Alles is duurder aan het worden..

30-10-2018 16:03 150 berichten
Hallo allemaal!

Vandaag ook weer,een vriendin van mij zei : ik kom niet met de bus kaartje is nu 6.50 een kant(was nog 5 euro tot nu toe...)

Haar persoonlijke OV chipkaart is niet meer geldig,dat heeft ze over het hoofd gezien,waarom een eind datum op die dingen staan is me een raadsel.. We moeten toch van het plastic af ..maar toch elke 5 jaar? Een nieuwe KOPEN!

Zo zie je maar,je draait je om en er is weer ergens iets omhoog gegaan..

Economie draait volle toeren toch??
maar ik merk er niks van!

En nee ik geloof niet dat ik volgend jaar vooruit ga.

Jij wel?
Ik weet nog wel dat ik een paar dagen nadat de euro was ingevoerd een cappuccino ging drinken in de stad en daar moest ik 3,95 voor neertellen. Ik schrok me een ongeluk, zowat 8,75 voor een kop koffie. Ik heb ook hard geroepen dat ik nooit meer bij dat stelletje oplichters naar binnen zou lopen. Hun wenkbrauwen zaten in de haargrens, ze snapten er niets van, maar hun werkgever blijkbaar wel.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-10-2018 18:40
We zijn zwaar in de maling genomen met het invoeren van de euro.
:lightbulb:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
30-10-2018 17:52
Als je daar tijd voor hebt zeker doen. Dat mist bij mij (maar krijg er wel g eld voor terug). Soms in weekend doe ik het wel.
Ik hoorde net: lasten laag houden. Ik betaal maar 280 euro huur kaal, dus ik kan het me permitteren om 3 dagen te werken dus tijd is geen probleem. Geld of tijd, het is een kwestie van prioriteit.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat ik altijd bij dezelfde kraam stoffen haalde. Er was altijd 1 gulden de meter basisstof. Week later zat er op diezelfde stof een euroteken achter. Ofwel prijs verdubbeld.

Ik werkte toen ook als student in de bioscoop. Een busje pringles werd toen 4 euro. Nee, net geen verdubbeling dit keer maar wel ruim 80 procent en dat was niet het enige. Die euro heeft voor enorme stijgingen geleid in het begin. Daar kan 2 tot 3 procent inflatie van de gulden per jaar niet tegenop hoor.

Radar had ook een special over het percentage verdeling vaste lasten tov het inkomen. Het percentage wat we nu kwijt zijn ligt rond de 60% tov 30% rond de jaren '60. Dat geeft al een enorme verschuiving weer.

Het loon stijgt al jaren niet evenredig met de inflatie/ prijzen mee waardoor onze koopkracht aan het afnemen is. De middenklasse is aan het verdwijnen en het lijkt alsof het merendeel zich er niet van bewust is of weg wuift onder het mom. Elk jaar stijgen prijzen en ooit was een flesje cola 5 cent dus niet zeiken.
En wat dachten jullie van de huren??

€1000,- per maand aan huur is normaal. Dat is de helft van een salaris, globaal genomen.

Vroegah was men 25% kwijt aan woonlasten, tegenwoordig meer dan 50%.
O, Broodtrommel, we zeggen hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
30-10-2018 17:29
Klagen heeft geen zin..kijk naar wat je wel hebt.

Of ga eens een tijdje in het buitenland wonen. We hebben hier alles.

Gedaan. Gewoond en gewerkt in Engeland en Duitsland en kan werkelijk niets noemen wat hier goedkoper is. Medicijnen, boodschappen, uit eten, OV, telefoonabonnement, kleding, gas en elektra en ja zelfs wonen.. Al maakt Engeland en Nederland qua huur of hypotheek elkaar vrij weinig. Maar ach gratis zorg als je een baan hebt heft dat wel weer op.

Dus wat is je punt?

Ik hield echt zo veel meer over met een stuk (soms helft) minder salaris in die landen. En ik leef nu zuiniger...
Alle reacties Link kopieren
Er is héél weinig te klagen in Nederland.

Ga eens reizen.
En dan niet naar Thailand of meer populaire reisbestemmingen.
Alle reacties Link kopieren
zoutopmijnhuid schreef:
30-10-2018 19:45
O, Broodtrommel, we zeggen hetzelfde.
Haha ja. Het is een ruwe schatting. Wist de exacte percentages niet meer precies tot achter de komma, maar komt op hetzelfde neer. Betaalbaar wonen is echt een probleem in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Purdey161 schreef:
30-10-2018 19:53
Er is héél weinig te klagen in Nederland.

Ga eens reizen.
En dan niet naar Thailand of meer populaire reisbestemmingen.
Doe ik regelmatig
Alle reacties Link kopieren
Nou dan ga je lekker in Duitsland of Engeland wonen als het hier zo slecht is.
ik geef mn bek ook maar een douw
O jee, er is niets op tv.
Alle reacties Link kopieren
Wel hoor, Waar is de Mol.
ik geef mn bek ook maar een douw
Purdey161 schreef:
30-10-2018 19:53
Er is héél weinig te klagen in Nederland.

Ga eens reizen.
En dan niet naar Thailand of meer populaire reisbestemmingen.
Tja, we hebben hier geen echte honger en geen oorlog.

:rolling:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat ze overal op willen verdienen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
30-10-2018 20:30
Wel hoor, Waar is de Mol.
Nee House rules Holland
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
30-10-2018 19:52
Gedaan. Gewoond en gewerkt in Engeland en Duitsland en kan werkelijk niets noemen wat hier goedkoper is. Medicijnen, boodschappen, uit eten, OV, telefoonabonnement, kleding, gas en elektra en ja zelfs wonen.. Al maakt Engeland en Nederland qua huur of hypotheek elkaar vrij weinig. Maar ach gratis zorg als je een baan hebt heft dat wel weer op.

Dus wat is je punt?

Ik hield echt zo veel meer over met een stuk (soms helft) minder salaris in die landen. En ik leef nu zuiniger...
Met die laatste opmerking maak je jezelf niet erg geloofwaardig. Met de helft van je salaris meer overhouden dan in Nederland. Ik denk dat er ergens hele scheve vergelijkingen zitten.
Alle reacties Link kopieren
In Engeland en Duitsland klagen ze ook hoor..
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor. Ik kreeg 1150 pond per maand destijds om en nabij. Ongeveer de helft salaris van wat ik nu dus ongeveer heb (daar krijg je namelijk geen vakantiegeld). Zorg was "gratis" dus dat is alweer 110 per maand wat ik bespaarde en 370 eigen risico wat ik niet hoefde te betalen. Boodschappen waren zoveel goedkoper dat ik echt voor 20 tot 25 pond uit kwam per week (nu ongeveer het dubbele). Ov was helft goedkoper dan nu. Maar toegegeven moeilijk te vergelijken misschien. Pub is goedkoop uitgaan a 2/3 pond per pintje. Hier is dat al gauw drie biertjes voor dezelfde hoeveelheid a 12 euro. Een bioscoopkaart voor 14 pond per maand onbeperkt hier 28, telefoon een tientje. Nee kwam niets te kort daar. Vrienden komen hier regelmatig uit de UK en ouders uit Duitsland en die schrikken ook hoe duur het is. Huur was ongeveer 600 Inc gemeentelijke belastingen etc, maar zoals aangegeven trok die zorg dat weer recht. Moet wel eerlijk zeggen dat we nog een meter hadden met sleutel die we moesten opladen (en dat verschilde dus echt per week) maar meer dan 40 pond per maand was dat dus echt niet. De dagelijkse dingen en de rest van de vaste lasten tellen gewoon heel erg bij elkaar op waarop je kan besparen. Stel merksneakers heb ik daar ook voor 18 pond. Hier betaal ik rond de 35 a 40 ongeveer. Je hebt daar ook echt gewoon sale Sale zeg maar. Dus al met al telt dat op ja.

Verder ben ik helemaal niet zo ontevreden hoor. Maar Nederland is nu eenmaal een duur land en dat valt gewoon factueel te checken. We betalen meer inkomstenbelasting en btw bijvoorbeeld en dat de lonen niet evenredig stijgen met de inflatie waardoor koopkracht door de jaren minder is geworden en de middenklasse verdwijnt valt ook te checken.

Ik word er soms alleen een beetje moe van als forummers goede punten aangeven en er weer naar het buitenland gewezen wordt. Alsof je geen kritiek mag hebben want dan moet je maar verhuizen of reizen. Het is niet altijd slechter in het buitenland. Maar zeker ook niet altijd beter en we mogen best blij zijn met dit land. Betekend niet dat we niet kritisch mogen zijn op deze ontwikkelingen en alles maar gedwee moeten ondergaan..
broodtrommel wijzigde dit bericht op 30-10-2018 21:56
0.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
30-10-2018 21:40
In Engeland en Duitsland klagen ze ook hoor..
Ja dat weet ik. Iedereen gaat van hun eigen kader uit. Ook wel logisch eigenlijk
Ik liep van de week langs de oliebollenkraam (die staat hier continu vanaf 1 oktober) en zag dat ze nu 1 euro per oliebol vragen. Ik vind het schofterig!

Verder zie ik de prijzen in de supermarkt wekelijks omhoog kruipen, aan het einde van de rit scheelt het toch euro's, dat is op jaarbasis echt nog best een bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Hier een linkje naar een rapport van de Rabo
https://economie.rabobank.com/publicati ... jwel-stil/

Inhoud:
Besteedbaar inkomen van huishoudens staat al bijna veertig jaar vrijwel stil
Ook na correctie voor de groei van het aantal huishoudens is de inkomensgroei mager
De vruchten van economische groei vertalen zich niet in huishoudinkomen
Een groter deel van het inkomen gaat naar de overheid
Inkomensdeel van bedrijven het hardst gegroeid
Arbeidsinkomensquote sterk gedaald sinds begin jaren tachtig
Dalende AIQ mondiale trend
Sterke inkomensdaling middenklasse in Nederland
Wat kan Nederland doen om het dalende loonaandeel tegen te gaan?
Conclusie
Voetnoten
Bibliografie
Alle reacties Link kopieren
quattro35 schreef:
30-10-2018 17:01



Wat minder mensen zou voor de planeet het gezondst zijn. Helaas blijft door een krankzinnig beleid het aantal mensen in Nederland extreem stijgen. Daar kan geen milieu maatregel tegenop helaas
Klopt. Dat de wereldbevolking nu is gestegen tot 7 en een half miljard mensen, ligt aan het beleid in Nederland
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
De wereldbevolking was rond 1900 1 miljard. Dat de enorme stijging de belangrijkste oorzaak is van alle milieuproblemen wordt hier en daar wel erkend, maar voor dat dit aangepakt gaat worden zal nog wel even duren. Het taboe op geboortebeperking is immens.
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
dingen die duurder geworden zijn: artikelen op Blendle die eerst 39 of 49 cent kostten, kosten nu 49 en 59 cent. Ik lees daar dus niet meer zoveel. Als de bloemkool bij de ene supermarkt 50 cent goedkoper is dan bij de andere, rijd ik wel een stukje om.
don't watch the movie, read the book

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven