Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:ardni schreef op 04 mei 2012 @ 20:57:

[...]

Turken hebben toch gewoon dienstplicht ? Dat kan voor een paar duizendeuro worden afgekocht maar de mensen die geen geld hebben moeten nu opdraven en in tijden van oorlog dus ook.

Ik vraag me dus af of het echt zo is?Dienst nemen in een vreemde krijgsmacht kan eveneens tot verlies van de Nederlandse nationaliteit leiden, indien daarbij tevens krijgshandelingen tegen het Nederlandse belang zijn gericht

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlanders
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:jaap schreef op 04 mei 2012 @ 21:14:

[...]

Denk eens over die uitspraak na, en projecteer die even op de tegenwoordige tijd, waar wij, onder de vlag van de NAVO, in diverse landen weinig gezellig bezig zijn.......Wees eens concreet? Wat voor ongezellige dingen doen onze soldaten dan?
quote:Francelle schreef op 04 mei 2012 @ 21:14:

[...]

Nederland had toen geen leger meer, maar in algemene zin, in oorlogstijd jezelf aansluiten bij een vreemd leger en dan weer gevangen genomen worden door je "eigen" leger? Wat denk je, ze schieten je gewoon kapot.

Een brug te ver? Nooit van gehoord? Ardennenoffensief? Market Garden? Dan is het front echt niet ver weg, of denk je dat de Duitsers zo uit Nederland zijn weggewandeld?

A) Nederland had helemaal geen leger meer. Dus die schoten je niet kapot.

B) Beschaafde landen nemen krijgsgevangenen. Die schieten mensen niet zomaar kapot.

C) Er zijn na WOII bar weinig mensen/overlopers door Nederlandse rechtbanken ter dood veroordeeld.

En doe eens niet zo flauw. Jij hebt het over buurjongetjes, ik zeg dat er ook zoiets was als een (goede!) organisatie en een front.

De Ardennen is best een stuk lopen. En Arnhem ook hoor (afhankelijk van waar je woont).
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:18:

[...]

Wees eens concreet? Wat voor ongezellige dingen doen onze soldaten dan?Heb je echt geen idee? Ben je nu serieus?
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:20:

[...]

Heb je echt geen idee? Ben je nu serieus?Ik vraag het aan Jaap, maar jij mag ook antwoorden.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:09:

[...]

Dat Dirk heulde met het kwaad ontkent helemaal niemand. Sterker nog, dat stelt Auke ook. Daar gaat het gedicht ook over. Maar dat is toch precies het gevaarlijke van oorlog? De verleiding de verkeerde kant op te hobbelen?

Nou, ik denk persoonlijk dat 4 mei vooral gaat over wat het kwaad dus in zichzelf is, wat de bronnen van verzet zijn tegen misdadigheid. Over de mensen die die bronnen in zichzelf wisten aan te spreken. En over de mensen die onder die misdadigheid geleden hebben.

De verleiding de verkeerde kant op te hobbelen -- dat is denk ik dus iets van een andere orde. Ook goed om daarbij stil te staan, wat er met jongens als Dirk gebeurde. Maar volgens mij gaat 4 mei daar niet over. In ieder geval niet voor de mensen die het direct betreft (de veteranen, de joodse slachtoffers). Ik heb toch erg de neiging om hun het laatste woord te geven, in deze kwesties.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:18:

Wees eens concreet? Wat voor ongezellige dingen doen onze soldaten dan?Bombarderen. Schieten. Organisaties 'rugdekking' geven die mensen ontvoeren en (laten) martelen. Organisaties steunen die terreuraanslagen plegen. Landen steunen die concentratiekampen hebben ingericht, waar mensen zonder vorm van proces, en zonder contact met de buitenwereld, zelfs niet via het 'Rode Kruis', of de 'Halve Maan', voor vele jaren worden opgesloten.....
quote:jaap schreef op 04 mei 2012 @ 21:23:

[...]

Bombarderen. Schieten. Organisaties 'rugdekking' geven die mensen ontvoeren en (laten) martelen. Organisaties steunen die terreuraanslagen plegen. Landen steunen die concentratiekampen hebben ingericht, waar mensen zonder vorm van proces, en zonder contact met de buitenwereld, zelfs niet via het 'Rode Kruis', of de 'Halve Maan', voor vele jaren worden opgesloten.....Staat daar dan ook niet iets tegenover? Denk je dat ze dat voor de lol doen?
Weet je wat het is:

Oorlog maakt slachtoffers. Daar zijn we het allemaal over eens. Zo'n Dirk, die had nog gewoon geleefd zonder oorlog. De ouders van Dirk hadden een paar helden in het gezin. Ik weet het niet, maar die hebben de boel misschien overleefd. Maar ook 1 dode. Dat was Dirk.

Dus voor die ouders was er concreet maar 1 slachtoffer nabij. Hun 'foute' zoon.

Punt is dat je na afloop wel lekker een harde grens kan trekken tussen dader en slachtoffer, maar die grens werkt nooit en maakt de boel op termijn vaak erger.

Wat heel erg vaak gebeurd (zowel in Duitsland na WOII) als bijvoorbeeld in Zuid-Afrika (en dat zou Ellian drommels goed moeten weten, daar hij gepromoveerd is erop), is dat na afloop wordt 'verzoend'.

Om de samenleving draaiende te houden, maar ook vanuit het idee dat een oorlog geen winnaars oplevert, maar alleen verliezers.

Het idee dat oorlog smerig is, en complete gezinnen kapot maakt (zoals dat van Dirk), dat vind ik belangrijk. Belangrijk om te waken voor dezelfde misstanden in de toekomst.

Die haat jegens 'gewone' Duitsers is tot laat in de jaren 80 normaal geweest. Nee, dat schiet lekker op.

Hoe moeilijk dan ook: een volk heeft er vaak meer aan om kopstukken op te pakken en te berechten, maar anders om te gaan met dader-slachtoffer-patronen op laag niveau.

De geweld- en haatspiraal moet ergens doorbroken worden. Dat is essentieel.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:26:

[...]

Staat daar dan ook niet iets tegenover? Denk je dat ze dat voor de lol doen?

Wat je nu zegt is zo immoreel als de pest. Precies wat jij nu ook zegt is ook ingeprent bij al die ss-ers.

Precies dat.

Want geloof me: de meeste nazi's vonden het echt niet leuk hoor. Maar tja, die joden, die waren veel erger.
De SS staat voor mij niet alleen gelijk aan specifiek de kampen. Je zegt het zelf al. Ze waren overal, ook gewoon op straat, in de stad. Voor mij staat de SS wel gelijk aan het goedkeuren van haat jegens je medemens. Niet zomaar haat, intense haat.

Het was meteen al duidelijk waar de Nazi partij met hun eigen vliegtuigen enzo voor stond en het maakt voor mij verder niet uit of dat, of een mooi uniform de doorslaggevende factor is.

Zeker niet als die keus betekent dat je je aansluit bij de bezetter.

En nee, ik kan niet zeggen welke keus ik had gemaakt, maar wel dat niet kiezen ook een keuze is.

En nee, dat vind ik niet laf. Niet in de context met WO2. De straffen waren niet mild. Bovendien kon je ook de oorlog overleven zonder je Joodse buren* aan te geven.

En ja, in zo'n tijd bij een organisatie als de Waffen SS gaan en je dus indirect verbinden aan de Nazi partij staat voor mij gelijk aan het verraden van je Joodse buren*.

*Joodse buren staat in dit geval symbool voor de Joodse gemeenschap. Een beetje zoals ome Dirk voor de SS.
Jukebox, ik geloof in eigen verantwoordelijlkheid van de mens.

Ook als je 17 bent.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:30:

Jukebox, ik geloof in eigen verantwoordelijlkheid van de mens.

Ook als je 17 bent.Jij bent net zo erg als die Dirk. Je hebt jezelf net enorm ontmaskerd.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:29:

[...]

Wat je nu zegt is zo immoreel als de pest. Precies wat jij nu ook zegt is ook ingeprent bij al die ss-ers.

Precies dat.

Want geloof me: de meeste nazi's vonden het echt niet leuk hoor. Maar tja, die joden, die waren veel erger.

Onzin.

Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn leven, voor de keuzes die hij maakt. Later niet zeggen dat je gehersenspoeld bent. De keuze om er in te stappen maak je zelf. In wat voor organisatie dan ook.
.
quote:meisje22 schreef op 04 mei 2012 @ 21:30:

De SS staat voor mij niet alleen gelijk aan specifiek de kampen. Je zegt het zelf al. Ze waren overal, ook gewoon op straat, in de stad. Voor mij staat de SS wel gelijk aan het goedkeuren van haat jegens je medemens. Niet zomaar haat, intense haat.

Het was meteen al duidelijk waar de Nazi partij met hun eigen vliegtuigen enzo voor stond en het maakt voor mij verder niet uit of dat, of een mooi uniform de doorslaggevende factor is.

Zeker niet als die keus betekent dat je je aansluit bij de bezetter.

En nee, ik kan niet zeggen welke keus ik had gemaakt, maar wel dat niet kiezen ook een keuze is.

En nee, dat vind ik niet laf. Niet in de context met WO2. De straffen waren niet mild. Bovendien kon je ook de oorlog overleven zonder je Joodse buren* aan te geven.

En ja, in zo'n tijd bij een organisatie als de Waffen SS gaan en je dus indirect verbinden aan de Nazi partij staat voor mij gelijk aan het verraden van je Joodse buren*.

*Joodse buren staat in dit geval symbool voor de Joodse gemeenschap. Een beetje zoals ome Dirk voor de SS.

De zwijgende meerderheid heeft het meeste bloed aan de handen kleven. Want echt waar: als je er maar met zijn allen voor gaat liggen is het snel gedaan met de pret.

Je kon ook overleven inderdaad zonder je buren aan te geven. Je kon ook overleven zonder je buren te beschermen. Door je mond te houden. Niet fraai, maar wel begrijpelijk.

Persoonlijk vind ik geen keuze maken veel erger dan het maken van een verkeerde keuze. Maar deze opmerking zal me wel niet in dank worden afgenomen.
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:31:

[...]

Jij bent net zo erg als die Dirk. Je hebt jezelf net enorm ontmaskerd.

Tuurlijk. Wat jij wil.

Dream on girl.

Durf je ook tegen de gemiddelde Nederlandse soldaat te zeggen dat ze hetzelfde aan het doen zijn als de SS-ers destijds?
quote:-susv- schreef op 04 mei 2012 @ 21:33:

[...]

Wat mooi als dit allemaal als een sprookje plaats vindt.

De meeste gecompliceerde theorie wordt hier als een boom opgezet.

Het lijkt er op dat het gros hier in een grote zaal zit te converseren, zonder te bemerken wat er buiten gaande is. Men spreekt over het verleden, alsof men daarin staat en er verstand van heeft. Alsof men dit alles in een droom vertelt. Wakker worden.

Mooie woorden. Die had ik naar jou kunnen uitspreken. Jeetje. Wat draai jij de boel handig om zeg. Bizar.

@ geheimtaal

Ja, jij bent net zo erg. Door het blijkbaar dikke prima te vinden wat het Westen soms uitvreet. Onder het mom van: 'maar zij doen het ook!'

Het erge is dat je het nog geen eens doorhebt.
Vertel eens jukebox, wat had jij gedaan in de tweedewereldoorlog?
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:36:

Vertel eens jukebox, wat had jij gedaan in de tweedewereldoorlog?Geen idee. Jij?
Jukebox, ik heb nergens gezegd dat ik het goedkeur omdat 'lekker puh, zij doen het ook, dus wij oohook'.

Wat had jij als land zijnde gedaan na de aanslagen van 9/11?

Gewoon over je heen laten komen? 'Jammer dan, we zijn aangevallen helaas, we gaan gewoon verder met leven'?
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:37:

[...]

Geen idee. Jij?

Geen keuze was toch altijd laffer dan een verkeerde keuze?

Dat betekent dus dat jij een lafaard bent?
quote:jukebox schreef op 04 mei 2012 @ 21:20:

[...]

A) Nederland had helemaal geen leger meer. Dus die schoten je niet kapot.

Ik zei toch in algemene zin. Volgens mij is het zelfs zo dat in oorlogstijd overlopen nog als een zwaarder vergrijp gezien wordt dan desertie.

B) Beschaafde landen nemen krijgsgevangenen. Die schieten mensen niet zomaar kapot.

C) Er zijn na WOII bar weinig mensen/overlopers door Nederlandse rechtbanken ter dood veroordeeld.

En doe eens niet zo flauw. Jij hebt het over buurjongetjes, ik zeg dat er ook zoiets was als een (goede!) organisatie en een front.

De Ardennen is best een stuk lopen. En Arnhem ook hoor (afhankelijk van waar je woont).Maakt niet uit, hij neemt vrijwillig dienst, en in principe had hij in Arnhem kunnen vechten. Zijn we het daarover eens?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Oftewel, jij bent degene die hier haar ware aard laat zien.
quote:geheimtaal schreef op 04 mei 2012 @ 21:38:

Jukebox, ik heb nergens gezegd dat ik het goedkeur omdat 'lekker puh, zij doen het ook, dus wij oohook'.

Wat had jij als land zijnde gedaan na de aanslagen van 9/11?

Gewoon over je heen laten komen? 'Jammer dan, we zijn aangevallen helaas, we gaan gewoon verder met leven'?

Als je wordt aangevallen door terroristen ga je vervolgens natuurlijk niet hetzelfde doen nee.

De VS heeft na 9/11 meerdere landen vernietigd. De VS heeft daardoor zo afgrijselijk veel schulden gemaakt wat het begin was van de kredietcrisis.

Ik geloof dat jij de enige mens op aarde bent dat nog steeds gelooft in de acties van de vs na 9/11. Maar dan ook echt de enige.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven