Bangalijsten

26-03-2012 12:47 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het was vanmorgen ook al op het journaal, dit 'nieuwe' fenomeen. Althans, het is niet nieuw denk ik, maar wel dat dit met de nieuwe media verstuurt wordt.

Bangalijsten, een nieuw fenomeen onder jongeren. Banga betekent in straattaal slet. Scholieren sturen elkaar lijsten door met een toptien van meisjes die volgens hen de grootste sletten zijn.

Regelmatig staat daarbij zelfs toevoeging hoe makkelijk het meisje te versieren zou zijn en of ze naaktfoto's verstuurt, zo schrijft Sp!ts. Meisjes die op de lijst voorkomen balen daar flink van, want vaak hebben ze geen enkele aanleiding gegeven en is het lastig van het stigma af te komen.

_____

Wat vinden jullie hier nu van?

Triest dat er onder de jongeren van nog steeds een dubbele moraal is, dat het oké is als een jongen van alles uitspookt maar dat meisjes als slet worden gezien. (Ik zou de meisjes die erop staan het liefste willen aanraden terug te slaan en zelfde soort lijst te maken van de jongens op de scholen.) En ik vind het triest dat het voor die meiden erg lastig is om van het stempel af te komen en dus ook misschien wel jaren vervelend behandeld worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Vreselijk
Ik las het ook. Echt waardeloos dit soort acties. Ik heb met mijn kids hierover al gesproken, voorgelicht en ze vonden die lijsten echt achterlijk.

Maar eigenlijk zijn er heel veel nare fenomenen bijgekomen bij social media. Laatst zag ik op youtube dat meisjes een filmpje lieten zien van henzelf en vroegen of ze knap of lelijk waren, kan je dan op reageren....Ik vind dit soort dingen net zo zorgelijk.

Het enige wat je kan doen is hierover met je kinderen praten als ouder, hopen dat je kind verstandig is in deze.
Wat vreselijk. Ik moet er niet aan denken dat dit soort dingen er al waren toen ik nog een onzeker pubermeisje was. Ik was geen slet, maar ook niet een van de moeilijkste, dus misschien dat ik zo op zo'n lijst terecht was gekomen. Bah verschrikkelijk die dubbele moraal.

Ik heb ook het idee dat de laatste jaren het erger is geworden door muziekclips, internet, social media en muziek. Sowieso is de moraal erg dubbel op het moment heb ik het idee. Ik ben nog opgegroeid met vooral vrij veilig en seks is normaal. En ook de jongens denk ik wel met het idee dat je respect moest hebben voor een meisje.

Nu lijkt het voor mijn gevoel zo dat ze aan de ene kant heel preuts zijn en aan de andere kant een verknipt beeld hebben van seks en de man/vrouw relatie.

Maar misschien ben ik gewoon oud met mijn nog geen 30
Sociale media lijkt me als ouders ook heel lastig om mee om te gaan.

Aan de ene kant komen ze op een leeftijd dat privacy erbij hoort en zelfstandigheid. Je wilt ze dit vertrouwen ook geven, maar je wilt ze ook beschermen. Lastig.

Veel praten en alle onderwerpen bespreekbaar houden lijkt me de enige manier.
Verschrikkelijk zeg.

Je zou als puber maar op zo'n lijst staan en tien jaar later willen solliciteren voor je droombaan. Ff google-en en de lijst blijft die meisjes de rest van hun leven achtervolgen.

En die dubbele moraal is gewoonweg krom. Als je er als vrouw erop los wil n**ken, en je je daarbij prettig voelt, wat let je? Emancipatie noemt men dat :P

*gaat haar BH verbranden op het dorpsplein*
Liever dat de dood ons scheidt, dan de scheit ons dood.
quote:vffie schreef op 26 maart 2012 @ 13:07:

Emancipatie noemt men dat :P

*gaat haar BH verbranden op het dorpsplein*Het viel me laatst op, op een docu op Canvas, dat veel (onzekere) meisjes, ook het gevoel hebben dat ze een jongen erg moeten behagen, en doen ze dus dingen omdat ze denken dat dat erbij hoort, en niet zo zeer omdat ze het zelf zo fijn vinden (pijpen, anaal, geen condoom want dat is niet fijn voor hem) en staat het genot van de jongen bovenaan. De jongens doen op hun beurt dan weer geen moeite om het fijn te maken voor de meisjes. In mijn optiek ook niet echt een goede ontwikkeling.
Stressed is just desserts spelled backwards
Volgens mij wordt dit soort verhalen in de media schromelijk overdreven. Het bekt ontzettend lekker, mensen lezen het maar wat graag, maar de verhalen over Breezah-sletjes en pijpen in een garagebox bleken toch ook lichtelijk overdreven en eerder uitzondering dan een veelvoorkomend verschijnsel.

Het is vooral zaak er als ouders voor je kwetsbare tienerkinderen te zijn, en ze respect bij te brengen voor hun eigen en andermans lichaam. Daar gaat het waarschijnlijk eerst fout, lijkt mij zo.
Die "lijsten" waren er vroegah ook al. Dan uiteraard niet via social media te vinden, maar meisjes die de naam "makkelijk" hadden, waren alom bekend op school, in de discotheek of gewoon in het durp/de stad. Jongens bij ons trouwens net zo goed, als je het met zo'n afgelikte boterham had gedaan was het "he getver, die? Die heeft 'm overal al ingehangen". En was dus ook geen "verovering".

Nadeel is nu idd dat het op het www blijft hangen en tot in de eeuwigheid te lezen blijft
quote:Maleficent schreef op 26 maart 2012 @ 13:18:

[...]

Het viel me laatst op, op een docu op Canvas, dat veel (onzekere) meisjes, ook het gevoel hebben dat ze een jongen erg moeten behagen, en doen ze dus dingen omdat ze denken dat dat erbij hoort, en niet zo zeer omdat ze het zelf zo fijn vinden (pijpen, anaal, geen condoom want dat is niet fijn voor hem) en staat het genot van de jongen bovenaan. De jongens doen op hun beurt dan weer geen moeite om het fijn te maken voor de meisjes. In mijn optiek ook niet echt een goede ontwikkeling.

Had er natuurlijk bij moeten zeggen dat ik ik het over volwassen vrouwen had betreft die dubbele moraal.

Pubermeisjes moeten gewoon een kuisheidshordel met ingebouwde guillotine aan.
Liever dat de dood ons scheidt, dan de scheit ons dood.
Het is dus toch wel een heel goed idee om mijn dochter op de zolderkamer op te sluiten tot pakweg haar 30e zoals haar vader zegt.

Maar goed vroegah wist iedereen toch ook wel wie de lellebel/dorps/kroegsloerie was?
Tuurlijk waren die er vroeger ook. Maar dat vind ik net iets anders dan een lijst op internet.
quote:gemini2011 schreef op 26 maart 2012 @ 14:55:

Tuurlijk waren die er vroeger ook. Maar dat vind ik net iets anders dan een lijst op internet.

Tsja vroegah hadden we ook geen mobieltje en konden we ook niet smsen,whatsappen etc..

Voor sommigen zou het trouwens ook beter zijn als dat hele whatsapp,sms niet uitgevonden was..
Kuisheidsgordel met guillotine.... Gat in de markt, volgens mij.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik lees net dit. Dat een bangalijst iets te maken heeft met deze zelfmoord lijkt me vrij speculatief, maar het staat er toch maar wel.

Meisje uit Pijnacker pleegt zelfmoord 'om bangalijst'
quote:Maleficent schreef op 26 maart 2012 @ 12:47:

Triest dat er onder de jongeren van nog steeds een dubbele moraal is, dat het oké is als een jongen van alles uitspookt maar dat meisjes als slet worden gezien. (Ik zou de meisjes die erop staan het liefste willen aanraden terug te slaan en zelfde soort lijst te maken van de jongens op de scholen.) .

Je geeft zelf al aan waarom dit een slecht advies is.

Veel jongens zouden waarschijnlijk maar wàt trots zijn als ze op zo'n lijst staan, en hun best gaan doen om nog hoger op de lijst te komen. De dubbele moraal, inderdaad.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
mag ik hier ook een grapje over maken bestaat er ook zo'n lijst van vivalezers
quote:globetrotter65 schreef op 29 maart 2012 @ 10:37:

mag ik hier ook een grapje over maken bestaat er ook zo'n lijst van vivalezers

Ja hoor, grapjes maken mag. Alleen, iemand die een grapje maakt heeft per definitie humor. Die heb blijkbaar jij niet dus ik raad het je af.

Je zou beter kunnen vragen: "mag ik hier een losers opmerking over maken". Dat is in deze logischer.
Ik las het bericht over dit meisje ook. Vind het echt heel triest dat er jongeren zijn die dergelijke lijsten verspreiden.
quote:Maleficent schreef op 26 maart 2012 @ 12:47:

(Ik zou de meisjes die erop staan het liefste willen aanraden terug te slaan en zelfde soort lijst te maken van de jongens op de scholen.) .Heeft geen zin, dat zou allleen een 'erelijst' worden voor die jongens.
Tsja, de eerste heeft al zelfmoord gepleegd. Hoeveel volgen er nog?
quote:ondernemer schreef op 29 maart 2012 @ 10:00:

Ik lees net dit. Dat een bangalijst iets te maken heeft met deze zelfmoord lijkt me vrij speculatief, maar het staat er toch maar wel.

Meisje uit Pijnacker pleegt zelfmoord 'om bangalijst'

Triest als het waar is. Sowieso triest voor de ouders en nabestaanden. Arm meisje, nog zo jong.

Wat al gezegd is, voor jongens is het stoer om met veel meisjes te gaan en op te scheppen. Een meisje is een hoer/sletje. Ook al is het niet waar of is het er maar 1. Jongens op die leeftijd liegen over dat soort dingen.

Wat eraan te doen? Ik heb ook geen idee. Als ik kinderen zou hebben zou ik ze wel even de oren wassen hoe je met meisje hoort om te gaan en wederzijds respect. Verder zou ik dat van een school verwachten.

Of het echt helpt? Weet het niet maar iets is beter dan niets.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik hoorde er vanochtend over bij Giel op 3FM. Moeilijk dat dat soort lijstjes die meiden blijven achtervolgen. Maar hoe houd je toezicht als ouders/school op pubers en hun gedrag op sociale media?
Dan kan een meisje net zo netjes en kuis zijn als het maar mogelijk is, als iemand even "grappig" wil zijn of gewoon om te pesten, dan kan iemand zo een lijst op internet zetten met haar naam er op.

hoe goed we onze dochters ook op deze dingen wijzen, en hoe braaf ze zich gedragen, dat maakt niet perse dat je niet op zo'n lijst terecht komt.

Daar maak ik me zorgen om.
quote:truffelmaffia schreef op 29 maart 2012 @ 12:24:

Tsja, de eerste heeft al zelfmoord gepleegd. Hoeveel volgen er nog?

Ik ben benieuwd in hoeverre dit meisje al niet voor 'de lijst' met de gedachte van zelfmoord zou rondlopen. Ik vind het ontzettend erg voor de nabestaanden, begrijp me niet verkeerd!

Dat zo'n lijst 'de druppel' is, heeft mss niets met die lijst te maken maar alles met de geestelijke staat waarin het meisje al was.

Ik vind het interessanter waarom dit meisje kennelijk geen hulp wilde zoeken of durfde te zoeken. Dit soort ellendige zaken horen nu eenmaal bij de puberteit, de taak van ouders/vrienden/bekenden is om ervoor te zorgen dat zo'n lijst geen invloed heeft op zo'n meisje.

Vind het verschrikkelijk dat het is gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven