Aanslagen door extreem-rechts in opmars

18-08-2019 13:08 264 berichten
Alle reacties Link kopieren
“Hij was een uitverkorene van de "heilige Tarrant". Zo verwees de verdachte van de aanslag van vorige week op een moskee in Oslo naar de man die in maart tientallen moskeegangers doodschoot in Christchurch, Nieuw-Zeeland. Als voorbeeld.

Het weekend ervoor schoot een man in de Amerikaanse grensstad El Paso 22 mensen dood. Hij had het op Latijns-Amerikaanse immigranten gemunt en ook de verdachte van deze aanslag noemde Tarrant een inspiratiebron.”
...

“In Amerika zijn er na de aanslagen van 11 september 2001 inmiddels meer doden gevallen door extreem-rechts geweld dan door jihadisten. In Europa zijn in dezelfde periode meer slachtoffers gevallen door terroristische aanslagen door moslimextremisten, maar rechtsextremisten pleegden wel meer aanslagen. In West-Europa waren dat er 28 in 2017, het hoogste aantal in bijna twintig jaar tijd, volgens de Global Terrorism Index.”

...


De opkomst van rechts-extremisme in Europa valt volgens Köhler samen met de vluchtelingencrisis. Extremistische groepen speelden in op de angst onder een deel van de bevolking voor de komst van miljoenen vluchtelingen naar Europa.”
...
“Complottheorieën spelen volgens Köhler een cruciale rol bij de radicalisering. "We weten uit onderzoek dat mensen sneller gewelddadig handelen als ze daar streng in geloven." Internetfora en sociale media maken het makkelijker om zulke theorieën snel en anoniem te verspreiden.”

Volledig artikel: https://nos.nl/l/2297955

————
Gewoon ter info en in de hoop dat mensen niet meer standaard de schuld op moslims schuiven. Het gevaar van extreem-rechts is in opkomst en dat zal echt nog wel erger worden. Ook dankzij een aantal van de rechts-populistische politici. Zeer enge ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
19-08-2019 18:43
Gewoon ter info en in de hoop dat mensen niet meer standaard de schuld op moslims schuiven. Het gevaar van extreem-rechts is in opkomst en dat zal echt nog wel erger worden. Ook dankzij een aantal van de rechts-populistische politici. Zeer enge ontwikkeling.

Ik denk niet zozeer dat extreem rechts in opkomst is, maar dat er hier en daar wat mensen zijn die meer “in opstand” gaan komen omdat ze het zat zijn. En dat wordt dan gelijk breed uitgemeten in het nieuws voor wat extra prikkels. Ik geloof überhaupt ook niet de berichtgeving dat de Islam in verhouding minder slachtoffers heeft gemaakt. Uiteraard wil de “migranten lobby” ons dat wel graag doen geloven. Het zijn gewoon vieze spelletjes van een bange overheid.
Gisteren weer een aanslag door IS op een bruiloft. De slachtoffers zijn vooral vrouwen en kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 19:07
Gisteren weer een aanslag door IS op een bruiloft. De slachtoffers zijn vooral vrouwen en kinderen.
Het artikel in de OP, en dus dit topic, gaat over West-Europa en de VS.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
19-08-2019 19:56
Het artikel in de OP, en dus dit topic, gaat over West-Europa en de VS.
Dus? Er zitten ook IS’ers die nergens voor terugdeinzen in West-Europa. Gelukkig is de AIVD ze telkens nog voor, maar gaan ze dat volhouden?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 20:03
Dus? Er zitten ook IS’ers die nergens voor terugdeinzen in West-Europa. Gelukkig is de AIVD ze telkens nog voor, maar gaan ze dat volhouden?

Je probeert het onderwerp van het topic te veranderen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
19-08-2019 20:11
Je probeert het onderwerp van het topic te veranderen.
Het was een reactie op de post van een andere forummer. Je zeurt weer eens.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 20:13
Het was een reactie op de post van een andere forummer. Je zeurt weer eens.
Je schreef tekst onder een quote van een andere forummer, maar het was geen reactie op wat die schreef.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 19:07
Gisteren weer een aanslag door IS op een bruiloft. De slachtoffers zijn vooral vrouwen en kinderen.
Dat bedoel ik maar..
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
19-08-2019 20:17
Je schreef tekst onder een quote van een andere forummer, maar het was geen reactie op wat die schreef.
Lekker belangrijk. Het komt op hetzelfde neer. En dat is de kern. Die kern is dat niet-moslims massaal worden vernietigt en uiteindelijk in opstand willen komen, maar dat mag dan vervolgens niet, en die krijgen nu dus de schuld en worden dan gelijk “extreem rechts” genoemd. Heel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
19-08-2019 20:17
Je schreef tekst onder een quote van een andere forummer, maar het was geen reactie op wat die schreef.
Dan sla je mijn post toch over? Je hoeft het niet te lezen als je daar geen zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 20:13
Het was een reactie op de post van een andere forummer. Je zeurt weer eens.

... die het onderwerp van het topic ook probeert te veranderen, zoals je hierboven kunt zien.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
19-08-2019 20:35
... die het onderwerp van het topic ook probeert te veranderen, zoals je hierboven kunt zien.
Waarom wil jij bepalen wat andere forummers schrijven?
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
19-08-2019 20:27
Lekker belangrijk.
Zeker belangrijk. Geen dingen door elkaar halen. Het topic gaat over aanslagen die zijn gepleegd door mensen met extreem rechtse ideeën waarbij onschuldige slachtoffers zijn gevallen. Wat die mensen die die aanslagen pleegden deden mag niet nee.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 20:37
Waarom wil jij bepalen wat andere forummers schrijven?

Waarom wil jij het onderwerp van het topic veranderen, dat lijkt me een meer relevante vraag hier.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
19-08-2019 20:40
Waarom wil jij het onderwerp van het topic veranderen, dat lijkt me een meer relevante vraag hier.
Ik verander helemaal niet het onderwerp van het topic, maar ik schrijf blijkbaar niet wat jij wilt lezen. Jammer dan voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 20:37
Waarom wil jij bepalen wat andere forummers schrijven?
Doet ze niet. Maar het topic heeft een onderwerp. Wat je zegt over het onderwerp is binnen de forumregels aan jou. Zeggen dat je het onderwerp wil veranderen is niet zeggen wat je moet schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 20:35
Dan sla je mijn post toch over? Je hoeft het niet te lezen als je daar geen zin in hebt.
Mooi zwaktebod dit.
bethweeter schreef:
18-08-2019 13:08
“In Amerika zijn er na de aanslagen van 11 september 2001 inmiddels meer doden gevallen door extreem-rechts geweld dan door jihadisten. In Europa zijn in dezelfde periode meer slachtoffers gevallen door terroristische aanslagen door moslimextremisten, maar rechtsextremisten pleegden wel meer aanslagen. In West-Europa waren dat er 28 in 2017, het hoogste aantal in bijna twintig jaar tijd, volgens de Global Terrorism Index.”
Vind dit wel aanleiding om te geloven dat aanslagen door extreem rechts in opmars is in Europa.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
18-08-2019 16:54
Ik ben er gaan kijken na de aanslagen in Christchurch.
8chan is nu offline, eerst nadat de dienst die de site tegen Ddos-aanvallen beschermde zich had teruggetrokken, nu omdat de eigenaar eerst een gesprek wil met het Amerikaanse Lagerhuis.
https://nos.nl/artikel/2297526-eigenaar ... fline.html
De gebruikers van 8chan schijnen zich nu verspreid te hebben, oa naar 4chan.

Dit is een reportage van Nieuwsuur over online-radicalisering, van mei dit jaar.
https://www.youtube.com/watch?v=jIg1Yt7UpXA

Uiteindelijk gaat het om de discussie of je alles maar moet kunnen zeggen. Platforms als 8chan en Gab zijn opgericht met het argument dat echt alles gezegd of getoond mag worden, en dat daar kanalen voor moeten bestaan.
Ik vind het een lastige discussie, want wie bepaalt wat er gezegd mag worden en wat niet.
Het is wel duidelijk dat zo'n site dus als radicaliseringsmachine werkt.
Intens dit. Wist dat nepnieuws en modereren van verheerlijking op FB en YouTube een fors probleem is maar deze schaal en moeilijkheid van bestrijding had ik niet verwacht. Dat is het moeilijke aan extreem rechts, het is lastiger te herkennen en daarmee moeilijker te bestrijden, als ik Nieuwsuur mag geloven. Zeker in vergelijking met andere te bestrijden te berichten wat veel beter is te automatiseren blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de kans dat je in Nederland slachtoffer wordt van een geradicaliseerde moslim of van een verdwaalde kogel van de Mocro-maffia veel groter is dan dat je slachtoffer wordt van een aanslag door een rechts-extremist.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
19-08-2019 20:44
Mooi zwaktebod dit.


Vind dit wel aanleiding om te geloven dat aanslagen door extreem rechts in opmars is in Europa.
Hoeveel aanslagen zijn er concreet in Nederland geweest door rechts-extremisten? En hoeveel door links-extremisten? En door geradicaliseerde moslims? (O wacht, aanslagplegers uit die laatste groep zijn natuurlijk verward, getraumatiseerd, hebben een te hoog bloedsuikerspiegel of gewoon gestoord. Zo kunnen we het aantal aanslag plegende radicale moslims mooi op nul houden.)
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 21:03
Hoeveel aanslagen zijn er concreet in Nederland geweest door rechts-extremisten? En hoeveel door links-extremisten? En door geradicaliseerde moslims? (O wacht, aanslagplegers uit die laatste groep zijn natuurlijk verward, getraumatiseerd, hebben een te hoog bloedsuikerspiegel of gewoon gestoord. Zo kunnen we het aantal aanslag plegende radicale moslims mooi op nul houden.)
Minstens een door rechts-extremisten, in Enschede. https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/27/vi ... e-a1528698
Maar blijkt dus dat meer aanslagen worden gepleegd door extreem-rechts dan moslim-extremisten, tenminsten in 2017.
AIVD laat niet alle kaarten zien m.b.t. kennis over extreem rechts in NL. Vergelijken van kans vind ik dan lastig. Voorop staat dat ik me geen zorgen maak over mijn veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
19-08-2019 21:16
Minstens een door rechts-extremisten, in Enschede. https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/27/vi ... e-a1528698
Maar blijkt dus dat meer aanslagen worden gepleegd door extreem-rechts dan moslim-extremisten, tenminsten in 2017.
AIVD laat niet alle kaarten zien m.b.t. kennis over extreem rechts in NL. Vergelijken van kans vind ik dan lastig. Voorop staat dat ik me geen zorgen maak over mijn veiligheid.
Bij die aanslag zijn (gelukkig) geen slachtoffers gevallen en er is extreem zwaar gestraft. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de zaak van de Haagse messteker Malek F. die pas voor de rechter heeft gestaan en niet eens een celstraf krijgt, maar alleen TBS dan zit er iets goed scheef. De slachtoffers van Malek F. zijn levenslang getraumatiseerd. Ook ex IS-gangers zijn er met lichtere straffen vanaf gekomen.

Welke aanslag van extreem-rechts is er dan in Nederland geweest waarbij slachtoffers zijn gevallen? Ik weet wel van jaren terug dat er slachtoffers bij acties van extreem-links slachtoffers zijn gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 22:33
Bij die aanslag zijn (gelukkig) geen slachtoffers gevallen en er is extreem zwaar gestraft. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de zaak van de Haagse messteker Malek F. die pas voor de rechter heeft gestaan en niet eens een celstraf krijgt, maar alleen TBS dan zit er iets goed scheef. De slachtoffers van Malek F. zijn levenslang getraumatiseerd. Ook ex IS-gangers zijn er met lichtere straffen vanaf gekomen.
Ik wil geen zaak goedpraten en spreek geen zaak goed.
Je vergelijkt twee verschillende zaken. Een met een terroristisch oogmerk in Enschede en een zonder terroristisch oogmerk. Malek was ontoerekeningsvatbaar. De mannen in Enschede wisten wat ze deden. Door ingrijpen van een voorbijganger werd het vuur geblust en erger bespaard.
Fizz schreef:
19-08-2019 22:33
Welke aanslag van extreem-rechts is er dan in Nederland geweest waarbij slachtoffers zijn gevallen? Ik weet wel van jaren terug dat er slachtoffers bij acties van extreem-links slachtoffers zijn gevallen.
Moving the goalposts.
Waarom voeg je de eis toe of er slachtoffers vallen? Of die er wel of niet is in NL heeft geen invloed op de claim dat in Europa en Amerika aanslagen door extreem rechts opkomen. Die claims zijn onderbouwd.
Dat extreem-rechts zich ontwikkelt staat in het bestand bijvoorbeeld hier te vinden:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremi ... n-beweging
beschreven.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 21:03
Hoeveel aanslagen zijn er concreet in Nederland geweest door rechts-extremisten? En hoeveel door links-extremisten? En door geradicaliseerde moslims? (O wacht, aanslagplegers uit die laatste groep zijn natuurlijk verward, getraumatiseerd, hebben een te hoog bloedsuikerspiegel of gewoon gestoord. Zo kunnen we het aantal aanslag plegende radicale moslims mooi op nul houden.)
Behalve dat je weer hetzelfde riedeltje afdraait, ontken je ook min of meer dat extreem-rechts in opkomst is en weer openlijk van zich laat horen. Heel eng dat je niet eens wil erkennen dat extreem-rechts in opkomst is.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
19-08-2019 23:10
Behalve dat je weer hetzelfde riedeltje afdraait, ontken je ook min of meer dat extreem-rechts in opkomst is en weer openlijk van zich laat horen. Heel eng dat je niet eens wil erkennen dat extreem-rechts in opkomst is.
Hoe het in de rest van West-Europa ervoor staat weet ik niet, maar ik denk dat het in Nederland wel meevalt. Maar ja, misschien zie jij een partij als het FvD als extreem-rechts.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
19-08-2019 23:14
... maar ik denk dat het in Nederland wel meevalt.
Ik denk dat het niet meevalt.
AIVD, in het eerder gelinkte artikel schreef:
Zorgen AIVD In de nieuwe situatie van de rechts-extremistische scene in Nederland ziet de AIVD twee aandachtspunten. Het eerste aandachtspunt betreft de geweldsdreiging. Deze is in algemene zin beperkt. Het (online) taalgebruik is in de afgelopen jaren echter wel steeds agressiever en opruiender geworden. Bovendien heerst in rechts-extremistische kringen een grote fascinatie voor vuurwapens. Hoewel men over het algemeen niet overgaat tot geweld, acht de AIVD het risico dat (snel radicaliserende) rechts-extremistische eenlingen of kleine groepen naar geweld grijpen, groter dan in het verleden.

Het tweede aandachtspunt is de niet-gewelddadige dreiging tegen de democratische rechtsorde vanuit bijvoorbeeld het ‘intellectuele’, door de alt-rightbeweging geïnspireerde, rechts-extremisme. Dit Nederlandse alt-rechts heeft als doel zeer extremistisch gedachtegoed, gebaseerd op rassenleer, gemeengoed te maken, zodat deze ideeën uiteindelijk zowel in de samenleving als in het openbaar bestuur geaccepteerd worden.
Zulke ideeën moeten m.i. niet geaccepteerd worden.
madamzonderm wijzigde dit bericht op 19-08-2019 23:25
Reden: onderbouwing dat ik het wel vindt.
79.18% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven