Amalia vangt straks 1.5 miljoen per jaar (belastingvrij)

15-08-2019 16:53 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog iets meer dan 2 jaar en Prinses Amalia is meerderjarig. Zij zal dan steeds meer taken gaan uitvoeren en daar hoort een aardig zakcentje bij: zo'n 1.5 miljoen per jaar!!!!

Absurd als je het mij vraagt. Ik vind dit niet meer van deze tijd. Natuurlijk hoort er een vergoeding bij, maar 1.5 miljoen belastingvrij vind ik echt te gek voor woorden. Een paar ton zou al meer dan voldoende zijn.

Ik ben verder niet tegen het Koningshuis. Maar dit vind ik toch echt waanzin.

Hoe denken jullie er over?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
16-08-2019 13:09
En daarom stel je voor om de leider van de grootste partij die functie te geven? Zou het dan wel inzichtelijk genoeg voor je zijn? En hoe zie je de functie van een heel koningshuis verenigd met de functie van minister-president? Ergens schrijf je ook nog dat dat niets extras kost. Hoe dan?
Een regeringsleider kan afgerekend worden op zijn functioneren als hij/zij niet voldoet.
Het is transparant, hij/zij moet verantwoording afleggen.
Bovendien is zo'n functie niet voor de eeuwigheid bedoeld.
Zo'n koning is niet eens verantwoordelijk voor zijn eigen woorden, daar draagt een minister de verantwoordelijkheid voor.
Hij kan poep praten, het maakt niet uit, zijn koningschap wordt hem niet ontnomen.
De functie van een heel koningshuis?
Je bedoelt het openen van een bejaardenhuis, aanwezig bij een ceremonie?
Dat is toch allemaal alleen ceremonieel.
Veel vertoon zonder echte inhoud.
En nee, het kost niets extra's, er wordt juist heel wat geld bespaard bij afschaffing.
safrat schreef:
16-08-2019 13:09
En daarom stel je voor om de leider van de grootste partij die functie te geven? Zou het dan wel inzichtelijk genoeg voor je zijn? En hoe zie je de functie van een heel koningshuis verenigd met de functie van minister-president? Ergens schrijf je ook nog dat dat niets extras kost. Hoe dan?
we hebben een koning en koningin en een kroonprinses, zij zijn de enige die worden gefinancierd door de overheid. Rutte kan dat ook. Rutte is er toch al vaak bij dus 1 voor de prijs van vier
Alle reacties Link kopieren
William1 schreef:
16-08-2019 13:07
In ieder geval zorgen ze voor veel deals in het bedrijfsleven en omzet.
Ach welnee.
Deals worden gesloten door zakenmensen.
China en Duitsland hebben een prima functionerende economie en geen koningshuis.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n hofhouding bestaat sowieso al uit 300 personen die allemaal een salaris ontvangen.
Dan nog vliegtuigen, boten, kastelen en elke verbouwing of onderhoud daaraan wordt door ons, het volk, opgebracht.
Een aangezien alle kosten, gerelateerd aan het koningshuis bij verschillende ministeries zijn onder gebracht is het volstrekt onoverzichtelijk wat het nu precies kost.
Een veelvoud van wat ons wordt wijs gemaakt, vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn blijkbaar nog mensen genoeg die geloven in sprookjes met prinsen en prinsessen. En zij zouden deals doen? Zo wordt het gebracht ja, om draagvlak te creeren. En veel informatie van de overheid/RVD wordt gemanipuleerd.
.
Alle reacties Link kopieren
Nee die deals maakt ze zelf niet natuurlijk. Maar iemand van het koninklijk huis bij een handelsmissie mee hebben maakt wel een verschil. Er gaan andere deuren open, er wordt anders gehandeld, er komen andere dingen op tafel. Zelf zal ze niet voor die deals zorgen, dan doen de zakenmensen. Maar je moet niet vergeten dat een gastland scheutiger zal zijn als er mensen komen die kunnen zorgen voor een connectie, een warme band, die ook iets terug kunnen geven/beloven.
Het heeft allemaal met gunnen te maken, ook in de zakenwereld. En onze WillemAlexander, Maxima en straks Amalia hebben wel een grote gunfactor. Onze buurlanden lopen nu al helemaal weg met Amalia. Dat helpt ons als land ook verder.
Alle reacties Link kopieren
De gemiddelde Duitser of Fransman is echt niet met Nederland of ons koningshuis bezig. Misschien op het moment van een paar fotos in een blaadje. Verder telt Nederland nauwelijks mee internationaal behoudens wat offshore business of bouw van superjachten. Veel Nederlandse bedrijven zijn niet eens meer Nederlands. En als voorbeeld: kijkt er in Nederland iemand naar het koningshuis in Denemarken of is daarin geinteresseerd?
.
swannie12 schreef:
16-08-2019 17:00
Een regeringsleider kan afgerekend worden op zijn functioneren als hij/zij niet voldoet.
Het is transparant, hij/zij moet verantwoording afleggen.
Bovendien is zo'n functie niet voor de eeuwigheid bedoeld.
Zo'n koning is niet eens verantwoordelijk voor zijn eigen woorden, daar draagt een minister de verantwoordelijkheid voor.
Hij kan poep praten, het maakt niet uit, zijn koningschap wordt hem niet ontnomen.
De functie van een heel koningshuis?
Je bedoelt het openen van een bejaardenhuis, aanwezig bij een ceremonie?
Dat is toch allemaal alleen ceremonieel.
Veel vertoon zonder echte inhoud.
En nee, het kost niets extra's, er wordt juist heel wat geld bespaard bij afschaffing.
Als de grootste partij de minister-president mag leveren hoe zou dat dan gaan als de grootste partij geen deel uitmaakt van de regering? Of bedoel je de grootste partij in de coalitie? En wat zou er gebeuren als het kabinet voortijdig valt? Of wanneer een kabinet voor een lange periode demissionair is? Hoe succesvol is een minister-president die weinig te zeggen heeft? En zou de minister-president ook de ceremoniële taken overnemen? Welke taken krijgt hij of zij er dan bij?

Bij erfopvolging gaan goede relaties lang terug en lang mee. Een nieuwe minister-president moet elke keer die relatie opbouwen. Wij doen nou eenmaal niet zo lang met onze minister-presidenten. Gemiddeld misschien een jaar of 5 6 vanaf '45. Bovendien handelt die persoon niet in landsbelang, maar uit partijbelang en wellicht later zelfs in eigen belang. Dat is natuurlijk ook wel een verschil met erfopvolging. De gevolgen zijn minder groot.

En natuurlijk wordt er geld bespaard bij afschaffing, maar dan heb je alleen gekeken naar de besparing en niet wat het oplevert.
En wat bedoel je nou met dat het vervangen van het koningshuis door de minister-president niks extra's kost? Niks extra's boven die 300 zoveel miljoen?
Alle reacties Link kopieren
1 blik op Amerika moet toch voldoende zijn om geen gekozen president te willen.

Die heeft overigens ook een grote hofhouding, dure auto's en zijn kleding en beveiliging kost ook het nodige.

Daarbij verdwijnen alle kastelen echt niet als er opeens een president zou zijn. Dus duur onderhoud en renovatie blijf je houden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ge emmer over of het wel of niet rendabel is. Weet je wat NIET rendabel is? Mensen die een blauwe maandag in een of andere gemeenteraad/bestuurs ding of watdanook zitten en dan 2 jaar een riant wachtgeld krijgen terwijl ze via die blauwemaandag baan allang een lucratieve nieuwe baan hebben.
Ga je dáár eens druk over maken. Levert meer op dan dat zakcentje van Amalia.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
16-08-2019 20:36
Wat een ge emmer over of het wel of niet rendabel is. Weet je wat NIET rendabel is? Mensen die een blauwe maandag in een of andere gemeenteraad/bestuurs ding of watdanook zitten en dan 2 jaar een riant wachtgeld krijgen terwijl ze via die blauwemaandag baan allang een lucratieve nieuwe baan hebben.
Ga je dáár eens druk over maken. Levert meer op dan dat zakcentje van Amalia.
Je zou je er druk over kunnen maken als het zou kloppen.... Er zijn maar heel weinig mensen die een lucratieve baan hebben gekregen omdat ze ooit in een gemeenteraad hebben gezeten (en een gemeenteraad en bestuur is wat anders; B&W zijn het bestuur, de gemeenteraad de baas).

Daarnaast krijgen ze ook geen wachtgeld (https://www.ad.nl/binnenland/geen-wacht ... ~a86700d6/).

Dus misschien eerst je zelf beter informeren voordat je gaat roeptoeteren...
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
15-08-2019 17:05
Vanaf voor je geboorte tot na je overlijden 0 privacy, iedereen met een mening over je, alles onder een vergrootglas, nooit normaal kunnen leven. .. Ik zou voor nog geen 1.5 miljoen per jaar met haar willen ruilen.
Nou de kinderen van het koninklijk huis worden anders behoorlijk uit de publiciteit gehouden. Ze hebben speciale fotomomentjes, maar het is echt niet zo dat ze bij iedere stap gefotografeerd worden. Alleen bij publieke taken zijn ze in beeld. Volgens mij leiden ze een redelijk normaal leven.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
16-08-2019 20:36
Wat een ge emmer over of het wel of niet rendabel is. Weet je wat NIET rendabel is? Mensen die een blauwe maandag in een of andere gemeenteraad/bestuurs ding of watdanook zitten en dan 2 jaar een riant wachtgeld krijgen terwijl ze via die blauwemaandag baan allang een lucratieve nieuwe baan hebben.
Ga je dáár eens druk over maken. Levert meer op dan dat zakcentje van Amalia.
Ik weet niet wat jij verdient, maar het bedrag dat Amalia straks krijgt, noem ik geen zakcentje.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
16-08-2019 20:29
1 blik op Amerika moet toch voldoende zijn om geen gekozen president te willen.

Die heeft overigens ook een grote hofhouding, dure auto's en zijn kleding en beveiliging kost ook het nodige.

Daarbij verdwijnen alle kastelen echt niet als er opeens een president zou zijn. Dus duur onderhoud en renovatie blijf je houden.
Je kunt ook de blik werpen op andere Europese koningshuizen en dan blijkt dat dat van Nederland een van de duurste is en dat voor zo’n klein prutlandje.
Alle reacties Link kopieren
jaap70 schreef:
16-08-2019 20:06
De gemiddelde Duitser of Fransman is echt niet met Nederland of ons koningshuis bezig. Misschien op het moment van een paar fotos in een blaadje. Verder telt Nederland nauwelijks mee internationaal behoudens wat offshore business of bouw van superjachten. Veel Nederlandse bedrijven zijn niet eens meer Nederlands. En als voorbeeld: kijkt er in Nederland iemand naar het koningshuis in Denemarken of is daarin geinteresseerd?
Precies.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
16-08-2019 20:36
Wat een ge emmer over of het wel of niet rendabel is.
Het wordt heel vaak als argument aangevoerd om voortbestaan te rechtvaardigen.
Alle reacties Link kopieren
In principe ben ik tegen een monarchie. In Duitsland is de president een symbolisch figuur, in Frankrijk daarentegen iemand met veel macht. A
Nu hoef je ook niet persé een president te hebben. Ook de kamervoorzitter of premier kan als zodanig optreden.
Maar zolang er een monarchie bestaat die ook kan steunen op de overgrote meerderheid van de bevolking moet je ook niet moeilijk gaan doen over de fikse toelage die daar nu eenmaal bij hoort.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
jaap70 schreef:
16-08-2019 20:06
De gemiddelde Duitser of Fransman is echt niet met Nederland of ons koningshuis bezig. Misschien op het moment van een paar fotos in een blaadje. Verder telt Nederland nauwelijks mee internationaal behoudens wat offshore business of bouw van superjachten. Veel Nederlandse bedrijven zijn niet eens meer Nederlands. En als voorbeeld: kijkt er in Nederland iemand naar het koningshuis in Denemarken of is daarin geinteresseerd?

De gemiddelde Duitser loopt weg met ons koningshuis.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Welnee. Duitsers zijn alleen geinteresseerd in Duitsers........ohw...wacht....
jaap70 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 19:43
Reden: ingekort
19.17% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
17-08-2019 18:25

Maar zolang er een monarchie bestaat die ook kan steunen op de overgrote meerderheid van de bevolking
Dat vraag ik me dus echt af.
Er wordt verondersteld dat het zo is en politieke partijen nemen om die reden om geen duidelijke positie in, bang als ze zijn om stemmen te verliezen als ze publiekelijk te kennen geven voor een republiek te zijn.
Alle reacties Link kopieren
luiwammes schreef:
15-08-2019 16:56
Hoe ben je aan dit bedrag gekomen? Wat houdt ze hiervan echt over? Ze zal ook flinke kosten hebben aan beveiliging.
Ik ben net beginnen lezen en dit staat op het eerste blad, dus misschien is er al reactie op gekomen.
In België gebeurt beveiliging van royals door militairen, dus dat is defensie, ik veronderstel in Nederland ook?
Moet trouwens wel een leuke job zijn als je als militair altijd mag meevaren op het privé-jacht.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-08-2019 17:05
dit is geen nieuws dus ik snap de ophef niet. Dit zijn de kosten van een koninklijk huis. Zij krijgt die 1,5 miljoen niet als zakgeld, zij moet hier haar hofhouding van betalen. Een groot deel gaat op aan personeelskosten.

Ook pagina 1 dus misschien al reactie geweest.
Personeelskosten? Een stylist misschien maar voor de rest moet zij zelf toch nog geen personeel onderhouden, zoals een tuinier?
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
16-08-2019 17:15
Zo'n hofhouding bestaat sowieso al uit 300 personen die allemaal een salaris ontvangen.
Dan nog vliegtuigen, boten, kastelen en elke verbouwing of onderhoud daaraan wordt door ons, het volk, opgebracht.
Een aangezien alle kosten, gerelateerd aan het koningshuis bij verschillende ministeries zijn onder gebracht is het volstrekt onoverzichtelijk wat het nu precies kost.
Een veelvoud van wat ons wordt wijs gemaakt, vrees ik.
Ik ben maar direct na de eerste pagina naar de laatste pagina overgesprongen. Toch iemand met verstand hier :A:
Trouwens niemand wordt verplicht om in de koninklijke familie te blijven. Maar toch doet iedereen het, ze geven niet
graag hun titeltjes af en al zeker niet al hun privilleges. Zie maar naar de Belgische Prins Laurent.
Ik ben trots op ons koningshuis. Ben ook heel blij met die extra vrije dag en vind Koningsdag een van de leukste dagen van het jaar. Ook de vlag gaat altijd uit.

Máár: ik denk wel dat het z'n langste tijd gehad heeft. Steeds meer mensen en vooral jonge mensen zullen kiezen voor een republiek. De oudere generatie hangt nog aan het koningshuis, mijn oma's vooral. Die kijken heel erg tegen die mensen op en vinden het prachtig al die paleizen en poppenkast.

Dit kan toch eigenlijk ook niet meer in deze moderne tijd.

Ik vond het al zo'n genante vertoning tijdens de inhuldiging dat moment van: Leve de Koning Hoera Hoera Hoera. Moest er zo om lachen. Een toneelstukje

Dat geld voor Amalia is absurd. Dat vind zelfs royaltywatcher Marc Van der Linden. Maar helaas staat het in de grondwet. En die is lastig aanpasbaar. (was op rtl boulevard van de week)

Dus ik geniet van het Koningshuis zolang het nog bestaat en geloof nooit dat dit sprookje nog lang gaat duren. Amalia lijkt me een prachtige koningin, maar of het volk dit dan nog wil?
anoniem_6499758e548b7 wijzigde dit bericht op 18-08-2019 15:32
0.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
18-08-2019 13:46
Ook pagina 1 dus misschien al reactie geweest.
Personeelskosten? Een stylist misschien maar voor de rest moet zij zelf toch nog geen personeel onderhouden, zoals een tuinier?
Het meeste en dus ook het grootste deel van de personeelskosten wordt gewoon door de staat betaald. Wat het koningshuis precies kost, wordt heel ondoorzichtig gehouden, zelfs het onderhoud van privébezit, zoals het zeilschip van Beatrix wordt door ons allemaal gefinancierd. Ook raar dat als er geërfd wordt er geen erfbelasting betaald hoeft te worden en ik neem aan dat W-A ook geen bijtelling krijgt voor zijn privé-vliegtuig waarmee hij ook regelmatig naar zijn vakantiebestemmingen vliegt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven