Belasting op overwaarde eigen huis

15-10-2021 15:11 546 berichten
Ik las net op NOS dat de Nederlandse Bank voorstelt belasting te gaan heffen op de overwaarde van eigen huizen. In ruil daarvoor daalt dan de inkomstenbelasting. Dat zou de verschillen tussen huurders en kopers wat kleiner maken.

Wat ik me dan afvraag is hoe ze die overwaarde gaan bepalen? Normaal 'weet' je dat alleen bij verkoop van je woning, waar je dan ook zelf voor kiest. Als ik zie voor hoeveel geld de woningen hier in de straat verkocht worden (dat is echt gekkenwerk, zoals overal) maak ik me best zorgen. En wat te denken van al die oudjes met een karig pensioen, waarvan de woning sinds de aankoop 100x meer waard is geworden. Krijg je dan niet dat mensen uit hun huis moeten omdat ze die belasting niet kunnen betalen?

Nou ja, ik ben benieuwd naar jullie mening. Ik ben het er overigens van harte mee eens dat er iets moet worden gedaan aan de woningnood, laat daar geen misverstand over zijn. Maar los dat op door betaalbare huizen te bouwen en niet door kosten te verhogen, de hypotheekrente wordt ook afgebouwd (daar ben ik het overigens wel mee eens).

https://nos.nl/artikel/2401766-dnb-bela ... rkt-remmen
fashionvictim schreef:
17-10-2021 15:48
Ik heb het op zich ook prima hoor, in mijn gemeente staat bijvoorbeeld ook geen enkel huis onder de 449.000 te koop, dus de woningnood is gigantisch. En ik woon op een toplocatie en in een echt mooi huis.

Ik word alleen een beetje moe van die kopers die janken dat ze het zo zwaar hebben als er eindelijk ook eens aan de kopersmarkt gesleuteld wordt. Vooralsnog zijn het immers altijd de huurders die de melkkoe zijn. En ik vind het ook wat irritant dat kopers vaak zichzelf zieliger voordoen door appels met peren te vergelijken, namelijk zichzelf met sociale huurders op bijstandsniveau. Dat is natuurlijk een oneerlijk vergelijk. Je moet jezelf vergelijken met een huurder wiens overige factoren min of meer gelijk zijn. En dan valt de vergelijking eigenlijk altijd in het nadeel van de huurder of starter uit. Ook het voorbeeld wat jij noemt: hier zijn natuurlijk ook huurwoningen met nieuwe keukens en zonnepanelen. Ik kreeg toevallig van de week een nieuwsbrief over nieuwbouwappartementen in de stad. Inderdaad allemaal voorzien van luxe keukens en badkamers en met zonnepanelen. Weet je wat die appartementen kosten: huurprijs tussen 1730 en 2350 euro per maand. Voor een FLAT.

Kopers die janken dat ze het zo zwaar hebben?

Kopen en huren is lastig te vergelijken en waar jij verwijt dat kopers appels met peren vergelijken zie ik huurders dat net zo goed doen.

Nederland dreigt een land te worden waar we nivelleren tot de max. Ten koste van een te grote groep van de middeninkomens.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
17-10-2021 17:16
Kopers die janken dat ze het zo zwaar hebben?

Kopen en huren is lastig te vergelijken en waar jij verwijt dat kopers appels met peren vergelijken zie ik huurders dat net zo goed doen.

Nederland dreigt een land te worden waar we nivelleren tot de max. Ten koste van een te grote groep van de middeninkomens.

Als er wordt genivelleerd, gaat dat per definitie niet ten koste van de middeninkomens. Dat is namelijk al het midden.

Deze maatregel gaat er nooit doorheen komen natuurlijk. DNB moet netjes haar mond houden over de woningmarkt, daar gaan zij helemaal niet over. Laat ze zich druk maken om hetgeen wat echt belangrijk: het beteugelen van de belachelijk hoge inflatie.

Maar dat kunnen ze niet, want daar gaan ze niet meer over. Waarom is de DNB eigenlijk nog niet opgeheven?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
17-10-2021 17:29
Als er wordt genivelleerd, gaat dat per definitie niet ten koste van de middeninkomens. Dat is namelijk al het midden.

Deze maatregel gaat er nooit doorheen komen natuurlijk. DNB moet netjes haar mond houden over de woningmarkt, daar gaan zij helemaal niet over. Laat ze zich druk maken om hetgeen wat echt belangrijk: het beteugelen van de belachelijk hoge inflatie.

Maar dat kunnen ze niet, want daar gaan ze niet meer over. Waarom is de DNB eigenlijk nog niet opgeheven?
Klaas Knot is toch een adviseur van het IMF?

IMF is de bedenker van het voorstel van Knot.
wij slapen nooit.
julius schreef:
17-10-2021 17:29
Als er wordt genivelleerd, gaat dat per definitie niet ten koste van de middeninkomens. Dat is namelijk al het midden.

Deze maatregel gaat er nooit doorheen komen natuurlijk. DNB moet netjes haar mond houden over de woningmarkt, daar gaan zij helemaal niet over. Laat ze zich druk maken om hetgeen wat echt belangrijk: het beteugelen van de belachelijk hoge inflatie.

Maar dat kunnen ze niet, want daar gaan ze niet meer over. Waarom is de DNB eigenlijk nog niet opgeheven?

Binnen de groep 'middeninkomens' heb je natuurlijk ook nog verschillen. Wij zitten aan de bovenkant van die groep, er kan dan altijd nog wat genivelleerd worden hoor.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-10-2021 12:45
Lul niet zo als je niet weet waar het over gaat. Mijn sanitair dateerde uit 1971 dus had al lang vervangen moeten worden. Maar net zoals men tegenwoordig moet bieden op huurwoningen, kunnen wbv zeggen: dit en dit moet er aan noodzakelijk onderhoud gebeuren, we willen u deze woning best toewijzen maar dan wel in deze staat. En onder de voorwaarde dat u dan het noodzakelijke onderhoud op zich neemt.

En voor jou 300 andere gegadigden dus daar ga je dan mee akkoord. Ik ken verschillende mensen die complete renovaties op die manier op eigen kosten hebben gedaan. Het is bovendien voordeliger want als de woningbouw het onderhoud wat ik zelf gedaan heb had gedaan was mijn huurprijs nu meer dan 2000 euro geweest.
Is jouw huis van de wbv dan? Ik kan me voorstellen dat het in de vrije sector er zo aan toe gaat maar ook in de sociale huur?
Alle reacties Link kopieren
Fv heb je wel eens gevraagd of je je huis kan kopen?
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
17-10-2021 17:53
Is jouw huis van de wbv dan? Ik kan me voorstellen dat het in de vrije sector er zo aan toe gaat maar ook in de sociale huur?
Woningbouwverenigingen verhuren ook vrije sectorhuizen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Kliko schreef:
17-10-2021 17:56
Fv heb je wel eens gevraagd of je je huis kan kopen?
Ja, toevallig vorige week.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
17-10-2021 17:34
Klaas Knot is toch een adviseur van het IMF?

IMF is de bedenker van het voorstel van Knot.

Het IMF heeft ook helemaal niets te maken met de Nederlandse woningmarkt. Die zouden zich ook eens druk moeten gaan maken om het feit dat zowel Europa als de VS de laatste jaren triljarden aan nieuw geld hebben gecreëerd zonder enig onderpand, waardoor de inflatie nu recordhoogtes gaat bereiken zonder dat daar iets aan te doen is.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
17-10-2021 18:26
Het IMF heeft ook helemaal niets te maken met de Nederlandse woningmarkt. Die zouden zich ook eens druk moeten gaan maken om het feit dat zowel Europa als de VS de laatste jaren triljarden aan nieuw geld hebben gecreëerd zonder enig onderpand, waardoor de inflatie nu recordhoogtes gaat bereiken zonder dat daar iets aan te doen is.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... oei-corona


IMF wil dat we onderwijs en woningmarkt aanpakken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
17-10-2021 18:29
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... oei-corona


IMF wil dat we onderwijs en woningmarkt aanpakken.

Goh. Dat is inderdaad veel belangrijker dan het beteugelen van de grootste monetaire crisis ooit.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
17-10-2021 18:50
Goh. Dat is inderdaad veel belangrijker dan het beteugelen van de grootste monetaire crisis ooit.
en we zullen toch iets moeten met de wensen van het IMF, straks raken we onze gedeelde bestuurszetel met Belgie kwijt.
mogen we waarschijnlijk ook niet meer af en toe aanschuiven bij G20 vergaderingen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
17-10-2021 18:26
Het IMF heeft ook helemaal niets te maken met de Nederlandse woningmarkt. Die zouden zich ook eens druk moeten gaan maken om het feit dat zowel Europa als de VS de laatste jaren triljarden aan nieuw geld hebben gecreëerd zonder enig onderpand, waardoor de inflatie nu recordhoogtes gaat bereiken zonder dat daar iets aan te doen is.
Ja dat is echt zorgwekkend. Ik denk dat de inflatie van nu nog maar het begin is...
En dan worden de huren en hypotheken ook nog duurder. Er staat me bij dat bij sociale huur ook de inflatie doorberekend mag worden. Of is dat niet meer zo ?
Wat een belachelijk idee
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
17-10-2021 20:29
Ja dat is echt zorgwekkend. Ik denk dat de inflatie van nu nog maar het begin is...
En dan worden de huren en hypotheken ook nog duurder. Er staat me bij dat bij sociale huur ook de inflatie doorberekend mag worden. Of is dat niet meer zo ?

Het officiële inflatiecijfer wordt veel te laag gehouden, omdat binnen de meeste CAO's de lonen meestijgen met de officiële inflatie. De inflatie is nu kennelijk 2,34 procent. Nou kan je me een hoop wijs maken, maar niet dat de gemiddelde prijs van goederen en diensten het laatste jaar maar met 2,34 procent is gestegen. Werkelijk alles is merkbaar duurder. De werkelijke inflatie ligt voor mn gevoel zo rond de 10 a 15 procent.

Voor (sociale) huur is een lage officiële inflatie dan weer gunstig. Toch nog iets positiefs :)
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
17-10-2021 09:37
Maar dit geldt toch ook gewoon voor huurders? Ik ben geen AOW-er maar gewoon een werkende, en mijn huurhuis kost inmiddels iets meer dan 50% van mijn netto salaris en stijgt elk jaar in juli met enkele procenten. Die stijging is over het algemeen hoger dan de stijging van mijn salaris. Er komt dus een moment dat ik mijn eigen huis niet meer zal kunnen betalen en waar moet ik dan heen?
En by the way: uiteraard krijg ik geen huursubsidie, en een groot deel van het onderhoud van mijn huis moet ik ook gewoon zelf betalen hoor, het is niet zo dat alle onderhoud gratis is voor huurders.
Ja, dat is rot natuurlijk maar geen reden om de ellende dan maar uit te breiden naar huizen bezitters. Ik ben wel benieuwd wat jouw huis zou kosten in de huidige markt, grote kans dat je kwa huur en hypotheek bedrag nog best dicht bij elkaar komt en misschien zelfs voordeliger in de huur. Alleen hoeft een huurder geen buiten schilderwerk te betalen, kost zo 8000 euro. Geen daken en kozijnen te betalen, geen nieuwe keukens. Ja ik weet van mijn vorige buurvrouw die van de woningbouw huurde dat ze bij moest betalen als ze meer wilde dan de standaard keuken. Geen OZB te betalen en als je een tweede woning verhuurt krijg je al geen HRA en betaal je vermogensbelasting over de woning. Nee je bouwt niks op, hebt geen risico en je hebt daarbij normaal gesproken ook minder sores. Al heb jij het zo te horen slecht getroffen met de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
17-10-2021 22:42
Ja, dat is rot natuurlijk maar geen reden om de ellende dan maar uit te breiden naar huizen bezitters. Ik ben wel benieuwd wat jouw huis zou kosten in de huidige markt, grote kans dat je kwa huur en hypotheek bedrag nog best dicht bij elkaar komt en misschien zelfs voordeliger in de huur. Alleen hoeft een huurder geen buiten schilderwerk te betalen, kost zo 8000 euro. Geen daken en kozijnen te betalen, geen nieuwe keukens. Ja ik weet van mijn vorige buurvrouw die van de woningbouw huurde dat ze bij moest betalen als ze meer wilde dan de standaard keuken. Geen OZB te betalen en als je een tweede woning verhuurt krijg je al geen HRA en betaal je vermogensbelasting over de woning. Nee je bouwt niks op, hebt geen risico en je hebt daarbij normaal gesproken ook minder sores. Al heb jij het zo te horen slecht getroffen met de verhuurder.

Mijn huur is hoger dan wat mijn huis aan hypotheek zou kosten. En nee, ik heb een prima verhuurder verder, ik had het veel slechter kunnen treffen. Want nogmaals, als ik niet zelf het onderhoud had gedaan was mijn starthuur rond de 1700 euro geweest en zou ik nu dus ruim over de 2000 per maand zitten. Dus ik heb nog mazzel in deze markt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Huren is echt totaal kut op het moment omdat de helft van alle nieuwe huurwoningen tegenwoordig op 2-jarige contracten gaat. Dan wordt je geacht na 2 jaar weer op te rotten zodat de huurbaas de huur met een paar honderd kan verhogen.
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
17-10-2021 22:53
Huren is echt totaal kut op het moment omdat de helft van alle nieuwe huurwoningen tegenwoordig op 2-jarige contracten gaat. Dan wordt je geacht na 2 jaar weer op te rotten zodat de huurbaas de huur met een paar honderd kan verhogen.
Ja, precies. En wat dacht je van dat bieden wat je op het moment in ieder geval in Utrecht op veel plekken moet doen? En sowieso, ik snap echt niet dat mensen met koophuizen nog kunnen denken dat huurders het zo makkelijk hebben als driekamerappartementen tegenwoordig al huurprijzen van > 1500 en zelfs > 2000 hebben. En dan ook nog na 2 jaar eruit getieft kunnen worden terwijl je net 2 jaar het merendeel van je inkomen in die bodemloze put hebt gestopt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
17-10-2021 22:42
Ik ben wel benieuwd wat jouw huis zou kosten in de huidige markt, grote kans dat je kwa huur en hypotheek bedrag nog best dicht bij elkaar komt en misschien zelfs voordeliger in de huur.
Dat is dus echt niet zo
fashionvictim schreef:
17-10-2021 22:57
Ja, precies. En wat dacht je van dat bieden wat je op het moment in ieder geval in Utrecht op veel plekken moet doen? En sowieso, ik snap echt niet dat mensen met koophuizen nog kunnen denken dat huurders het zo makkelijk hebben als driekamerappartementen tegenwoordig al huurprijzen van > 1500 en zelfs > 2000 hebben. En dan ook nog na 2 jaar eruit getieft kunnen worden terwijl je net 2 jaar het merendeel van je inkomen in die bodemloze put hebt gestopt.
Ik denk dat -onder de ideale omstandigheden (dus normale buren, fatsoenlijke woningbouw, leuke locatie) - huurders van sociale huur het misschien wel beter hebben dan kopers die op dit moment fictieve overwaarde hebben.
Alle reacties Link kopieren
Aberlady schreef:
17-10-2021 23:05
Ik denk dat -onder de ideale omstandigheden (dus normale buren, fatsoenlijke woningbouw, leuke locatie) - huurders van sociale huur het misschien wel beter hebben dan kopers die op dit moment fictieve overwaarde hebben.
Maar vrijwel niemand komt in aanmerking voor sociale huur, dus die afgunst naar huurders die je in dit soort topics vaak leest is echt ongefundeerd.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-10-2021 13:39
Kleiner wonen is inderdaad een groot probleem. Ouderen willen, terecht, meestal wel graag in hun eigen omgeving blijven wonen en als het al beschikbaar is, is het vaak niet betaalbaar. Of ze komen er niet voor in aanmerking.
Ik begrijp ook niet waarom er niet wordt ingezet op kleiner wonen. Dat sluit veel beter aan bij de toekomstige behoefte dan al die villa's die ik nu uit de grond zie rijzen.

Als je nu de komende tijd eens alleen bouwvergunningen afgeeft voor kavels kleiner dan 150 m2 / woningen tot 2,5 ton en gelijkvloerse appartementen?

Voor de verhuur in de sociale sector en voor (sociale) koop. Dus koop met een premie die geheel of gedeeltelijk terugbetaald moet worden als je het huis binnen vijf of tien jaar verkoopt met winst.

Dat kost niemand meteen geld, want dan worden grote huizen nog steeds duurder omdat er meer vraag naar is en minder aanbod, maar komt er onderin de keten ruimte. Waardoor ze op termijn wel in waarde zullen dalen.
Bovendien gaat de gemiddelde kwaliteit van goedkopere woningen erop vooruit. Zo trekken we de woonkwaliteit ook wat meer gelijk. Want de gemiddelde huurwoning is een stuk slechter qua isolatie, voorzieningen e.d. dan de gemiddelde koopwoning. En daar lopen we nu al tegenaan met de gasprijzen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Aberlady schreef:
17-10-2021 23:05
Ik denk dat -onder de ideale omstandigheden (dus normale buren, fatsoenlijke woningbouw, leuke locatie) - huurders van sociale huur het misschien wel beter hebben dan kopers die op dit moment fictieve overwaarde hebben.
Niet als je de gemiddelde woonkwaliteit erbij betrekt.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Aberlady schreef:
17-10-2021 23:05
Ik denk dat -onder de ideale omstandigheden (dus normale buren, fatsoenlijke woningbouw, leuke locatie) - huurders van sociale huur het misschien wel beter hebben dan kopers die op dit moment fictieve overwaarde hebben.
Volgens mij is het niet zozeer dat huurders het veel slechter hebben dan kopers, maar dat vooral starters de dupe zijn van de problemen.
Iemand van 25 die uit huis wil of van zijn studentenkamer af kan gewoon geen kant op met een modaal salaris, of iemand die net gescheiden is en een nieuwe woning nodig heeft. Tegelijkertijd is iemand die al dertig jaar hetzelfde huis huurt niet heel slecht af denk ik (behalve dat diegene ook geen kant op kan zonder heel veel meer te moeten betalen).

Ik verwacht niet dat er iets gaat gebeuren, hooguit wat minimale aanpassingen. Er is een grote groep die flink profiteert van de huidige woningmarkt, ik denk niet dat ons toekomstige kabinet daar zijn vingers aan wil branden.

Of dit voorstel goed is weet ik overigens ook niet, maar klagen dat je als huizenbezitter achtergesteld wordt is echt gezeur (vind ik vanuit mijn koopwoning).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven