etc. Die werken gewoon op zondag. Wel zijn er winkels die op zondag dicht blijven en dan is de eigenaar van dat bedrijf een christen. Dat is dan zijn keuze. Wat is daar mis mee ?? Laten we wel zijn, de maatschappij is vandaag de dag 24/7 hectisch.

1 dag in de week wat minder hard werken, even tot rust komen. 1 dag relaxen is toch gewoon goed voor de mens?

De joden houden hun vrije dag op zaterdag. Zo is er voor ieder wat wils.

Rekening houden met elkaar is prima, maar eerlijk is eerlijk, het moet wel kunnen. Als je verpleegster bent en je kan die dag dan niet naar de kerk, omdat je plicht je roept, is er geen heus geen man overboord. Dan gaat je werk voor.

Juist die idiote strenge regeltjes die door mensen bedacht zijn, daar gaat het vaak mis. Van kledingvoorschriften tot niet mogen werken. We maken het vaak veel strenger dan nodig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 27 juli 2015 @ 14:13:

Vroeger vaak genoeg gewerkt op zondag dankzij gereformeerde kantoorgenoten.En dan was jij op dinsdag vrij, terwijl zij moesten werken. En jij kreeg de ORT.
Alle reacties Link kopieren
quote:Francelle schreef op 26 juli 2015 @ 16:11:

Zoals ik zei, de werkgever mag het bidden op de werkvloer niet verbieden. Maar hij mag er wel regels bij stellen. Zoals het niet toestaan onder werktijd, maar wel in eigen tijd.

Maar moet de biddende werknemer dan wel zijn pauze houden wanneer de rest ook met pauze gaat, of is hij in de gelegenheid om te zeggen, ik neem "mijn tijd" een uurtje later op?



Bij het productiebedrijf waar ik werkte mochten vastende moslims de lunchpauze overslaan (wat ik wel begrijp, dan wil je ook niet naast een collega zitten die een broodje bal naar binnen werkt als jij nog niets mag eten). Ze namen hun pauzes apart (ook maar een kwartiertje ipv een heel uur) en gingen eerder op de dag naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Oprechte vraag:

kennen jullie orthodoxe christenen die een beroep hebben waarbij het beroepsgebonden is dat je op zondagen wordt ingeroosterd (arts, verpleegkundige, politieagent, brandweerman,etc.) maar die dat pertinent weigeren op grond van hun geloof?



Ik ken ze nl. niet en ik vraag me af of je zondagsdienst in zo'n beroep mág weigeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 27 juli 2015 @ 14:35:

[...]



Maar moet de biddende werknemer dan wel zijn pauze houden wanneer de rest ook met pauze gaat, of is hij in de gelegenheid om te zeggen, ik neem "mijn tijd" een uurtje later op?



Bij het productiebedrijf waar ik werkte mochten vastende moslims de lunchpauze overslaan (wat ik wel begrijp, dan wil je ook niet naast een collega zitten die een broodje bal naar binnen werkt als jij nog niets mag eten). Ze namen hun pauzes apart (ook maar een kwartiertje ipv een heel uur) en gingen eerder op de dag naar huis.Bij het bedrijf waar ik werk moet je verplicht 30 minuten pauzeren na max 5,5 uur werk. Je mag dus niet eerder naar huis omdat je je middagpauze overslaat (en als je te lang overwerkt wordt er 'n half uur vanaf getrokken omdat je pauze diende te houden). Overigens ben je toch niet verplicht in 'n kantine met etende mensen te gaan zitten? Wij wandelen gewoon lekker 'n rondje. Op ons bedrijf geen praktiserende moslims. De enige van wie ik hier weet dat ie (voor de schone familieschijn) moslim is, eet en drinkt ook gewoon door de ramadan heen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 27 juli 2015 @ 14:31:

[...]





En dan was jij op dinsdag vrij, terwijl zij moesten werken. En jij kreeg de ORT.Dat dacht ik toch even niet ook al zullen er andere beroepen zijn waarbij zoiets wel mogelijk is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn enige ervaring is helaas geen positieve. Ik was net moeder en kolfde nog. Op mijn werk was een aparte (officiele) kolfruimte. Deze had ik gereserveerd op een tijdstip dat een wilde bidden. Zij mocht deze ruimte gebruiken, mits er niet gekolfd werd. Ze heeft toen een hele heisa gemaakt omdat ik op haar tijdstip wilden kolven. Het tijdstip koos in natuurijk niet om haar te pesten. Eerder kon niet, want bezet door andere kolvers (konden er twee tegelijk). Later kon ook niet want dat trokken mijn volle borsten niet.



Uiteindelijk kreeg ze gelukkig haar zin niet en kon ik rustig kolven. Maar rot en vervelend heb ik mij er wel door gevoeld.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is, bidt hij of zij 2x tijdens werk. Islamitisch gezien, ALS hij of zij tijdens werkuren niet mag bidden, dan mag hij dat later in de avond "inhalen".



In totaal ben je voor alle 5 de gebedstijden een uur kwijt. In de middag ben je totaal maximaal 15 min kwijt. Ik bid zelf niet, collega's bidden wel en ik vind het helemaal geen probleem. Ik heb er wel problemen mee, dat als mensen een half uur voor jan lul buiten de pauzes om achter collega's rug om kletsen en mensen die bidden en verder hun 15 min werk inhalen, bekritiseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven