1 miljoen huizen extra, hoe en waar?

27-01-2019 16:25 419 berichten
De Nederlandse bevolking groeit langzaam door, en er wonen steeds minder mensen in een gemiddeld huis.

Om de ergste woningnood op te lossen, zijn er tot 2030 1 miljoen huizen extra nodig.
Om een beetje een beeld te geven: dat betekent een groei van het aantal huizen met 15%.

Vraag: waar moeten deze huizen komen, en wat voor huizen moeten er dan gebouwd worden?

Ik trap af. Al jaren vraag ik me af waarom er nog zoveel standaard eengsgezinswoningen-met-tuin worden gebouwd, terwijl de gezinnen alsmaar kleiner worden. Hier in mijn (groei)dorp wordt er de komende jaren weer een flink stuk polder volgebouwd met eengsgezinswoningen. Ondertussen blijven bejaarden in de bestaande wijken wonen in veel te grote (vaak vrijstaande) huizen en worden er nauwelijks appartementen gebouwd.

Ik zie dus het liefst meer appartementen op handige plekken (bijvoorbeeld bij winkels of aan de rand van stadscentra). Als er een miljoen extra huizen gebouwd gaan worden in wijken die ver weg van alles liggen, dan loopt Nederland nog veel meer vast met het verkeer dan nu al gebeurt. Bovendien bouw je dan grote eengsgezinswoningen voor alleenstaanden of gezinnen van 2 personen of zo.

Verder wil bijna iedereen tegenwoordig in de stad wonen, dus hier zullen veel van de extra huizen gebouwd moeten gaan worden.

Verder moet er in ieder geval snel gebouwd gaan worden. Verruim dus mogelijkheden voor hoogbouw en het herinrichten van sommige kantorenwijken als woonwijk.
NYC schreef:
04-02-2019 20:37
Even de omschrijving gevonden van het rustoord. Tien jaar geleden alweer:

Een muf bloemetjestapijt zal je niet aantreffen. Brede ramen, grote terrassen en design zorgen voor een comfortabele oase, bovendien gelegen middenin een groene omgeving met Japanse tuin. Alle kamers hebben computers met internet en beschikken ook allemaal over een eigen badkamer.' 

Luxe troef dus. Residentie Johanna krijgt geen kantine, maar een heuse brasserie, waar de bewoners en hun eventuele gasten ook à la carte kunnen eten. Aan ontspanningsmogelijkheden geen gebrek. Er komt een zwembad, sauna en fitness. 'Een permanent beschikbare shuttle brengt onze bewoners in geen tijd tot in de stad, waar ze van een musical of theatervoorstelling kunnen genieten', vult Sanders aan.

Maar zo zouden er best meer naartoe willen denk ik. :-D
Klinkt idd wel heel erg goed! Meer 'n hotel! Maar dat zal vast aardig wat kosten neem ik aan.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
04-02-2019 19:55
Ik denk dat veel bejaarden van nu (of de nabije toekomst) niet heel veel vrijheid willen opgeven als het niet hoeft. Grotendeels een leven gehad met veel vrijheden/eigen keuzes, denk dat die liever aanpassingen doen in hun eigen huis dan naar een appartement/bejaardenhuis gaan.

Maar mogelijk wel als die aantrekkelijker gemaakt worden en er wat aan de uitstraling gedaan wordt. Dan gaan mensen er misschien voordelen van inzien en zullen in de toekomst weer woningen vrijkomen.
Ik schreef in mijn eerdere post over de voormalige 'bejaardenhuizen', met de bedoeling die wooncomplexen om te bouwen tot woningen/appartementen voor ouderen. Meer dus als een soort 55-plus woningen. Gewoon, met een eigen keuken en zo.

En mocht er een zelfstandige zijn die tegen betaling klusjes willen doen of maaltijden aan wil bieden, dan zou het handig of gezelliger kunnen zijn wanneer er ook een gemeenschappelijke ruimte is om met elkaar te eten. Of om elkaar te treffen voor een kopje koffie en dan voor die dag eventueel afspraken kunne maken, met elkaar mee rijden, als het nodig is een beetje voor elkaar zorgen. Dat soort werk.

Zou ook een oplossing kunnen zijn voor de alsmaar groeiende eenzaamheid.
En het is, zoals al eerder iemand opmerkte, veel efficiënter voor bijvoorbeeld de zorg (steunkousen) als er meerdere mensen dicht bij elkaar wonen. Of voor de griepprik.

Mensen zijn dan nog steeds 'zelfredzaam' (dat was de smoes waarom alle comlexen ineens wég moesten) en volledig self-supporting. Maar zij wonen bij elkaar in hetzelfde complex met wat extra moglijkheid tot contact, met gelijkgestemden/leeftijdsgenoten en een veel groter gevoel van veiligheid e.d.

Zij betalen gewoon een redelijke huur, net zoals de huur/hypotheek van hun vorige woning.
Volgens mij kan dat een mooie start zijn om meer grote woningen vrij te krijgen.

Overigens wordt het probleem m.b.t. het Grote Aantal Ouderen wel veel groter gemaakt dan het is:
Het CBS spreekt altijd over het aantal 65-plussers: 3.236.116 (in 2018).
Maar een groot deel van deze mensen moet dan gewoon nog een paar jaar fulltime doorwerken.
Daarna komen dan de eerste pensioenjaren als je geluk hebt.

Het aantal mensen dat minimaal 70 jaar oud is, is al een miljoen minder (2.236.579)
En van 75+ is het alweer een miljoen minder: 1.364.654

Het aantal inwoners in 2018 dat minimaal 85 jaar oud is, bedraagt (2018) slechts 370.659.

De 'verwachting' is nu dat mensen die minimaal 65 jaar worden, zo'n 84/86 jaar oud zullen worden
Maar als je kijkt naar de gemiddelde leeftijd die mensen vanaf de geboorte bereiken, dan ligt die op 78,4 jaar.

edit: in deze statistiek van 4 juni 2018: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 9283388093
(vrouwen 80,8 en mannen 75,8 jaar)
De levensverwachting ligt door de jaren heen steeds ongeveer 3 jaar hoger dan de sterftecijfers.
Lady_Day schreef:
31-01-2019 10:22
Ik denk dat dat het verschil is, Bulletje.. voor jou is het de dagelijkse gang van zaken. Jij bent niet anders gewend. Ik ben gewend om alle dagelijkse dingen op loop/fietsafstand te hebben en ik merk dat ik het heel moeilijk vind om dat op te geven.

Als ik bij mijn vriend ben (waar het heerlijk ruim en rustig is) en ik moet naar mijn werk zit ik meer dan een uur in de auto, als er geen file staat. En dit is nog niet eens in de randstad. Ik kan me gewoon niet voorstellen om dit 5x per week, heen en terug te moeten doen. Dan ga je om 7 uur de deur uit en ben je om 7 uur 's avonds weer thuis. Maar misschien went het wel.
Ik woon ruim en rustig. En in dorp. En heb ook alles op loop en fietsafstand en het werk is 20 minuten fietsen. Dat kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
04-02-2019 19:44
Het ombouwen van oude bejaardenhuizen voor de ouderen vind ik wel een goed plan. Nooit begrepen, met de vergrijzing voor de deur, dat die allemaal opgeheven zijn.
Omdat die totaal niet meer voldeden aan de vraag. Toen die gebouwen werden neergezet kwamen heel veel bewoners uit vaak veel slechtere woningen en was het mooie manier om je oude dag door te brengen. Voor huidige ouderen is het een gigantische stap terug dus die willen helemaal niet in zo'n gebouw wonen.
Alle reacties Link kopieren
Meer flats flats en nog eens flats. Graag toekomstbestendig dus ook geschikt voor bejaarden. Verder het krijgen van meer dan 2 kinderen ontmoedigen door het afschaffen vd kinderbijslag en kindgebonden budget. Het beperken van de instroom wat van buiten nederland komt, of het nou asielzoekers, expats of polen zijn. Er is gewoon niet genoeg ruimte voor zoveel mensen. Harde keuzes en besluiten zijn nodig, ook om de infrastructuur niet vast te laten lopen.

Ben alleen bang dat dit slappe knieen pinokkio kabinet er niks mee gaat doen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Natuurlijk gaat dit visieloze, pinokkiokabinet niets doen. Rutte is gericht op groei. Groei is goed en alles moet groeien. De welvaart, bedrijven die naar Nederland komen, meer inwoners, meer regels, meer belasting.

Meer, meer, meer. Ten koste van wie?
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
04-02-2019 21:00
Ik woon ruim en rustig. En in dorp. En heb ook alles op loop en fietsafstand en het werk is 20 minuten fietsen. Dat kan ook.
Ik denk dat veel mensen uit een grote stad denken dat je op een dorp weinig hebt

Ik kom uit een dorp van 3500 inwoners. Nu woon ik aan de rand van een stad met 60.000 inwoners

In mijn dorp was alles, maar dan ook alles dichterbij. Huisarts/tandarts/supermarkt/school/sportvereniging/brievenbus/snackbar noem maar op

Het enige wat nu dichterbij is zijn de restaurants en cafe's, en de grote winkelketens als Hema/Action
Maar waar ik in mijn dorp even wandelde naar de bakker of supermarkt, moet ik nu echt met de fiets of auto
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
27-01-2019 16:57
Wat mij betreft wel. Want diegene houdt ruimte bezet die dringend nodig is. En als je van tevoren wéét dat het zo werkt, kun je je daar ook op instellen. Soms moeten dingen veranderen. En ja, daar zitten ook nadelen aan en dat is niet altijd leuk.

Wat een nare reactie is dit,dus omdat iemand geen kinderen heeft word diegene daar ook nog eens voor gestraft door verplicht te moeten verhuizen.
Wauw hopelijk ga jij nooit de politiek in.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
27-01-2019 17:32
Maar niet iedereen is hiermee opgegroeid. Sommige willen het één, sommige het andere. Prima toch? Er is geen slechte keuze als je naar je zin woont.

Mensen met een tuin kijken vaak neer op mensen die in een appartement wonen heb ik het idee, terwijl een tuin meer onderhoud nodig heeft dan dat je ervan geniet, kwakkelende zomers, of zomeravonden waaarop het om 20u al zodanig is afgekoeld waardoolr de lol van het in de tuin zitten er snel af is.
Als de kinderen het huis uit zjjn gaan wij heel snel terug naar een appartement.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
10-02-2019 12:28
Mensen met een tuin kijken vaak neer op mensen die in een appartement wonen heb ik het idee, terwijl een tuin meer onderhoud nodig heeft dan dat je ervan geniet, kwakkelende zomers, of zomeravonden waaarop het om 20u al zodanig is afgekoeld waardoolr de lol van het in de tuin zitten er snel af is.
Als de kinderen het huis uit zjjn gaan wij heel snel terug naar een appartement.
Hoe kom je erbij dat mensen met een tuin vaak neerkijken op mensen die in een appartement wonen? Veel appartementen zijn duurder dan menig huis met tuin. Sommige mensen hebben geen zin in het onderhoud van een woning met tuin of willen graag luxe gelijkvloers wonen. Ik kan mij daar wel wat bij voorstellen.
Miskotto schreef:
10-02-2019 12:28
Mensen met een tuin kijken vaak neer op mensen die in een appartement wonen heb ik het idee, terwijl een tuin meer onderhoud nodig heeft dan dat je ervan geniet, kwakkelende zomers, of zomeravonden waaarop het om 20u al zodanig is afgekoeld waardoolr de lol van het in de tuin zitten er snel af is.
Als de kinderen het huis uit zjjn gaan wij heel snel terug naar een appartement.
Ik geniet vooral van de ruimte tussen mij en m'n buren. En van al het groen. Ook kan ik in de zomer lekker een zwembad wegzetten of in de schaduw van m'n bomen zitten.
Ik kijk niet neer op mensen die in een appartement wonen maar ik zou daar zelf nooit in willen wonen. Ik geniet ook echt van mijn tuin en met mooi weer ben ik altijd buiten.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk ook niet neer op mensen in een appartement
Een tuin is leuk om in te werken, fijn om te zitten/lezen/bbqen/was ophanegn, klussen
En als het geen buitenweer is, is een tuin inderdaad nog leuk om naar te kijken en het geeft inderdaad afstand naar anderen en privacy
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk zeker niet neer op mensen met een appartement, maar zou nu niet weten wat ik momenteel zonder tuin moet. Ik kan mij nu al verheugen op het voorjaar eind van de week. Weer lekker in de tuin rommelen. Snoeien, beetje kijken, genieten van de eerste tekenen van het voorjaar. De krokussen bloeien al.

Eind van de week kan ik ook weer lekker buiten zitten, heb een fijne beschutte plek gecreëerd.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
10-02-2019 12:28
Mensen met een tuin kijken vaak neer op mensen die in een appartement wonen heb ik het idee, terwijl een tuin meer onderhoud nodig heeft dan dat je ervan geniet, kwakkelende zomers, of zomeravonden waaarop het om 20u al zodanig is afgekoeld waardoolr de lol van het in de tuin zitten er snel af is.
Als de kinderen het huis uit zjjn gaan wij heel snel terug naar een appartement.
Wat een zeldzame onzin zeg. Eerder andersom zo te lezen.
Ik wil best in een dorp wonen, maar dan moet iedereen in mijn omgeving meeverhuizen :-)
Alle reacties Link kopieren
Verbergen
Wikimedia-logo.svgOp 8-9 maart vindt in Utrecht de WikiconNL 2019 plaats. Schrijf je nu in!
WikiconNL is de jaarlijkse conferentie over Wikipedia, Wikimedia en vrije toegang tot informatie in de breedste zin van het woord. Geïnteresseerd? Schrijf je dan nu in!
Eengezinswoning
Naar navigatie springenNaar zoeken springen

Eengezinswoningen in Emmeloord
Een eengezinswoning is een woningtype dat bedoeld is voor bewoning door één persoon en zijn/haar eventuele gezin.

Een eengezinswoning heeft de volgende kenmerken:

De woning bevindt zich op de begane grond en er bevinden zich geen andere woningen boven of onder de woning in kwestie. Wanneer dat wel het geval is spreekt men van een appartement, maisonnette, bovenwoning of benedenwoning. Een andere naam voor het laatstgenoemde woningtype is ook wel parterre.
Aan de voorkant van de woning bevindt zich geen galerij of gedeeld niet-openbaar gangpad, de toegang van de woning c.q. van de bijbehorende (voor)tuin komt rechtstreeks op de openbare weg uit.
De woning is voorzien van een woonkamer, traditioneel op de begane grond, en twee of meer slaapkamers op andere etages. Als op de begane grond een garage ingebouwd is spreken we van een drive-inwoning. Wanneer de woning niet voorzien is van een etage spreekt men van een bungalow.
De woning is voorzien van een kookgelegenheid en sanitaire voorzieningen waarop de bewoner en eventueel zijn gezin het exclusieve gebruiksrecht heeft.
Eengezinswoningen komen voor als rijtjeshuizen, twee-onder-een-kapwoningen en vrijstaande huizen.

Categorie: Woning
Navigatiemenu
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
De enigste oplossing is de bevolkingsgroei stoppen. Anders hebben wij in de toekomst helemaal geen sociale middelen meer en ook geen mogelijkheden om zelf hier te wonen.
Mutsje78 schreef:
08-02-2019 23:15
Verder het krijgen van meer dan 2 kinderen ontmoedigen door het afschaffen vd kinderbijslag en kindgebonden budget.

Ben alleen bang dat dit slappe knieen pinokkio kabinet er niks mee gaat doen.
Het geboortecijfer is ongeveer 1,7 dus als er geen sprake is van migratie krimpt de bevolking...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven