Werk & Studie alle pijlers

Bidden op het werk

24-07-2015 23:19 307 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag wil ik wat vragen.

Mijn man treft op zijn werk een nieuwe collega die hij moet inwerken.

Het gaat om werk dat voornamelijk buiten gedaan wordt en waar je met z'n tweeën aan bezig bent.

Nu is de nieuwe collega islamitisch en bid meerdere keren op vaste tijden.

Dit houdt in dat mijn man moet wachten op hem of alleen doorwerkt (terwijl het geen pauze is).

Hoe gaat dat bij anderen mensen die bidden tijdens werk?

Zijn daar regels voor (vastgesteld in Cao?)?

Krijg je daar tijd en ruimte voor van de baas?

Hoe wordt er vanuit het geloof tegen aan gekeken?



Ik ben zo benieuwd!
Pauze is een verplicht iets bij de meeste bedrijven, of je nu eet of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:IBAOHI schreef op 27 juli 2015 @ 14:59:

Mijn enige ervaring is helaas geen positieve. Ik was net moeder en kolfde nog. Op mijn werk was een aparte (officiele) kolfruimte. Deze had ik gereserveerd op een tijdstip dat een wilde bidden. Zij mocht deze ruimte gebruiken, mits er niet gekolfd werd. Ze heeft toen een hele heisa gemaakt omdat ik op haar tijdstip wilden kolven. Het tijdstip koos in natuurijk niet om haar te pesten. Eerder kon niet, want bezet door andere kolvers (konden er twee tegelijk). Later kon ook niet want dat trokken mijn volle borsten niet.



Uiteindelijk kreeg ze gelukkig haar zin niet en kon ik rustig kolven. Maar rot en vervelend heb ik mij er wel door gevoeld.Sjonge jonge! Terwijl er gewoon speling in mag zitten tussen twee gebedstijden! Misschien ben ik dan wat makkelijker daarin, maar ze kon ook even een half uur wachten op jou. Op zo'n moment vind ik dat jij dan voorrang hebt, aangezien er speling zit tussen twee gebedstijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roesra23 schreef op 27 juli 2015 @ 15:06:

[...]





Sjonge jonge! Terwijl er gewoon speling in mag zitten tussen twee gebedstijden! Misschien ben ik dan wat makkelijker daarin, maar ze kon ook even een half uur wachten op jou. Op zo'n moment vind ik dat jij dan voorrang hebt, aangezien er speling zit tussen twee gebedstijden.Duurt dat melken zo lang? dat kan toch sneller? Ik zie een gat in de markt, een klein melkmachientje voor de melkgevende vrouw
quote:cijfernerd schreef op 27 juli 2015 @ 15:08:

[...]





Duurt dat melken zo lang? dat kan toch sneller? Ik zie een gat in de markt, een klein melkmachientje voor de melkgevende vrouw Wat denk je dat die elektrische kolfapparaten dan zijn?!
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 27 juli 2015 @ 14:35:

[...]



Maar moet de biddende werknemer dan wel zijn pauze houden wanneer de rest ook met pauze gaat, of is hij in de gelegenheid om te zeggen, ik neem "mijn tijd" een uurtje later op?



Bij het productiebedrijf waar ik werkte mochten vastende moslims de lunchpauze overslaan (wat ik wel begrijp, dan wil je ook niet naast een collega zitten die een broodje bal naar binnen werkt als jij nog niets mag eten). Ze namen hun pauzes apart (ook maar een kwartiertje ipv een heel uur) en gingen eerder op de dag naar huis.

Ik zou het eerlijk gezegd niet zeker weten, ik denk dat dat afhangt van de bedrijfssituatie.

In principe is het zo dat de werknemer en werkgever er zelf uit moeten zien te komen. Soms is er al een bedrijfsregeling op papier, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.



Als de werkgever het oké vindt dat er later gepauzeerd wordt omdat de werknemer dan wil bidden, dan is er natuurlijk geen probleem. Maar stel dat de werkgever daar niet mee akkoord gaat, en dat de werknemer dit recht via de rechter wil afdwingen, dan zal het belang van de werknemer afgewogen worden tegen dat van de werkgever. En dan denk ik dat het zo is dat de werkgever een goede reden zal moeten hebben om de afwijkende pauzetijden te verbieden en dat hij deze alleen mag verbieden als het in de bedrijfssituatie niet uitvoerbaar is.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 27 juli 2015 @ 14:38:

Oprechte vraag:

kennen jullie orthodoxe christenen die een beroep hebben waarbij het beroepsgebonden is dat je op zondagen wordt ingeroosterd (arts, verpleegkundige, politieagent, brandweerman,etc.) maar die dat pertinent weigeren op grond van hun geloof?



Ik ken ze nl. niet en ik vraag me af of je zondagsdienst in zo'n beroep mág weigeren.Volgens mij kan dat alleen als expliciet in het arbeidscontract staat beschreven dat werknemer verplicht is ook zondags te werken.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Roesra23 schreef op 27 juli 2015 @ 14:59:

Als het goed is, bidt hij of zij 2x tijdens werk. Islamitisch gezien, ALS hij of zij tijdens werkuren niet mag bidden, dan mag hij dat later in de avond "inhalen".



In totaal ben je voor alle 5 de gebedstijden een uur kwijt. In de middag ben je totaal maximaal 15 min kwijt. Ik bid zelf niet, collega's bidden wel en ik vind het helemaal geen probleem. Ik heb er wel problemen mee, dat als mensen een half uur voor jan lul buiten de pauzes om achter collega's rug om kletsen en mensen die bidden en verder hun 15 min werk inhalen, bekritiseren.Waarom dan toch provoceren en het onder werktijd willen doen (al dan niet binnen 'n pauze)? Als ze er 's avonds een uurtje voor uittrekken kunnen ze hun hele dagrepetoir afhandelen. Of zelfs 's ochtends als ze zo achterlijk vroeg opstaan om nog voor zonsopkomst te eten, kunnen ze hun eerste gebedje al doen terwijl hun ei staat te koken bijv.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 27 juli 2015 @ 15:12:

[...]





Wat denk je dat die elektrische kolfapparaten dan zijn?!Bestaan die al,jammer ik dacht een gat in de markt te hebben ontdekt
Alle reacties Link kopieren
quote:Francelle schreef op 27 juli 2015 @ 15:44:

[...]



Ik zou het eerlijk gezegd niet zeker weten, ik denk dat dat afhangt van de bedrijfssituatie.

In principe is het zo dat de werknemer en werkgever er zelf uit moeten zien te komen. Soms is er al een bedrijfsregeling op papier, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is.



Als de werkgever het oké vindt dat er later gepauzeerd wordt omdat de werknemer dan wil bidden, dan is er natuurlijk geen probleem. Maar stel dat de werkgever daar niet mee akkoord gaat, en dat de werknemer dit recht via de rechter wil afdwingen, dan zal het belang van de werknemer afgewogen worden tegen dat van de werkgever. En dan denk ik dat het zo is dat de werkgever een goede reden zal moeten hebben om de afwijkende pauzetijden te verbieden en dat hij deze alleen mag verbieden als het in de bedrijfssituatie niet uitvoerbaar is.



we zitten dan in elk geval voor 95% op één lijn.

enige waar we nog verschillen is :

mo mag niet 5 minuten bidden onder werktijd.

marietje mag wel 5 minuten een peuk roken onder werktijd.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 27 juli 2015 @ 15:57:

[...]



Waarom dan toch provoceren en het onder werktijd willen doen (al dan niet binnen 'n pauze)? Als ze er 's avonds een uurtje voor uittrekken kunnen ze hun hele dagrepetoir afhandelen. Of zelfs 's ochtends als ze zo achterlijk vroeg opstaan om nog voor zonsopkomst te eten, kunnen ze hun eerste gebedje al doen terwijl hun ei staat te koken bijv.



je kunt ook s'avonds op het viva forum reageren, hoeft ook niet onder werktijd.

Een peuk roken kan ook in de pauze of na werktijd.

Dat privé praatje kun je ook na werktijd met je collega houden.

zo kun je nog heel veel dingen na het werk doen , die we nu wel onder werktijd doen.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 27 juli 2015 @ 22:55:

[...]





we zitten dan in elk geval voor 95% op één lijn.

enige waar we nog verschillen is :

mo mag niet 5 minuten bidden onder werktijd.

marietje mag wel 5 minuten een peuk roken onder werktijd.



Behalve als Mo ook rookt, en dus én 5 minuten gaat roken én nog eens 10 minuten gaat bidden.



Op zich geen probleem mee, hoor, maar ik snap niet waarom mensen hun religie moeten meenemen naar het werk. Zou het net zo raar vinden als ik een streng katholieke collega zou hebben die vond dat hij 4 keer per dag een kaarsje moest gaan opsteken met een gebedje erbij, ofzo, of een streng-protestante werknemer die zich verplicht voelt meerdere malen per dag ergens het Onze Vader te gaan reciteren gevolgd door een psalmtekst. Doe dat allemaal gewoon thuis als je daar behoefte aan hebt, denk ik dan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ja of voor elke liga een weesgegroetje

fijn thuis doen, vinden God en allah vast wel oké.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 27 juli 2015 @ 23:03:

[...]





Behalve als Mo ook rookt, en dus én 5 minuten gaat roken én nog eens 10 minuten gaat bidden.



Op zich geen probleem mee, hoor, maar ik snap niet waarom mensen hun religie moeten meenemen naar het werk. Zou het net zo raar vinden als ik een streng katholieke collega zou hebben die vond dat hij 4 keer per dag een kaarsje moest gaan opsteken met een gebedje erbij, ofzo, of een streng-protestante werknemer die zich verplicht voelt meerdere malen per dag ergens het Onze Vader te gaan reciteren gevolgd door een psalmtekst. Doe dat allemaal gewoon thuis als je daar behoefte aan hebt, denk ik dan.





Dat heb ik dan weer met dat pakje sigaretten

Doe dat ook lekker thuis als je daar behoefte aan hebt.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Je moet in je pauze toch wel even kunnen roken. Ik heb vroeger in een kapsalon gewerkt en op zaterdag was het dan zo druk dat er geen tijd was om en te eten en te roken. Dan at ik niet en rookte een sigaretje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 27 juli 2015 @ 23:36:

Je moet in je pauze toch wel even kunnen roken. Ik heb vroeger in een kapsalon gewerkt en op zaterdag was het dan zo druk dat er geen tijd was om en te eten en te roken. Dan at ik niet en rookte een sigaretje.



in de pauze wel, alleen veel sigaretjes worden niet in de pauze gerookt.

Daar is de officieuze nico en tinus "pauze"dan weer voor.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Tja, vroeger kon je op veel werkplaatsen nog gewoon roken. Ik ben ook telefoniste/receptioniste geweest en mocht toen gewoon roken achter de balie. Nu moeten mensen naar buiten of naar een rookruimte en dat gaat ten koste van de werktijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 27 juli 2015 @ 23:50:

Tja, vroeger kon je op veel werkplaatsen nog gewoon roken. Ik ben ook telefoniste/receptioniste geweest en mocht toen gewoon roken achter de balie. Nu moeten mensen naar buiten of naar een rookruimte en dat gaat ten koste van de werktijd.



grappig die hypocrisie

mo mag niet bidden want dat gaat van de werktijd af.

maar die roker , tja nou die naar buiten "moet"gaat dat uiteraard van de werktijd af.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Ik zeg niet dat Mo niet mag bidden. Ik denk dat er weinig mensen zijn die constant met hun werk bezig zijn. Er wordt toch ook gekletst tijdens werktijd. Mijn man leest op internet de krant tijdens werktijd en heeft zelfs tijdens werktijd onze vakantie uitgezocht en o ja roken doet hij ook dus hij gaat regelmatig naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Jij zegt idd niet dat mo niet mag gaan bidden.

Je reaktie gaf alleen de hypocrisie aan , die veell forummers wel hebben.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
Jemig zeg, de tolerantie ten aanzien van andersdenkenden is weer ver te zoeken hier!

Hoe lang duurt dat bidden eigenlijk? 15 minuten per dag?

Geen vrouw hier die overdag even de make-up bijwerkt? Iedere 1,5 uur tampons/maandverband moet verwisselen? Een praatje maakt bij de koffiemachine? De film van gisteravond bespreekt? Even naar huis belt of alles ok is? Per telefoon of internet kaartjes bestelt voor een voorstelling? Op maandagochtend Ajax/PSV bespreekt?
Maar mag je ook vanuit overtuiging anti-religieus zijn, en van mening zijn dat religie achter de voordeur thuishoort?
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 27 juli 2015 @ 22:59:

[...]





je kunt ook s'avonds op het viva forum reageren, hoeft ook niet onder werktijd.

Een peuk roken kan ook in de pauze of na werktijd.

Dat privé praatje kun je ook na werktijd met je collega houden.

zo kun je nog heel veel dingen na het werk doen , die we nu wel onder werktijd doen.Alleen laten mensen internet niet voor gaan op werk of 'n collega die je een vraag stelt. En je schreeuwt al helemaal niet van de daken dat je op 'zo'n wijvenforum' zit natuurlijk Gelovigen die persé op uur en tijd 'moeten' bidden provoceren m.i. gewoon.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 28 juli 2015 @ 09:00:

Maar mag je ook vanuit overtuiging anti-religieus zijn, en van mening zijn dat religie achter de voordeur thuishoort?Tuurlijk. En dat mag je gewoon zeggen, ook tegen gelovige collega's. Maar iemand verbieden te bidden heeft niets te maken met een overtuiging, dat is gewoon intolerantie / pesterij.
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 28 juli 2015 @ 09:00:

Maar mag je ook vanuit overtuiging anti-religieus zijn, en van mening zijn dat religie achter de voordeur thuishoort?





Ik vind anti-religieuze mensen in hun afkeuring vaak Roomser dan de paus. En allesbehalve vrijdenkend.

Als je vindt dat religie achter de voordeur hoort, dan hoort álles wat bij je privéleven hoort achter de voordeur. Praat dan ook niet op je werk over je kinderen, je relatie, je ouders, je problemen, je nieuwe auto , je vakantie, je sportclub en alles wat niet met je werk te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een moslim collega gehad, die ook overdag bidde. Wij zaten toen eigenlijk altijd bij een klant (week je hier, weekje daar), dus hij deed het alleen maar als het geen probleem voor de klant was en er ruimte ergens was om het doen zodat andere mensen er geen last van had. En soms ging dat gewoon niet, dan deed hij het niet, maar dan haalde hij 's avonds thuis de gemiste bidmomenten weer in. Ook had hij van te voren toestemming gevraagd of hij bv een baard mocht laten staan (het is een formele omgeving).



Aan de ene kant vond ik het echt heel netjes geregeld door hem, hij probeerde het overlast voor anderen te beperken en hield rekening met zijn omgeving. Aan de andere kant vond ik het soms een beetje raar. Iemand die steeds gaat roken, vraagt ook geen toestemming. Iemand die tijdens de lunch wil bidden, vraagt ook geen toestemming (maar wil wel dat de omgeving ook stil is). Maar top dat hij er rekening mee hield.



Even on topic. De collega hoeft niet persé elke keer te bidden, want hij kan het ook inhalen. Ik zou zelf gewoon ook stoppen. Dat deed ik ook toen ik ergens werkte waar elk uur het kantoor zo'n beetje leegliep omdat iedereen ging roken. Ik ging gewoon mee naar buiten. :-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven