Anouscha Nzume, Sylvana etc.

26-04-2017 16:51 2938 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom krijgen deze vrouwen een podium om hun racistische uitlatingen tentoon te spreiden? Wat als ik , een blanke vrouw, een boek zou schrijven met als titel "Hallo zwarte mensen". Wat als ik als blanke vrouw keer op keer op tv zou klagen dat alle zwarten racistisch zijn en dat het echt vreselijk leven hier is, ondanks dat er genoeg mensen zijn die naar deze twee dames luisteren, een sprookjesfiguur aanpassen in de hoop dat het nu minder kwetsend is, ieder jaar Keti Koti en andere festivals toestaan, op scholen de slavernij onderwijzen etc. etc.

Iemand als Rosa Parks, Nelson Mandela, dat waren pas helden, die streden voor gelijkheid in een zeer ongelijk land. Dat is Nederland gewoon niet.
quote:ardni schreef op 01 mei 2017 @ 18:38:

[...]

Oh dat bedoel je , maar ik ga er vanuit dat mensen die anderen van racisme beschuldigen dat kunnen beargumenteren.

Of in andere gevallen het zo obvious is dat de onderbouwing overbodig is.Ja die heb je ook, maar hier in dit topic kwam ik ze nog niet tegen. Wel de suggestieve vraag "ben je racist, soms?", echt keurig haha. Je gaat dus van het verkeerde uit.
quote:ardni schreef op 01 mei 2017 @ 18:28:

[...]

Kritisch is voor mij dat je 150+ jaar naar de slavernij witte/blanke mensen niet de schuld kan geven van colorisme.

Mensen kiezen ervoor het in stand te houden.

Maar ik ben geen geneticus, misschien is het genetisch

https://www.theguardian.c ... sed-on-to-childrens-genes

Geen ideeMaar ze geven witte mensen niet de schuld...
quote:bossanova schreef op 01 mei 2017 @ 17:54:

[...]

Ik heb niet 1 bericht gelezen waarin racisme ontkend werd.

Mooi zo, dan zijn we het daar over eens: er is racisme in Nederland.

Verder waren we het volgens mij allemaal erover eens dat je geen enkele groep mag discrimineren, uitschelden of buitensluiten: witten niet, zwarten niet, en alles ertussenin niet.

Kunnen we het dan eens worden over de volgende stellingen, of misschien een paar ervan:

- er mogen evenveel witte als zwarte mensen bij mij in de straat wonen.

- er mogen evenveel witte als zwarte mensen bij mij op het werk een baan krijgen.

- er mogen evenveel witte als zwarte mensen aan het woord komen op tv.

- er mogen evenveel witte als zwarte kinderen naar de school van mijn kind.

- er mogen evenveel witte als zwarte mensen met de bus.

- in hun vrije tijd mogen witte en zwarte mensen hun eigen taal of dialect spreken.

Eens, allemaal? Toch?
quote:orkenflow schreef op 01 mei 2017 @ 18:48:

[...]

Verder waren we het volgens mij allemaal erover eens dat je geen enkele groep mag discrimineren, uitschelden of buitensluiten: witten niet, zwarten niet, en alles ertussenin niet.

Kunnen we het dan eens worden over de volgende stellingen, of misschien een paar ervan:

- er mogen evenveel witte als zwarte mensen bij mij op het werk een baan krijgen.

- in hun vrije tijd mogen witte en zwarte mensen hun eigen taal of dialect spreken.

Eens, allemaal? Toch?Yep. Er mogen evenveel blanke als gekleurde mensen in de Libelle staan. Ook niet geheel onbelangrijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

[...]

Eens, allemaal? Toch?

nou, omdat je het zo aandoenlijk lief vraagt

+1 voor jou..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 mei 2017 @ 18:51:

[...]

Yep. Er mogen evenveel blanke als gekleurde mensen in de Libelle staan. Ook niet geheel onbelangrijk.En ze mogen dezelfde kabeltrui aan zeker?
quote:SF_ schreef op 01 mei 2017 @ 18:11:

@Bossanova, de smiley is ineens veranderd in je quote. Vreemd hoor. En gestaft.Waarvan akte. Haha. Was gelukkig jouw quote.
quote:bossanova schreef op 01 mei 2017 @ 18:41:

[...]

Ja die heb je ook, maar hier in dit topic kwam ik ze nog niet tegen. Wel "ben je racist, soms?", echt keurig haha. Je gaat dus van het verkeerde uit.Ok, maar wat heb ik daar dan precies mee te maken?
quote:orkenflow schreef op 01 mei 2017 @ 18:56:

[...]

En ze mogen dezelfde kabeltrui aan zeker? absoluut
quote:ardni schreef op 01 mei 2017 @ 19:04:

[...]

Ok, maar wat heb ik daar dan precies mee te maken?Jij vroeg of je iets miste.

[...]

er mogen zowel blanke als gekleurde schoonkinderen aan je eettafel zitten
Volgens mij ging de discussie niet eens zo zeer over of racisme voorkomt in Nederland. Maar ging het meer over het white privilege ontkennen. Dat het er gewoon niet in wil dat je het als blanke wat makkelijker hebt in de maatschappij, simpelweg omdat je niet tegen vooroordelen hoeft op te boksen. Een aantal personen hier vatten dit consequent op als een aanval en verkeren in de veronderstelling dat ze ervan beschuldigd worden dat ze racistisch zijn. En gaan vervolgens in de verdediging of tegenaanval door er allerlei zaken bij te halen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 mei 2017 @ 18:38:

[...]

O, je gaat geen namen noemen en ook niet zeggen hoe jij zo zeker lijkt te weten wat ze voelen of vinden van zichzelf ? da's dan duidelijk.Ik kijk wel uit zeg,ik ben niet gek.
*verkeerd topic*
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 03-02-2018 09:56
98.55% gewijzigd
quote:Baudolino schreef op 01 mei 2017 @ 19:17:

Volgens mij ging de discussie niet eens zo zeer over of racisme voorkomt in Nederland. Maar ging het meer over het white privilege ontkennen. Dat het er gewoon niet in wil dat je het als blanke wat makkelijker hebt in de maatschappij, simpelweg omdat je niet tegen vooroordelen hoeft op te boksen. Een aantal personen hier vatten dit consequent op als een aanval en verkeren in de veronderstelling dat ze ervan beschuldigd worden dat ze racistisch zijn. En gaan vervolgens in de verdediging of tegenaanval door er allerlei zaken bij te halen.mooi geanalyseerd. De meest gehoorde tegenaanval is dat degene die erkennen dat white privilege bestaat zelf racisten zijn. Een andere tegenaanval is dat racistische voorvallen worden gebagatelliseerd door te stellen dat er ook heel veel meldingen worden gedaan van nepracisme. en de derde tactiek is zeggen dat zwarte mensen hypocriet zijn want ze doen het zelf ook
quote:orkenflow schreef op 01 mei 2017 @ 18:56:

[...]

En ze mogen dezelfde kabeltrui aan zeker? Het is geen racisme of discriminatie, dus dan mag het toch?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:swifty schreef op 01 mei 2017 @ 19:20:

[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoe de tendens in Amerika over gaat waaien en of dit aan gaat slaan hier. Het is daar ook wel erger, met de 1984 gedachte politie die aktief is etc etc. Ook dat een bekende journalist publiceert dat ze zich schaamt voor haar percentage caucasian heritage, en dat als normaal en okay gezien wordt. Publieke figuren hebben ook een grote invloed, dus niet erg handig om je 'negatieve' houding ten opzichte van ander ras zo openlijk neer te zetten denk ik dan, maar in de states kan het, het wordt juist nu daar ook erg aangemoedigd en gezien als iets goeds en positiefs. Wellicht straks ook in ons land.

Dat vind ik dus ook juist het enge eraan,het lijkt wel"hip"om een hekel aan blanken te hebben.

En daarom vind ik het ook zo vreemd dat er blanken zijn die dat gedrag lijken te begrijpen en zelfs vergoeilijken.

Blanken worden als de trend zo doorgaat in veel voormalige blanke landen een minderheid,dan kan het wel eens geweldadige vormen aan gaan nemen,en dan zijn er blanken die nog in die blanken-haat meegaan!

Ongelooflijk vind ik dat,en ontzettend dom.
quote:moonpoppy schreef op 01 mei 2017 @ 19:19:

[...]

Ik kijk wel uit zeg,ik ben niet gek.

Ik kijk ook wel uit om deze in te koppen.

Maar je houdt het liever bij vage, anonieme, ongefundeerde beschuldigingen, als ik het goed begrijp?
Als je op 'black privilege' googelt, kom je ook interessante standpunten tegen.

It's time to talk about 'black privilege'

Quootje uit de link

""In America you can't even talk about whiteness," said Drew Domalick, who lives in Green Bay, Wisconsin. "If you try to embrace being white, you are portrayed as being a racist. If we had a White History Month, that would be viewed as a racist holiday."

Zit ook wel weer wat in. Dacht dat het topic eigenlijk hierover ging.

(Er is ook een boek met die titel, geschreven door een niet-witte auteur....)

Volgens mij ging de discussie niet eens zo zeer over of racisme voorkomt in Nederland. Maar ging het meer over het white privilege ontkennen. Dat het er gewoon niet in wil dat je het als blanke wat makkelijker hebt in de maatschappij, simpelweg omdat je niet tegen vooroordelen hoeft op te boksen. Een aantal personen hier vatten dit consequent op als een aanval en verkeren in de veronderstelling dat ze ervan beschuldigd worden dat ze racistisch zijn en dat ze de schuld krijgen van de slavernij En gaan vervolgens in de verdediging of tegenaanval door er allerlei zaken bij te halen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 mei 2017 @ 19:26:

[...]

Ik kijk ook wel uit om deze in te koppen.

Maar je houdt het liever bij vage, anonieme, ongefundeerde beschuldigen, als ik het goed begrijp?

Waarom blijf je zo doorzagen over dat ene zinnetje en ga je verder niet in op mijn post?

En dat inkoppertje heb ik je gratis gegeven meid,en je kon het inderdaad niet laten.
quote:moonpoppy schreef op 01 mei 2017 @ 19:26:

[...]

Dat vind ik dus ook juist het enge eraan,het lijkt wel"hip"om een hekel aan blanken te hebben.

En daarom vind ik het ook zo vreemd dat er blanken zijn die dat gedrag lijken te begrijpen en zelfs vergoeilijken.

Blanken worden als de trend zo doorgaat in veel voormalige blanke landen een minderheid,dan kan het wel eens geweldadige vormen aan gaan nemen,en dan zijn er blanken die nog in die blanken-haat meegaan!

Ongelooflijk vind ik dat,en ontzettend dom.Het gaat NIET over een hekel aan welke kleur dan ook .
quote:moonpoppy schreef op 01 mei 2017 @ 19:29:

[...]

Waarom blijf je zo doorzagen over dat ene zinnetje en ga je verder niet in op mijn post?

En dat inkoppertje heb ik je gratis gegeven meid,en je kon het inderdaad niet laten.Nee, hoor, als ik hem in had gekopt had ik wat anders geschreven. Maar geen idee waar ik op in had moeten gaan als jij geen antwoord geeft op mijn vragen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 mei 2017 @ 19:31:

[...]

Nee, hoor, als ik hem in had gekopt had ik wat anders geschreven. Maar geen idee waar ik op in had moeten gaan als jij geen antwoord geeft op mijn vragen.Heb ik honing aan mijn kont,ga eens met iemand anders spelen.

Volgens mij ging de discussie niet eens zo zeer over of racisme voorkomt in Nederland. Maar ging het meer over het white privilege ontkennen. Dat het er gewoon niet in wil dat je het als blanke wat makkelijker hebt in de maatschappij, simpelweg omdat je niet tegen vooroordelen hoeft op te boksen.

Je hebt gelijk.

Ik ben nu dat boekje van Anousha Nzume aan het lezen en ik vind het echt heel leuk. Dus als ik niet meer reageer, ligt het daaraan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven