2 surfers overleden, 3 nog vermist

11-05-2020 22:31 68 berichten
2 surfers in Scheveningen zijn overleden, 3 zijn er nog vermist. En dat terwijl het inmiddels donker is. Onvoorstelbaar. Het schijnt te gaan om ervaren surfers, maar ook die kunnen dus verrast worden door veranderende omstandigheden op zee.

https://www.nu.nl/binnenland/6050612/tw ... rmist.html
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk is het schuim een probleem geweest.
Je kunt niet ademen in het schuim, je zwemt in het water maar daarboven zit een meter schuim waar je niet in kan ademen, en je kunt er ook niet uitkomen.
HennieHen schreef:
11-05-2020 23:31
Waarschijnlijk is het schuim een probleem geweest.
Je kunt niet ademen in het schuim, je zwemt in het water maar daarboven zit een meter schuim waar je niet in kan ademen, en je kunt er ook niet uitkomen.
Maar als je van dit gevaar weet, en ik ga ervan uit dat een beetje surfer dat wel weet, waarom dan toch het water ingaan? Niet verwijtend bedoeld hoor, gewoon een oprechte vraag in mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Wat verschrikkelijk! Ik hoorde op het nieuws dat er vanochtend waarschijnlijk toch weer een overledene is geborgen en net rond 9.00 uur weer eentje.
Het zijn ervaren surfers dus ze zijn overvallen door iets wat geen van hen had voorzien. Grote golf? Heel veel schuim? Ik wens alle nabestaanden alle sterkte.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Och jeetje, kippenvel. Wat een verdriet :'(
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
12-05-2020 09:37
Wat verschrikkelijk! Ik hoorde op het nieuws dat er vanochtend waarschijnlijk toch weer een overledene is geborgen en net rond 9.00 uur weer eentje.
Het zijn ervaren surfers dus ze zijn overvallen door iets wat geen van hen had voorzien. Grote golf? Heel veel schuim? Ik wens alle nabestaanden alle sterkte.
https://www.nu.nl/binnenland/6050650/tw ... rmist.html

En nog eentje vermist dus.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Desalniette_ schreef:
11-05-2020 22:58
Ik weet het niet hoor, maar we dachten dat als je je board kwijtraakt in het schuim, je met je hoofd boven water toch in die dikke laag schuim geen lucht kunt krijgen. En je kunt niet zien waar je heen moet, en als je met je armen een luchtgat maakt waait direct weer dicht. Plus de golven en die betonblokken van het havenhoofd...
Ik hoop dat die laatste twee niet blijken te bestaan, dat gebeurt ook nog wel eens.
Bedankt voor de uitleg.
Ik kite-surf ook wel eens, ongeveer 20 km noordelijker, en bij harde wind komt er soms een laag schuim op het strand, maar op de golven heb ik nooit een dikke laag gezien. (De branding zelf kan wel sterk zijn natuurlijk)

Blijkbaar is dat bij strekdammen e.d. anders.
(hoe dan ook wil ik niet in de buurt van strekdammen of andere harde obstakels komen)
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Wat een verschrikkelijk nieuws zeg. We zijn thuis beide surfers, komen daar wel eens.

Ik las trouwens dat het (deels) ook bodysurfers/brandingsurfers met flippers zonder board waren?
Veel ongelukken met surfers de laatste tijd, echt vreselijk.
https://www.regio15.nl/nieuws/lijst-wee ... heveningen

Vanochtend nog drie uit het water gehaald volgens deze site, allen overleden. Totaal dodenaantal vijf. Lees dat alleen nog niet op nos oid.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
12-05-2020 10:40
Wat een verschrikkelijk nieuws zeg. We zijn thuis beide surfers, komen daar wel eens.

Ik las trouwens dat het (deels) ook bodysurfers/brandingsurfers met flippers zonder board waren?
Ik ben totaal niet thuis in de surfwereld maar maakt dat enig verschil, qua gevaar of iets anders? Niet vervelend bedoeld, oprechte vraag?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
12-05-2020 11:40
Ik ben totaal niet thuis in de surfwereld maar maakt dat enig verschil, qua gevaar of iets anders? Niet vervelend bedoeld, oprechte vraag?
Ik weet niet of het uitmaakt .
Enige wat ik kan bedenken is dat je dan geen board hebt om je drijvende te houden. Ben zelf een kiter en geen golfsurfer.

Als ik lees hoe ze mogelijk overleden zijn (door het schuim?) vraag ik me af of dat uitmaakt.
Wat afschuwelijk :"-( :"-(
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
12-05-2020 11:53
Ik weet niet of het uitmaakt .
Enige wat ik kan bedenken is dat je dan geen board hebt om je drijvende te houden. Ben zelf een kiter en geen golfsurfer.

Als ik lees hoe ze mogelijk overleden zijn (door het schuim?) vraag ik me af of dat uitmaakt.
Ik denk dat bij een laag schuim dat heel veel uitmaakt.
Een zwemmer komt gewoonlijk met zijn/ haar neus geen 15 cm boven het water.
Als je op een surfplank kunt gaan zitten kom je veel hoger.

(maar bij zo'n wilde zee blijft natuurlijk niemand op de plank zitten)

Ik las (in de commentaren bij nu.nl) dat de stroming in scheveningen heel sterk kan zijn.
Als iemand de zee in gedreven is, kan hij/zij onderkoeld raken.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Echt vreselijk. Heel erg verdrietig.

Ik las bij de reacties op nu.nl dat, dat schuim soms wel 2 meter hoog is
mabelle schreef:
12-05-2020 15:46
Echt vreselijk. Heel erg verdrietig.

Ik las bij de reacties op nu.nl dat, dat schuim soms wel 2 meter hoog is
Ja, echt bizar hoog. Had me nooit zo gerealiseerd dat dat zo gevaarlijk is.

Maar die spot daar is wel een uitdagende plek op zn minst. Heftig. Zeker gezien de overledenen zelf lifeguards waren en super goed getraind.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
12-05-2020 16:00
Ja, echt bizar hoog. Had me nooit zo gerealiseerd dat dat zo gevaarlijk is.

Maar die spot daar is wel een uitdagende plek op zn minst. Heftig. Zeker gezien de overledenen zelf lifeguards waren en super goed getraind.
Ik ook niet, maar ik wist ook niet dat n schuimlaag 2 meter hoog kon zijn. Ik dacht altijd dat het een klein laagje was.
Alle reacties Link kopieren
Wat een naar ongeluk! Zo triest wat er is gebeurd, zoveel omstanders die het zagen en machteloos waren.
Zo gruwelijk fataal kunnen weersomstandigheden toeslaan.
Er is gelukkig een overlevende, die is weer thuis. Maar wat zal die stuk zijn van verdriet.
Alle reacties Link kopieren
De uitspraak van de burgemeester was niet echt handig; "ze kenden de zee als hun broekzak"
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
12-05-2020 16:02
Ik ook niet, maar ik wist ook niet dat n schuimlaag 2 meter hoog kon zijn. Ik dacht altijd dat het een klein laagje was.
Bizar al dat schuim.
Afbeelding

Vreselijk voor de nabestaanden. Helemaal in deze tijd is de manier van afscheid (mogen) nemen verschrikkelijk.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk vinden ze het laatste slachtoffer ook snel nu.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
13-05-2020 11:33
Hopelijk vinden ze het laatste slachtoffer ook snel nu.
Ja inderdaad...
[quote=TheeMetChocolade post_id=31374316 time=1589362420 user_id=396412]
Hopelijk vinden ze het laatste slachtoffer ook snel nu.
[/quote
anoniem_323425 wijzigde dit bericht op 13-05-2020 17:46
Reden: Onjuiste info
20.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
13-05-2020 11:44
Volgens mij is het laatste slachtoffer vanmorgen vroeg al geborgen.
Oh echt? Dat is fijn voor de nabestaanden want het moet ondragelijk zijn om hem niet terug te hebben.
Chocolade, altijd goed!
Nepalese33 schreef:
13-05-2020 11:44
Volgens mij is het laatste slachtoffer vanmorgen vroeg al geborgen.
Nee toch? Die hebben ze wel zien drijven maar nog niet uit het water kunnen halen.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
13-05-2020 11:47
Nee toch? Die hebben ze wel zien drijven maar nog niet uit het water kunnen halen.
Ik vind het nergens terug, dat hij geborgen is.
Chocolade, altijd goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven