42 weken zwanger is te lang

23-11-2009 19:20 270 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens het programma Zembla van afgelopen zondagavond sterven er in Nederland veel pasgeboren babies omdat de verloskundigen en artsen de zwangere vrouwen die over tijd gaan, veel te lang laten doorlopen. Nl. tot 42 weken. In andere landen gaan de medici al opwekken met 41 weken zwangerschap. In de week van 41 t/m 42 schijnt de moederkoek al af te sterven, soms is er heel weinig vruchtwater over, waardoor het gebeurt dat de baby in de baarmoeder zelf de navelstreng afknelt, met het gevolg zuurstofgebrek en soms hersenbeschadiging, maar vaker nog de dood van het kindje.

Natuurlijk kwamen er ook ouders aan het woord waarbij het kindje overleden was. Hartverscheurend. Ben je 9 maanden zwanger en dan aan het eind sta je met lege handen.

En waarom?

Er is steeds meer bewijs dat er niet zolang gewacht moet worden, het zou gaan om 2 babies per 1000 die op deze manier sterven. En gemiddeld worden er 50.000 babies geboren per jaar, dus reken maar uit!

Maar ja, de opvatting dat zwangerschap geen ziekte is....dus ziekenhuisopname niet nodig.....doet ons in deze de das om.

De verloskundigen propageren thuis bevallen, en als het dan mis gaat wordt een vrouw midden in de nacht nog snel naar een ziekenhuis vervoerd, maar dan is het dus vrijwel altijd te laat.....want in het ziekenhuis 's nachts is dus ook geen gyn aanwezig.



Het is toch wel schokkend dat we in Nederland meer baby sterfte hebben dan de andere westerse landen, en daar kan dus best iets aan gedaan worden. Maar het schijnt dat de verloskundigen en gynecologen het niet eens kunnen worden en de regels die opgesteld zijn van hogerhand zijn hopeloos uit de tijd.
Alle reacties Link kopieren
Aflevering wordt nu trouwens herhaald. Ik zit hier gewoon met kippenvel....
Ja, dat vind ik echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap die romantiek rond het thuisbevallen ook nooit zo; het kost je je beddengoed en als er iets aan de hand is moet je uit huis getakeld worden.



Mischa: als je je verder goed voelt is er toch niets aan de hand? Ga nou niet zitten stressen vanwege dit topic en vanwege Zembla. En anders bellen naar de verloskundige dat je je zorgen maakt. Wellicht kunnen zij wat zorgen wegnemen en je geruststellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit hier al maanden over te stressen, dat is niet sinds die uitzending.

Maar nu heb ik wel weer bevestiging.
Alle reacties Link kopieren
Hij is nu weer op tv trouwens he (of ben ik nu spuitelf kan heel goed )
Alle reacties Link kopieren
Mmmm...... ben vandaag 40 + 1 en heb de uitzending ook gezien....(had misschien niet moeten kijken?!) Had al eerder de artikelen van dr. Visser (UMCU) gelezen in de krant en dat besproken met mn VK, maar helaas was ze niet onder de indruk. Integendeel; ik wordt op zn vroegst met 41 + 6 doorgestuurd en dit was toch maar het verhaal van 1 man, daar moest ik me niet zo druk om maken.

Maar zit hier ondertussen wél de zenuwen te hebben! Heb vanmiddag weer een afspraak met de VK en ga het dan maar opnieuw aankaarten én vragen of ze me al willen strippen. Maar vrees dat ze dat niet gaan doen. En wat dan?! Het is momenteel hartstikke druk in de praktijk, dus mijn volgende afspraak (na vandaag) is pas weer volgende week dinsdag! Eigenlijk zou het volgende week donderdag zijn, maar ben dan al 41 + 3 en dan zou er 10 dagen tussen controle vandaag en volgende controle zitten en dat vond ik echt te veel. Heb daar dus al tegen geprotesteerd, toen mocht ik toch wel (maar dan in andere locatie) 2 dagen eerder komen. Maar er zit dus nog steeds een week tussen. En dat vind ik eng......

Iemand tips wat ik moet doen/zeggen vanmiddag?! Moet ik hard gaan huilen? Boos worden?!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de aflevering ook op uitzendinggemist.nl bekijken



Ik hoop dat er iets gaat veranderen maar denk het niet. Dan hoop ik maar dat vrouwen meer op hun strepen gaan staan. Bij een eventuele volgende zwangerschap zou ik dat zeker doen. Woon nu weer in NL en mijn dochter is via de ks geboren.

Maar op je strepen staan is moeilijk. Mijn zoontje is 4 jaar geleden wel in NL geboren en ik was jong en was de enige zwangere in mijn omgeving en had echt het volste vertrouwen in de VK. Ik ben ook thuis bevallen en alles ging goed maar als ik het over mocht doen was ik gewoon in het ziekenhuis bevallen. Maar op dat moment kwam het gewoon niet in me op.
Alle reacties Link kopieren
Huilen helpt niet, heb ik al geprobeert.

Misschien boos worden?
Alle reacties Link kopieren
VK's proberen je echt om te praten om het toch thuis te doen, dat heb ik zelf meegemaakt en ook al vaak gehoord om me heen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik wou dat ik het wist kersje. Misschien direct een afpsraak met een gyn maken of mag dat niet?

Blijven bellen en vragen
Kersje, je bent al 40 weken en nog zit er een week tussen je afspraken? Dat vind ik dus echt niet kunnen en zou in andere landen nooit gebeuren volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ook ik ben met 42weken en 1 dag bevallen. Vanaf de 41e week moest ik om de dag voor een CTG naar het ziekenhuis en precies met 42 weken ben ik ingeleid. Die dag gebeurde er niks en die nacht dus wel. Mijn zoontje was er met 4,5 uur en dat voor een eerste.



Hij is "met de helm" op geboren. Daaraan was niks te zien en ik had ook nog genoeg vruchtwater. Mijn zoontje was kerngezond.



groetjes heidi
quote:JWvB schreef op 24 november 2009 @ 00:25:

[...]





Bij ons mag je überhaupt niet eens komen voor je 7 cm ontsluiting hebt.





Ik ben zelf trouwens met 42 weken geboren, mijn moeder werd iedere dag gecontroleerd. Toch dachten ze er niet aan om in te leiden, vanwege een placenta-insufficiëntie liep ik namelijk nog fors achter qua groei.

Het is nooit echt zo zwart-wit.

Mijn reactie ging over inleiden...dan ben je zeker wel voor die 7 cm in t zh hoor



En dat t niet zo zwart wit is weet ik niet. Mijn dochter is overleden aan placenta insufficientie, terwijl de dag ervoor bij de controle alles nog helemaal goed was. Dan kan je elke dag gecontroleerd worden (werd ik dan niet maar goed), maar kun je er toch te laat bij zijn door t maar af te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ja Riz, inderdaad 40 weken en een week tussen de afspraken..... dat zit me ook écht helemaal niet lekker! Dus daar ga ik flink over aan de bel trekken. Snap het ook niet zo goed; de praktijk is blijkbaar zo druk dat ze mij er niet meer tussen kunnen plannen?!



Ze praten gelukkig niet op me in om thuis te bevallen, heb eigenlijk meteen al gezegd dat ik naar het zkh wilde en dat is nooit een punt van discussie geweest, ze staan helemaal achter je eigen keuze (maar ben van die keuze na de uitzending van Zembla alleen nog maar zekerder geworden!).



Ik vind het ook wel jammer dat ik me er nu zo rottig over voel, want was - tot nu toe - heel blij met mijn VK praktijk; allemaal nuchtere dames, sympathiek. Maar nu ben ik even niet zo blij......

Hoop zó dat het allemaal spontaan begint, liever vandaag dan morgen.....
Alle reacties Link kopieren
quote:germanwings schreef op 23 november 2009 @ 21:10:

[...]





Ik weet niet waar je dat salaris vandaan haalt, maar ik denk dat dat niet reeel is. En tuurlijk zou het ideaal zijn als er 24h per dag een gyn en OK-team paraat staat, maar dat is zeker niet in ieder ziekenhuis haalbaar (vandaar ook het voorstel tot centralisatie, dus niet meer in elk ziekenhuis bevallingen aanbieden), en hier hangt zeker een prijskaartje aan. Als die gyn er 's nachts is mag hij de volgende dag niet meer werken! En een blik gyneacologen kun je nu eenmaal ook niet zomaar open trekken.dat is natuurlijk niet helemaal waar, die gyn is er wel, alleen hij / zij is thuis, en moet naar het ziekenhuis komen als het nodig is. Die reistijd kost levens. Dan maar niet thuis slapen maar in het ziekenhuis. Een gyn heeft dienst en of hij nou vanuit thuis moet komen of al in het ziekenhuis is, voglende dag moet die toch werken. Zorg is gewoon slecht snachts, of je nou moet bevallen, een ongeluk krijgt of een hartinfarct, snachts ben je altijd slechter af. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
Poeh........ ik krijg hier de rillingen en van!



Ik heb een Slim Kind, die blijkbaar uit ons beider lijfsbehoud besloten heeft in stuit te gaan liggen en zich daar ook niet meer uit heeft laten wrikken (letterlijk). En dus nog vóór de 40 weken geboren gaat worden met een geplande ks. Ik zie er heus tegenop, maar dit gelezen hebbende voelt het ook wel als een opluchting, moet ik nu bekennen.



voor de dames die de worsteling met hun gevoel en/of VK aan moeten gaan, en zij die al eens bevallen zijn en hun verhalen hier delen...
Alle reacties Link kopieren
We moeten ook weer niet teveel doorschieten naar de andere kant, en meteen in paniek schieten. Maar wel gewoon op je strepen staan wat je wel en niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik het meest opvallend vond aan die documentaire: het gaat BIJNA altijd goed, dus er is geen verandering in beleid nodig, zwangerschap en bevallen is een natuur proces. Aldus de bijzonder hoogleraar in de verloskunde.

Als een ontplofte kip zat ik op de bank: dus de gezonde baby's die wél overlijden door te laat ingrijpen/doorsturen van de verloskundige of falen van 24 uurs zorg in het ziekenhuis behoren ook gewoon tot de natuur, en daarmee moeten we het doen? Gekkenwerk!

Beroepsmatig heb ik dagelijks te maken met medische bevallingen in een academisch ziekenhuis. Helaas komen hier ook iets te vaak patiënten met spoed binnen door het niet op tijd insturen van de verloskundige. En als ik dan in mijn kennissenkring hoor: 'ik heb 2 uur thuis geperst, en toen moest ik opeens met gillende sirenes naar het ziekenhuis i.v.m foetale nood.' gaan mijn haren overeind staan.

Mijn voorstel:

- Inleidprotocol van andere landen gaan gebruiken: bij 41 weken

- Strengere selectie van vrouwen die thuis mogen bevallen. Het is te gek voor woorden dat de helft toch nog in het ziekenhuis beland tijdens de baring (met alle gevolgen van dien)

- Door het minderen van thuisbevallingen, het overgebleven geld investeren in goede 24 uurs zorg in ziekenhuizen en opleiden van gynaecologen

- Eerste bevallingen sowieso in het ziekenhuis laten plaatsvinden



Hahaha zo klinkt het een beetje als een "STEM OP KIPPIE" campagne, maar zo bedoel ik het niet.



p.s. hier gaan vrouwen tijdens het inleiden ook niet naar huis hoor. Blijven slapen en volgende ochtend om 07.00 uur wordt er weer begonnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mischa04 schreef op 24 november 2009 @ 10:58:

Huilen helpt niet, heb ik al geprobeert.

Misschien boos worden?



Mischa, je zegt zelf dat je pas 39 weken bent, je moet echt nog even wachten tot 40 en dan...zou ik me pas zorgen gaan maken met 41 weken. Dat hebben ze ook in het programma gezegd, 41 is een mooie tijd om het dan te gaan opwekken.



Ik zal voor je duimen dat ht maar vlug kan gaan beginnen!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik toch wel behoorlijk mis in deze discussie, het gaat niet zozeer om thuis bevallen versus in het ziekenhuis bevallen, dat is niet het risico, zeker niet bij een tweede of latere bevalling. Bij een eerste is het wel beter om het ziekenhuis te bevallen. Het gaat vooral om de slechte medische zorg snachts, los van dat 42 weken verhaal wat ik ook absurd vind trouwens. De zorg in nederlands snachts is gewoon niet goed. En als je een dokter nodig hebt, is die er niet. Dan maakt thuis bevallen of in het ziekenhuis bevallen niks uit.

Overigens ben ik zeer tevreden over mijn verloskundigen, alle drie de keren, bij elk teken van ongerustheid, extra controle, extra echo, mocht totaal zelf beslissen waar ik wilde bevallen, mocht kiezen wanneer ik (vanaf 39 weken) gestript wilde worden toen ik het te zwaar vond worden en mocht ook zelf kiezen of ik ingeleid wilde worden bij 40 weken, maar dat wilde ik zelf niet. Inleiden is ook geen heilig middel en heeft zeker ook risicoos. Maar wat mij betreft was mijn verloskundige zorg echt prima en had ik meer vertrouwen in hun dan in een willekeurige arts assistent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kippie007 schreef op 24 november 2009 @ 11:30:

Mijn voorstel:

- Inleidprotocol van andere landen gaan gebruiken: bij 41 weken

- Strengere selectie van vrouwen die thuis mogen bevallen. Het is te gek voor woorden dat de helft toch nog in het ziekenhuis beland tijdens de baring (met alle gevolgen van dien)

- Door het minderen van thuisbevallingen, het overgebleven geld investeren in goede 24 uurs zorg in ziekenhuizen en opleiden van gynaecologen

- Eerste bevallingen sowieso in het ziekenhuis laten plaatsvinden



Prima voorstel en dat zou al een hoop schelen, denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt wel wat je zegt Arwen



Die gyn bij Zembla zei ook: als je al dan niet met spoed in het ziekenhuis gaat bevallen en er is niemand dan had je net zo goed thuis of in Afrika kunnen bevallen
Alle reacties Link kopieren
Er wordt ook bitter weinig naar de vrouw zelf geluisterd, dat is ook mijn ervaring. Toen ik van de eerste beviel, kwam ik 's nachts om 12 uur het ziekenhuis in (zo wijs was ik wel) met alleen mijn water gebroken. Ik had op dat moment geen weeën en dus werd ik in bed gestopt (want morgen zou het wel eens een zware dag kunnen worden). Om 1 uur dezelfde nacht, begonnen de weeén en die waren meteen al om de 3 min. Mijn man timde me, maar hij werd zonder pardon naar huis gestuurd.

Daar lag ik dan, van slapen kwam niks, niemand kwam nog bij mij kijken ook. Uiteindelijk om 3.30 hield ik het niet meer en heb gebeld voor assistentie, toen begonnen ook de persweeén al, en dochter was er om ongeveer 4.30.

Maar ja, er wordt niet naar je geluisterd, jij weet niks, eerste baby en ja dat duurt in de regel lang!!!! Dat zal ook wel, maar als je toch zelf zegt dat de weeén elkaar snel opvolgen en best zeer doen......
Alle reacties Link kopieren
quote:Elmira schreef op 23 november 2009 @ 19:28:

Misschien moeten vrouwen eerder gewezen worden op 'natuurlijke' methoden om de bevalling op te wekken. Bv veel lopen. Wie weet als alle zwangere vrouwen dat doen dat er veel minder tot 42 weken komen.

En dan zoveel gaan (trap) lopen dat je harstikke moe bent en de bevalling niet trekt.... slecht idee!!



(ook nog eens afgeraden door mijn vk)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle pagina's gelezen, is net ff te veel van het goede.

Toevallig kom ik net terug van de gyn en ik ben nu precies 40 weken zwanger. Ik word volgende week dinsdag op de afdeling verwacht om ingeleid te worden. Met precies 41 weken dus.

Dit is standaard bij ons in het ziekenhuis.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
Ik stem op je Kippie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven