Achterstand vrouwen op Nederlandse arbeidsmarkt

21-11-2018 18:32 136 berichten
Als vervolg op actueel/nederlandse-vrouwen-moeten-meer ... #p29270079


Het artikel wat de aanleiding was voor dat topic:
Achterstand vrouwen kost Nederlandse economie €100 mrd

Nederland laat een enorme bron van welvaart en welzijn onbenut door de hardnekkige achterstelling van vrouwen op de arbeidsmarkt. Als Nederland op het vlak van gendergelijkheid net zo goed zou scoren als de best presterende landen om ons heen, zou de economie een extra impuls krijgen van €114 mrd, oftewel 17%. Bij volledige gelijkheid van mannen en vrouwen zouden alle Nederlanders samen €221 mrd rijker zijn, een plus van 32%.

Dat blijkt uit onderzoek dat adviesorganisatie McKinsey woensdag aanbiedt aan minister Ingrid van Engelshoven, die onderwijs en emancipatie in haar portefeuille heeft.

Zielig
De onderzoekers constateren dat een complex systeem is ontstaan, dat 'typisch is voor Nederland' en zichzelf in stand houdt. Vrouwen werken massaal in het onderwijs en de zorg, sectoren met veel deeltijdbanen en een relatief lage bijdrage aan het bruto binnenlands product. Ze nemen onevenredig veel onbetaalde zorgtaken op hun schouders en worden ook nog eens belemmerd door 'uitgesproken opvattingen en sociale normen' rond werkende moeders en de school- en beroepskeuze van meisjes.
[knip]
Als Nederlandse vrouwen vier uur zouden vastplakken aan de 27 uur die ze per week werken, komen ze op het West-Europese gemiddelde. Ook hun financiële zekerheid is daarmee gediend. Als vrouwen die ondanks een 'kleine' deeltijdbaan van minder dan twintig uur afhankelijk zijn van een partner, vijf uur extra zouden werken, zouden 230.000 vrouwen economische zelfstandigheid verwerven. En al bij een uur extra werk in de zorg en het onderwijs zouden de personeelstekorten in die sectoren theoretisch zijn opgelost.


Linkje naar het hele artikel: https://fd.nl/economie-politiek/1269419 ... &s_cid=671



En mijn vragen daarbij:

Wanneer gaan we zorgtaken en het huishouden eens eerlijk verdelen?
Hoe krijgen we 'de Nederlandse vrouw' zover dat ze vier dagen gaat werken? Of op z'n minst vijf uur meer dan nu?
Hoe zorgen we ervoor dat het ook voor mannen gewoon wordt om maximaal vier dagen te werken?
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
27-11-2018 15:12
Dus je vriend moet parttime gaan werken, maar zelf moet je er niet aan denken? En je hoeft niet per se kinderen, maar als je vriend bereid is parttime te werken wil je ze ineens wel? Ik snap je geloof ik niet zo goed?
Sorry, ik was wat warrig.

Wat ik probeerde te zeggen is dat ik van mijn baan hou. Stel dat ik kinderen zou krijgen, dan zou ik het liefste gewoon fulltime willen blijven werken. Maar wat mij afschrikt is de impact van het hebben van kinderen op je leven (o.a. korter werken, minder tijd voor jezelf) -- en het treft de vrouw in grotere mate dan de man (althans, dat is wat ik om mij heen zie gebeuren bij vrienden).

Ik hoef niet perse kinderen. Ben een beetje tussen in. Als het gebeurd is vind ik het waarschijnlijk wel leuk, maar ik ben ook blij met mijn leven zonder. Mijn vriend daarentegen wil het heel graag en kan zich geen leven zonder voorstellen. Dus als hij het heel graag wil (en hij wil dat graag met mij) dan vind ik wel dat hij parttime moet gaan werken.
Wat ik dan doe moet nader bekeken worden, want zoals ik al aangaf kan mijn baan eigenlijk niet parttime gedaan worden...
Sannie124 schreef:
27-11-2018 15:27
Sorry, ik was wat warrig.

Wat ik probeerde te zeggen is dat ik van mijn baan hou. Stel dat ik kinderen zou krijgen, dan zou ik het liefste gewoon fulltime willen blijven werken. Maar wat mij afschrikt is de impact van het hebben van kinderen op je leven (o.a. korter werken, minder tijd voor jezelf) -- en het treft de vrouw in grotere mate dan de man (althans, dat is wat ik om mij heen zie gebeuren bij vrienden).

Ik hoef niet perse kinderen. Ben een beetje tussen in. Als het gebeurd is vind ik het waarschijnlijk wel leuk, maar ik ben ook blij met mijn leven zonder. Mijn vriend daarentegen wil het heel graag en kan zich geen leven zonder voorstellen. Dus als hij het heel graag wil (en hij wil dat graag met mij) dan vind ik wel dat hij parttime moet gaan werken.
Wat ik dan doe moet nader bekeken worden, want zoals ik al aangaf kan mijn baan eigenlijk niet parttime gedaan worden...
Ik zou er niet aan beginnen als het wat jou betreft niet zo nodig hoeft. Je moet wel de zwangerschap en bevalling doen en de periode erna, dus dat lijkt me niet handig met jouw instelling.
Sannie124 schreef:
27-11-2018 15:02
We hebben een groei nodig om de stijgende kosten op te vangen. Denk bijvoorbeeld aan de gezondheidszorg. Die wordt steeds duurder omdat er meer mogelijk is en omdat we steeds ouder worden. Dat moet ergens van betaald worden. Je kan ook het pakket kleiner maken, maar ja.. dat vinden mensen ook niet leuk.
Wat is dit nu weer? De overheid / de staat is niet capabel om goede, betaalbare gezondheidszorg te bieden (wat ze bv in België wel kunnen), dus nu moeten vrouwen massaal meer werken? Vinden jullie het raar dat veel jonge moeders een burn-out krijgen? Ik niet namelijk, er worden tegenwoordig extreme eisen gesteld aan mensen (vrouwen?). Je moet moeder zijn, vrouw zijn, werknemer zijn (en een goeie ook!) en nog veel meer. Eigenlijk was de vroegere situatie zo gek nog niet. Ik vond het heerlijk om op te groeien met een moeder die mij uit school haalde en waarmee ik thee dronk elke middag, een vader die werkte en bij het eten aanschoof maar waarmee ik ook veel quality time had. Mijn vader deed ook gewoon nog de afwas na het werk, en kluste in het weekend in huis, bracht me 's avonds naar bed. Bepaald niet iemand die zich aan zijn verantwoordelijkheden onttrok.
Het is niet realistisch om tegen mannen te zeggen: 'zo schat, ik wil graag meer werken dus zorg jij er even voor dat je welke dinsdag en vrijdag thuis bent met de kids?' Het is niet realistisch om te verwachten dat mannen én vrouwen even uit hun (natuurlijke?) rollen stappen van de verzorger en de 'provider'. Ik vind dat mensen hier een beetje blind staren op het feit dat het gelijk MOET zijn.
Ja, veel mensen gaan scheiden en dan is het makkelijk dat de vrouw erna haar eigen broek op kan houden. Hiervoor was partneralimentatie uitgevonden, zodat vrouwen zich konden richten op de zware en intensieve taak van het opvoeden van kinderen, en de man kon gaan werken. Helaas is partneralimentatie tegenwoordig een vies woord en worden vrouwen geacht maar alles tegelijk te doen.

Zoals gezegd, ik werk fulltime uit bittere noodzaak, maar ik haat het. Mijn zoon ma tot vr verplicht om half 7 wakker maken en gehaast naar de opvang brengen, waar ik hem dan ophaal om 5 uur waarna we snel eten, even spelen en het weer bedtijd is. Had ik een man die fulltime werkte en daarmee het gezin kon onderhouden, dan was ik lekker 3 dagen per week gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
27-11-2018 10:27
Er is meer in het leven dan economie en consumeren. ik snap dat vrouwen er voor kiezen deeltijd te werken. Je wil niet 5 dagen per week meedoen aan die ratrace en in de file staan. Maar ook tijd hebben voor wat er echt toe doet: je kinderen, die zien opgroeien en tijd met hen doorbrengen. Het zal voor het BNP wel allemaal niet zo gunstig zijn, of in ieder geval: niet gunstig genoeg. Maar er is meer in het leven dan dat. We zijn geen slaafjes van ons kapitalistiische systeem. Al zou de overheid dat wel graag willen.
Ik ben het met je eens dat de economie niet zaligmakend is. Van mij hoeft er ook niet heel veel meer gewerkt te worden dan nu, in totaal. Maar wel beter verdeeld tussen mannen en vrouwen. Dus vaker 30+30 ipv 40+20, waardoor niet de één financieel afhankelijk is van de ander en beiden een stuk flexibeler als er iets gebeurt zoals ontslag. En als het ongelijk is in individuele gevallen, net zoveel kans voor de vrouw als voor de man om voltijd of juist deeltijd te werken, onafhankelijk van sekse.

Want waarom zouden specifiek alleen vrouwen niet 5 dagen per week mee willen doen met de ratrace en in de file staan? Waarom zouden mannen niet meer tijd willen hebben voor wat er echt toe doet en hun kinderen zien opgroeien? Of doen voor mannen hun kinderen er niet zo toe? Waarom zouden alleen vrouwen geen slaafjes willen zijn van het kapitalistische systeem?
Caracolita schreef:
28-11-2018 16:00

Het is niet realistisch om tegen mannen te zeggen: 'zo schat, ik wil graag meer werken dus zorg jij er even voor dat je welke dinsdag en vrijdag thuis bent met de kids?' Het is niet realistisch om te verwachten dat mannen én vrouwen even uit hun (natuurlijke?) rollen stappen van de verzorger en de 'provider'.


:woa:


Dit is niet echt, toch?

Voor het geval het wel echt is: de overheid kan de gezondheidszorg niet zomaar regelen de komende jaren, de babyboomers gaan de komende 30 jaar veel zorg nodig hebben, en daarvoor zijn mensen en geld nodig.
@marana zo echt als maar zijn kan!

Vreemd dat je zo verbaasd bent over mijn stelling dat vrouwen hun persoonlijke levenskeuzes niet zouden moeten afstemmen op het feit dat babyboomers zorg nodig gaan hebben die de staat niet kan regelen.
Je ziet toch welk stukje ik quote, waar ik zo vreselijk verbaasd over ben?
Alle reacties Link kopieren
Caracolita schreef:
28-11-2018 16:00
Vinden jullie het raar dat veel jonge moeders een burn-out krijgen? Ik niet namelijk, er worden tegenwoordig extreme eisen gesteld aan mensen (vrouwen?). Je moet moeder zijn, vrouw zijn, werknemer zijn (en een goeie ook!) en nog veel meer. Eigenlijk was de vroegere situatie zo gek nog niet. Ik vond het heerlijk om op te groeien met een moeder die mij uit school haalde en waarmee ik thee dronk elke middag, een vader die werkte en bij het eten aanschoof maar waarmee ik ook veel quality time had. Mijn vader deed ook gewoon nog de afwas na het werk, en kluste in het weekend in huis, bracht me 's avonds naar bed. Bepaald niet iemand die zich aan zijn verantwoordelijkheden onttrok.
Als jouw vader dat allemaal deed naast zijn fulltime baan, waarom kreeg hij dan geen burnout en zouden vrouwen dat volgens jou wel massaal krijgen als ze iets meer (niet eens fulltime) zouden werken? Een man moet toch ook werknemer, man, vader, etc. zijn?

En waarom zouden mannen niet op dinsdag en vrijdag thuis kunnen zijn en vrouwen wel? Het lijkt me nou juist dat dat een burnout van vrouwen kan voorkomen: een man die zijn verantwoordelijkheid thuis neemt.
Marana-- schreef:
28-11-2018 17:18
:woa:


Dit is niet echt, toch?

Voor het geval het wel echt is: de overheid kan de gezondheidszorg niet zomaar regelen de komende jaren, de babyboomers gaan de komende 30 jaar veel zorg nodig hebben, en daarvoor zijn mensen en geld nodig.
Is het heel erg dat ik me als parttime werkende moeder niet verantwoordelijk voel voor de lichting babyboomers en de zorg die zij nodig hebben? Ik denk dat daar eerst andere partijen op moeten worden aangesproken. Waarom is de zorg zo achterlijk duur? Waarom verdient de directie van onze zorgverstrekkers zo achterlijk veel? Waarom mogen oude mensen niet dood als ze dat willen, maar moet iedereen tegen heug en meug in leven gehouden worden?

Als ik trouwens fulltime zou werken zou ik geen tijd/ energie overhebben voor de mantelzorg van zo'n 'babyboomer' en dat wordt óók verwacht van 'de vrouw/moeder' . Wat worden vrouwen eigenlijk niét geacht op te lossen?

Plus dat ik me als individu echt niet verantwoordelijk voel voor 'de groei van de economie' . Het zal me eerlijk gezegd een rotzorg zijn of de economie groeit of niet.

Ik denk in de eerste plaats na over hoeveel geld wij nodig hebben om fijn rond te komen en hoe we dit het beste kunnen opbrengen zodat er ook genoeg tijd overblijft voor andere waardevolle dingen. En ik denk ook na over mijn financiële onafhankelijkheid, maar daar stopt het wel hoor. Verder ben ik niemand iets verschuldigd.
Alle reacties Link kopieren
Als vrouw die 32 uur werkt word je ook helemaal niet aangesproken Ikigai, dus je hoeft je ook niet aangesproken te voelen.

Verder komt het stijgen van de kosten van de gezondheidszorg voornamelijk doordat we veel langer leven en dat er steeds betere, maar wel heel dure, behandelingen zijn. Mensen met kanker blijven bijv. steeds langer leven, maar wel met een kostenplaatje van tienduizenden euro's per jaar.
Vandaag las ik de publicatie "De keuze van vrouwen voor deeltijd werk is minder vrij dan we denken", van onderzoekers van de universiteit van Utrecht. Zie link:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... W5yL1oPBwc

In de publicatie/ het onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat in onze maatschappij nog steeds sociale normen heersen over hoe mannen en vrouwen zich horen te gedragen en dit beïnvloedt de keuzes die we maken. Drie mechanismes werden gevonden in het onderzoek:
1. Schuldgevoelens stimuleren vrouwen parttime te werken
2. Mogen vrouwen succesvoller zijn dan hun man?
3. Maken ervaringen met het ouderschap ons traditioneler?

Het bovenstaande werd al door verschillende mensen aangegeven in het vorige en huidige topic, maar werd niet door iedereen geloofd.

Ik ben blij dat hier nu ook in Nederland onderzoek naar wordt gedaan en dat de invloed van sociale normen duidelijk naar voren is gekomen (in Zweden wordt dit al langer onderzocht en onderkend).
Hopelijk verandert dit in de (nabije) toekomst, zodat vrouwen en mannen gelijke kansen/ gelijke rollen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als vrouwen meer uren moeten gaan werken en mannen juist minder schieten we er macro-economisch gezien toch niets mee op? Iets met lood om oud ijzer en zo....
Ikigai schreef:
28-11-2018 19:19
Is het heel erg dat ik me als parttime werkende moeder niet verantwoordelijk voel voor de lichting babyboomers en de zorg die zij nodig hebben? Ik denk dat daar eerst andere partijen op moeten worden aangesproken. Waarom is de zorg zo achterlijk duur? Waarom verdient de directie van onze zorgverstrekkers zo achterlijk veel? Waarom mogen oude mensen niet dood als ze dat willen, maar moet iedereen tegen heug en meug in leven gehouden worden?

Als ik trouwens fulltime zou werken zou ik geen tijd/ energie overhebben voor de mantelzorg van zo'n 'babyboomer' en dat wordt óók verwacht van 'de vrouw/moeder' . Wat worden vrouwen eigenlijk niét geacht op te lossen?

Plus dat ik me als individu echt niet verantwoordelijk voel voor 'de groei van de economie' . Het zal me eerlijk gezegd een rotzorg zijn of de economie groeit of niet.

Ik denk in de eerste plaats na over hoeveel geld wij nodig hebben om fijn rond te komen en hoe we dit het beste kunnen opbrengen zodat er ook genoeg tijd overblijft voor andere waardevolle dingen. En ik denk ook na over mijn financiële onafhankelijkheid, maar daar stopt het wel hoor. Verder ben ik niemand iets verschuldigd.


Jouw ouders en schoonouders zijn ook babyboomers. Hoe meer werkenden, hoe hoger de inkomsten van overheid en zorgverzekeraars, hoe meer zorg er geregeld kan worden. Minder werkenden is minder inkomsten, is dus een groter beroep op de mantelzorgers. Zoals jij en je man. Voor jouw ouders en schoonouders.

Dat hoeven wij vrouwen niet allemaal op te lossen, dat moeten wij mensen oplossen. Mannen en vrouwen gezamenlijk. Zowel het inkomen als de mantelzorg.

En de zorg in Nederland is helemaal niet achterlijk duur. De Nederlandse zorg is de beste zorg van Europa. Daarom is de levensverwachting hier in Nederland ook hoger dan in een groot deel van Europa.
Rockstarter schreef:
28-11-2018 19:46
Vandaag las ik de publicatie "De keuze van vrouwen voor deeltijd werk is minder vrij dan we denken", van onderzoekers van de universiteit van Utrecht. Zie link:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... W5yL1oPBwc

In de publicatie/ het onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat in onze maatschappij nog steeds sociale normen heersen over hoe mannen en vrouwen zich horen te gedragen en dit beïnvloedt de keuzes die we maken. Drie mechanismes werden gevonden in het onderzoek:
1. Schuldgevoelens stimuleren vrouwen parttime te werken
2. Mogen vrouwen succesvoller zijn dan hun man?
3. Maken ervaringen met het ouderschap ons traditioneler?

Het bovenstaande werd al door verschillende mensen aangegeven in het vorige en huidige topic, maar werd niet door iedereen geloofd.

Ik ben blij dat hier nu ook in Nederland onderzoek naar wordt gedaan en dat de invloed van sociale normen duidelijk naar voren is gekomen (in Zweden wordt dit al langer onderzocht en onderkend).
Hopelijk verandert dit in de (nabije) toekomst, zodat vrouwen en mannen gelijke kansen/ gelijke rollen hebben.

Dank voor de link! Goed dat dit zo onderzocht is. Duidelijke conclusies.
Alle reacties Link kopieren
Rockstarter schreef:
28-11-2018 19:46
Vandaag las ik de publicatie "De keuze van vrouwen voor deeltijd werk is minder vrij dan we denken", van onderzoekers van de universiteit van Utrecht. Zie link:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... W5yL1oPBwc

In de publicatie/ het onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat in onze maatschappij nog steeds sociale normen heersen over hoe mannen en vrouwen zich horen te gedragen en dit beïnvloedt de keuzes die we maken. Drie mechanismes werden gevonden in het onderzoek:
1. Schuldgevoelens stimuleren vrouwen parttime te werken
2. Mogen vrouwen succesvoller zijn dan hun man?
3. Maken ervaringen met het ouderschap ons traditioneler?

Het bovenstaande werd al door verschillende mensen aangegeven in het vorige en huidige topic, maar werd niet door iedereen geloofd.

Ik ben blij dat hier nu ook in Nederland onderzoek naar wordt gedaan en dat de invloed van sociale normen duidelijk naar voren is gekomen (in Zweden wordt dit al langer onderzocht en onderkend).
Hopelijk verandert dit in de (nabije) toekomst, zodat vrouwen en mannen gelijke kansen/ gelijke rollen hebben.
Interessant! Dit roep ik al een paar topics ja.
Marana-- schreef:
28-11-2018 19:52
Jouw ouders en schoonouders zijn ook babyboomers. Hoe meer werkenden, hoe hoger de inkomsten van overheid en zorgverzekeraars, hoe meer zorg er geregeld kan worden. Minder werkenden is minder inkomsten, is dus een groter beroep op de mantelzorgers. Zoals jij en je man. Voor jouw ouders en schoonouders.

Dat hoeven wij vrouwen niet allemaal op te lossen, dat moeten wij mensen oplossen. Mannen en vrouwen gezamenlijk. Zowel het inkomen als de mantelzorg.

En de zorg in Nederland is helemaal niet achterlijk duur. De Nederlandse zorg is de beste zorg van Europa. Daarom is de levensverwachting hier in Nederland ook hoger dan in een groot deel van Europa.
Klopt, maar ik doe dus al mantelzorg voor zo'n babyboomer en dat lukt mij alleen doordat ik niet fulltime werk. Daarnaast de zorg voor twee kinderen, die straks ook weer mogen bijdragen aan de staatskas en dan nog 30 uur werken in de week.

Wij betalen ons werkelijk scheel aan belastingen, daar gaat bijna 50% van ons inkomen naartoe, dus ik vind dat wij genoeg bijdragen.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
28-11-2018 19:51
Als vrouwen meer uren moeten gaan werken en mannen juist minder schieten we er macro-economisch gezien toch niets mee op? Iets met lood om oud ijzer en zo....
2x 30 uur levert meer op dan 1x40 + 1x20. Lijkt onlogisch, maar met 2x30, zeker als je dat regelt dmv ouderschapsverlof, ben je veel flexibeler en kun je in geval van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden, scheiding, etc. veel makkelijker schakelen en hoef je minder je hand op te houden bij de overheid. Ook kun je met 30 uur gemiddeld gezien een betere baan en loopbaan hebben dan met 20 uur en meer leren en groeien in je werk, waardoor je waardevoller bent op de arbeidsmarkt.
Ikigai schreef:
28-11-2018 19:57
Klopt, maar ik doe dus al mantelzorg voor zo'n babyboomer en dat lukt mij alleen doordat ik niet fulltime werk. Daarnaast de zorg voor twee kinderen, die straks ook weer mogen bijdragen aan de staatskas en dan nog 30 uur werken in de week.

Wij betalen ons werkelijk scheel aan belastingen, daar gaat bijna 50% van ons inkomen naartoe, dus ik vind dat wij genoeg bijdragen.


Met ieder 32 uur draag je genoeg bij inderdaad. Over jou gaat het dan ook allemaal niet echt.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
28-11-2018 19:57
Klopt, maar ik doe dus al mantelzorg voor zo'n babyboomer en dat lukt mij alleen doordat ik niet fulltime werk. Daarnaast de zorg voor twee kinderen, die straks ook weer mogen bijdragen aan de staatskas en dan nog 30 uur werken in de week.

Wij betalen ons werkelijk scheel aan belastingen, daar gaat bijna 50% van ons inkomen naartoe, dus ik vind dat wij genoeg bijdragen.
Al 100x gezegd: het gaat er niet om dat iedereen ft zou moeten werken, dus voel je niet onterecht aangesproken.
Alle reacties Link kopieren
@Marana: (quote): ...Daarom is de levensverwachting hier in Nederland ook hoger dan in een groot deel van Europa.....

Volgens dit CBS bericht blijft de levensverwachting in NL toch juist achter bij de EU (zie lijstjes onder "toon tabel")
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/36 ... land-en-eu
"...Nederland behoort met onder andere Griekenland en Zweden tot de landen die voor de eeuwwisseling tot de EU toetraden en waar de groei van de levensverwachting sinds 1990 is achtergebleven..."

Arbeidsparticipatie Nederland in de EU (artikel CBS 1-7-2009) was -in elk geval toen- op Denemarken na de hoogste in de EU
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2009/27 ... -van-de-eu

Maar ook in 2017 nog steeds goede berichten:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/37 ... -afgevlakt
"...Arbeidsdeelname hoog in vergelijking met andere EU landen
Zeven op de tien 15- tot 75- jarige inwoners werkt of is op zoek naar werk en is hiervoor op korte termijn beschikbaar. Hiermee staat Nederland in de top vijf van de EU-landen met de hoogste arbeidsdeelname. Alleen inwoners van Denemarken, Estland en Zweden participeren meer. Zweden voert de ranglijst aan met een deelname van 72,1 procent. Zowel mannen als vrouwen behoren met hun deelname tot de top vijf in de EU..."
Gebruna schreef:
28-11-2018 20:18
@Marana: (quote): ...Daarom is de levensverwachting hier in Nederland ook hoger dan in een groot deel van Europa.....

Volgens dit CBS bericht blijft de levensverwachting in NL toch juist achter bij de EU (zie lijstjes onder "toon tabel")
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/36 ... land-en-eu
"...Nederland behoort met onder andere Griekenland en Zweden tot de landen die voor de eeuwwisseling tot de EU toetraden en waar de groei van de levensverwachting sinds 1990 is achtergebleven..."

Ik zag deze link: https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... ing-mannen
Als bron staat daar Eurostat bij.


Arbeidsparticipatie Nederland in de EU (artikel CBS 1-7-2009) was -in elk geval toen- op Denemarken na de hoogste in de EU
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2009/27 ... -van-de-eu

Maar ook in 2017 nog steeds goede berichten:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/37 ... -afgevlakt
"...Arbeidsdeelname hoog in vergelijking met andere EU landen
Zeven op de tien 15- tot 75- jarige inwoners werkt of is op zoek naar werk en is hiervoor op korte termijn beschikbaar. Hiermee staat Nederland in de top vijf van de EU-landen met de hoogste arbeidsdeelname. Alleen inwoners van Denemarken, Estland en Zweden participeren meer. Zweden voert de ranglijst aan met een deelname van 72,1 procent. Zowel mannen als vrouwen behoren met hun deelname tot de top vijf in de EU..."


Dat geldt voor het aantal werkende mensen. Maar je vergeet dat Nederland kampioen parttimen is:
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... t-koploper
De helft van de werkzame bevolking in Nederland werkte in 2013 in deeltijd. Geen enkel ander land komt bij dit aandeel in de buurt. Een groepje landen met onder andere onze buurlanden Duitsland en België volgt op gepaste afstand met ongeveer een kwart deeltijdwerkers.
Zie ook een artikel in het FD in 2017: https://fd.nl/economie-politiek/1215841 ... dsdeelname
Van de 28 lidstaten in de Europese Unie zijn er slechts drie waar een groter deel van de bevolking in de leeftijdscategorie 15 tot 75 jaar deelneemt aan het arbeidsproces. Van diezelfde 28 landen zijn er echter maar vier waarbij de arbeidsdeelname gemeten in uren lager is dan in Nederland.
In alle landen zit een flink deel van de onderzochte groep nog op school, terwijl een ander deel met pensioen is. De arbeidsparticipatie komt gemeten in aantal uren uit op 51,3%. Alleen in Italië, Griekenland, Kroatië en Spanje is dat aandeel nog lager, maar dat zijn ook precies de vier landen met verreweg de hoogste werkloosheid. Die duwt daar de participatie omlaag, terwijl dat in Nederland in hoge mate voor rekening komt van parttimewerk. Nederland geldt wereldwijd als deeltijdkampioen.


Oftewel: er werkt een hoger percentage, maar we werken minder uren dan iedereen in Europa, muv de 4 landen met een grote werkloosheid.
Rockstarter schreef:
28-11-2018 19:46
Vandaag las ik de publicatie "De keuze van vrouwen voor deeltijd werk is minder vrij dan we denken", van onderzoekers van de universiteit van Utrecht. Zie link:
https://www.socialevraagstukken.nl/de-k ... W5yL1oPBwc

In de publicatie/ het onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat in onze maatschappij nog steeds sociale normen heersen over hoe mannen en vrouwen zich horen te gedragen en dit beïnvloedt de keuzes die we maken. Drie mechanismes werden gevonden in het onderzoek:
1. Schuldgevoelens stimuleren vrouwen parttime te werken
2. Mogen vrouwen succesvoller zijn dan hun man?
3. Maken ervaringen met het ouderschap ons traditioneler?

Het bovenstaande werd al door verschillende mensen aangegeven in het vorige en huidige topic, maar werd niet door iedereen geloofd.

Ik ben blij dat hier nu ook in Nederland onderzoek naar wordt gedaan en dat de invloed van sociale normen duidelijk naar voren is gekomen (in Zweden wordt dit al langer onderzocht en onderkend).
Hopelijk verandert dit in de (nabije) toekomst, zodat vrouwen en mannen gelijke kansen/ gelijke rollen hebben.
Interessant artikel! Ik herken werkelijk alles. Ook hier op het forum zie je vaak dat vrouwen elkaar een schuldgevoel aanpraten.

Tot een paar jaar geleden heb ik altijd fulltime gewerkt en toen ik mijn eerste kind kreeg heb ik daar zoveel commentaar op gekregen, niet normaal. Hoe vaak ik wel niet vragen heb gekregen, of het niet te zwaar is, of ik het niet erg vind om zoveel te missen, hoe ik het dan geregeld heb, etc etc.

Ik heb na de geboorte nog een jaar fulltime gewerkt, daarna was het mogelijk om terug te gaan in uren en dat vond ik wel fijn. Die dag doordeweeks met mijn kind (inmiddels kinderen) is wel waardevol gebleken. Maar misschien is die keuze toch wel ingegeven door de factoren genoemd in het artikel? Hoe vrij was die keuze echt?

Een vader kan immers wel fulltime werken en toch een goede en betrokken vader zijn. Je leest altijd hoe fantastisch het is, dat die vaders naast hun fulltime baan nog zo leuk zijn met hun kind en zowaar zelfs wel eens een luier verschonen (hoera!)

Als vrouw wordt je er echt voortdurend op aangesproken, alsof je een soort afvallige bent van een sekte. En al verwacht ik van mezelf dat ik daartegen prima weerstand kan bieden, het doet toch iets met je.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai schreef:
29-11-2018 08:35
Interessant artikel! Ik herken werkelijk alles. Ook hier op het forum zie je vaak dat vrouwen elkaar een schuldgevoel aanpraten.

Tot een paar jaar geleden heb ik altijd fulltime gewerkt en toen ik mijn eerste kind kreeg heb ik daar zoveel commentaar op gekregen, niet normaal. Hoe vaak ik wel niet vragen heb gekregen, of het niet te zwaar is, of ik het niet erg vind om zoveel te missen, hoe ik het dan geregeld heb, etc etc.

Ik heb na de geboorte nog een jaar fulltime gewerkt, daarna was het mogelijk om terug te gaan in uren en dat vond ik wel fijn. Die dag doordeweeks met mijn kind (inmiddels kinderen) is wel waardevol gebleken. Maar misschien is die keuze toch wel ingegeven door de factoren genoemd in het artikel? Hoe vrij was die keuze echt?

Een vader kan immers wel fulltime werken en toch een goede en betrokken vader zijn. Je leest altijd hoe fantastisch het is, dat die vaders naast hun fulltime baan nog zo leuk zijn met hun kind en zowaar zelfs wel eens een luier verschonen (hoera!)

Als vrouw wordt je er echt voortdurend op aangesproken, alsof je een soort afvallige bent van een sekte. En al verwacht ik van mezelf dat ik daartegen prima weerstand kan bieden, het doet toch iets met je.
Dat jij dit uit je toetsenbord krijgt ;-) Jij bent een van de dames die anderen een schuldgevoel aanpraten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb werkelijk nog nooit commentaar gekregen van wie dan ook hoe wij thuis de taken verdeelt hebben. Of ik nou 0 of 40 uur werk. Iedereen in mijn omgeving, familie, vrienden, buren, doet wat past en ondertussen helpen we elkaar waar nodig.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Benbits schreef:
29-11-2018 08:53
Dat jij dit uit je toetsenbord krijgt ;-) Jij bent een van de dames die anderen een schuldgevoel aanpraten.
Dat is nogal een standpunt, kun je het ook onderbouwen, of roep je zomaar wat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven