Auto kopen - hulp/advies nodig

04-08-2025 18:49 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet een auto gaan kopen, helaas want wat vind ik het een moeilijke keuze!

Laten we beginnen met wat ik nu overweeg: de Renault Zoë, r90 41kwh. Heb een proefrit gemaakt in eentje van 2019, 70.000 km op de teller. Batterij capaciteit 90,5%. Volledig opgeladen rijbereik van 250km.

Maar ik twijfel dus. Ik wil niet perse elektrisch, mijn eisen zijn:
  • Automaat
  • Bouwjaar vanaf 2018
  • Geen grote auto want woon in de stad, wel voldoende ruimte achterin en kofferbak
  • Max 80.000km
  • Budget max 13.000€
Ik rij weinig. Met name korte ritjes in de stad en 1x per maand rit van 120km. Heb voldoende laadpalen in de buurt en ook op bestemming van die langere rit laadmogelijkheid.

Hebben jullie advies? Wel de Zoë doen? Of toch voor benzine of hybride gaan? En welke dan?
Star⁴ schreef:
04-08-2025 21:15
Niet de mooiste, maar rijdt wel lekker en betrouwbaar; Honda Jazz.

Jaaaaa, een Honda Jazz automaat! Laatst 1 gekocht met een vriendin. Wat een verrassende auto en een laadruimte met die speciale stoelen achterin! Gewoon een benzine, maar super zuinig! Een echte Japanner👍

Ik zou die Zoe laten staan. Ik rijd zelf elektrisch maar deze klinkt mij niet goed met nog 90% accu. En die 250 km gaat ie bij lange na niet halen. Er zijn veel tweedehands Zoe's uit Duitsland te koop, maar die kunnen niet met een beetje fatsoenlijke snelheid laden!
Met jouw manier van rijden zou ik me over de radius echt niet druk maken.

Zelf rij ik ook een elektrische auto (egolf) die gast in de praktijk in de zomer zo'n 200 km en in de winter 180km mee in gecombineerd verbruik. Ik rij er mee naar werk heen en weer en laadt hem dan eens in de paar dagen. Soms moet ik wat verder, maar dan was het heen en weer 150km. M.a.w. ik red het eigenlijk altijd wel. En zo niet, dan laadt ik daar wel een keer. Ik heb dan wel weer het voordeel dat ik hem thuis op elk moment dat het mij uitkomt aan de stekker kan hangen.

M.a.w.: als de auto je goed bevalt, gewoon lekker doen!

Komen er trouwens ook geen egolfs naar boven met jouw zoekopdracht? Evt aantal km iets verhogen naar 100-120k km?

Zelf rijden we trouwens ook regelmatig echt langere afstanden, maar daarvoor hebben we een hybride auto. Dat is bij jou alleen niet van toepassing.
Kattengekje schreef:
04-08-2025 23:49
Jaaaaa, een Honda Jazz automaat! Laatst 1 gekocht met een vriendin. Wat een verrassende auto en een laadruimte met die speciale stoelen achterin! Gewoon een benzine, maar super zuinig! Een echte Japanner👍

Ik zou die Zoe laten staan. Ik rijd zelf elektrisch maar deze klinkt mij niet goed met nog 90% accu. En die 250 km gaat ie bij lange na niet halen. Er zijn veel tweedehands Zoe's uit Duitsland te koop, maar die kunnen niet met een beetje fatsoenlijke snelheid laden!
Ik zou sowieso niet snel een import auto uit Duitsland kopen. Daar kan makkelijk gesjoemeld worden met de km-stand en dat gebeurt ook nog veelvuldig.

Ik zou alleen elektrisch gaan rijden als ik thuis kon laden. Bij ons in de buurt zijn er een paar laadpalen wat goedkoper, maar de meeste zijn erg duur waardoor ik meer kwijt was aan stroom dan ik bij een normale auto aan benzine kwijt ben.
Heb je ook naar een Dacia Spring gekeken ? Daar heb je volgens mij bijna een hele nieuwe voor voor dat geld.
Niet geschoten is altijd mis
Star⁴ schreef:
04-08-2025 21:15
Niet de mooiste, maar rijdt wel lekker en betrouwbaar; Honda Jazz.
Hier ook al jaren een Honda Jazz. Voordeel dat het een full hybride is dus lekker zuinig. Verder klein compact en toch veel ruimte. Ook is de Honda Jazz betrouwbaar en niet echt gewild bij criminelen.
Irregular_Choice schreef:
05-08-2025 08:32
Ik zou sowieso niet snel een import auto uit Duitsland kopen. Daar kan makkelijk gesjoemeld worden met de km-stand en dat gebeurt ook nog veelvuldig.

Ik zou alleen elektrisch gaan rijden als ik thuis kon laden. Bij ons in de buurt zijn er een paar laadpalen wat goedkoper, maar de meeste zijn erg duur waardoor ik meer kwijt was aan stroom dan ik bij een normale auto aan benzine kwijt ben.
Inderdaad alleen elektrisch rijden als je thuis kunt laden. Anders is het veel te duur. Wij hebben een dynamisch contract en laad vooral thuis tijdens het goedkoopste tarief.
Kattengekje schreef:
05-08-2025 19:03
Inderdaad alleen elektrisch rijden als je thuis kunt laden. Anders is het veel te duur. Wij hebben een dynamisch contract en laad vooral thuis tijdens het goedkoopste tarief.
Ik heb zonnepanelen en nog ruimte over. Maar helaas geen plek om te laden thuis. Ik had gekeken naar de Mazda MX30, ontzettend leuke auto om te zien! Voor- en achterdeur gaan vanuit het midden open beide, leuk detail (en ontzettend onpraktisch als je naast een andere auto staat, want dan stap je beide uit tussen de opengeslagen deuren en moet je je buik intrekken om 1 van die deuren te kunnen sluiten, maar dat terzijde). Had dus berekend wat ik kwijt zou zijn met laden en dat was heel ongunstig in onze wijk. En daarbij was de actieradius maar 170km. Vond dat echt heel weinig en ik rij nog wel eens langere stukken. Fabriek geeft trouwens 200km aan, maar dat halen ze bij tests allemaal niet. In de winter was het zelfs maar 140-150km. En als je accu dan achteruit gaat wordt het nog minder. Heb het maar gelaten voor wat het was, ondanks het leuke uiterlijk van de auto en ben voor de Peugeot 208 gegaan :) ook die heeft een erg tof uiterlijk, vind ik zelf!
nausicaa schreef:
04-08-2025 23:16
Ik heb ook een alto gehad, en een grote kofferbak is niet waar die om bekendstaat. Toen ik een kinderwagen ging kopen, paste niet een ‘kinderwagen die echt in elke kofferbak past’ er in. Is echt heel klein en niet handig. Die zou ik dus niet aanraden als je een grote kofferbak belangrijk vindt.
Ik heb een dreumes en krijg mijn maxi cosi kinderwagen er gewoon in. Oudste voorin. Zitje van de kinderwagen plus de luiertas naast de kinderstoel op de achterbank. En onderstel in de inderdaad kleine achterbak. Is een mura kar. Ook mijn deryan wandelwagen past makkelijk achterin. Niet tegelijk met de maxi cosi wagen uiteraard maar ik kies welke wandelwagen meegaat afhankelijk van wat we gaan doen. Ik betaal per maand 19 euro wegenbelasting en iets van 34 euro verzekering en apk is een scheet en drie knikkers. Kar heel Nederland door met dat ding.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven