Baasje zet hond aan tot aanval op kat Kokkie

09-08-2018 14:17 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een filmpje waarin kat Kokkie uit Helmond maar nét kan ontkomen aan een aanval van een hond heeft wereldwijd tot boze en verontwaardigde reacties geleid. De eigenaar van Kokkie gaat aangifte doen tegen de man, die zijn hond aanspoorde om de kat te grazen te nemen.

Kat Kokkie moest afgelopen dinsdag een van zijn negen levens aanspreken. In het filmpje is te zien hoe de vijftienjarige kat ligt te zonnen in de voortuin van 'zijn' huis in Helmond. Dan steekt opeens een bordercollie zijn kop om de heg. De hond merkt de kat op, en ook zijn baasje ziet het dier in het gras liggen. De aangelijnde hond wordt daarop losgemaakt. De twee dieren blijven elkaar aankijken, waarop de man zijn hond een tikje met zijn voet geeft. Dan vliegt de bordercollie op de poes af. Kokkie springt net op tijd op en kan ontkomen.

Viraal

De beveiligingscamera van Dick Hermsen registreert het hele voorval. Hij deelt het op zijn Facebook-pagina, waarna de video al snel viraal gaat. ,,Ik ben zelf op vakantie, mijn zoon Kasper let op onze kat. Als ik terug ben, ga ik aangifte doen. Ook ga ik even langs bij deze man. Die woont gewoon bij ons in de straat", zegt Hermsen, die nooit eerder een conflict had met de buurtbewoner. ,,Ik wil heel graag weten: waarom doe je zoiets? Vind je dit spannend, of leuk? Het had heel anders af kunnen lopen. Gelukkig gaat het nu weer goed met Kokkie, die voorlopig binnen blijft."

Het filmpje was woensdag al zo'n 400.000 keer bekeken. Hermsen kreeg onder meer steunbetuigingen uit Australië en Canada. ,,Daar ben ik heel blij mee. Op een gegeven moment waren het er zoveel dat we het niet meer bij konden houden." Verschillende media deelden de video. De reacties, gericht aan de hondeneigenaar, liegen er niet om. Veel mensen walgen van de actie. ,,Ik neem de hond uiteraard niks kwalijk", legt Hermsen uit. ,,Maar zo'n man zou eigenlijk geen hond mogen bezitten. Het is en blijft een rare daad."


https://www.ad.nl/binnenland/baasje-zet ... ~a8faa74f/
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
09-08-2018 15:33
Maar honden mogen buiten wel los?
Katten mogen wat mij betreft buiten loslopen. Maar een hond loopt met de baas mee, die laat je niet zomaar zonder begeleiding naar buiten. Een hond kun je eenvoudig corrigeren, de meeste katten niet.
Alle reacties Link kopieren
Dus de eigenaar van de kat pleurt eerst alles op social media en als hij straks terug is van vakantie gaat hij bij de betreffende buurman praten? Lijkt mij een beetje de verkeerde volgorde maar goed.
Geweldige naam voor een kat trouwens, Kokkie :heart:
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
09-08-2018 15:11
Dat mag, als hij ook alleen de tuin filmt. En dat doet hij niet, want hij filmt ook de openbare weg. En dat mag niet. Camera anders afstellen dus.
Klopt niet:

Camerabeelden van burgers mogen altijd als bewijs worden ingebracht. Het idee dat illegaal verkregen camerabeelden "onrechtmatig verkregen bewijs" zijn is iets uit Amerikaanse televisieseries. Om de Hoge Raad te citeren: ook indien [verweerster] aldus een inbreuk op het privéleven van [eiseres] zou hebben gemaakt, dit nog niet betekent dat dit bewijsmateriaal in een procedure als de onderhavige niet mag worden gebruikt.
Bron: security . nl
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Stellafietst schreef:
09-08-2018 16:31
Klopt niet:

Camerabeelden van burgers mogen altijd als bewijs worden ingebracht. Het idee dat illegaal verkregen camerabeelden "onrechtmatig verkregen bewijs" zijn is iets uit Amerikaanse televisieseries. Om de Hoge Raad te citeren: ook indien [verweerster] aldus een inbreuk op het privéleven van [eiseres] zou hebben gemaakt, dit nog niet betekent dat dit bewijsmateriaal in een procedure als de onderhavige niet mag worden gebruikt.
Bron: security . nl
Ze zegt toch iets heel anders dan jij ? Ze zegt dat de openbare weg niet gefilmd mag worden.
Alle reacties Link kopieren
''U mag alleen opnamen maken met als doel persoonlijke eigendommen te beschermen en niet om de privacy van mensen, dieren, goederen te schenden. Maar als u bijvoorbeeld uw carport in beeld heeft en daarbij is het onvermijdelijk een deel van de stoep in beeld te hebben, is dit wel toegestaan. Enige overlap is namelijk soms onvermijdelijk.''

https://www.politie.nl/themas/camera-in ... 3e15be2e9d


Wie weet kon de camera niet anders en was dit de enige manier om zo min mogelijk van de stoep te filmen.
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 16:59
Reden: toevoeging
11.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
09-08-2018 15:08
Vind ik ook, meeste honden doen niets en rennen ze achterna om te spelen of op te jagen. Als een hond dat wel zou doen is het de verantwoordelijkheid van de baas om dit te voorkomen.

Daar gaat het hier toch om? Die baas spoorde z'n hond aan om aan te vallen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
09-08-2018 17:04
Daar gaat het hier toch om? Die baas spoorde z'n hond aan om aan te vallen.
Klopt, ik zeg ook niet dat ik het goedkeur? Ik keur dit af, zie mijn eerste bericht. Neemt niet weg dat het vaak spelen en opjagen is. In dit geval waarschijnlijk ook, want de hond komt niet agressief over, maar spelend. Neemt wederom niet weg dat het fout is wat meneer doet.
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 17:07
Reden: toevoeging
27.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 17:07
Reden: dubbel
99.42% gewijzigd
SallySpectra* schreef:
09-08-2018 15:33
Maar honden mogen buiten wel los?
Op speciale losloopgebieden wel ja. Daar is dat stuk voor bedoeld.
Als je doelt op de hond uit het filmpje, nee die mag daar dus niet los.
De_Cynicus schreef:
09-08-2018 14:44
Als de hondeigenaar aangifte doen, zal hij het enkel escaleren. Dan kan hij mishandeling gaan verwachten, mensen reageren namelijk nogal agressief op dierenmishandeling. En aangezien hij zijn hond die kut in stukken wilde laten scheuren, kan hij aardige klappen verwachten.
Over welke kut heb je het nu? Ik vind het een verwarrend topic, camera's, katten, kutten die aan stukken gescheurd worden..
Kokkie is de kat, toch?

Het valt me op dat sommige mensen zich al bij voorbaat verheugen en/of hopen op 'aardige klappen' die hij kan verwachten.
Ik had daar nog niet eens bij stilgestaan zeker omdat de kat niks mankeerde.

Maar toch: wereldnieuws én een eigen topic :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
heb het filmpje gezien en de hond zag er niet naar uit dat hij de kat iets aan zou doen, dus de kat was denk ik niet werkelijk in gevaar. Behalve dan dat hij van schrik de straat op had kunnen schieten onder een auto. Of de hond indien die hem zou achtervolgen.

Ik denk dat die hond alleen maar zin had om eens lekker te stangen. Maar die man komt mij niet leuk over. Ook niet naar die hond.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
09-08-2018 17:21
Over welke kut heb je het nu? Ik vind het een verwarrend topic, camera's, katten, kutten die aan stukken gescheurd worden..
Kokkie is de kat, toch?

Het valt me op dat sommige mensen zich al bij voorbaat verheugen en/of hopen op 'aardige klappen' die hij kan verwachten.
Ik had daar nog niet eens bij stilgestaan zeker omdat de kat niks mankeerde.

Maar toch: wereldnieuws én een eigen topic :facepalm:
Ja, dierenmishandeling is uiteraard compleet normaal. Ja, want als een hond agressief achter een kat aanrent, kan dat uiteraard geen ernstige gevolgen hebben. Nooit filmpjes bekeken van straathonden die op katten jagen en in stukken scheuren?
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
TheCoon schreef:
09-08-2018 14:42
Mijn dieren mogen gewoon in mijn tuin zijn hoor :facepalm: !

De man in het filmpje moet zich kapot schamen, maar waarschijnlijk heeft hij alleen "spijt" dat hij betrapt is, en niet omdat hij iets heeft gedaan wat niet door de beugel kan.
Altijd dat gezeik. Ik heb geen katten, maar ze zijn welkom. Alsof ik anders geen duivenschuit in mijn tuin heb. Duiven zijn ook welkom. Net als bijen. Iedereen, behalve wespen. Die zijn eng. En vallen je aan, wat ze ook zeggen.. stil blijven zitten.. ja right :bye:
Alle reacties Link kopieren
Nu mogen katten niet eens meer in hun eigen tuin lopen/liggen volgens sommige forummers? Goh, verrassend....
Iedere keer hetzelfde gezeur op dit forum in topics die over katten gaan. Worden jullie nooit eens moe van jezelf?

Als een kat in je tuin schijt zou je misschien kunnen proberen eerst een gesprek aan te gaan? Maar meteen je hond erop af sturen, dat is natuurlijk veel makkelijker. Lekker tokkie.
...
Ik snap niet waarom veel hondenbezitters het nodig vinden om hun hond op te jutten als er een kat in de buurt is. Dat "poesjes, poesjes!" klinkt gewoon smerig!
Die katten zitten daar gewoon te zitten, dus laat die beesten met rust!

Daarnaast vind ik sowieso dat hondenbezitters hun hond moeten leren om niet naar alles en iedereen te blaffen. Lig ik lekker in mijn bed net in slaap te vallen, loopt er weer iemand met zijn of haar honden die blijkbaar iets zien om naar te blaffen. En iedere avond klinkt het als dezelfden. (En dat meerdere keren.) Gewoon asociaal!
De kat uit de OP is trouwens ook nog een bejaarde kat. Hoe gemeen kun je zijn!
Schorem, je zou toch als moeder zijnde een kind krijgen die zo mislukt is.
Dikke kans dat die hond eerst nog onder die heg heeft zitten schijten ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad! Gemeen en ziek. Echt onwijs zielig. Dit had zó fout af kunnen lopen...
...
Alle reacties Link kopieren
Dit was waarschijnlijk die man als jochie. Triest figuur
Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
09-08-2018 21:06

Als een kat in je tuin schijt zou je misschien kunnen proberen eerst een gesprek aan te gaan? Maar meteen je hond erop af sturen, dat is natuurlijk veel makkelijker. Lekker tokkie.
Ik vond katten leuk. Maar sinds mijn volledig omheinde achtertuin wordt volgescheten door de buurtkatten is dat een stuk minder. Van wie die allemaal zijn weet ik niet precies, daarvoor zijn er teveel. Ik heb lavendel staan, kattenkorrels gestrooid, niets hielp. Wat zouden al die verschillende baasjes dan verder nog kunnen doen? Sinds ik een hond heb is zijn geur in de tuin al genoeg om er in ieder geval voor te zorgen dat er geen stront meer ligt.
Dat gezegd hebbende, het is natuurlijk idioot om je hond los te laten in een woonwijk en bewust op een kat af te sturen. Maar de kat kan wegrennen, in een boom of onder een auto kruipen of uithalen. Een normale hond brengt een kat niet zo snel schade toe, ze krijgen sneller een kras van de kat. Het is sowieso vaak meer lawaai dan echt geweld. Dus dat zo'n filmpje viral gaat vind ik ook idioot.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Full_Moon schreef:
09-08-2018 21:48
Ik vond katten leuk. Maar sinds mijn volledig omheinde achtertuin wordt volgescheten door de buurtkatten is dat een stuk minder. Van wie die allemaal zijn weet ik niet precies, daarvoor zijn er teveel. Ik heb lavendel staan, kattenkorrels gestrooid, niets hielp. Wat zouden al die verschillende baasjes dan verder nog kunnen doen? Sinds ik een hond heb is zijn geur in de tuin al genoeg om er in ieder geval voor te zorgen dat er geen stront meer ligt.
Dat gezegd hebbende, het is natuurlijk idioot om je hond los te laten in een woonwijk en bewust op een kat af te sturen. Maar de kat kan wegrennen, in een boom of onder een auto kruipen of uithalen. Een normale hond brengt een kat niet zo snel schade toe, ze krijgen sneller een kras van de kat. Het is sowieso vaak meer lawaai dan echt geweld. Dus dat zo'n filmpje viral gaat vind ik ook idioot.

Ik niet. Niks mis met zulk asotuig te kakken zetten in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
09-08-2018 14:46
Ik neem ook niet aan dat hij dat zal doen. Maar de katteneigenaar zit ook fout met die camera.
Hou toch op zeg. Alles om de schuld bij het slachtoffer te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo zit de eigenaar fout met zijn camera? Er zijn zoveel camera's in het openbaar en dan zou hij dat niet mogen? Hij zal er echt wel zijn redenen voor hebben.

En die kat mag liggen in zijn eigen tuin, zoals ene hond dat ook mag. Allemaal los.

In het openbaar moet een dier echter onder appèl staan, zo niet, los op EIGEN terrein dat goed omheind is. Zowel voor katten als honden.

Want ook niet alle honden zijn onder appèl te zetten, net zo min als katten. En om ze dan tóch maar los te laten "omdat je ze eigenwijs zijn en toch hun gang gaan" dan kunnen we alles wel losgooien.
De_Cynicus schreef:
09-08-2018 20:36
Ja, dierenmishandeling is uiteraard compleet normaal. Ja, want als een hond agressief achter een kat aanrent, kan dat uiteraard geen ernstige gevolgen hebben. Nooit filmpjes bekeken van straathonden die op katten jagen en in stukken scheuren?
Dagelijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven