Actueel
alle pijlers
Bewust consumeren?
zondag 3 februari 2008 om 11:34
Hallo,
Ik vraag me af hoe bewust iedereen met consumptie bezig is. Let je daarbij vooral op prijs of zijn er ook andere dingen die meespelen? (bijv. kinderarbeid, oneerlijke prijsconcurrentie, dierproeven e.d.)
Qua kleding vind ik het nog wel erg lastig, omdat niet altijd even duidelijk is wat dan de zgn 'eerlijke(re)' producten zijn, maar mijn make-up e.d. haal ik bijv. altijd bij de Body Shop en ik heb ook een lijst geprint van supermarktproducten die (volgens Fair Food) ook eerlijk(er) zijn. Als we vlees eten, wil ik dat dit van een biologische slager komt enz. enz. Ik merk dat dit me heel erg bezig houdt en vraag me soms af of ik niet doorsla.. (die neiging heb ik nog weleens ;))
Hoe doen jullie dat? Of juist helemaal niet?
Ik vraag me af hoe bewust iedereen met consumptie bezig is. Let je daarbij vooral op prijs of zijn er ook andere dingen die meespelen? (bijv. kinderarbeid, oneerlijke prijsconcurrentie, dierproeven e.d.)
Qua kleding vind ik het nog wel erg lastig, omdat niet altijd even duidelijk is wat dan de zgn 'eerlijke(re)' producten zijn, maar mijn make-up e.d. haal ik bijv. altijd bij de Body Shop en ik heb ook een lijst geprint van supermarktproducten die (volgens Fair Food) ook eerlijk(er) zijn. Als we vlees eten, wil ik dat dit van een biologische slager komt enz. enz. Ik merk dat dit me heel erg bezig houdt en vraag me soms af of ik niet doorsla.. (die neiging heb ik nog weleens ;))
Hoe doen jullie dat? Of juist helemaal niet?
maandag 4 februari 2008 om 02:13
Whaha, sorry, zag een enorme plant in een bloemetjesjurk en shopper van de AH rustig etiketjes kijken in de supermarkt.
'Niet mogen' was niet letterlijk, meer het gevoel hebben dat. Keurmerkje dit, labeltje dat, al dat geemmer. Ik eet enorm weinig eigenlijk, zelden vlees, als dat bewust doen is, zal ik ook wel heel bewust (heb een hekel aan normale woorden overgoten met een modesausje eigenlijk) consumeren.
En Johnny, wat Chinezen doen maakt mij niet uit. Zolang afhaalchinees de Grote Muur nog lekkere fujonghay heeft, hoor je mij niet klagen. Ik ben er niet mee bezig eigenlijk, wat anderen doen. Heel vreemd. Ben volkomen egocentrisch eigenlijk.
maandag 4 februari 2008 om 17:03
Een plant die vegetarier is denk ik, itt de vleesetende plant.
Ik consumeer heel bewust zo min mogelijk. Wil al die troep niet in mn huis, hoef ik ook niet zoveel op te ruimen of ergens neer te zetten. Of de bedenken wat ik daaaarmee nou weer moet. Het is of verantwoord en daardoor heel duur zodat ik het zonde van mn geld vind. Of te goedkoop en lelijk en het geld niet waard.
Om die keurmerken moet ik hard lachen. Zijn ze toch nog ergens goed voor.
Ik let wel veel op andere mensen. Vind dat ze het allemaal verkeerd doen. In winkels lopen ze bv ook altijd in de weg en erger ik me rot. Eigenlijk wil ik dat iedereen binnen blijft op het moment dat ik naar buiten ga.
En toen ik jong was vroeg ik me altijd af hoe het zou zijn om zo'n afkeurende volwassene te zijn met overeenkomstige blik. Die blik ben ik nu aan het oefenen, wie weet wordt ik binnenkort volwassen en weet ik hoe het is om zo te kijken.
Ik consumeer heel bewust zo min mogelijk. Wil al die troep niet in mn huis, hoef ik ook niet zoveel op te ruimen of ergens neer te zetten. Of de bedenken wat ik daaaarmee nou weer moet. Het is of verantwoord en daardoor heel duur zodat ik het zonde van mn geld vind. Of te goedkoop en lelijk en het geld niet waard.
Om die keurmerken moet ik hard lachen. Zijn ze toch nog ergens goed voor.
Ik let wel veel op andere mensen. Vind dat ze het allemaal verkeerd doen. In winkels lopen ze bv ook altijd in de weg en erger ik me rot. Eigenlijk wil ik dat iedereen binnen blijft op het moment dat ik naar buiten ga.
En toen ik jong was vroeg ik me altijd af hoe het zou zijn om zo'n afkeurende volwassene te zijn met overeenkomstige blik. Die blik ben ik nu aan het oefenen, wie weet wordt ik binnenkort volwassen en weet ik hoe het is om zo te kijken.
maandag 4 februari 2008 om 17:27
Wat zij zegt !
Vind het argument van smaak en kwaliteit (geen vlees vol rotzooi, water en hormonen gespoten en als voorzorg met antibiotica "behandeld" vee) net zo belangerijk, zo niet belangerijker dan het "zorgzame"aspect (anti dierenleed, kinderleed, uitputting natural resources etc)
Ben het eens met het feit dat de verkeerde (' slechte") zaken gesponsord worden en dat verantwoorde (op alle fronten) voeding en producten best wat goedkoper zouden mogen.
Ik heb geen problemen met 2 keer zoveel betalen voor bepaalde producten maar ik kan het lijen zeg maar. Voor veel mensen is dat anders en dan snap ik wel dat keuzes anders uitpakken.. (aan de andere kant: liever 1 keer per week lekker en gezond bio vlees op mijn bordje dan 4 keer een plofkip... maar ja smaken verschillen )
maandag 4 februari 2008 om 21:05
Bio hoeft voor mij niet persé, niet-biologisch-opgevoederde koeien hebben over het algemeen ook een prima leven. Bij veel bio-boeren kun je diepvriespakketten vlees kopen van vijf of tien kilo, van hun eigen dieren.
Schapen zijn het goedkoopste als productiedier als ze lekker rondklungelen in de wei. Ik zie ze de hele winter al buiten lopen, mooi scharrelvlees, dus.
Als ik kijk hoe het er in de kippen- en varkenshouderij meestal aan toe gaat, dan lust ik het vlees niet meer, dus koop ik liever dat biologische speklapje of dat halal lamskoteletje.
maandag 4 februari 2008 om 21:12
Inderdaad. Ik woon dus in de UK en heb liever schots lamsvlees (is geloof ik automatisch bijna biologisch, grazen op plekken waar geen kunstmest en pesticiden worden gebruikt), dan een 'officieel biologisch' lam uit Nieuw Zeeland ofzo. Gewoon omdat het dichtbij is. Je kan hier uit de buurt ook inderdaad een lam of rund voor in de diepvries bestellen, uit Wales, engeland of Scotland. Lekker hoor.
maandag 4 februari 2008 om 21:26
Ik krijg een biologische 'groente kist' eens per week thuis bezorgd met groente en fruit en eieren en kaas, dus dat krijg ik automatisch al. Eens per week ofzo ga ik naar de natuurwinkel, voor wat basics en dingen die je niet in de supermarkt kan krijgen, of tenminste niet het merk dat ik lekker vind (sommige olijfolie vind ik lekkerder van een bepaald merk). Maar de rest haal ik in de supermarkt met het Britse eco keurmerk . Tja, en soms dan laat ik het hoor, dan haal ik 'gewone' dingen als ik het niet anders kan krijgen of haast heb. Maar eigenlijk koop ik toch meestal alleen basis dingen omdat ik veel zelf maak. Dingen die ik eigenlijk altijd biologisch/fair trade koop naast 'de kist; zijn dingen als melk, boter, choclade, bloem, suiker, rijst pasta, koffie thee. Maar ja, ik koop ook wel eens 'gewone' blikjes tomaten purree of kruiden ofzo, als het zo uitkomt. Dan maak ik me er ook niet zo druk om. Ligt ook een beetje aan mijn financiele situatie. Maar ik zou bijvoorbeeld nooit om geld te besparen goedkope ham kopen. Omdat, zoals Sartan ook zegt, ik dan geen idee heb wat er in zit. Dan probeer ik wel ergens anders te besparen en geen vlees te kopen.
Wat vlees beterft is het voor mij meer mijn eigen gezondheid, wat andere produkten betreft meer het milieu. Dat er niet nog meer pesticiden in het milieu komen, of nog meer kunstmest wordt gebruikt.
D'r zit ook wel een verschil in prijs bij sommige produkten! bij mijn biowinkel is de losse schep muesli helemaal niet duur (en heel erg lekker), maar de voorverpakte muesli wel. Ook heb je bij natuurvoedingswinkels heel veel dingen die ik echt niet nodig heb, sapjes van besjes om te ontslakken e.d. die schreeuwens duur zijn. Ik koop echt alleen basis dingen (boulion blokjes, olie, thee, koffie) en dan vind ik het helemaal niet zo duur.
anoniem_58421 wijzigde dit bericht op 04-02-2008 21:30
Reden: aanvulling.
Reden: aanvulling.
% gewijzigd
maandag 4 februari 2008 om 21:40
Wat me opvalt is ook dat als ik het irl over mijn winkel gewoontes heb, sommige mensen heel aanvallend reageren. Of dat ze denken dat ze zich moeten verantwoorden naar mij omdat ze er andere gewoonten op na houden (Gaan ze me helemaal uitleggen waarom ze geen biologische thee hebben ofzo, alleen maar omdat ze het wel in mijn keukentje zien staan). Terwijl ik zelf echt nooit iemand zal vertellen wat ze moeten doen. Ja, als je me ernaar vraagt, of zoals hier op het forum. Nou, dan wil ik best vertellen waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe. Maar irl heb eigenlijk nooit zomaar commentaar op anderen. Omdat ik vind dat je zelf moet weten hoe je consumeert. Als ik ergens uitgenodigd ben zal ik echt niet staan klagen omdat je pringles chips op je feestje heb, en dat je je gloeilampen moet vervangen. Ook al zal ik zelf nooit Pringles in huis halen. Nou ja, ik vind dat gewoon raar (dus dat mensen soms zo negatief reageren, zonder dat ikzelf er vervelend over doe).
maandag 4 februari 2008 om 23:26
Ja Heejhallo, da's echt stom zeg. Ach, mensen die niet comfortabel zijn met hun keuze, zullen dat zeggen. Ik drink geen biothee, maar ik voel me dan ook niet schuldig als ik biothee zie staan ofzo ;) Ik heb ooit eens een gesprek tussen twee vrienden van mijn huisgenote gehoord, dat Huppelepup wel erg hypocriet was, geen vlees eten en wel vis, en leren schoenen dragen. Alsof ze hen 100 keer per dag probeerde te bekeren. Mensen moeten gewoon zeiken, en dat zegt meer over die mensen dan over een visetende vegetarier. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik het ook vaag vind, hoor ;)
dinsdag 5 februari 2008 om 04:58
Ik doe ook niet aan biologisch consumeren geloof ik. Ik kan me niet herinneren dat ik wel es een keurmerk gezien heb hier in Latijns Amerika. In tegendeel; ze zijn juist dol op pesticiden spuiten hiero. Maar ik zal er es op letten.
Verder eten we elke dag vlees. Ik heb wel es in de groep gegooid dat dat eigenlijk slecht is, maar omdat ik de klok wel had horen luiden, maar eigenlijk niet precies wist waar de klepel hing, kon ik de rest van de roedel er ook niet echt van overtuigen. Wel probeer ik er soms aan te denken niet zulke verrekte grote porties vlees te bereiden.
Alles gaat hier met de auto. Fietsen en lopen is helaas te onveilig (qua verkeer en berovingsgevaar) dus dat doe je alleen op de sportclub.
Toch ben ik wel vatbaar voor het onderwerp. Hoe Heejhallo erover praat, en ook Sartan, denk ik; ja, zo bewust wil ik eigenlijk ook zijn over het milieu. Nouja, niet precies zo. Maar wel een beetje meer dan hoe het nu gaat.
We zijn wel blikjes, glas en plastic aan het recyclen sinds kort!
*klopt zichzelf op schouder*
Verder eten we elke dag vlees. Ik heb wel es in de groep gegooid dat dat eigenlijk slecht is, maar omdat ik de klok wel had horen luiden, maar eigenlijk niet precies wist waar de klepel hing, kon ik de rest van de roedel er ook niet echt van overtuigen. Wel probeer ik er soms aan te denken niet zulke verrekte grote porties vlees te bereiden.
Alles gaat hier met de auto. Fietsen en lopen is helaas te onveilig (qua verkeer en berovingsgevaar) dus dat doe je alleen op de sportclub.
Toch ben ik wel vatbaar voor het onderwerp. Hoe Heejhallo erover praat, en ook Sartan, denk ik; ja, zo bewust wil ik eigenlijk ook zijn over het milieu. Nouja, niet precies zo. Maar wel een beetje meer dan hoe het nu gaat.
We zijn wel blikjes, glas en plastic aan het recyclen sinds kort!
*klopt zichzelf op schouder*
dinsdag 5 februari 2008 om 07:03
Nijntje, misschien een stomme vraag: je zegt dat lopen en fietsen onveilig is. Je schreef ook een keer dat Costa Rica het Scandinavie van Midde-Amerika is (op de reizenpijler, geloof ik). Ik snap het dan niet helemaal... Ik kreeg door die opmerking juist het idee dat het daar dan (relatief) veilig is...
dinsdag 5 februari 2008 om 13:18
Leuk om hier wat manieren te lezen hoe mensen hiermee omgaan. Heb ook al wat andere tips gezien en moet zeggen dat ik niet zo ver ga als een aantal posters. Ben wat dat betreft ook af en toe inconsequent, als ik geen zin/tijd heb om naar een aparte winkel te gaan of als ik gewoon heel veel zin heb in die dropjes met gelatine (en bio-choco vind ik trouwens echt niet lekker) dat is misschien een beetje dubbel, maar ik denk dat alle kleine beetjes helpen. Mijn vriend daarentegen houdt er helemaal geen rekening mee als hij boodschappen doet. Ook prima, daar kan ik hem niet toe dwingen (maar ik betrap mezelf er wel op dat ik probeer die taak op me te nemen ) Ik vind het al geweldig dat hij is begonnen afval te scheiden!
Wat er gezegd wordt over reacties van anderen, dat herken ik ook wel. Als ik zeg dat ik bijv. alleen bio-vlees eet, worden er allerlei argumenten aangedragen waarom dat toch niet zou helpen of gaat men zich verontschuldigen waarom dat daar niet gebeurt. Dat moet je toch echt zelf weten, daar bemoei ik me niet mee. Ik ga nog wel eens de bont-discussie aan, maar dan krijg ik ook het verwijt dat ik leren schoenen draag, zo blijf je aan de gang.
Halal vlees zou ik nooit eten door de omstandigheden waarin die dieren zijn geslacht..
Wat er gezegd wordt over reacties van anderen, dat herken ik ook wel. Als ik zeg dat ik bijv. alleen bio-vlees eet, worden er allerlei argumenten aangedragen waarom dat toch niet zou helpen of gaat men zich verontschuldigen waarom dat daar niet gebeurt. Dat moet je toch echt zelf weten, daar bemoei ik me niet mee. Ik ga nog wel eens de bont-discussie aan, maar dan krijg ik ook het verwijt dat ik leren schoenen draag, zo blijf je aan de gang.
Halal vlees zou ik nooit eten door de omstandigheden waarin die dieren zijn geslacht..
dinsdag 5 februari 2008 om 13:34
Misschien wordt het een keertje tijd voor een hippie check...
Linzensoep op het menu: Check
Potje kruidenthee op mijn bureau: Check
Broek met wijde pijpen in de kast : Check
Tegen beter weten in optimistisch over de toekomst: Check
Vallen op mannen met lange bakkebaarden: Check
Ohoh...ik vrees het ergste...Misschien ben ik toch stiekem een hippie ! Het enige wat ontbreekt is nog een naam als Regenboog of Vlinder en ik kan zo in een teletijdmachine terug naar de summer of love...
woensdag 6 februari 2008 om 14:47
Ja, zo eendimentionaal ligt het dus niet. Dit land is idd veilig, vergeleken met andere Latijns Amerikaanse landen. Hoewel er ook steeds meer criminaliteit komt, maar dat even terzijde.
Ik heb het nu meer over het verkeer. Er zijn hier geen fietspaden, geen noemenswaardige stoepen om op te lopen. Het verkeer is hier echt oorlog. Heel gek in zo n vriendelijk landje, ik geloofde het eerst ook niet. Maar van alle landen die ik ken in de regio, is het verkeer hier echt het gevaarlijkst. Hard scheuren, niemand ertussen laten, nauwelijks verkeersaanduidingen (dus je moet enorm zoeken en opletten, als je een afslag mist zit je zo in de stad), geen richting aangeven, ze fietsen gewoon op de snelweg (ik dus niet ), soms stopt er een bus op de snelweg en steken de mensen zomaar over. Echt gekkenwerk.
De weg waaraan ik woon is ook zo n scheurweg. Ik moet echt vol gas optrekken wil ik me ertussen wringen.
Kortom; vandaar. :-)
donderdag 10 april 2008 om 17:25
Ik zag vandaag dit filmpje em moest even aan dit onderwerp denken en dacht dat het voor geintersseerden wel leuk is om te kijken. Het gaat over de connectie van ons leefpatroon met de rest van de wereld (is wel in het Engels):
filmpjuhhh
Anders is deze site ook erg leuk:
the story of stuff
filmpjuhhh
Anders is deze site ook erg leuk:
the story of stuff